Jeśli to czy­tasz — daj mi znać 🧡 na swo­im ulu­bio­nym kanale:

SZCZEGÓŁYKURSIE:
Wię­cej na ten temat dowiesz się z moje­go kur­su do egza­mi­nu ósmo­kla­si­sty w for­mie ebo­oka (od wrze­śnia 2024 r. jest tez kurs wideo) (w skle­pie znaj­dziesz też kurs do matu­ry). Chesz się z nim zapo­znać? KLIKNIJ TUTAJ


Dla­cze­go war­to dobrze napi­sać ogło­sze­nie na egza­mi­nie ósmo­kla­si­sty? Bo daje aż trzy punk­ty! Aby tyle zdo­być, musiałb_ś zro­bić bez­błęd­nie trzy zada­nia językowe!

Punk­ta­cja pod­czas egzaminu:

TREŚĆFORMA

POPRAWNOŚĆ JĘZYKOWA

UWAGI

2 pkt treść zgod­na z pole­ce­niem, uwzględ­nio­ne 2 argu­men­ty; uwzględ­nio­nych 5 ele­men­tów doty­czą­cych for­my: kto ogła­sza? komu ogła­sza? co ogła­sza? kie­dy się odby­wa? gdzie się odbywa? 

1 pkt – łącz­nie nie wię­cej niż dwa błę­dy (języ­ko­we, orto­gra­ficz­ne, inter­punk­cyj­ne). (dla uczniów ze spe­cjal­ny­mi trud­no­ścia­mi w ucze­niu się — łącz­nie do trzech błędów)

Jeże­li uczeń uwzględ­nia 5 ele­men­tów ogło­sze­nia, a poda­je tyl­ko jeden argu­ment, w kry­te­rium „Treść i for­ma” otrzy­mu­je 1 punkt. 

1 pkt treść zgod­na z pole­ce­niem, uwzględ­nio­ne 2 argu­men­ty; uwzględ­nio­ne 4 ele­men­ty doty­czą­ce for­my: kto ogła­sza? ORAZ/ALBO komu ogła­sza? ORAZ/ALBO co ogła­sza? ORAZ/ALBO kie­dy się odby­wa? ORAZ/ALBO gdzie się odbywa? 

Kate­go­rie „Treść i for­ma” oraz „Popraw­ność języ­ko­wa” oce­nia­my rozłącznie. 

0 pkt treść nie­zgod­na z pole­ce­niem ALBO treść zgod­na z pole­ce­niem, ale uwzględ­nio­ne tyl­ko 3 ele­men­ty doty­czą­ce for­my: kto ogła­sza? ORAZ/ALBO komu ogła­sza? ORAZ/ALBO co ogła­sza? ORAZ/ALBO kie­dy się odby­wa? ORAZ/ALBO gdzie się odbywa? 

0 pkt – łącz­nie czte­ry lub wię­cej błę­dów (języ­ko­wych, orto­gra­ficz­nych, interpunkcyjnych). 


0 pkt – za wię­cej błę­dów, niż wpi­sa­nych  w kate­go­rii za 1pkt Kate­go­rie „Treść i for­ma” oraz „Popraw­ność języ­ko­wa” oce­nia­my oddzielnie. 

Jeże­li chcesz coś ogło­sić, musisz się zasta­no­wić, jak spra­wić, by twój tekst został zauwa­żo­ny i by napraw­dę ktoś chciał na nie­go zare­ago­wać. Wyróż­nij się kreatywnością!

Popraw­ne ogło­sze­nie musi zawie­rać wszyst­kie infor­ma­cje, któ­re chcesz komuś prze­ka­zać, zachę­cić go do reak­cji lub przyj­ścia. Powin­no zawie­rać tytuł, infor­ma­cje o tym, komu i co ogła­szasz, a jeśli jest to infor­ma­cja o wyda­rze­niu, to kie­dy ono się odbę­dzie: tu waż­na jest zarów­no data, godzi­na, jak i miej­sce. Pamię­taj o poda­niu kon­kret­ne­go budyn­ku, np. „Spo­tka­nie odbę­dzie się w Domu Kul­tu­ry przy uli­cy Kowal­czy­ka 6”. 

Mile widzia­ne akapity!

Sta­raj się nie uży­wać zwro­tów: zapra­sza­my, zachę­ca­my, będzie nam bar­dzo miło — zare­zer­wuj je dla zapro­szeń w emo­cjo­nal­nym tonie. 

War­to powie­dzieć ewen­tu­al­nym zain­te­re­so­wa­nym, z jakiej oka­zji dzie­je się wyda­rze­nie, na któ­rą zapra­szasz. Ogło­sze­nia pisa­ne na potrze­by egza­mi­nu ósmo­kla­si­sty muszą tak­że zawie­rać dwa argu­men­ty — i tutaj posta­raj się o nie­ba­nal­ną treść i nie pisz, że gdy ktoś przyj­dzie, to dosta­nie poczę­stu­nek oraz zwol­nie­nie z lek­cji — wierz mi, tak piszą wszy­scy. W tek­ście war­to zawrzeć tak­że dodat­ko­we infor­ma­cje, np. cze­go się ocze­ku­je od przy­by­łych, jakiej reak­cji ocze­ku­jesz. Nie zapo­mnij o pod­pi­sie! Na potrze­by egza­mi­nu wystar­czą trzy ostat­nie lite­ry alfa­be­tu: XYZ, ale nie sta­wiaj po nim zna­ków interpunkcyjnych.

Przy­kła­do­we argumenty:

  • poczę­stu­nek po wydarzeniu
  • moż­li­wość roz­mo­wy z gościem
  • loteria
  • zbiór­ka pie­nię­dzy na…
  • upominki
  • moż­li­wość kupie­nia książki
  • moż­li­wość zro­bie­nia sobie zdję­cia, zdo­by­cia autografu
  • dodat­ko­wa oce­na z zajęć, z zachowania
  • zwol­nie­nie z zajęć mate­ma­ty­ki (to żart, ale napraw­dę kie­dyś ktoś tak napi­sał i aku­rat tę pra­cę zapamiętałam)
  • moż­li­wość spróbowania/wykonania cze­goś pod okiem specjalisty/ki
  • powtó­rze­nie do egzaminu
  • moż­li­wość pozna­nia nowych osób
  • szan­sa na świet­ne spę­dze­nie wol­ne­go czasu

Two­rząc plan pra­cy, wyko­rzy­staj tę tabelę:

SZCZEGÓŁYKURSIE:
Wię­cej na ten temat dowiesz się z moje­go kur­su do egza­mi­nu ósmo­kla­si­sty w for­mie ebo­oka (od wrze­śnia 2024 r. jest tez kurs wideo) (w skle­pie znaj­dziesz też kurs do matu­ry). Chesz się z nim zapo­znać? KLIKNIJ TUTAJ

Zada­nia egzaminacyjne:

  • Koło Polo­ni­stycz­ne dzia­ła­ją­ce w two­jej szko­le przy­go­to­wu­je wyciecz­kę do Muzeum „Pana Tade­usza” we Wro­cła­wiu. Napisz ogło­sze­nie o tym wyjeź­dzie. Użyj dwóch argu­men­tów, któ­ry­mi prze­ko­nasz kole­gów i kole­żan­ki, że war­to poje­chać na tę wycieczkę. 
  • Napisz ogło­sze­nie o orga­ni­zo­wa­nym przez two­ją kla­sę tur­nie­ju wie­dzy o życiu i twór­czo­ści Jana Kocha­now­skie­go. Zachęć kole­żan­ki i kole­gów z innych klas do udzia­łu w tym kon­kur­sie. Użyj dwóch argumentów. 
  • Samo­rząd Uczniow­ski, któ­ry dzia­ła w two­jej szko­le, orga­ni­zu­je spo­tka­nie lokal­ne­go Klu­bu Senio­ra na temat „Mło­dość daw­niej — mło­dość dzi­siaj”. W imie­niu orga­ni­za­to­rów napisz ogło­sze­nie infor­mu­ją­ce o tym wyda­rze­niu. Użyj dwóch argu­men­tów, któ­ry­mi zachę­cisz swo­ich rówie­śni­ków do udzia­łu w spotkaniu. 
  • W związ­ku przy­go­to­wa­nym pro­jek­tem o życiu lud­no­ści cywil­nej miesz­kań­ców War­sza­wy w cza­sie II woj­ny świa­to­wej poszu­ku­jesz pamią­tek z tam­tych cza­sów. Zre­da­guj ogło­sze­nie, jakie w związ­ku z tym możesz zamie­ścić w mediach spo­łecz­no­ścio­wych. Zwróć się w nim do przed­sta­wi­cie­li poko­le­nia, któ­re przy­szło na świat tuż po woj­nie i prze­cho­wu­je pamiąt­ki po swo­ich rodzicach. 
  • Szkol­ne Kół­ko Lite­rac­kie orga­ni­zu­je kon­kurs czy­tel­ni­czy pod hasłem: W świe­cie boha­te­rów „Quo vadis”. Napisz ogło­sze­nie o mają­cym się odbyć kon­kur­sie i dwo­ma argu­men­ta­mi zachęć kole­żan­ki i kole­gów do wzię­cia w nim udziału.