Dlaczego warto dobrze napisać ogłoszenie na egzaminie ósmoklasisty? Bo daje aż trzy punkty! Aby tyle zdobyć, musiałb_ś zrobić bezbłędnie trzy zadania językowe!
Punktacja podczas egzaminu:
TREŚĆ I FORMA |
POPRAWNOŚĆ JĘZYKOWA |
UWAGI |
2 pkt treść zgodna z poleceniem, uwzględnione 2 argumenty; uwzględnionych 5 elementów dotyczących formy: kto ogłasza? komu ogłasza? co ogłasza? kiedy się odbywa? gdzie się odbywa? |
1 pkt – łącznie nie więcej niż dwa błędy (językowe, ortograficzne, interpunkcyjne). (dla uczniów ze specjalnymi trudnościami w uczeniu się — łącznie do trzech błędów) |
Jeżeli uczeń uwzględnia 5 elementów ogłoszenia, a podaje tylko jeden argument, w kryterium „Treść i forma” otrzymuje 1 punkt. |
1 pkt treść zgodna z poleceniem, uwzględnione 2 argumenty; uwzględnione 4 elementy dotyczące formy: kto ogłasza? ORAZ/ALBO komu ogłasza? ORAZ/ALBO co ogłasza? ORAZ/ALBO kiedy się odbywa? ORAZ/ALBO gdzie się odbywa? |
Kategorie „Treść i forma” oraz „Poprawność językowa” oceniamy rozłącznie. |
|
0 pkt treść niezgodna z poleceniem ALBO treść zgodna z poleceniem, ale uwzględnione tylko 3 elementy dotyczące formy: kto ogłasza? ORAZ/ALBO komu ogłasza? ORAZ/ALBO co ogłasza? ORAZ/ALBO kiedy się odbywa? ORAZ/ALBO gdzie się odbywa? |
0 pkt – łącznie cztery lub więcej błędów (językowych, ortograficznych, interpunkcyjnych). |
|
Przykładowa odpowiedź oceniona na 3 punkty Uwaga uczniowie! W naszej szkole odbędzie się spotkanie ze znanym baristą. Spotkanie zaplanowano 20 marca 2021 r. w godzinach 14.00 – 16.00. Spotykamy się w bibliotece szkolnej na parterze naszej szkoły. Podczas spotkania będzie można dowiedzieć się, na czym polega praca baristy i jakie umiejętności są ważne w tym zawodzie. Dla chętnych przewidziano warsztaty dotyczące technik zdobienia kawy. Samorząd szkolny |
0 pkt – za więcej błędów, niż wpisanych w kategorii za 1pkt Kategorie „Treść i forma” oraz „Poprawność językowa” oceniamy oddzielnie.
Jeżeli chcesz coś ogłosić, musisz się zastanowić, jak sprawić, by twój tekst został zauważony i by naprawdę ktoś chciał na niego zareagować. Wyróżnij się kreatywnością!
Poprawne ogłoszenie musi zawierać wszystkie informacje, które chcesz komuś przekazać, zachęcić go do reakcji lub przyjścia. Powinno zawierać tytuł, informacje o tym, komu i co ogłaszasz, a jeśli jest to informacja o wydarzeniu, to kiedy ono się odbędzie: tu ważna jest zarówno data, godzina, jak i miejsce. Pamiętaj o podaniu konkretnego budynku, np. „Spotkanie odbędzie się w Domu Kultury przy ulicy Kowalczyka 6”.
Mile widziane akapity!
Staraj się nie używać zwrotów: zapraszamy, zachęcamy, będzie nam bardzo miło — zarezerwuj je dla zaproszeń w emocjonalnym tonie.
Warto powiedzieć ewentualnym zainteresowanym, z jakiej okazji dzieje się wydarzenie, na którą zapraszasz. Ogłoszenia pisane na potrzeby egzaminu ósmoklasisty muszą także zawierać dwa argumenty — i tutaj postaraj się o niebanalną treść i nie pisz, że gdy ktoś przyjdzie, to dostanie poczęstunek oraz zwolnienie z lekcji — wierz mi, tak piszą wszyscy. W tekście warto zawrzeć także dodatkowe informacje, np. czego się oczekuje od przybyłych, jakiej reakcji oczekujesz. Nie zapomnij o podpisie! Na potrzeby egzaminu wystarczą trzy ostatnie litery alfabetu: XYZ, ale nie stawiaj po nim znaków interpunkcyjnych.
Przykładowe argumenty:
- poczęstunek po wydarzeniu
- możliwość rozmowy z gościem
- loteria
- zbiórka pieniędzy na…
- upominki
- możliwość kupienia książki
- możliwość zrobienia sobie zdjęcia, zdobycia autografu
- dodatkowa ocena z zajęć, z zachowania
- zwolnienie z zajęć matematyki (to żart, ale naprawdę kiedyś ktoś tak napisał i akurat tę pracę zapamiętałam)
- możliwość spróbowania/wykonania czegoś pod okiem specjalisty/ki
- powtórzenie do egzaminu
- możliwość poznania nowych osób
- szansa na świetne spędzenie wolnego czasu
PLAN OGŁOSZEŃ:
- Tytuł
- kogo?
- na co?
- kiedy i gdzie?
- dlaczego? dwa argumenty zachęcające do wzięcia udziału
- dodatkowe informacje np. o tym, że trzeba coś zapłacić, albo specjalnie się ubrać
- kto informuje?
- podpis
Zadanie:
Zredaguj ogłoszenie do gazetki szkolnej, w którym zachęcisz uczniów twojej szkoły do obejrzenia spektaklu „Balladyna” w wykonaniu Szkolnego Koła Teatralnego. Użyj dwóch argumentów.
Plan:
kogo? – uczniów i ich rodziców
kiedy? – na rozpoczęcie wakacji 23.06.2020, 20:00
na co? – spektakl SKT “Balladyna”
gdzie? – sala gimnastyczna SP nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Zielonce
cena? – wstęp bezpłatny, ale przy wejściu na salę będą stały puszki ze zbiórką środków na karmę dla zwierząt w Schronisku w Korabiewicach
zachęta: 2 argumenty
nasza interpretacja „Balladyny” Juliusza Słowackiego uwypukli groteskowość romantycznego dramatu
przez uwspółcześnioną scenografię oraz kostiumy aktorów dramat będzie łatwiejszy w odbiorze dla młodego widza, a znajomość tej tragedii jest niezbędną do zdania egzaminu ósmoklasisty
kim jesteś? – przewodnicząca SKT „Maliny”
OGŁOSZENIE
OGŁOSZENIE
Kochani Uczniowie i Rodzice!
Świętujmy razem rozpoczęcie wakacji! Już 23 czerwca br. o godz. 20:00 w Szkole Podstawowej nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Zielonce; na sali gimnastycznej, odbędzie się spektakl Szkolnego Koła Teatralnego „Maliny”, aktory odegra sztukę Juliusza Słowackiego pt.: „Balladyna”.
Nasza interpretacja „Balladyny” uwypukli groteskowość tej romantycznej sztuki. Przez uwspółcześnioną scenografię oraz kostiumy aktorów dramat będzie łatwiejszy w odbiorze dla młodego widza, a znajomość tej tragedii jest przecież niezbędna do zdania egzaminu ósmoklasisty.
Wstęp – bezpłatny, ale przy wejściu na salę będą stały puszki ze zbiórką środków na karmę dla zwierząt w Schronisku w Korabiewicach.
Do zobaczenia na malinobraniu!
Przewodnicząca Szkolnego Koła Teatralnego “Maliny”
XYZ
OGŁOSZENIE
Szanowni artyści!
W dniu 13 maja 2022 r. o godz. 19:00 w Muzeum Sztuki Współczesnej w Warszawie będzie można przeżyć niezapomnianą przygodę podczas pleneru malarskiego. Na uczestników będą czekać rozłożone na świeżym powietrzu stanowiska z przygotowanymi farby, pędzlami oraz płótnami w różnym formacie. Każdy będzie mógł pokazać swoją kreatywność. Prace będą poddane ocenie ekspertów, a dla zwycięzcy będzie przyznana niesamowita nagroda w postaci tygodniowego wyjazdu do londyńskich muzeów! Wieczór umili koncert zespołu „Malarze”.
Nie może Was zabraknąć!
Dyrektorka Muzeum Sztuki Współczesnej w Warszawie
XYZ
Zadania egzaminacyjne:
- Koło Polonistyczne działające w twojej szkole przygotowuje wycieczkę do Muzeum „Pana Tadeusza” we Wrocławiu. Napisz ogłoszenie o tym wyjeździe. Użyj dwóch argumentów, którymi przekonasz kolegów i koleżanki, że warto pojechać na tę wycieczkę.
- Napisz ogłoszenie o organizowanym przez twoją klasę turnieju wiedzy o życiu i twórczości Jana Kochanowskiego. Zachęć koleżanki i kolegów z innych klas do udziału w tym konkursie. Użyj dwóch argumentów.
- Samorząd Uczniowski, który działa w twojej szkole, organizuje spotkanie lokalnego Klubu Seniora na temat „Młodość dawniej — młodość dzisiaj”. W imieniu organizatorów napisz ogłoszenie informujące o tym wydarzeniu. Użyj dwóch argumentów, którymi zachęcisz swoich rówieśników do udziału w spotkaniu.
- W związku przygotowanym projektem o życiu ludności cywilnej mieszkańców Warszawy w czasie II wojny światowej poszukujesz pamiątek z tamtych czasów. Zredaguj ogłoszenie, jakie w związku z tym możesz zamieścić w mediach społecznościowych. Zwróć się w nim do przedstawicieli pokolenia, które przyszło na świat tuż po wojnie i przechowuje pamiątki po swoich rodzicach.
- Szkolne Kółko Literackie organizuje konkurs czytelniczy pod hasłem: W świecie bohaterów „Quo vadis”. Napisz ogłoszenie o mającym się odbyć konkursie i dwoma argumentami zachęć koleżanki i kolegów do wzięcia w nim udziału.