OŚWIECENIE — wiek świateł, epoka mówi o sobie, że jest wiekiem rozumu i filozofii, epoka postępu, wolność, nauki, 

nazwa wywodzi się z Niemiec (Aufklärung)

przypomnijmy:

antyk — Grecja, Rzym — w centrum zainteresowania jest człowiek/rozum

humanizm


renesans


oświecenie

Biblia — w centrum zainteresowania jest Bóg, dusza

teocentryzm

średniowiecze


barok


CZAS: 

Europa: od końca XVII w. do początku XIX albo do 1789 r. – Wielkiej Rewolucji Francuskiej 

Polska: 

wczesna faza: 40. XVIII w. i do 1764 r. 

1764 – 1795 – czasy stanisławowskie — tron Polski zostaje przekazany Stanisławowi Augustowi Poniatowskiemu (ostatni król Polski, dostał tron od carycy Katarzyny II), rozwój kultury, walka ze szlachta; trzy rozbiory Polski 

1795-1822 – schyłek oświecenia, sentymentalizm, preromantyzm 


Charakter epoki: 

walka o demokrację: powstaje francuska Deklaracja Praw Człowieka i Obywatela

walka z przesądami, wiarą -> deizm (Bóg stworzył świat i go zostawił); ateizm (nie ma Boga)

powstaje wiele instytucji państwowych -> w Polsce instytucje tworzące system oświaty, podręczniki 

wynalazki: maszyna parowa, pole magnetyczne, pierwsza szczepionka przeciwko ospie, stopnie Fahrenheita, encyklopedia, maszyna obliczeniowa, balon nagrzewany gorącym powietrzem, pierwszy termometr rtęciowy i nowa skala pomiaru temperatury, parowiec, krosno mechaniczne, tokarka 

filozofia epoki:

René Descartes (czyt. Kartezjusz) — racjonalizm, człowiek jest istotą myślącą, bo ma świadomość swoich procesów myślowych — cogito ergo sum (myślę, więc jestem); dubito ergo sum (wątpię, więc jestem); dochodzenie do prawdy metodą dedukcji, by sprawdzić: intuicja podpowiada, dedukcja sprawdza, może być jednak oszukana przez zmysły — demona poznania; 

natywizm — stwierdzenie, że człowiek rodzi się z pojęciem Boga, ze świadomością jego istnienia, więc w niego nie wątpi, to wiedza wrodzona


John Locke — empiryzm i sensualizm, tabula rasa (czysta karta), cała wiedza o świecie nie jest dziedziczona, uczymy się przez doświadczenie; zmysły są źródłem poznania świata 

Francis Bacon — empiryzm — poznawanie świata odbywa się przez doświadczenie i eksperyment, idealną metodą poznania świata jest indukcja (z obserwacji świata wysnuwam teorię)


David Hume — sceptycyzm, empiryzm, krytycyzm (wątpię, więc sprawdzam)


Jean Jacques Rousseau (Jan Jakub) – sentymentalizm — są prawdy na świecie, których ludzki rozum nie zrozumie, myślenie rozumowe może mieć błędy; kierunek filozoficzny, który się podstawą filozoficzną epoki romantyzmu, nazwa pochodzi od powieści Laurence’a Sterne’a “Podróż sentymentalna”, w centrum zainteresowania jest człowiek i jego uczucia (a nie rozum!), indywidualizm i wnętrze. 


Skoro jest to epoka rozumu — zatem chcą spisać wiedzę, jaką mają o świecie, powstaje pierwsza na świecie encyklopedia Wielka Encyklopedia francuska (Encyklopedia albo słownik rozumowany nauk, sztuk, rzemiosł) – hasła do niej tworzyli: Rousseau, Monteskiusz, d’Alembert, Voltaire i red. naczelny: Denis Diderot. Powstawała przez 20 lat. 


UWAGA: brzmi to nieźle, ale one były nie zawsze sprawdzone, dochodzi do śmieszności (aprioryzm poznawczy — jeśli nie masz wytłumaczenia na jakieś zjawisko, to sobie je wymyślasz „na chłopski rozum”). 


CIEKAWOSTKA: Benedykt Chmielowski stworzy “Nowe Ateny” – to taka polska encyklopedia z wiedzą o świecie, w której można się zatracić i czytać ją jaką komedię np. definicja konia: „Koń, jaki jest, każdy widzi”. 

Źródła: https://literat.ug.edu.pl/ateny/index.htm

https://polona.pl/item/nowe-ateny-albo-akademia-wszelkiey-scyencyi-pelna-na-rozne-tytuly-podzielona,MzUxNTE2NA/3/#info:metadata


Prasa w Polsce:

  • “Monitor” polityczne, o radach, obradach, reformach, skupione wokół króla, wiele tekstów obrażających szlachtę

  • “Zabawy Przyjemne i Pożyteczne” czasopismo literackie, artystyczne, tam publikował np. Ignacy Krasicki 


Działacze edukacyjni w Polsce:

Stanisław Staszic

  • wprowadza się prawo do edukacji równej

  • nauka języków ojczystych, a nie tylko łaciny

  • nie tylko teoria, lecz także praktyka, nauki przyrodnicze

  • zniesienie kar cielesnych

  • powstaje Ministerstwo Oświaty

  • powstaje Komisja Edukacji Narodowej, pierwsze w Europie ministerstwo oświaty (Towarzystwo do Ksiąg Elementarnych opracowywało podręczniki, spisane umiejętności dostosowane do wieku)

  • powstają pierwsze powieści dla młodzieży (wcześniej dziecko nie było traktowane jak człowiek i nie miało dopasowanych zasad nauki, zabaw do wieku) na świecie “Podróże Guliwera”, w Polsce “Mikołaja Doświadczyńskiego przypadki” – bohaterowie popełniali wiele błędów, by pokazać, że najlepszą nauką jest doświadczenie 

Hugo Kołłątaj

Franciszek Salezy Jezierski

  • chcą znieść liberum veto i wolnej elekcji, chciał wprowadzić równość obywateli wobec prawa, edukacji (obowiązek państwa do zorganizowania edukacji)


Instytucje: 

Collegium Nobilium — szkoła dla młodzieży szlacheckiej stworzona przez Stanisława Konarskiego

Szkoła Rycerska, czyli Korpus Kadetów — przygotowanie do służby wojskowej, chodziło o intelektualne wykształcenie kadetów i wyrobienie w nich postawy patriotycznej, komendantem głównym był Adam Kazimierz Czartoryski 

Biblioteka Załuskich — założona przez Józefa Andrzeja Załuskiego, zwana Biblioteką Rzeczpospolitej, ważny ośrodek naukowy, pierwsza w Polsce biblioteka, jedna z największych w Europie, znajdowała się w Warszawie, większość zasobów została spalona podczas II wojny światowej (http://muzeumpamieci.umk.pl/?p=5393)

teatr publiczny — pierwszy w Polsce, stały, założony z inicjatywy króla

Powstaje NOWY TEATR, czyli scena narodowa: najsławniejszym reżyserem był Wojciech Bogusławski (w łazienkach Królewskich), Franciszek Zabłocki, Julian Ursyn Niemcewicz


klasycyzm — styl dominujący, ponowne zainteresowanie sztuką starożytną, tworzoną według antycznych wzorów, ważna była harmonia i podniosły styl, powstają zatem hymny, ody, elegie, eposy, pieśni, satyry i poematy heroikomiczne, 


nowe gatunki literackie:

powiastki filozoficzne, dialogi filozoficzne — kilku bohaterów spaceruje/ ma przygody, ale wszystko opiera się wokół jakiejś myśli filozoficznej, każdy z bohaterów może uosabiać poglądy innej filozofii i się ścierają, rozmawiają 

satyry — na każdy temat, pokazuje wady postaw ludzkich, w formie wierszowanej 

bajki — mają charakter dydaktyczny, morał, zwierzęta są alegoriami ludzkich zachowań, są epigramatyczne (ezopowe) – zwięzłe, narracyjne — z rozbudowaną fabuła (lafontenowskie) 

sielanka — ukazuje życie na wsi i miłość, odwołania do antyku, często występują pasterki

poemat heroikomiczny — poemat, który w podniosłym stylu ukazuje błahą fabułę, to tworzy komiczny efekt, np. Ignacy Krasicki “Myszeidos” (“Myszeis”), “Monachomachia” i “Antymonachomachia” 


motywy:

opozycja kontusz a frak

kontusz — polski strój szlachecki, reprezentujący bardzo silne przywiązanie do tradycji, niechęć do nowości

frak — strój “zachodni”, typ postawy charakteryzującej się zachłyśnięciem się tym, co obce, odrzucaniem rodzimej (ojczystej) tradycji, zapatrzenie w zachodnie wzorce


typy bohaterów: 

fircyk — typ bohatera męskiego, który przesadnie dba o urodę, jedynie się bawi, nie interesuje ojczyzną, lecz romansami, zapatrzony w modę zachodnią

żona modna — typ bohaterki kobiecej, zapatrzonej w zachód, dbającej przesadnie o swój wygląd

bigot — dewota, ktoś, kto przesadnie ukazuje swoją wiarę, a działa w sprzeczności z nią 

mnich — ukazanie mnichów, którzy mają wygodne życie i nic nie robią 

libertyn — człowiek odrzucający zasady, zwłaszcza moralne

literat, wierszokleta — każdy chciał być literatem, powstało wiele marnych jakościowo tekstów

sarmata — jako obraz tego, który jest konserwatystą, zapatrzonym we własny interes


Sielanka sentymentalna “Laura i Filon”, Franciszek Karpiński — spotkanie kochanków na łonie natury, pod jaworem, Laura jest zazdrosna o Dorydę, Filon zaprzecza, aby coś go z nią łączyło; podkreśla swoją miłość do Laury, a zarazem tęsknotę, ponieważ Laura musi wracać do matki


Balon” Adama Naruszewicza — oda okolicznościowa dotycząca lotu balonem nad Warszawą przy ul. Foksal, który odbył się w 1789 r. (leciał Blanchard, Jan Potocki, jego służący i pies). https://balony.stalowawola.pl/historia

Sławi moc rozumu, który jest w stanie przezwyciężyć ludzkie ograniczenia. Balon jest zrealizowaniem wiecznego marzenia ludzkości o locie, wyrażonego w micie o Ikarze.

Dla ludzi prostych lot ten może wydawać się magią, ale człowiek wykształcony, filozof, rozumie, że jest to siła rozumu ludzkiego zwyciężającego przyrodę.


Do matury:


OPRACOWANIE PYTAŃ Z MATURY USTNEJ:  https://babaodpolskiego.pl/tag-produktu/ignacy-krasicki/


Ignacy Krasicki

  • magnat ze zubożałej rodziny arystokratycznej, kolega Stanisława Augusta Poniatowskiego, studiował we Lwowie, w Rzymie, Warszawie, król uczyni go swoim kapelanem, Krasicki zostanie nawet biskupem i senatorem; po pierwszym rozbiorze będzie przydzielony do zaboru pruskiego (umrze w Berlinie), ale nadal będzie pisał i drukował teksty w “Monitorze”. 


zagadnienia twórczości:

  • wady ludzkie

  • zagadnienia moralne

  • wszystko z nutą humoru

gatunki:

  • bajki (wierszowane, z morałem w stylu Ezopa) 

  • satyry (synkretyczny, wierszowany, ale z narratorem, ukazuje przesadnie jakieś cechy, wyolbrzymia je) 

  • poematy heroikomiczne (temat podniosły, a język i postaci błahe, albo odwrotnie)


najbardziej znany tekst:

“Hymn do miłości ojczyzny”/”Święta miłości”

Święta miłości kochanej ojczyzny,

Czują cię tylko umysły poczciwe!

Dla ciebie zjadłe smakują trucizny,

Dla ciebie więzy, pęta niezelżywe!

Kształcisz kalectwo przez chwalebne blizny,

Gnieździsz w umyśle rozkoszy prawdziwe!

Byle cię można wspomóc, byle wspierać,

Nie żal żyć w nędzy, nie żal i umierać!


data wydania 1830 r.  — opublikowany anonimowo w 1774 r. w “Zabawach przyjemnych i pożytecznych”

ten tekst stał się hymnem Szkoły Rycerskiej, którą założył Stanisław August Poniatowski (ostatni król Polski, ziomo Krasickiego)

interpretacja: Patriotyzm czują tylko osoby poczciwe, z miłości do ojczyzny można wiele znieść np. tortury, więzienia, odniesienie ran w walce o ojczyznę to zaszczyt, najważniejsze to żyć dla ojczyzny i umrzeć za ojczyznę, nawet jeśli wiąże się to z nędznym życiem.

Zatem świetny hymn dla szkoły przygotowującej generałów do obrony ojczyzny, ale jest w tym żart! 

żart: ten tekst to fragment wypowiedzi jednej z postaci z poematu heroikomicznego (prześmiewczy gatunek o bohaterach w podniosłym tonie na wzór eposów bohaterskich) “Myszeidos” – mówi te słowa szczur po walce z kotami. 

Tekst stał się hymnem narodowym podczas rozbiorów, więc jest to ironia losu, że to słowa z prześmiewczego poematu o walce gryzoni z kotami. 

Tekst jak najbardziej jest zachowany w podniosłym tonie, jest hymnem, mówi o konieczności poświęcenia życia, cierpienia za ojczyznę (ale warto pamiętać, że został opublikowany w “Myszeidos”/”Myszeis” jako tekst szczura). 


BAJKI

SYMBOL: wieloznaczny, np. tutaj potok i rzeka i odczytuje je jako typy zachowań ludzkich

ALEGORIA: jednoznaczna np. lis — spryt, owca — głupota/ bezradność/ofiara; podkowa — szczęście; kobieta z wagą i zawiązanymi oczami — sprawiedliwość alegorie można przerobić w kontekście w symbole np. lis w “Małym Księciu” to nie spryt tylko przyjaźń

“Potok i rzeka”

Potok z wierzchołka góry lecący z hałasem,

Śmiał się z rzeki; spokojnie płynęła tymczasem.

Nie stało wód u góry, gdy śniegi stopniały,

Aż z owego potoka strumyk tylko mały.

Co gorsza: ten, co zaczął z hałasem i krzykiem,

Wpadł w rzekę i na koniec przestał być strumykiem. 

symbole: 

potok — człowiek, który robi dużo hałasu, krzykliwy, zawsze ma swoje zdanie i musi je 

powiedzieć; młody człowiek;

rzeka — człowiek, który jest pokorny, spokojny, rozsądny; stary człowiek:

morał: ważniejsze jest działanie z rozsądkiem, dopłynięcie do celu, a nie szybkość działań.


”Słowik i szczygieł”

Rzekł szczygieł do słowika, który cicho siedział:

„Szkoda, że krótko śpiewasz„. Słowik odpowiedział:

„Co mi dała natura, wypełniam to wiernie.

Lepiej krótko, a dobrze, niż długo, a miernie”.

symbole:

szczygieł — ilość

słowik — człowiek wytrwały, powolny — jakość

morał: robię tyle, ile mogę, lepiej dobrze a krótko, niż długo i byle jak   — > TO SIĘ TEŻ TYCZY ROZPRAWEK (lepsza jakość niż ilość)


”Dwaj malarze”

Dwaj por­tre­tów ma­la­rze sły­nę­li przed laty:

Piotr do­bry, a ubo­gi; Jan zły, a bo­ga­ty.

Piotr ma­lo­wał wy­bor­nie, a głód go uci­skał,

Jan mało i źle ro­bił, wię­cej jed­nak zy­skał.

Dla­cze­goż los tak róż­ni mie­li ci ma­la­rze?

Piotr ma­lo­wał po­dob­nie, Jan pięk­niej­sze twa­rze.

symbole:

Piotr — uczciwość, realizm w sztuce — zdjęcie bez filtra

Jan — spryt, upiększanie rzeczywistości — nakładanie filtrów, Photoshop

morał: ten, który odtwarzał wiernie świat, był biedny, bo ludzie chcą wyglądać lepiej niż w rzeczywistości i wolą upiększone portrety

bajka jako gatunek literacki: 

krótki utwór z morałem w dwóch ostatnich wersach, pojawiają się symbole i alegorie, np. zwierzęce, które ukazują postawy ludzkie; wygląda jak wiersz (ale nie jest to cecha obowiązkowa), ale należy do epiki; często ma też żartobliwy ton; 


Motywy literackie:

starość, młodość („Ptaszki w klatce”) 

fałszywa pobożność („Dewotka”)

bezprawie („Jagnię i wilcy”),

siła i słabość („Jagnię i wilcy”),

pokora, brak pokory („Szczur i kot”),

głupota („Wilk i owce”, „Szczur i kot”),

naiwność („Wilk i owce”, „Lew pokorny”),

władza („Lew pokorny”, „Pan i pies”),

sprawiedliwość („Lew pokorny”, „Pan i pies”),

kłamstwo („Wilk i owce”),

prawda („Dwaj malarze”, „Lew pokorny),

sztuka („Dwaj malarze”),

próżność („Szczur i kot”, „Lew pokorny”).


Satyry:

Żona modna

wady: ożenek dla pieniędzy (Piotr ożenił się z kobietą tylko dlatego, że była właścicielką czterech wsi, ale w ogóle jej nie poznał i  okazało się, że ona trwoni cały jego majątek, on nie ma nic do gadania; wszystko mu zmienia w domu i jest wiecznie niezadowolona ze statusu materialnego); życie ponad stan i ślepe podążanie za modą (żona ciągle chce udowodnić sobie i otoczeniu, że jest światowa, wydaje cały majątek). https://babaodpolskiego.pl/zona-modna-ignacy-krasicki/


Pijaństwo

wady: ludzie zawsze znajdą powód do napicia się, błędne koło 

onegdaj (2 dni temu) – imieniny żony; następnego dnia napił się anyżówki (wódki) z apteczki, bo było mu słabo; zaprosił swoich wcześniejszych kompanów; piją razem

następnie postanawiają zjeść obiad, popijają winem dla uniknięcia niestrawności; w trakcie pijatyki rozważają doniosłe polityczne (i militarne) scenariusze;

następuje kłótnia (dotycząca króla Sobieskiego), która prowadzi do rękoczynów/bijatyki;

rozmówca potwierdza obrzydliwość pijaństwa, podkreślając, że sprowadza nas ono do poziomu zwierząt i odbiera rozum; co jest największą stratą ze wszystkich

Pierwszy mężczyzna, skończywszy rozmowę, wraca napić się wódki


Świat zepsuty

Pierwsza programowa satyra, mówi o tym, że ten gatunek służy do obnażania prawd o zepsuciu społecznym. Ukazano wielkie oburzenie, że wszyscy mogą robić, co chcą, ale poeta nie może mówić prawdy. Kieruje swoje słowa do gatunku literackiego — satyry, ale później odwołuje się też do cnoty i do przodków, wyznaje, że tęskni za czasami, w których ważny był honor (zasada: “kiedyś to były czasy, teraz to nie ma czasów”), narzeka na młodzież; uważa, że od Warszawy idzie zaraza nowomodnych obyczajów, że ludzie biorą śluby dla pieniędzy, ale w końcu występuje nie z pozycji mędrca, lecz członka tych nowych społeczeństw i zastanawia się, dokąd to nas zaprowadzi. 


Do króla

ustrój: monarchia elekcyjna (+demokracja szlachecka)

liryka maski/roli, podmiot liryczny nie wyraża poglądów autora, kreacja postaci

“zarzuty” mówiącego wierszu do Stanisława Augusta Poniatowskiego: 

  • nie jest z królewskiego rodu (w królewskim rodzie wszyscy wszystko umieją od dzieciństwa);
  • jest Polakiem, a więc nie będzie mieć szacunku innych (był im wcześniej równy);
  • jest zbyt młody (a potem będzie zbyt stary);
  • jest zbyt dobry dla innych, nie zachowuje się jak prawdziwy król;

jest za bardzo uczony, zbyt dużo siedzi w księgach i za dużo słucha “mędrków” (Stanisław August otaczał się intelektualistami).