Czechy dramatu Szekspirowskiego w porównaniu z tragedią klasyczną (antyczną):
CECHY DRAMATU ANTYCZNEGO na przykładzie “Króla Edypa” |
CECHY DRAMATU SZEKSPIROWSKIEGO na przykładzie “Makbeta” |
CECHY DRAMATU SZEKSPIROWSKIEGO na przykładzie “Hamleta” |
Zasada trzech jedności:
|
Zniesienie zasady trzech jedności:
|
Zniesienie zasady trzech jedności:
|
Zasada decorum – dososowanie formy do treści – w tragedii musi być podniosły styl i patetyczny język; nie pokazuje się też zbrodni i krwi na scenie – mogą o tym opowiedzieć jedynie posłańcy, czy chór |
zasada decorum – nie mamy patosu w języku; mieszanie tragizmu z komedią, pokazujemy zbrodnię na scenie |
Zniesiona zasada decorum: w tragedii, w której ostatecznie większość bohaterów umrze, pojawiają się wątki komizmu językowego, ukazanego przez groteskę: Hamlet, starając się zniechęcić do siebie Ofelię, wyzywa ją i rozkazuje iść do klasztoru, co jest okrutne, ale budzi też śmiech ze względu na jego absurdalne argumenty. Kolejną groteskową sceną jest ta, która dzieje się na cmentarzu: grabarze kopią grób, wykopują czaszkę błazna Yoricka, Hamlet bierze ją do rąk i zaczyna swój monolog wewnętrzny na temat eschatologii (życia po śmierci). Na scenie wszyscy walczą, krew jest rozlewana; ostatecznie umierają niemal wszyscy bohaterowie (poza Horacym). |
Konflikt tragiczny – nierozwiązalny konflikt równorzędnych racji: boskiej i ludzkiej (fatum zrzucone przez bogów na potomków Lajosa za zbrodnię, którą popełnił i niewinność Edypa, który musi cierpieć z powodu ojca). |
Konflikt tragiczny – trudno określić, czy musiał zabijać? może by nie zawieźć żony? może by spełnić przepowiednię? |
Konflikt tragiczny – nie między bogami, a prawami ludzkimi, a między ratio i emotio: racjonalizmem i światem emocji. Hamlet musi pomścić śmierć ojca, jednak miewa wątpliwości, czy faktycznie widział ducha i czy zabijając, nie stanie się też taki, jak Klaudiusz. Drugi konflikt dotyczy istnienia na świecie, czy skoro Hamlet jest tutaj nieszczęśliwy, to śmierć będzie ucieczką? Czy tam, gdzie trafi, będzie lepiej, czy gorzej? Jak stamtąd uciec? Ten konflikt eschatologiczny wyraża w zdaniu: “Być czy nie być? – Oto jest pytanie”. |
Hamartia – wina tragiczna bohatera – bez względu na to, jak postąpi bohater, i tak poniesie klęskę |
hamartia – mógłby nie zabijać, ale chciał spełnić oczekiwania; gdy nie chciał spełnić przepowiedni – nie zabijałby, a wtedy żona by go – jak zapowiadała – opuściła |
Hamartia – nie ma znaczenia czy zabije Klaudiusza, czy nie – i tak swoimi działaniami niechcący doprowadził do śmierci wszystkich bliskich (poza Horacym) |
Fatum – los człowieka jest tragiczny i z góry przesądzony, nie ma na niego wpływu |
fatum – wypełnia przepowiednie, ale zabija syna Banka, by zmienić los i sam mieć władzę, ale to też część przepowiedni |
Nie istnieje fatum, to bohater jest przesiąknięty melancholią i nieszczęściem i sprowadza na siebie kolejne tragedie. |
Zbłądzenie tragiczne – bohater nieświadomie dopełni przepowiedni (Edyp zabije ojca i ożeni się z matką) |
zbłądzenie tragiczne – próba zmienienia losu to i tak dopełnienie przepowiedni, los został ustalony, nie wierzył, że las podejdzie pod zamek |
Nie ma przepowiedni, ojciec jedynie karze zamordować Klaudiusza, w końcu się to stanie, ale przy okazji Hamlet i reszta bohaterów też zginie. |
Hybris – pycha, duma – bohaterowie są przekonani o swojej niewinności, prawości, wyjątkowości, uważają, że oni mogą więcej – zawsze ich za to spotka kara |
hybris – zabija ludzi, bo uważa, że może mieć lepszą pozycję, że ma prawo |
Hybris – Hamlet bierze udział w pojedynku np. Z Laertesem; myśli, że uda mu się ochronić Ofelię, jeśli ona go znienawidzi; wierzy, że sam pomści ojca i nie myśli o tym, że jego walka o idealizm i wymierzenie sprawiedliwości przyniesie całemu rodowi klęskę |
MIMESIS – naśladownictwa rzeczywistości (Arystoteles ją stworzył), akcja musi być zgoda z zasadami prawdopodobieństwa, ma naśladować świat realny – jeśli coś jest nierealne, to tylko z opowieści bohaterów, widz widzi tylko świat podobny temu, który zna |
mimesis – nie ma, bo występują postaci fantastyczne |
Nie ma zasady mimesis – na samym początku (AKT I) pojawia się duch ojca (Hamleta Starszego) |
KATHARSIS – bohaterowie muszą czuć LITOŚĆ – współczują bohaterowi, oraz TRWOGĘ – bać się, żeby im się to nie przytrafiło; jest celem tragedii, przekonanie, że światem rządzą bogowie, a przed przeznaczeniem nie ma ucieczki – to też odbiera poczucie odpowiedzialności za niepowodzenia, a więc oczyszcza |
KATHARSIS – widzowie nie czują litości i trwogi, co najwyżej obawiają się własnej pychy |
KATHARSIS – współczujemy, historia wywołuje litość, a także boimy się (trwoga), by nie przeżyć tej historii; Horacy zostaje i będzie snuł opowieść o Hamlecie i jego walce o sprawiedliwość, rządy przejmuje Fortynbras (teraz musi zacząć rządzić i też obawiać się, czy jego nie spotka taka sama historia, musi myśleć o tym, jak uniknąć błędów Duńczyków). |
AKCJA: ekspozycja, perypetia, punkt kulminacyjny, rozwiązanie akcji |
AKCJA: prolog, perypetia, wzrost akcji, punkt kulminacyjny, rozładowanie napięcia, rozwiązanie akcji |
AKCJA: prolog, perypetia, wzrost akcji, punkt kulminacyjny, rozładowanie napięcia, rozwiązanie akcji |
Maksymalnie trzech aktorów na scenie |
Sceny zbiorowe |
Sceny zbiorowe |
CHÓR – komentuje wydarzenia, mówi o emocjach bohaterów, wprowadza w historię |
Brak chóru |
Brak chóru |
BUDOWA TRAGEDII ANTYCZNEJ
STASIMON EPEISODION
|
BUDOWA TRAGEDII SZEKSPIROWSKIEJ 1) AKT I: Scena I Scena II Scena III Scena IV Scena V Scena VI Scena VII 2) AKT II: Scena I Scena II Scena III Scena IV 3) AKT III: Scena I Scena II Scena III Scena IV Scena V Scena VI 4) AKT IV: Scena I Scena II Scena III 5) AKT V: Scena I Scena II Scena III Scena IV Scena V Scena VI Scena VII |
BUDOWA TRAGEDII SZEKSPIROWSKIEJ 1) AKT I: Scena I Scena II Scena III Scena IV Scena V 2) AKT II: Scena I Scena II 3) AKT III: Scena I Scena II Scena III Scena IV 4) AKT IV: Scena I Scena II Scena III Scena IV Scena V Scena VI Scena VII 5) AKT V: Scena I Scena II |
TEATR to połączenie sztuki z sacrum: Wielki i Małe Dionizje, wielka uroczystość |
TEATR staje się profanum (rozrywka), powstaje wiele trup teatralnych, wszystkie walczą o finansowanie przez królową Anglii; prześcigają się w wymyślaniu lepszych sztuk: więcej konfliktów, płaczu, katharsis, miłości, nieszczęścia, dowcipu – bywało, że co tydzień byłą nowej sztuki, trzeba było przyciągnąć widownie właśnie do swojego teatru; biedota mogła kupić bardzo tanie bilety na miejsca stojące |
TEATR staje się profanum (rozrywka), powstaje wiele trup teatralnych, wszystkie walczą o finansowanie przez królową Anglii; prześcigają się w wymyślaniu lepszych sztuk: więcej konfliktów, płaczu, katharsis, miłości, nieszczęścia, dowcipu – bywało, że co tydzień byłą nowej sztuki, trzeba było przyciągnąć widownie właśnie do swojego teatru; biedota mogła kupić bardzo tanie bilety na miejsca stojące |
LEKTURY:
William Szekspir, Makbet
- STRESZCZENIE I OMÓWIENIE:
- OPRACOWANIE PYTAŃ MATURALNYCH: https://babaodpolskiego.pl/tag-produktu/makbet/
William Szekspir, Romeo i Julia (odwołane z matury 2023 i 2024)
William Szekspir, Hamlet (rozszerzenie)