UWAGA – w tym wpisie są moje notatki, ciągle je uzupełniam, wpis nie miał jeszcze korekty, mogą tu być literówki, ale nieustannie prosicie o takie informacje, więc wklejam (błędów merytorycznych nie ma):
nazwa epoki – dla wielu oznaczała zgniły renesans, wywodzi się od portugalskiego “barocco” – dziwny; pochodzi od cennej, oryginalnej, ale niecodziennie uformowanej perły wyrzuconej na brzeg
dziwność – definiuje epokę i cały XVII wiek
charakter epoki – pełne zagubienie:
-
po reformacji okazało się, że można wierzyć na różne sposoby
-
odkrycia Kopernika czy proces Galileusza, a także wielkie odkrycia geograficzne pokazały ludziom, że świat prawdopodobnie nie jest taki, jak myśleli, że stworzy go Bóg wg tego, co opisano w Księdze Rodzaju, że Ziemia to nie wszystko
-
rozwija się kontrreformacja – ponowne zjednoczenie Kościoła, ale odbywa się ono drogą inkwizycji, edukacji przemocowej wprowadzanej przez powstały do tego celu zakon jezuitów, którzy uczyli na pamięć i stosowali kary cielesne
-
na placu Campo di Fiori spalono żywcem Giordano Bruna (KONTEKST: Czesław Miłosz napisał wiersz o powstaniu w getcie warszawskim pod tytułem “Campo di Fiori”)
-
pojawił się indeks ksiąg zakazanych
światopogląd:
Blaise Pascal
– bardzo dobra strategia na grę z Bogiem, nazywana “zakładem Pascala”, opłaca się wierzyć w Boga, bo wtedy ma się zapewnione życie wieczne, a jeśli go nie ma – niewiele musisz poświęcić – wniosek: warto żyć w zgodzie z boskimi prawami
– “Człowiek jest trzciną najwątlejszą w przyrodzie, ale to trzcina myśląca” – człowiek jest skazany na siebie i śmierć
Baruch Spinoza (https://www.youtube.com/watch?v=kqlc8kywybs)
-
Bóg objawia się we wszystkim, a wszystko objawia się w nim
-
panteizm – Bóg pojmowany jako Natura
Kartezjusz (https://www.stentor.pl/files/produkty/pliki/280_fragment.pdf)
-
ojciec racjonalizmu, dubito ergo sum – wątpię, więc jestem; z czasem przerodziło się w cogito ergo sum – myślę, więc jestem; podmiotowość – mam świadomość swoich procesów myślowych
-
do prawdy dochodzi się drogą dedukcji: intuicja + dedukcja = wynik, ale trzeba uwzględnić demona poznania, czyli nasze złudzenia (metoda Sherlocka Holmesa)
-
natywizm – stanowisko filozoficzne głoszące, że w naszym umyśle znajdują się idee wrodzone, nazywane także „wiecznymi prawdami” i „pojęciami wspólnymi”: tj. istnienie Boga i świata zmysłowego, w skrócie: człowiek posiada w swoim umyśle pojęcie Boga – istoty doskonałej, a sam jest niedoskonały.
John Locke
-
twórca empiryzmu, świat poznajemy w trakcie życia, dzięki doświadczeniu
-
człowiek rodzi się jako “tabula rasa”, czyli czysta karta
-
zajmuje się epistemologią, czyli granicami ludzkiemu umysłu (teoria wiedzy)
Francis Bacon
-
twórca empiryzmu, też zajmował się rolą intuicji i teorią poznania
Cechy charakterystyczne dla sztuki barokowej:
-
niepokój
-
ruch
-
erotyzm
-
dysharmonia
-
niejasność
-
oryginalność
Te cechy będą widoczne zarówno w malarstwie, jak i rzeźbie, a już na pewno w literaturze.
MARINIZM – w Polsce KONCEPT (na całym świecie “coma”, a my mamy “śpiączka”) – nurt w sztuce, który skupia się na formie i jej wirtuozerii, bogactwie zdobnictwa, przesadzie, przede wszystkim jednak ma zaskakiwać odbiorcę. Może być realizowany w literaturze na dwa sposoby:
-
koncept treści, np.: porównanie szokujących, niepasujących do siebie motywów, które zaskakują i pokazują nietypowe wnioski np. Jan Andrzej Morsztyn w sonecie “Do trupa”, w którym porównał nieszczęśliwie zakochanego ze zmarłym i okazało się, że nieboszczyk ma lepiej
Polecam erotyk religijny – “Krzyżyk na piersiach jednej panny”
RZEŹBA: Ekstaza św. Teresy – znów erotyzm i religijność
-
koncept formy, np. zbudowanie całego utworu na jednym środku stylistycznym i znów doprowadzenie do szokujących odbiorcę wniosków i zabawy słowem np. Daniel Naborowski “Na oczy królewny angielskiej”, w którym całość stanowią porównania pięknych oczu adresatki do wszystkiego, co piękne, a na końcu okazuje się, że nic nie jest w stanie opisać jej urody
Polecam przyjrzeć się zabawom formą np. wiersze-serpentyny, wiersze-prostokąty
HORROR VACUI -> lęk przed pustką, każdy element obrazu musi być wypełniony
MOTYWY:
-
vanitas vanitatum et omnia vanitas – marność, nad marnościami, wszystko marność – motyw z Księgi Koheleta, wielu twórców skupia się na krótkości ludzkiego życia
-
turpizm – tematy śmierci i nieboszczycy stają się neutralnymi motywami literackimi, ale głównie chodzi o to, że brzydota trafia do sztuki, szokuje, estetyka brzydoty
-
człowiek rozdarty między tym, co ziemskie, a tym, co boskie; brak harmonii w świecie
TWÓRCY POEZJI:
Jan Andrzej Morsztyn
-
“Do trupa” – zmarły ma lepiej niż nieszczęśliwie zakochany, bo nie odczuwa już bólu
-
“Niestatek” – humorystyczny żart o tym, że kobiety nie są stałe w uczuciach
Mikołaj Sęp Szarzyński
-
Sonet IV “O wojnie naszej, którą wiedziemy z szatanem, światem i ciałem” – dysharmonia w świecie, musimy sami walczyć z grzechami, a jesteśmy stworzeni jako słabe istoty
-
Sonet V “O nietrwałej miłości rzeczy świata tego” – motyw vanitas
Daniel Naborowski
-
“Na oczy królewny angielskiej” – zachwalanie urody kobiety, wiersz pełny zdobień stylistycznych
-
“Krótkość żywota” – życie ludzkie jest chwilą
Wacław Potocki
-
“Transakcja wojny chocimskiej” – epos opisujący przygotowania do bitwy i starcie wojsk polskich z Turkami pod Chocimiem; apoteoza dzielności szlachty, bardzo krwawy utwór; opisuje sarmatów jako wielkich Polaków, spadkobierców wielkich wojowników, żołnierzy z dziada pradziada, patriotów kochających swoje matki
Wprzód chrzęst tylko i szelest słychać było cichy,
Gdy naszy ławą brali pogaństwo na sztychy;
Żaden swego nie chybi i tzech drugi dzieje,
Że im ciepłe wątroby kipią na tuleje,
Trzask potem zgrzyt ostry, gdy po same pałki
Kruszyły się kopije w trupach na kawałki;
Pełno ran, pełno śmieci; więzną konie w mięsie,
Krew się zsiadła na ziemi galaretą trzęsie;
Ludzie się niedobici w swoich kiszkach plącą;
Drudzy chlipią z paszczeki posokę gorącą.
Toż gdy przyjdą do ręcznej ci i owi broni,
Polak rany zadaje, Turczyn tylko dzwoni
Po zbrojach hartowanych i trzeba mu miejsca
Pierwej szukać, żeby mógł ukrwawić żeleźca,
A nasz gdzie tnie, tam rana; gdzie pchnie, dziura w ciele;
W łeb, w pierś, w brzuch, gdzie się nada, rąbią, kolą śmiele.
FIGURY EGZYSTENCJI, czyli do czego porównywano ludzkie życie?
-
labirynt
-
theatrum mundi (teatr)
-
cień, dym, punkt, nic
-
sen
-
żegluga
SARMATYZM
Koncepcja sarmatyzmu pojawia się w baroku, bo w ramach zmian światopoglądowych w całej Europie ludzie zaczęli szukać swojej tożsamości, gdy nie potrafili jej określić, to ją tworzyli. Uznano, że szlachta to potomkowie wojowników irańskich z I w. p.n.e. Ważny był antyczny rodowód, podnosił splendor, Anglicy uznali, że pochodzą od Brutusa, prawnuka Eneasza; Francuzi od wojowników spod Troi.
-
uznawali się za antemurale Christianitatis — przedmurze chrześcijaństwa, powstali, by bronić całej Europy przed wyznawcami islamu, Turkami i Tatarami
-
tradycja narodowa i strój pełniły ważne funkcje
-
teatralizacja życia np. w kwestii organizacji pochówków
-
ważny był wizerunek — portrety sarmackie oraz trumienne
-
podkreślano pobożność
-
Powstają “Pamiętniki” Jana Chryzostoma Paska, w których opisuje on zwyczaje szlachty ich np. brak pracowitości i niechęć do walki, ich wady, ale i zalety; mamy nowy gatunek nazwany gawędą szlachecką.
MOLIER
Komizm, w którym wyśmiewa się postawy, charaktery, realizowany na trzy sposoby:
-
postaci
-
słowny
-
sytuacyjny
qui pro quo – (ktoś za kogoś) nieporozumienie, zwykle zabawne, które wynika ze wzięcia kogoś za inną osobę lub niezrozumienia czyichś słów.
komedie charakterów – reprezentują konkretny typ człowieka, jego przywary i je ośmieszają je; postaci uosabiają różne cechy ludzkiej natury, zostają ośmieszone; dzięki temu komedie Moliera mają charakter uniwersalny;
qui pro quo – (ktoś za kogoś) nieporozumienie, zwykle zabawne, które wynika ze wzięcia kogoś za inną osobę lub niezrozumienia czyichś słów.
komedie charakterów – reprezentują konkretny typ człowieka, jego przywary i je ośmieszają je; postaci uosabiają różne cechy ludzkiej natury, zostają ośmieszone; dzięki temu komedie Moliera mają charakter uniwersalny;
LEKTURY:
Jan Chryzostom Pasek, Pamiętniki (fragmenty)
- STRESZCZENIE I OMÓWIENIE: https://babaodpolskiego.pl/tag/pamietniki/
- OPRACOWANIE PYTAŃ MATURALNYCH: https://babaodpolskiego.pl/matura-ustna-pamietniki/
William Szekspir, Makbet
- STRESZCZENIE I OMÓWIENIE:
- OPRACOWANIE PYTAŃ MATURALNYCH: https://babaodpolskiego.pl/tag-produktu/makbet/
William Szekspir, Romeo i Julia
STRESZCZENIE I OMÓWIENIE:
OPRACOWANIE PYTAŃ MATURALNYCH: hTTPS://BABAODPOLSKIEGO.PL/MATURA-USTNA-ROMEO-I-JULIA/
William Szekspir, Hamlet (rozszerzenie)
- STRESZCZENIE I OMÓWIENIE:
Molier, Skąpiec
- STRESZCZENIE I OMÓWIENIE:
- OPRACOWANIE PYTAŃ MATURALNYCH: https://babaodpolskiego.pl/tag-produktu/molier/