Jeśli to czytasz — daj mi znać 🧡 na swoim ulubionym kanale:

William Shakespeare - „Makbet” - produkt ze sklepu Baba od polskiego

Pełne opracowanie „Makbeta” William Shakespeare’a, a w nim: streszczenie dzieła, wyjaśnienie cech rodzaju i gatunku literackiego, omówienie problematyki, symboliki, genezy, motywów literackich i bohaterów. Plik ma 30 stron. Znajdziesz go w moim sklepie.

Jeśli to czytasz — daj mi znać 🧡 na swoim ulubionym kanale:

We wstępie pragnę się wytłumaczyć, dlaczego traktuję Szekspira, a właściwie jego twórczość, jako oddzielną epokę. Omawiacie jego dramaty zwykle albo przy renesansie, albo przy baroku, a jeszcze częściej pomiędzy epokami i piszecie oddzielne sprawdziany. Trudno powiedzieć, do jakiej epoki można go zakwalifikować, kończył renesans, zaczynał barok. Skłaniam się oczywiście ku barokowi ze względu na stosowane przez niego figury egzystencji, oryginalność, brak zasady decorum. Wybór należy do Was, na pewno był on kometą, która świeciła jasno i miał wpływ na przyszłe pokolenia twórców.

1) TEATR ELŻBIETAŃSKI


  • zerwanie z zasadą trzech jedności (czasu, miejsca i akcji)

  • odrzucenie zasady decorum (jedność stylu i treści)

  • wprowadzenie postaci i wydarzeń fantastycznych

  • pogłębiona analiza psychologiczna bohaterów (dramaturga interesują motywacje postaci, głębiny ich duszy) 

  • wprowadzenie scen zbiorowych i postaci z ludu

  • rezygnacja z chóru (funkcję komentującą przejmują postaci)

  • groza i tajemniczość jako element nastroju

  • nadanie przyrodzie funkcji symbolicznej (odzwierciedla stany wewnętrzne bohaterów)

  • wprowadzenie podziału na akty i sceny oraz didaskaliów

  • teatr jako miejsce kontaktu z widzem – brak kurtyny, scena wśród widowni, gra z odbiorcą

  • dramat jako forma otwarta: in medias res, finały pozostawiające pytania

2) DRAMAT SZEKSPIROWSKI 


  • dramat otwarty – brak wyraźnych granic między aktem a sceną, wydarzenia rozpoczynają się in medias res, a zakończenie może być otwarte lub niedookreślone

  • bohater tragiczny nowego typu  – człowiek z krwi i kości, pełen sprzeczności, uwikłany w konflikt moralny, podejmujący tragiczne decyzje (Hamlet, Makbet, Król Lear)

  • wielowarstwowość świata przedstawionego  – obecność zarówno wątków dworskich, jak i plebejskich; kontrasty: tragizm i komizm, wzniosłość i wulgarność (efekt groteski)

  • wielość stylów i języków  – operowanie różnymi rejestrami języka: styl wysoki, potoczny, groteskowy, ludowy

  • rola ironii i dwuznaczności  – postaci takie jak błazen, grabarz, wiedźmy – łączą powagę z absurdem, mądrość z szaleństwem; świat jako maskarada (theatrum mundi)
    konflikty egzystencjalne i filozoficzne  – pytania o wolną wolę, los, przeznaczenie, sens istnienia („Być albo nie być” – Hamlet)

  • wątki snu, wizji, majaków  – rozmycie granicy między rzeczywistością a złudzeniem (np. Lady Makbet i plama krwi)

  • symbolika i rekwizyty znaczące  – np. czaszka Yoricka, zakrwawione dłonie, pierścień, korona – nośniki emocji i idei

  • gra z widzem, łamanie iluzji scenicznej  – bezpośrednie zwroty do publiczności, monologi wewnętrzne, dialog z samym sobą



CECHY DRAMATU ANTYCZNEGO

na przykładzie „Króla Edypa”

CECHY DRAMATU SZEKSPIROWSKIEGO na przykładzie „Makbeta”

CECHY DRAMATU SZEKSPIROWSKIEGO na przykładzie „Hamleta”

Zasada trzech jedności: 

  1. jedność czasu (wszystkie zawarte w danym dramacie wydarzenia dzieją się maksymalnie na przestrzeni 24 h);

  2. jedność miejsca (cała akcja rozgrywa się w jednym miejscu, np. W jednym budynku, a o tym, co dzieje się w innych miejscach, dowiadujemy się tylko z opowieści postaci); 

  3. jedność akcji (jeden główny wątek — w przypadku Króla Edypa, chodzi o znalezienie mordercy Lajosa). 

Zniesienie zasady trzech jedności:

  1. Wydarzenia trwają: kilka dni, przerwy po kilka miesięcy; średniowiecze

  2. Zmieniają się miejsca wydarzeń: wrzosowisko, zamek, Szkocja, pola bitwy

  3. Tekst porusza wiele wątków: zdrada i dojście do władzy

Zniesienie zasady trzech jedności:

  1. Wydarzenia trwają: kilka dni, przerwy po kilka miesięcy;

  2. Zmieniają się miejsca wydarzeń: Dania — zamek, cmentarz, droga wiodąca do Anglii;

  3. Tekst porusza wiele wątków: zemsta na mordercy, wątek miłosny, zbrodnia, wątek władzy.

zasada decorum — dostosowanie formy do treści — w tragedii musi być podniosły styl i patetyczny język; nie pokazuje się też zbrodni i krwi na scenie — mogą o tym opowiedzieć jedynie posłańcy, czy chór

zasada decorum — nie mamy patosu w języku; mieszanie tragizmu z komedią, pokazujemy zbrodnię na scenie 

zniesiona zasada decorum: w tragedii, w której ostatecznie większość bohaterów umrze,  pojawiają się wątki komizmu językowego, ukazanego przez groteskę: Hamlet,  starając się zniechęcić do siebie Ofelię, wyzywa ją i rozkazuje iść do klasztoru, co jest okrutne, ale budzi też śmiech ze względu na jego absurdalne argumenty. Kolejną groteskową sceną jest ta, która dzieje się na cmentarzu: grabarze kopią grób, wykopują czaszkę błazna Yoricka, Hamlet bierze ją do rąk i zaczyna swój monolog wewnętrzny na temat eschatologii (życia po śmierci). 

Na scenie wszyscy walczą, krew jest rozlewana; ostatecznie umierają niemal wszyscy bohaterowie (poza Horacym). 

Konflikt tragiczny — nierozwiązalny konflikt równorzędnych racji: boskiej i ludzkiej (fatum zrzucone przez bogów na potomków Lajosa za zbrodnię, którą popełnił i niewinność Edypa, który musi cierpieć z powodu ojca).

Konflikt   określić, czy musiał zabijać? może by nie zawieźć żony? może by spełnić przepowiednię?

Konflikt tragiczny — nie między bogami a prawami ludzkimi, a między ratio i emotio: racjonalizmem i światem emocji. Hamlet musi pomścić śmierć ojca, jednak miewa wątpliwości, czy faktycznie widział ducha i czy zabijając, nie stanie się też taki, jak Klaudiusz. 

Drugi konflikt dotyczy istnienia na świecie, czy skoro Hamlet jest tutaj nieszczęśliwy, to śmierć będzie ucieczką? Czy tam, gdzie trafi, będzie lepiej, czy gorzej? Jak stamtąd uciec? Ten konflikt eschatologiczny wyraża w zdaniu: „Być czy nie być? – Oto jest pytanie”. 

Hamartia — wina tragiczna bohatera — bez względu na to, jak postąpi bohater, i tak poniesie klęskę

hamartia — mógłby nie zabijać, ale chciał spełnić oczekiwania; gdy nie chciał spełnić przepowiedni — nie zabijałby, a wtedy żona by go — jak zapowiadała — opuściła 

Hamartia — nie ma znaczenia czy zabije Klaudiusza, czy nie — i tak swoimi działaniami niechcący doprowadził do śmierci wszystkich bliskich (poza Horacym)

Fatum — los człowieka jest tragiczny i z góry przesądzony, nie ma na niego wpływu

fatum — wypełnia przepowiednie, ale zabija syna Banka, by zmienić los i sam mieć władzę, ale to też część przepowiedni

Nie istnieje fatum, to bohater jest przesiąknięty melancholią i nieszczęściem i sprowadza na siebie kolejne tragedie.

 

Zbłądzenie tragiczne — bohater nieświadomie dopełni przepowiedni (Edyp zabije ojca i ożeni się z matką)

zbłądzenie tragiczne — próba zmienienia losu to i tak dopełnienie przepowiedni, los został ustalony, nie wierzył, że las podejdzie pod zamek

Nie ma przepowiedni, ojciec jedynie karze zamordować Klaudiusza, w końcu się to stanie, ale przy okazji Hamlet i reszta bohaterów też zginie. 

Hybris — pycha, duma — bohaterowie są przekonani o swojej niewinności, prawości, wyjątkowości, uważają, że oni mogą więcej — zawsze ich za to spotka kara

hybris — zabija ludzi, bo uważa, że może mieć lepszą pozycję, że ma prawo

Hybris — Hamlet bierze udział w pojedynku np. Z Laertesem; myśli, że uda mu się ochronić Ofelię, jeśli ona go znienawidzi; wierzy, że sam pomści ojca i nie myśli o tym, że jego walka o idealizm i wymierzenie sprawiedliwości przyniesie całemu rodowi klęskę

MIMESIS — naśladownictwa rzeczywistości (Arystoteles ją stworzył), akcja musi być zgoda z zasadami prawdopodobieństwa, ma naśladować świat realny — jeśli coś jest nierealne, to tylko z opowieści bohaterów, widz widzi tylko świat podobny temu, który zna

mimesis — nie ma, bo występują postaci fantastyczne

Nie ma zasady mimesis — na samym początku (AKT I) pojawia się duch ojca (Hamleta Starszego)

KATHARSIS — bohaterowie muszą czuć LITOŚĆ — współczują bohaterowi oraz TRWOGĘ — bać się, żeby im się to nie przytrafiło; jest celem tragedii, przekonanie, że światem rządzą bogowie, a przed przeznaczeniem nie ma ucieczki — to też odbiera poczucie odpowiedzialności za niepowodzenia, a więc oczyszcza

KATHARSIS — widzowie nie czują litości i trwogi, co najwyżej obawiają się własnej pychy 

KATHARSIS — współczujemy, historia wywołuje litość, a także boimy się (trwoga), by nie przeżyć tej historii; Horacy zostaje i będzie snuł opowieść o Hamlecie i jego walce o sprawiedliwość, rządy przejmuje Fortynbras (teraz musi zacząć rządzić i też obawiać się, czy jego nie spotka taka sama historia, musi myśleć o tym, jak uniknąć błędów Duńczyków).

AKCJA: ekspozycja, perypetia, punkt kulminacyjny, rozwiązanie akcji 

AKCJA: prolog, perypetia, wzrost akcji, punkt kulminacyjny, rozładowanie napięcia, rozwiązanie akcji

AKCJA: prolog, perypetia, wzrost akcji, punkt kulminacyjny, rozładowanie napięcia, rozwiązanie akcji

Maksymalnie trzech aktorów na scenie

Sceny zbiorowe

Sceny zbiorowe

CHÓR — komentuje wydarzenia, mówi o emocjach bohaterów, wprowadza w historię

Brak chóru

Brak chóru

BUDOWA TRAGEDII ANTYCZNEJ

  1. PROLOG — wprowadzenie widza w tematykę utworu, najczęściej jest to dialog dwóch bohaterów

  2. PARODOS — pierwsza pieśń chóru, który wstępuje na orchestrę

  3. EPEISODION — część dialogowa

  4. STASIMON — komentarz chóru

  5. EPEISODION

STASIMON

EPEISODION
STASIMON
EPEISODION
STASIMON

  1. EXODOS — pieśń chóru, która ukazuje tragedię bohatera i zamyka akcję, uspokaja widza, daje pocieszenie

BUDOWA TRAGEDII SZEKSPIROWSKIEJ

1) AKT I:

Scena I

Scena II

Scena III

Scena IV

Scena V

Scena VI

Scena VII

2) AKT II:

Scena I

Scena II

Scena III

Scena IV

3) AKT III:

Scena I

Scena II

Scena III

Scena IV

Scena V

Scena VI

4) AKT IV:

Scena I

Scena II

Scena III

5) AKT V:

Scena I

Scena II

Scena III

Scena IV

Scena V

Scena VI

Scena VII

BUDOWA TRAGEDII SZEKSPIROWSKIEJ

1) AKT I:

Scena I

Scena II

Scena III

Scena IV

Scena V

2) AKT II:

Scena I

Scena II

3) AKT III:

Scena I

Scena II

Scena III

Scena IV

4) AKT IV:

Scena I

Scena II

Scena III

Scena IV

Scena V

Scena VI

Scena VII

5) AKT V:

Scena I

Scena II

TEATR to połączenie sztuki z sacrum: Wielki i Małe Dionizje, wielka uroczystość

TEATR staje się profanum (rozrywka), powstaje wiele trup teatralnych, wszystkie walczą o finansowanie przez królową Anglii; prześcigają się w wymyślaniu lepszych sztuk: więcej konfliktów, płaczu, katharsis, miłości, nieszczęścia, dowcipu — bywało, że co tydzień byłą   nowej sztuki, trzeba było przyciągnąć widownie właśnie do swojego teatru; biedota mogła kupić bardzo tanie bilety na miejsca stojące

TEATR staje się profanum (rozrywka), powstaje wiele trup teatralnych, wszystkie walczą o finansowanie przez królową Anglii; prześcigają się w wymyślaniu lepszych sztuk: więcej konfliktów, płaczu, katharsis, miłości, nieszczęścia, dowcipu — bywało, że co tydzień byłą   nowej sztuki, trzeba było przyciągnąć widownie właśnie do swojego teatru; biedota mogła kupić bardzo tanie bilety na miejsca stojące

 

MAKBET

  1. theatrum mundi

W „Makbecie” bohaterowie grają przypisane im role – królowie, wojownicy, żony, zdrajcy. Władza to maska, tron to scena, a los jakby pisał scenariusz. Makbet jest aktorem w spektaklu losu, który próbuje wyreżyserować po swojemu, ale nie ma nad nim pełnej kontroli. To ujęcie wpisuje się w renesansowe (i później barokowe) widzenie świata jako teatru – theatrum mundi – gdzie ludzie są tylko marionetkami, a wielkie siły (los, proroctwo, ambicja) pociągają za sznurki.


  1. żądza władzy

To główna siła napędowa tragedii. Makbet nie byłby zbrodniarzem, gdyby nie jego ambicja i chęć sięgnięcia po władzę za wszelką cenę. Początkowo lojalny wobec króla Dunkana, po spotkaniu z wiedźmami zaczyna snuć marzenia o królewskim tronie – i to pragnienie staje się obsesją. Żądza władzy wypacza jego moralność, relacje, człowieczeństwo.


  1. piętno

Makbet i Lady Makbet noszą na sobie piętno zbrodni – symboliczne, psychiczne, niemal fizyczne (zakrwawione ręce). Zbrodnia nie zostaje zapomniana – pozostaje na nich, przenika ich sny, język, gesty. To piętno ciąży, prowadzi do szaleństwa i izolacji. Ma charakter tragiczny i nieusuwalny – jak klątwa.


  1. femme fatale

Lady Makbet to klasyczna kobieta demoniczna: uwodzicielska, silna, pozornie bezlitosna, inicjatorka zbrodni. To ona podsyca ambicję męża, manipuluje nim, zarzuca mu słabość, by go zmusić do działania. Jednak jako femme fatale nie pozostaje nietknięta – jej siła prowadzi ją ostatecznie do załamania nerwowego i samobójstwa. Pod maską siły kryje się kruchość.


  1. szaleństwo i wyrzuty sumienia

Szaleństwo to cena za zdradę samego siebie. Makbet widzi zjawy, słyszy głosy, nie śpi. Lady Makbet lunatykuje, obsesyjnie myje ręce. Wyrzuty sumienia stają się fizyczne, namacalne, obecne w ciele i psychice. Szekspir pokazuje, że zbrodnia rozbija tożsamość człowieka – żaden tytuł nie zagłuszy sumienia.


  1. zbrodnia napędza kolejne zbrodnie

Pierwsza zbrodnia (zabójstwo Dunkana) otwiera spiralę przemocy. Aby utrzymać władzę, Makbet zabija przyjaciela (Banko), a potem kobiety i dzieci (rodzinę Makdufa). Każda zbrodnia wymaga kolejnej – by ukryć poprzednią, by wzmocnić pozycję. To mechanizm znany z tragedii antycznej i klasycznej, ale u Szekspira ma wymiar psychologiczny i społeczny.


  1. rola słowa i obietnicy

Słowa mają moc. Wiedźmy nie nakazują, lecz przepowiadają – a Makbet sam nadaje słowom sens i znaczenie. Lady Makbet używa języka do manipulacji. Obietnica (awansu, władzy, nieśmiertelności) staje się silniejsza niż realne działania. Przysięgi, przepowiednie, tytuły – to wszystko działa na wyobraźnię, kieruje losem.


  1. rola przepowiedni

To wiedźmy – postaci nadprzyrodzone, kobiece i niejednoznaczne – uruchamiają całą fabułę. Ich słowa są wieloznaczne, z pozoru neutralne, ale uruchamiają dramat. Makbet wierzy w ich moc, ale błędnie je interpretuje. Przepowiednie nie są deterministyczne – to Makbet sam wybiera drogę, by je wypełnić. Proroctwo staje się samospełniającą się klątwą.

Szybki Makbet – Kabaret POTEM

EKRANIZACJA Makbet (2015) Lektor PL 1080p – CDA

A tu japońska adaptacja, zmieniono wiele: Tron we krwi (1957) Lektor PL 1080p – CDA

 

geneza: JakubI — od 1603 r. rządzi, ma on być potomkiem Banka; w XI w. król Szkocji Duncan został zamordowany przez swojego generała Makbeta, który w 1057 zginął z ręki Malcolma, kolejnego monarchy

inspiracje: Kroniki Anglii, Szkocji i Irlandii — Raphaela Holinsheda (w XVI w.) 

 

OSOBY

Dunkan — król szkocki;

Malkolm, Donalbein — synowie Dunkana;

Makbet — krewny króla, wódz wojsk szkockich;

Banko — wódz wojsk szkockich, przyjaciel Makbeta;

Makduf, Lennox, Rosse, Menteith, Angus, Caithness — panowie szkoccy;

Fleance — syn Banka;

Siward — hrabia Northumberland, dowódca wojsk angielskich, wuj Malkolma i Donelbeina;

Młody Siward — jego syn;

Seyton – oficer pod rozkazami Makbeta;

Chłopiec – syn Makdufa;

lekarz szkocki, lekarz angielski, żołnierz, odźwierny, starzec, Lady Makbet, Lady Makduf, dama – na usługach Lady Makbet, Hekate i trzy czarownice, lordowie, panowie, dowódcy wojsk, żołnierze, zbójcy, słudzy i gońcy, duch Banka.

 

Rzecz dzieje się w Szkocji (z wyjątkiem sceny trzeciej z aktu czwartego, kiedy to akcja rozgrywa się w Anglii).

 

KOLEJNOŚĆ 

KOGO ZABIŁ?

PRZYCZYNA

SKUTEK

1.

Króla Duncana

Zagarnięcie władzy dla siebie

Makbet zostaje Koronowany, przesunięcie granicy Moralności Makbeta

2. 

Banqua

zlikwidowanie zagrożenia jego władzy, bo wg przepowiedni to jego potomkowie mieli rządzić

Zaprzestał obaw przed ujawnieniem jego Morderstw

3. 

Makduf

mógł domyślać się, że to Makbet zabił Duncana

 

Świat metafizyczny i jego funkcje w „Makbecie”:

czarownice — w oryginale Siostry Rządzące Losem, Mojry  albo to obraz podświadomości

wygląd: mają brody — wbrew naturze; 

arcywiedźma — Hekate, bogini ciemności, magii

przestrzeń — wrzosowiska Anglii, nie masz gdzie się schronić — dostaje tu zbrodnię, 

mgła, las, – możesz być obserwowany

noc — czas zbrodni

 

GROTESKA:

groteska — śmiech przez łzy; tragizm z komizmem

czarownica mówi, że zarzynała wieprze — powodem chorób zwierząt są czary; złośliwe, mściwe, 

stają w kręgu — nie da się uciec; 

symbolika – 3 i 9 – albo sacrum, albo wzmocnienie czarów 

 

typy bohaterów:

LadyMakbet — femme fatale 

Dunkan — motyw dobrego króla 

Banko — rozsądny przyjaciel

 

motyw: 

theatrum mundi — teatru świata

Makbet na wieść o śmierci żony mówi, że widocznie skończyła się jej rola na scenie życia: „Życie jest tylko przechodnim półcieniem, / Nędznym aktorem, który swoją rolę/ Przez parę godzin wygrawszy na scenie/ W nicość przepada – powieścią idioty, / Głośną, wrzaskliwą, a nic nieznaczącą”. 

 

Trzy przyczyny zabicia Dunkana:

 

akt 1, scena 7: 

  1. ambicja zostania królem

Jedyną moich zamiarów ostrogą

Moja ambicja, własną pochopnością

Za szranki celów swych przeskakująca.

  1. chce być mężnym i dotrzymać dane żonie słowo

Śmiem wszystko zrobić, co mężom przystoi,

A kto śmie więcej, ten nie jest człowiekiem.

  1. bał się, że tajemnica wyjdzie na jaw, ale znalazł na to sposób i wrobi strażników:

Naszemu słowu czyż świat nie uwierzy,

Gdy krwią pobroczym izby jego stróżów,

Do czynu własnej broni ich użyjem,

Że to ich sprawa?

 

Decyzja:

Postanowiłem. Do strasznego czynu

Przywołam wszystkie duszy mej potęgi.

Idźmy pozorem pięknym zwodzić gości,

Serc kłamstwo ukryć w twarzy kłamliwości!

Makbet jako władca

CYTATY

KOMENTARZ

Charakter jego rządów

Skutki jego rządów

Działa impulsywnie, zrobi wszystko, by zachować władzę

 

Potrzaskam wszystko, co na mej jest drodze;

Tak już głęboko we krwi ludzkiej brodzę,

Że równie ciężko w tył kroki odwodzić,

Jak już do brzegu drugiego przebrodzić.

Dziwne mam myśli, a spełnić je muszę,

Zanim rozwaga ochłodzi mi duszę. 

bezwzględny dla swojego wojska

Niech jazda zbieży okoliczne pola,

A kto o trwodze mówić się odważy,

Na szubienicę! 

 

nie ma w nim litości, nie wzrusza się

Do tych angielskich epikurejczyków,

Mimo zdrad waszych, serca ni mej duszy

Powątpiewanie lub trwoga nie wzruszy.

 

zabija przyjaciela Banka, jest zdeterminowany i żądny władzy

 

Dzięki ci za to! Stary wąż zdeptany;

Robak, co uciekł, jad z czasem wysączy,

Dziś zębów nie ma. Oddal się na teraz,

Jutro obszerniej pogadamy o tym. 

Eliminuje każdego, kogo uważa za konkurenta do tronu

Tajemne morderstwa

Czuje, jak teraz lgną do jego dłoni;

Dziś mu bunt wiarę złamaną wyrzuca,

 

Postępuje bezwzględnie i brutalnie wobec swoich poddanych

 

Zamiarem jest moim

Wpaść na Macduffa zamek, Fife zagarnąć,

W pień wyciąć żonę jego, niemowlęta,

I biedne dusze, w których się przeciąga

Ród jego w przyszłość. Lecz żadnych przechwałek;

Dokonam czynu zanim myśl ostygnie.

Obsesyjny na punkcie władzy

   

CO MAKBET MYŚLI O SOBIE?

Więc mój paroksyzm znowu mnie napada

żadnych przechwałek;

Dokonam czynu zanim myśl ostygnie.

Potrzaskam wszystko, co na mej jest drodze;

Dziwne mam myśli, a spełnić je muszę,

CO MAKBET MYŚLI O ŚWIECIE? Funkcjonowaniu człowieka w świecie?

„Ciągle to jutro, jutro i znów jutro

Wije się w ciasnym kółku od dnia do dnia,

Aż do ostatniej głoski czasokresu;

A wszystkie wczora to były pochodnie,

Które głupocie naszej przyświecały

W drodze do śmierci”.

“Być tym, czym jestem, jest to niczym nie być,

Jeślibym nie mógł być tym bez obawy”.

„I to jest tylko we mnie, czego nie ma”.

„Idźmy i szydźmy z świata jasnym czołem:

Fałsz serca i fałsz lic muszą iść społem”.

„Jeśli to, co się ma stać, stać się musi,

Niechby przynajmniej stało się niezwłocznie”.

„Krwawa nauka, którą dajem, spada

\Na własną naszą głowę”.

„Sprawiedliwość

Zwraca podaną przez nas czarę jadu

Do własnych naszych ust”. 

„Uderzcie w dzwony! Dmij, wichrze! wrzej, toni!

Mamli umierać, umrę z mieczem w dłoni”.

„Zamiary są wiatrem,

Kiedy nie idą z wykonaniem w parze”.

„Zgaśnij wątłe światło!

Życie jest tylko przechodnim półcieniem,

Nędznym aktorem, który swoją rolę

Przez parę godzin wygrawszy na scenie

W nicość przepada – powieścią idioty,

Głośną, wrzaskliwą, a nic nie znaczącą”.

„HAMLET”   (NA LIŚCIE LEKTUR Z POZIOMU ROZSZERZONEGO):

  1. pytania egzystencjalne

Hamlet to dramat głęboko filozoficzny. Tytułowy bohater zadaje pytania o sens istnienia, wartość życia i śmierci, granice moralności. Słynny monolog „Być albo nie być” ukazuje jego rozterki: czy godzi się znosić cierpienie, czy lepiej odejść? Szekspir dotyka tu podstawowych zagadnień ludzkiego losu, wolności, sumienia i samotności wobec świata.


  1. bohater tragiczny

Hamlet to przykład tragizmu nowożytnego – nie jest herosem, lecz człowiekiem myślącym, wrażliwym, rozdwojonym między obowiązkiem a wątpliwościami. Jego tragizm polega na niemożności pogodzenia etyki z potrzebą zemsty. Zbyt długo analizuje, przez co ostatecznie sam doprowadza do katastrofy. Ginie, nie osiągnąwszy wewnętrznego spokoju.


  1. śmierć 

Śmierć w „Hamlecie” to nie tylko fizyczny koniec życia – to temat filozoficzny, symboliczny i teatralny. Czaszka Yoricka, widok trupa ojca, seria zgonów w finale – wszystko to ukazuje nieuchronność śmierci jako elementu ludzkiego doświadczenia. To także moment prawdy, kiedy maski opadają, a bohaterowie stają twarzą w twarz z własnym losem.


  1. każdy dźwiga swój ciężar

Szekspir pokazuje, że każda postać mierzy się z własnym brzemieniem: Hamlet z misją zemsty, Gertruda z lojalnością wobec syna i nowego męża, Klaudiusz z winą, Ofelia z miłością i posłuszeństwem. „Hamlet” to dramat o odpowiedzialności – nikt nie jest wolny od ciężaru decyzji i ich konsekwencji.


  1. szaleństwo

Szaleństwo w „Hamlecie” ma wiele odcieni: udawane (Hamlet), prawdziwe (Ofelia), wypierane (Klaudiusz). Jest też sposobem komunikacji ze światem – Hamlet, pozorując obłęd, może mówić rzeczy, których nie wolno powiedzieć wprost. Ofelia popada w obłęd, bo nie ma języka, by wyrazić stratę i cierpienie. Szaleństwo jest tu reakcją na świat pełen sprzeczności.


  1. samobójstwo

To temat, który powraca w dramacie nieustannie – od monologów Hamleta, przez tragiczną śmierć Ofelii, aż po filozoficzne rozważania o granicach ludzkiej wolności. Samobójstwo staje się u Szekspira znakiem buntu przeciwko światu, który traci sens. To też pytanie o prawo człowieka do decydowania o własnym losie – temat niezwykle nowoczesny i nadal aktualny.



najlepszy spektakl o Hamlecie — Jan Klata „H” https://www.ninateka.pl/vod/teatr/h-jan-klata


OSOBY

Klaudiusz – król Danii, brat zmarłego króla, przewrotny, żądny władzy;

Hamlet – syn zmarłego króla, prostoduszny, wrażliwy, inteligentny;

Poloniusz – kanclerz na dworze Klaudiusza;

Horacjo – przyjaciel Hamleta, ubogi szlachcic, szlachetny i honorowy;

Laertes – syn Poloniusza, bardzo porywczy;

Voltymand, Cornelius, Rosencrantz, Guildenstern, Ozryk – dworzanie;

Marcellus, Bernardo – oficerowie;

Fortynbras – książę Norwegii;

Gertruda – królowa Danii, matka Hamleta;

Ofelia – córka Poloniusza, zakochana w Hamlecie;

duch ojca Hamleta, ksiądz, aktorzy, dwaj grabarze, dworzanie, żołnierze, służba, posłańcy.

 

 
ROMEO I JULIA

  1. konflikt rodzin

Tło tragedii stanowi wielopokoleniowy spór między rodami Kapuletich i Montekich. Jego przyczyna nie jest wyraźnie określona – liczy się raczej jego nienazwana trwałość i irracjonalność. Konflikt ten wpływa na los jednostek, odbiera im prawo do miłości i wolności wyboru. Szekspir pokazuje, jak zbiorowa nienawiść niszczy młodych i niewinnych – to ostrzeżenie przed skutkami zatwardziałych podziałów społecznych.


  1. śmierć samobójcza

Tragiczny finał dramatu przynosi podwójne samobójstwo zakochanych. Romeo, przekonany o śmierci Julii, popełnia samobójstwo. Julia, budząc się i widząc jego ciało, również odbiera sobie życie. Śmierć ukazana jest tu jako jedyna możliwa ucieczka od świata pełnego przemocy i zakazów. To dramatyczna konsekwencja konfliktu i braku porozumienia między pokoleniami. Ich śmierć staje się też impulsem do pogodzenia skłóconych rodów – ale za cenę najwyższą.


  1. zakazana miłość

Miłość Romea i Julii to uczucie czyste, gwałtowne i szczere, ale od początku naznaczone tragicznym fatum. Zakochani należą do dwóch wrogich sobie rodzin, więc ich związek musi pozostać tajemnicą. Zakaz tylko wzmacnia ich emocje – uczucie dojrzewa szybko, ale w świecie pełnym przemocy i konwenansów nie ma dla niego miejsca. Miłość staje się aktem buntu i pragnieniem wolności.


ekranizacja: Romeo i Julia 1968 – CDA

 


SZEKSPIR – na styku dwóch epok

William Shakespeare łączy  w swojej twórczości elementy dwóch epok: renesansu i baroku. Kluczowe aspekty pozwalające na przyporządkowanie go do obu tych okresów kulturowych obejmują:

Elementy renesansowe

  • Człowiek w centrum uwagi
    Szekspir konsekwentnie stawia człowieka i jego wewnętrzne życie w centrum przedstawianego świata. Bohaterowie jego dramatów to jednostki złożone psychologicznie, które przeżywają rozterki moralne, egzystencjalne i emocjonalne. Taka koncentracja na indywidualnym doświadczeniu i godności człowieka odpowiada renesansowemu humanizmowi.

  • Wiara w moralny porządek świata
    Mimo że Szekspir nie przedstawia rzeczywistości w sposób idealistyczny, w jego utworach wyraźnie obecna jest wiara w istnienie sprawiedliwości: zło zostaje ukarane, a dobro odzyskuje znaczenie. To przeświadczenie o etycznej strukturze świata jest zgodne z renesansową wizją harmonii i ładu.

  • Tematyka życia doczesnego
    U Szekspira ziemska egzystencja ma wartość – miłość, przyjaźń, sława, moralność, władza i cierpienie to tematy o fundamentalnym znaczeniu. Dramaty pokazują, że życie ludzkie jest ważne i godne refleksji samo w sobie, a nie tylko jako droga do zbawienia – co również wpisuje się w renesansowy nurt świeckiej humanistyki.

Elementy barokowe

  • Niepokój i rozdarcie wewnętrzne
    Bohaterowie dramatów Szekspira – Hamlet, Makbet, Lear – to postaci targane skrajnymi emocjami, rozdarci między obowiązkiem a pragnieniem, rozumem a uczuciem. Ich rozterki zapowiadają barokową fascynację dysharmonią i dramatyzmem ludzkiej kondycji.

  • Kontrasty, skrajności, tragizm
    Świat przedstawiony u Szekspira to przestrzeń gwałtownych zmian i napięć – wzniosłość sąsiaduje z komizmem, miłość z nienawiścią, życie ze śmiercią. To barokowa estetyka kontrastu, w której piękno nie istnieje bez cienia tragizmu.

  • Odrzucenie klasycznych zasad
    Szekspir porzuca reguły klasycznej dramaturgii – nie zachowuje zasady trzech jedności ani decorum. Jego dramaty są wielowątkowe, rozciągnięte w czasie, zawierają postaci fantastyczne (duchy, zjawy, wiedźmy), elementy snu i wizji. Taki synkretyzm formalny i tematyczny to barok w zalążku.

  • Zainteresowanie tym, co irracjonalne i nadprzyrodzone
    W twórczości Szekspira pojawiają się postaci spoza racjonalnego porządku – duch ojca Hamleta, wiedźmy w „Makbecie”, majaki i halucynacje. To znak przejścia od renesansowej pewności ku barokowemu niepokojowi.

MAKBET

Renesansowy charakter:

  • Moralna konstrukcja świata 

– zbrodnia prowadzi do upadku; mimo tragicznych losów postaci, dramat potwierdza istnienie moralnego ładu – zło zostaje ukarane.

  • Pojedynek rozumu z namiętnością

 – Makbet początkowo rozważa etyczność zabójstwa; walka sumienia z żądzą to typowo renesansowy konflikt wewnętrzny.

Barokowy charakter: 

  • Zgroza, sny i zjawy 

– wiedźmy, duch Banka, majaki Lady Makbet – wprowadzenie elementów fantastycznych i nieracjonalnych to typowa barokowa estetyka.

  • Kontrasty i gwałtowność 

– Makbet to dramat pełen skrajności: wzniosłość i przemoc, miłość i brutalność, siła i lęk.

  • Motyw fatum i nieuchronności 

– mimo prób działania, bohaterowie nie są w stanie uciec przeznaczeniu; ich upadek wydaje się nieodwracalny – jak w barokowej wizji świata.

  • Samotność i rozpacz 

– Makbet w finale staje się postacią tragiczną, samotną, świadomą własnej pustki: „Życie to tylko cień…”

HAMLET

Renesansowy charakter: 

  • Humanizm i refleksyjność 

– Hamlet to intelektualista, filozofujący książę, który rozważa sens istnienia, wartość życia, etykę działania. To bohater głęboko ludzki – uosobienie renesansowego myślenia o człowieku.

  • Indywidualizm 

– Hamlet podejmuje decyzje jako jednostka. Jest świadomy samego siebie, walczy z hipokryzją świata, ale nie działa impulsywnie – rozważa, analizuje.

  • Wiara w rozum i dialog 

– mimo otaczającego go chaosu Hamlet próbuje zrozumieć świat za pomocą myśli i słów, nie siły.

Barokowy charakter: 

  • Niepokój egzystencjalny 

– pytania o sens życia, śmierci, samobójstwa – to barokowe zwątpienie, które rozbija renesansowy spokój.

  • Motyw theatrum mundi 

– świat jako scena, ludzie jako aktorzy odgrywający przypisane im role – iluzja, pozór, maskarada (Hamlet udaje obłąkanego).

  • Obłęd i szaleństwo 

– Hamlet balansuje między pozorem szaleństwa a realną utratą kontroli. Ofelia naprawdę popada w obłęd – to barokowy motyw rozdarcia psychicznego.

  • Śmierć i rozkład 

– trup ojca, czaszka Yoricka, rozkład ciała i porządku świata – elementy barokowego vanitas.


ROMEO I JULIA

  • Renesansowy charakter
    – zakazana miłość Romea i Julii to uczucie silne, spontaniczne, ziemskie; bohaterowie chcą żyć razem tu i teraz, cenią indywidualne wybory, pragną szczęścia i wolności. Ich miłość to afirmacja ludzkiej natury.

  • Barokowy finał
    – zakończenie przynosi katastrofę: śmierć młodych kochanków wprowadza element tragizmu, cierpienia, niespełnienia i gorzkiej refleksji nad losem człowieka. Miłość staje się jednocześnie pięknem i przekleństwem – typowe dla estetyki barokowej.

LEKTURY:

William Szekspir, Makbet

William Szekspir, Romeo i Julia (odwołane z matury 2023 i 2024)

William Szekspir, Hamlet (rozszerzenie)

Jeśli to czytasz — daj mi znać 🧡 na swoim ulubionym kanale:

William Shakespeare - „Makbet” - produkt ze sklepu Baba od polskiego

Pełne opracowanie „Makbeta” William Shakespeare’a, a w nim: streszczenie dzieła, wyjaśnienie cech rodzaju i gatunku literackiego, omówienie problematyki, symboliki, genezy, motywów literackich i bohaterów. Plik ma 30 stron. Znajdziesz go w moim sklepie.

Jeśli to czytasz — daj mi znać 🧡 na swoim ulubionym kanale:

Chcesz zapisać się na korepetycje?