Pełne opracowanie dramatu „Antygona” Sofoklesa, a w nim: streszczenie, informacje o rodzaju i gatunku literackim, czasie i miejscu akcji, problematyce, bohaterach, motywach literackich, symbolach, cechach dramatu antycznego znajdziesz w moim sklepie.
Lista zagadnień do opracowania; pojęcia są tylko zaznaczeniem problemu. Szczegółowe omówienie niedługo do kupienia w sklepie (wideo i w formie e‑booka), ale dzisiaj możecie już je zrobić sami 🙂
Maturzyst_o, mitologię możesz wykorzystać jako kontekst, nigdy na maturze nie wykorzystuj jej jako tekstu kultury w argumencie, jako porównanie, zauważenie podobieństw — tak. Twoja notatka nie musi być szczegółowa, to lista zagadnień do opanowania w liceum.
MIT — gatunek należący do epiki, historia tłumacząca świat, relacje ludzi z bogami, dotyczy sfery sacrum
sacrum — to, co boskie
profanum — to, co ludzkie
mity: kosmogoniczne, teogoniczne, antropogeniczne, eschatologiczne.
eschatologia — nauka zajmująca się tematami życia po śmierci
antropologia — nauka o człowieku
Teo — bóg
genesis/ kosmogonia — początek świata
geneza utworu: przyczyna powstania
topos — motyw literacki np. topos podróży -> w „Odysei”
archetyp — wzorzec np. postaci -> archetyp kochanka -> Romeo, archetyp podróżnika -> Odyseusz; buntownik -> „Prometeusz”
ratio — racjonalne podejście (oświecenie) kontekst — Dedal
emotio — emocjonalne (romantyzm) kontekst — Ikar
Grecja -> Rzym: Zeus — Jowisz, Atena — Minerwa, Afrodyta — Wenus, Odyseusz — Ulisses
Homer – ślepiec, kwestia homerycka (Czy Homer w ogóle istniał? czy napisał oba teksty?); – Grecja, ”Iliada”, “Odyseja”
Rola jasnowidzów i ślepców
Tyrezjasz w „Królu Edypie” – był niewidomy, ale przewidywał przyszłość, widział więcej;
Kasandra w „Iliadzie”; – miała dar jasnowidzenia, ale mówiła niezrozumiale i nikt nie brał jej słów na poważnie
EPOS: (KONTEKST DO „Pana Tadeusza” – gatunek literacki należący do epiki
zaczyna się od inwokacji, czyli zwrotu do Ojczyzny, Boga lub Muzy
heksametr (6 stóp akcentowych) – trzynastozgłoskowiec
liczba ksiąg podzielna przez 6 (w „Panu Tadeuszu” masz 12)
ukazanie danej społeczności w ważnym momencie dziejowym
sceny batalistyczne (walka)
bohater zbiorowy (szlachta, Hellenowie)
retardacja — spowolnienie akcji przez opisy np. przyrody, tarczy
“Odyseja” – pytania o ingerencję bogów w ludzkie życie, motyw wędrówki, oszustwa — czy Odys był mądrym głupcem, czy głupim mędrcem?, wierność Penelopy
MITY i konteksty:
Syzyf – “Mit o Syzyfie” Camusa — tragedia Syzyfa polegała na tym, że nikt nie odebrał mu pamięci dobrych czasów, powieść “Syzyfowe prace” Stefana Żeromskiego — tam syzyfową pracą była próba rusyfikacji polskiego społeczeństwa, związek frazeologiczny: syzyfowa praca, to taka, która nie przynosi efektów;
Prometeusz (interpretacja wieloznaczności); bunt wobec Boga, miłość i poświęcenie z miłości dla ludzi — ukradł bogom ogień i dał go ludziom, KONTEKST: postawa prometejska “Dziady cz. III”;
Prometeusz ma w sobie cechy Boga, Jezusa i Szatana — stworzył ludzi z gliny, łzy i tchną w nich życie; nauczał ludzi rzemiosła i dał im ogień; zbuntował się przeciwko bogom/ kara: został przybity do skały Kaukazu i orzeł wyjadał mu wątrobę.
za kradzież ognia — Zeus zesłał Pandorę, ale Prometeusz jej nie wpuścił, za to zakochał się w niej jego brat Epimeteusz, wzięli ślub i otworzyli wtedy jej posag — puszkę/ związek frazeologiczny: puszcza Pandory — przyczyna problemów, wiele problemów
za oszukanie Zeusa — powiedział, że Zeus ma sobie wybrać ofiarę, jaką zawsze będą mu składać ludzie, w jednej kupce było mięsa, a w większej, przykrytej skórą — kości i tłuszcz. Zeus się nabrał — za karę przykuł Prometeusza do skały.
Orfeusz i Eurydyka — jego ukochana zmarła, on jako śpiewak poszedł do Hadesu ją wyprowadzić, historia wielka miłości, kontekst “H.E.O” Herberta – to inicjały imion o tym, że Eurydyka nie chce wychodzić z Hadesu
Minotaur – człowiek-byk, uwięziony przez ojca w labiryncie, który zbudował Dedal, skoro Dedal znał tajemnicę króla o jego synu, został uwięziony w wieży i nie mógł z niej się wydostać/ stworzył skrzydła i ze swoim synem zlecieli, ale Ikar niestety nie posłuchał ojca, chciał być blisko Heliosa i umarł; kontekst: obraz P. Bruegela “Krajobraz z upadkiem Ikara”
Ikar – symbol poety, marzyciela – zaryzykował, by być blisko słońca
Tezeusz i Ariadna – Tezeusz zabije Minotaura dzięki pomocy jego siostry, Ariadny/ związek frazeologiczny: nić Ariadny – pomoc
Demeter i Kora – matka i córka, Kora to Persefona, która zostanie żoną Hadesa
Dionizos – bóg zabawy, biesiady, winnej latorośli – w towarzystwie menad, które rozszarpywały ludzi, miał swój orszak
Apollo – miał 9 muz, bóg sztuki, poezji, harmonii
dwa nurty sztuki i filozofii: dionizyjskie VS apollińskie – szalone, poza normą, ekspresjonistyczna VS harmonia, klasycyzm, patos
Mit trojański – bogini niezgody Eris nie została zaproszona na wesele, przyszła na złość i zrobiła konflikt, Parys miał wybrać, która z bogiń jest najpiękniejszą: Hera, Afrodyta czy Atena’ Afrodyta przekupiła go darem — najpiękniejszą kobietą na świecie, zapomniała jednak powiedzieć, że ma ona męża, była nią Helena, żona Menelaosa i w ten sposób rozpoczęła się wojna trojańska
Kontekst – mitologiczna historia wojny trojańskiej (pierwowzór „Iliady”)
1. Wesele Tetydy i Peleusa
2. Przybycie Eris, niezaproszona przez Zeusa bogini niezgody
3. Rzucenie na stół jabłko z napisem „dla najpiękniejszej” przez Eris
4. Kłótnia między Herą, Ateną i Afrodytą
5. Wybór Parysa (syna króla Troi) na arbitra
6. Obietnica Hery (bogactwo)
7. Obietnica Ateny (mądrość)
8. Obietnica Afrodyty (najpiękniejsza kobieta – Helena, żona Menelaosa)
9. Wybór Afrodyty
10. Porwanie Heleny
Kontekst – „Odprawa posłów greckich” Jana Kochanowskiego (spin-off „Iliady”)
* Pierwsza polska sztuka renesansowa
* Tematyka: narada u króla Priama w sprawie zwrotu Heleny do Grecji
* Inspiracja historią opisaną przez Homera
* Paraboliczność – losy Troi jako przestroga przed upadkiem państwa
* Priam – słaby władca
* Parys (Aleksander) – królewicz wykorzystujący władzę do własnych celów
* Antenor – patriota
Kontekst: fragment “Odprawy posłów greckich” to “Pieśń XIV” Kochanowskiego o tym, że politycy nie powinni wykorzystywać władzy do własnych celów i muszą pamiętać, że też zostaną rozliczeni (przez Boga)
“Iliada” – epos, Homer, najważniejsza jest walka Achillesa z Hektorem;
porównania homeryckie (rozbudowane i odnoszące się do przyrody)
epitety stałe “szybkonogi Achilles”
retardacje – spowolnienia akcji np. opis tarczy Achillesa
CIEKAWY KONTEKST WSPÓŁCZESNY: “Pieśń o Achillesie”
Pierwsze słowa „Iliady” (wskazują główny temat utworu): “Gniew Achilla, bogini, głoś, obfity w szkody”
Zaświaty: Hades, najciemniejsze miejsce — Tartar, najlepsze — Pola Elizejskie/ kto zje owoc granatu, ten nie wyjdzie (Kora/Persefona);
wystarczy zapamiętać, że Charon jest przewoźnikiem, trzeba mu zapłacić, płynie się przez Styks -> ważne w KONTEKŚCIE np. “Trenu X” Jana Kochanowskiego
związki frazeologiczne:
koszula Dejaniry — przyczyna cierpienia
pyrrusowe zwycięstwo — nadmiernym kosztem
pięta Achillesa — słaby punkt
stajnia Augiasza — bałagan
męki Tantala — okrutne
puszka Pandory -
jabłko niezgody
ikarowy lot — decyzja podjęta bez analizy ryzyka
koń trojański — oszustwo
syzyfowe prace — bezsensowne prace, bez efektów
pod egidą — pod opieką
TEATR i DRAMAT
komedia
tragedia
cechy gatunkowe spisał Arystoteles w “Poetyce” (tam też są wszystkie środki stylistyczne i gatunki i rodzaje literackie)
Schemat akcji tragedii:
1. Ekspozycja (wprowadzenie w sytuację)
2. Parodos (pieśń chóru)
3. Epeisodion (część dialogowa)
4. Stasimon (pieśń chóru)
5. Exodos (pieśń chóru ukazująca tragedię bohatera, zakończenie akcji)
Cechy gatunkowe tragedii:
fatum — ludzki los jest przesądzony
Zasada trzech jedności (jedność czasu, miejsca i akcji)
Zasada decorum – dostosowanie języka do treści (w tragedii: patos), a jednocześnie niepokazywanie krwi i zbrodni na scenie
Konflikt tragiczny – nierozwiązywalny konflikt równorzędnych racji
Hamartia (wina tragiczna bohatera) – niezależnie od decyzji bohater jest skazany na porażkę
Hybris — duma/pycha — czy Antygona ją ma? A może Kreon? Edyp na pewno
Zbłądzenie tragiczne – bohaterowie nieświadomie dopełniają przepowiedni (Edyp zabija ojca i żeni się z matką)
Katharsis (oczyszczenie) – wzbudzenie w widzu litości i trwogi; przekonanie, że nie można uciec przed przeznaczeniem, a światem rządzą bogowie, więc ludzie nie ponoszą całej winy
Mimesis (naśladownictwo) – akcja musiała być prawdopodobna, naśladowała rzeczywistość
deus ex machina — nieuzasadnione racjonalnie, nagle rozwiązanie akcji
BUDOWA TEATRU:
theatron — widownia,
orchestra — miejsce dla chóru,
parodos — droga chóru na orchestrę i nazwa pieśni, którą wtedy chór śpiewa,
proskenion — scena, skene — zaplecze, garderoba
koryfeusz — pierwszy śpiewak w chórze, dyrygent
protagonista — główny bohater
Każdy bohater tragiczny w literaturze jest w konflikcie dwóch równorzędnych racji, to nie jest jego wina, ale jest skazany na porażkę (hamartia) i jest dumny (hybris -> Konrad w „Dziady cz. III”).
Tragedie też powstawały na podstawie mitów!
Kontekst: mit o rodzie Labdakidów (pierwowzór; „Antygona” jako spin-off)
FATUM nad rodem, bo Lajos rozkochał w sobie młodego księcia i go porzucił, król z rozpaczy po zmarłym dziecku rzucił klątwę na cały ród Lajosa
1. Objęcie tronu w Tebach przez Lajosa
2. Przepowiednia wyroczni: syn Lajosa zabije ojca i ożeni się z matką
3. Przebicie pięt żelaznymi kolcami, porzucenie dziecka w górach
4. Odnalezienie dziecka przez pasterzy, przekazanie pod opiekę królowej Koryntu
5. Nadanie imienia Edyp („człowiek o spuchniętych nogach”)
6. Przepowiednia wyroczni dla Edypa: zabije ojca i ożeni się z matką
7. Opuszczenie miasta rodzinnego przez Edypa
8. Kłótnia po drodze, zabicie Lajosa
9. Objęcie tronu przez Kreona (szwagra Lajosa, brata Jokasty)
10. Rozwikłanie zagadki o Sfinksie przez Edypa
11. Małżeństwo Edypa z Jokastą
12. Narodziny Polinejkesa, Eteoklesa, Antygony i Ismeny
13. Tragedia Edypa — okazuje się, że przepowiednia się spełniła
14. Jokasta popełnia samobójstwo, Edyp udaje się na wygnanie
15. Umowa Eteoklesa i Polinejkesa (będą panować na zmianę co rok)
16. Odmowa oddania tronu przez Eteoklesa
17. Wyprawa Polinejkesa przeciw Tebom
18. Walka, śmierć Eteoklesa i Polinejkesa
19. Objęcie tronu przez Kreona, zakaz chowania ciała Polinejkesa ‑zdrajcy
20. Złamanie zakazu przez Antygonę, kara: zamurowanie żywcem w piwnicy
UWAGA: w dramacie Sofoklesa Antygona popełniła samobójstwo — powiesiła się, a nie została zamurowana.
DRAMAT — SOFOKLES – “ANTYGONA”
Dwie postaci tragiczne: Antygona i Kreon
ona wybiera prawo boskie
on sprawuje urząd i wybiera prawo ludzkie
konflikt wewnętrzny: prawo boskie VS prawo ludzkie
To Kreon będzie miał wyrzuty sumienia, bo:
doprowadził do śmierci samobójczej Antygony
jego syn Hajmon i jednocześnie narzeczony Antygony popełni samobójstwo
żona Kreona, Eurydyka, na widok martwego syna, popełnia samobójstwo
FILOZOFIA:
Sokrates (niewiedza sokratejska — wiem, że nic nie wiem, ironia sokratejska (tak prowadzi rozmowę, by przeciwnik zaczął sobie )przeczyć)
Platon (idealizm, jaskinia platońska) – Dobro, prawda, miłość
Arystoteles (realizm, mimesis, ojciec teorii literatury)
Diogenes cynizm
stoicyzm (Zenon z Kition, Marek Aureliusz) – kontekst: epoka renesansu i twórczość Kochanowskiego
epikureizm (Epikur z Efezu) – kontekst: epoka renesansu i twórczość Kochanowskiego
POEZJA RZYMSKA:
Horacy — poezje: Exegi...;
exegi monumentum — wybudowałem pomnik (chodzi o poezję) i dzięki niej poeta nie umrze, bo będą go czytać (non omnis moriar — nie wszystek umrę) – kontekst: “Pieśń XXIV” Kochanowskiego
mecenas to eponim (nazwa od nazwy własnej, od nazwiska) – opiekun artysty
ZWROTY:
aurea mediocritas — złoty środek (stoicyzm)
carpe diem — chwytaj chwile (epikureizm)
in medias res — do rzeczy, konkret, do sedna
non omnis moriar — nie wszystek umrę, zostanie po mnie twórczość
sapere aude — ufaj swojej mądrości (myśl oświeceniowa)
STYLISTYKA: mitologizacja rzeczywistości -> KONTEKST w prozie Brunona Schulza
mitologizacja współczesności:
PANDORA — bransoletki, dlaczego nie Afrodyta?!
IKAR — agencja ochrony osób i mienia
CERBER — agencja ochrony mienia
HESTIA (ognisko domowe) – towarzystwo ubezpieczeń na życie
HEBE (uroda, młodość, wdzięk) – sklep z kosmetykami
ITAKA — biuro podróży (https://www.facebook.com/groups/262743487690574/)
LEKTURY EGZAMINACYJNE:
mity
Iliada – omówienie i streszczenie
Antygona – omówienie i streszczenie
OPRACOWANIA PYTAŃ USTNYCH:
Pełne opracowanie dramatu „Antygona” Sofoklesa, a w nim: streszczenie, informacje o rodzaju i gatunku literackim, czasie i miejscu akcji, problematyce, bohaterach, motywach literackich, symbolach, cechach dramatu antycznego znajdziesz w moim sklepie.