Wypracowanie jest najważniejszą częścią egzaminu ósmoklasisty. Daje 20/45 pkt. — jestem polonistką, ale to proste działanie: zyskasz 45%, gdy dobrze je napiszesz.
Rozprawka jest jak pociąg, ale taki, który zabiera cię na wakacje. W pierwszym wagonie jedzie maszynista, tak nazwiemy wprowadzenie) oraz jego kierownik pociągu (to nim jest teza). Pierwszy przedział zajmują cztery osoby: argument, przykład tekstu, refleksja z treści i podsumowanie; w drugim przedziale też jadą cztery osoby: argument, przykład tekstu, refleksja z treści i podsumowanie. Na samym końcu pociągu stoi konduktor i zlicza bilety od argumentów i przykładów z tekstu — to jest zakończenie twojej rozprawki. Proste, prawda?
Szczegóły w kursie:
Nauczę Cię pisać rozprawkę! Przeanalizowałam setki stron zasad oceniania i informatorów i wiem, na co należy zwrócić uwagę!
W kursie wideo znajdziesz lekcje wyjaśniające szczegółowo, krok po kroku, zasady oceniania rozprawki na egzaminie ósmoklasisty!
Poniżej znajduje się tabela do pisania rozprawek, to mój autorski pomysł na tę pracę. Przetestowałam go na ludziach — polecają 🙂
Mój autorski schemat pisania rozprawki na egzaminie ósmoklasisty:
KROK 1: Zastanów się nad poleceniem, nikogo niestety nie obchodzi Twoje zdanie (sorry!), nie musisz walczyć w jego obronie, łatwiej jest się zgodzić, albo tak postawić tezę, by umieć pokazać jej słuszność na tekstach, które znasz.
KROK 2: Rozumiesz już, o czym ma być twoja praca, więc teraz zastanów się, gdzie takie wątki/tematy występują. Przejrzyj listę lektur obowiązkowych — masz ją na 3 stronie arkusza.
KROK 3: Wybrał_ś już teksty, może masz już w głowie pomysł, jak je wykorzystać, to teraz wymyśl plan pracy w brudnopisie. Możesz uzupełnić ten schemat
TEZA: Należy zatem stwierdzić, że (parafrazujesz polecenie)
ARGUMENT 1:
-
przykład z tekstu — lektura obowiązkowa:
ARGUMENT 2:
-
przykład z tekstu:
KROK 4: Zastanów się teraz nad kolejnością argumentów (nie może być tak, że nie ma znaczenia, który jest pierwszy) i przykładów i pisz w tabeli. Pamiętaj, że słowo może występować raz na akapit.
1 akapit |
Wprowadzenie do tematu, wyjaśniasz, jak trzeba rozumieć polecenie (3-4 zdania). Możesz użyć prostych schematów (to nie matura): Ostatnio zastanawiałem się, czy… Po rozmowie z X i Y zagłębieniu się w temat okazało się, że… |
|
Teza (1 zdanie oznajmujące) Np. Należy zatem stwierdzić, że tęsknota może być zarówno siłą niszczącą, jak i budującą. (Tak przerób polecenie, by było ogólne, by ta teza nie ograniczała cię, bo każdy argument musi pokazywać inny aspekt tezy). |
||
2 akapit |
Argument (1 zdanie, to jak podteza nr 1) musi być uniwersalny, nie sugeruje tekstu, który inspirował cię do jego stworzenia. Np. “Tęsknota może nie tylko sprawiać fizyczny ból, lecz także inspirować do działania”. To jedna z podtez. Nie powielaj tego, co masz w tezie, pokaż jakiś aspekt tej sytuacji. |
|
Przykład tekstu kultury- LEKTURA OBOWIĄZKOWA (podajesz gatunek, autora, tytuł) np. Można to zauważyć w noweli Henryka Sienkiewicza, pt.: Latarnik”, w której Skawiński cierpiał, przebywając poza ojczyzną. (1 zdanie złożone, w którym pokazujesz, że znasz nazwę gatunku, autora, tytuł i wprowadzasz bohatera, o którym chcesz pisać, później na końca zdania po prostu połącz je sensem z argumentem. |
||
Refleksje z treści, które pasują do argumentu, nie streszczasz całej książki (długość dowolna, ale nie przesadź), nie streszczaj, ale pokaż, że znasz dobrze tekst i jego przesłanie. |
||
Podsumowanie wniosków z odniesieniem do argumentu i tezy |
||
3 akapit |
Argument (1 zdanie, to jak podteza nr 1) musi być uniwersalny, nie sugeruje tekstu, który inspirował cię do jego stworzenia. Np. “Tęsknota może nie tylko sprawiać fizyczny ból, lecz także inspirować do działania”. To druga z podtez. Nie powielaj tego, co masz w tezie i poprzednim argumencie, pokaż jakiś inny aspekt tej sytuacji. |
|
Przykład tekstu kultury (podajesz gatunek, autora, tytuł) np. Można to zauważyć w noweli Henryka Sienkiewicza, pt.: Latarnik”, w której Skawiński cierpiał, przebywając poza ojczyzną. (1 zdanie złożone, w którym pokazujesz, że znasz nazwę gatunku, autora, tytuł i wprowadzasz bohatera, o którym chcesz pisać, później na końca zdania po prostu połącz je sensem z argumentem. |
||
Refleksje z treści, które pasują do argumentu, nie streszczasz całej książki (długość dowolna, ale nie przesadź), nie streszczaj, ale pokaż, że znasz dobrze tekst i jego przesłanie. |
||
Podsumowanie wniosków z odniesieniem do argumentu i tezy |
||
4akapit |
Podsumowanie: odwołanie do tezy, wszystkich trzech argumentów z przypomnieniem dwóch tekstów literackich, na które się powoływał_ś. |