SYNKRETYZM W LITERATURZE I JEGO ROLA W UTWORACH LITERACKICH.
W pracy odwołaj się do:
• lektury obowiązkowej – wybranej spośród lektur wymienionych na stronach 3 i 4 tego arkusza egzaminacyjnego
• innych utworów literackich z dwóch różnych epok
• wybranego kontekstu.
TEZA: Np. Należy zatem stwierdzić, że synkretyzm w literaturze odgrywa różne role.
1. Synkretyzm może być formą buntu wobec tradycji literackiej / innowacją w tradycji literackiej
Dramat romantyczny, np. „Dziady“ cz. III, „Kordian“
2. Synkretyzm może być groteskowy i służyć przedstawieniu świata zdeformowanego
„Tango“ (np. scena śmierci)
3. Synkretyzm (rozumiany jako synteza sztuk) pozwala lepiej/pełniej mówić o rzeczywistości, kreować nowe jakości artystyczne
Romantycy uważali, że wszystkie języki sztuki mówią o tym samym, forma nie ma znaczenia.
Literackie, malarskie obrazowanie w „Panu Tadeuszu“ (koloryzm w Inwokacji, wieczorny koncert Jankiela)
Muzyka podczas balu u Senatora w „Dziadach“ cz. III
”Wesele” jako przykład syntezy sztuk (rola słowa, muzyki, dekoracji); dzieło sztuki teatralnej łączące różne sfery ekspresji artystycznej.
JAK W UTWORACH LITERACKICH KREOWANA JEST PRZESTRZEŃ I JAKA JEST FUNKCJA TAKIEJ KREACJI W DANYM UTWORZE?
W pracy odwołaj się do:
• wybranego opowiadania z tomu „Sklepy cynamonowe” Brunona Schulza
• innych utworów literackich z dwóch różnych epok
• wybranego kontekstu.
TEZA: Np. Należy zatem stwierdzić, że w utworach literackich przestrzeń jest kreowana na różne sposoby, co ma związek z jej funkcją.
1. Kreowanie przestrzeni może odbywać się w konwencji onirycznej – wówczas poprzez samo kreowanie przestrzeni autorzy celowo narzucają inną konwencję, zachęcają do innego odczytu. Może to też wprowadzać czytelnika w inny nastrój.
„Proces“
2. Przestrzeń może być mitologizowana, ukazywana w arkadyjskiej wizji – wówczas oddaje to stosunek autora do treści (przestrzeń magiczna)
3. Przestrzeń może być ukazana jako miejsce destrukcji, dzięki czemu wzmacnia poczucie grozy albo komentuje rzeczywistość.
„Mistrz i Małgorzata“ (opis Moskwy, kręgi)
„Zbrodnia i kara“ (opis Petersburga)
4. Przestrzeń ukazywana na zasadzie kontrastu otwarta/zamknięta; miejska/natury, sacrum/profanum może współtworzyć wymowę dzieła
CZĘSTE PYTANIA:
Co, jeśli napisałam tylko o utworach z jednej epoki?
Odpowiedź: W takiej sytuacji przyznajemy 0 punktów za wypracowanie, bo nie mamy spełnionych wszystkich formalnych warunków polecenia.
Jeżeli w poleceniu miałam obowiązkowo odwołać się do lektury, a tego nie zrobiłam, mam wyzerowaną pracę? Odwołałam się do 4 innych lektur
Odpowiedź: Mam złą wiadomość, w takiej sytuacji przyznajemy 0 punktów za wypracowanie, bo nie mamy spełnionych wszystkich formalnych warunków polecenia.
Na wszystkie inne odpowiadam w komentarzach i wiadomościach prywatnych. Nie ma tragedii, najwyżej czasem trafia się błąd rzeczowy.
