Spotkanie odbyło się w ramach programu Szkoła Kina (8 XII 2022 r. w Kinotece).
Bardzo dziękuję za możliwość wprowadzenia do tematu, który podejmuje tak ważny dla mnie film, jakim jest „Śubuk”.
Opowiadałam o tym, że oczywiście łatwo jest nam mówić o konieczności zorganizowania edukacji włączającej w szkołach, niestety często za tymi wielki słowami nic się nie kryje. Segregatory z orzeczeniami zachodzą kurzem w sekretariatach, IPET-y są fikcją, nie konsultuje się ich z rodzicami, szkoła pobiera opłaty (np. czesnego) i dostaje dofinansowania na każdego ucznia z orzeczeniem, jednak nie przeznacza tych środków na wykazane w dokumentach zajęcia np. rewalidacyjne. Dodatkowo nauczyciele są pozostawieni sami sobie w kwestii kształcenia się np. na temat spektrum autyzmu, a żadne studia pedagogiczne, jeśli nie są to studia z pedagogiki specjalnej, nie przygotowują do pracy w edukacji włączającej.
Edukacja włączająca ma polegać na wspólnocie, traktowaniu wszystkich podczas zajęć w podobny sposób, najwyżej zmienianiu kryteriów oceniania, dostosowywaniu arkusza/poleceń do wytycznych zawartych w orzeczeniu.
Edukacja integracyjna to przechowalnia, niestety nadal jest częstą praktyką, że uczniowie z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego, są w szkole tylko po to, by gdzieś być. Nauczyciele nie zwracają na nich uwagi — celowo, bo obawiają się reakcji i że nie poradzą sobie zarówno z klasą, jak i uczniem. Ich obawy są oczywiste i uwarunkowane biologicznie — boimi się tego, co nieznane.
Skąd zatem nauczyciele mają brać wiedzę? Dzisiaj prężnie działają samorzecznicy, powstaje coraz więcej publikacji na ten temat, np. „Książka o człowieku w spektrum autyzmu” Weroniki i Jerzego Janiaków.
Moja osobista rada to stosowanie metod do pracy z osobami o potrzebie kształcenia specjalnego dla wszystkich uczniów, np. pisanie rozprawek/wypracowań w tabelach, jasne i precyzyjne hasła oraz wzory, wizualizacje — innymi słowy obrazowe ukazywanie pojęć i zjawisk. To nic nadzwyczajnego, a ułatwi pracę w całej klasie.
Np.:
WZÓR ZAPROSZENIA
WZÓR OGŁOSZENIA
WZÓR WYPRACOWANIA MATURALNEGO (2015)
Co więcej, jeśli mają państwo podejrzenia, że pieniądze od jednostek samorządowych, które idą na każdego ucznia z orzeczeniem, są źle rozdysponowywane — polecam napisanie pisma oficjalnego i powołanie się na art. 61 Konstytucji RP, placówka ma wtedy obowiązek upublicznienia informacji, o które państwo wnioskują.