Spotkanie odbyło się w ramach programu Szkoła Kina (8 XII 2022 r. w Kinotece).

Bardzo dziękuję za możliwość wprowadzenia do tematu, który podejmuje tak ważny dla mnie film, jakim jest „Śubuk”.

Opowiadałam o tym, że oczywiście łatwo jest nam mówić o konieczności zorganizowania edukacji włączającej w szkołach, niestety często za tymi wielki słowami nic się nie kryje. Segregatory z orzeczeniami zachodzą kurzem w sekretariatach, IPET-y są fikcją, nie konsultuje się ich z rodzicami, szkoła pobiera opłaty (np. czesnego) i dostaje dofinansowania na każdego ucznia z orzeczeniem, jednak nie przeznacza tych środków na wykazane w dokumentach zajęcia np. rewalidacyjne. Dodatkowo nauczyciele są pozostawieni sami sobie w kwestii kształcenia się np. na temat spektrum autyzmu, a żadne studia pedagogiczne, jeśli nie są to studia z pedagogiki specjalnej, nie przygotowują do pracy w edukacji włączającej.

Edukacja włączająca ma polegać na wspólnocie, traktowaniu wszystkich podczas zajęć w podobny sposób, najwyżej zmienianiu kryteriów oceniania, dostosowywaniu arkusza/poleceń do wytycznych zawartych w orzeczeniu.

Edukacja integracyjna to przechowalnia, niestety nadal jest częstą praktyką, że uczniowie z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego, są w szkole tylko po to, by gdzieś być. Nauczyciele nie zwracają na nich uwagi — celowo, bo obawiają się reakcji i że nie poradzą sobie zarówno z klasą, jak i uczniem. Ich obawy są oczywiste i uwarunkowane biologicznie — boimi się tego, co nieznane.

Skąd zatem nauczyciele mają brać wiedzę? Dzisiaj prężnie działają samorzecznicy, powstaje coraz więcej publikacji na ten temat, np. „Książka o człowieku w spektrum autyzmu” Weroniki i Jerzego Janiaków. 

Moja osobista rada to stosowanie metod do pracy z osobami o potrzebie kształcenia specjalnego dla wszystkich uczniów, np. pisanie rozprawek/wypracowań w tabelach, jasne i precyzyjne hasła oraz wzory, wizualizacje — innymi słowy obrazowe ukazywanie pojęć i zjawisk. To nic nadzwyczajnego, a ułatwi pracę w całej klasie. 

Np.:

WZÓR ROZPRAWKI ÓSMOKLASISTY

WZÓR OPOWIADANIA 

WZÓR ZAPROSZENIA
WZÓR OGŁOSZENIA

WZÓR WYPRACOWANIA MATURALNEGO (2015)

STRESZCZENIE

WZÓR WYPRACOWANIA MATURALNEGO (2023)

NOTATKA SYNTETYZUJĄCA

Co więcej, jeśli mają państwo podejrzenia, że pieniądze od jednostek samorządowych, które idą na każdego ucznia z orzeczeniem, są źle rozdysponowywane — polecam napisanie pisma oficjalnego i powołanie się na art. 61 Konstytucji RP, placówka ma wtedy obowiązek upublicznienia informacji, o które państwo wnioskują.