Hannah Gold, autorka powieści „Ostatni niedźwiedź” (to także mój patronat, czym się szczycę, a książkę polecam jako nagrodę szkolną dla czytelników z klas 1-3) znów wzrusza mnie do łez, bo za każdym razem, gdy dostajemy opowieść o zwierzętach, przeżywamy też wiele wzruszeń. Tym razem otrzymujemy list miłosny do oceanu, powieść „Zaginiony wieloryb” (tłum. Paulina Braiter, wydawnictwo Wilga) opowiada o niezwykłej relacji człowieka i zwierzęcia, z której to człowiek ma zaszczyt uczyć się tego, co w życiu ważne. To dająca nadzieję historia osadzona w słonecznej Kalifornii, poruszająca trudne tematy, takie jak choroba psychiczna rodzica, samotność, złość, ale dająca także wiele nadziei i pokazująca, że dzięki więziom możemy zyskać wolność.
Fabuła koncentruje się na jedenastoletnim Rio, który chociaż jest jeszcze dzieckiem, musi poradzić sobie w niełatwej sytuacji rodzinnej. Jego mama trafia do szpitala psychiatrycznego, więc zostaje wysłany z Londynu do Ocean Bay w Kalifornii i musi zamieszkać z babcią, której prawie nie zna. Oczywiście jest zły, czuje się zagubiony i odizolowany od swoich znajomych, tęskni za mamą. Poznaje Marinę, córkę organizatora wycieczek dla miłośników wielorybów, która wprowadza go w fascynujący świat tych majestatycznych ssaków. Okazuje się, że Rio ma niezwykły dar – słyszy dźwięki wydawane przez wieloryby. Odkrywa też „pudełko radości” swojej mamy, w którym znajduje szkicownik pełen rysunków wielorybów, szczególnie jednego, pływacza szarego – Białej Smugi. To odkrycie staje się początkiem jego fascynacji naturą i wielorybami. Myśląc wciąż o mamie, postanawia odnaleźć Białą Smugę.
Książka ukazuje, jak potężna i uzdrawiająca może być moc natury oraz jak trudne sytuacje mogą prowadzić do odkrywania nowych dróg. Historia Rio daje wiarę w lepsze jutro. Książka podejmuje także temat ochrony środowiska. Subtelnie przedstawia problem ochrony wielorybów i wpływu ludzkiej działalności na ich życie. Rio, przez swoje obserwacje i doświadczenia, uczy się szacunku do natury i rozumie, jak istotne jest dbanie o środowisko naturalne. Ta edukacyjna warstwa książki jest niezwykle cenna, zwłaszcza dla młodych czytelników, którzy mogą się wiele nauczyć o ekologii i potrzebie ochrony przyrody.
Ilustracje do książki stworzył, ponownie jak w „Ostatnim niedźwiedziu, Levi Pinfold. Te piękne prace dodają opowieściom magii, sprawiają, że trudno przejść obok książki obojętnie, a każdą ilustrację chce się mieć na ścianie.
„Zaginiony wieloryb” to książka, która nie tylko dostarcza emocji, lecz także edukuje młodych czytelników na temat ochrony natury i jej uzdrawiającej mocy, radzenia sobie z trudnościami życiowymi, zmusza do refleksji i pozostawia czytelnika z głębokimi przemyśleniami na temat życia i relacji – tych międzygatunkowych i międzyludzkich.
PS Płakałam.
PS 2 Apeluję do wydawnictwa o serię plakatów z ilustracjami Pinfolda
A to mała zabawa ode mnie, można odpowiadać w teście i jednocześnie czytać poniższy artykuł:
FILM reklamujący książkę:
PONIŻEJ KARTY PRACY ZE STRONY HANNAH GOLD I PRZYKŁADOWE ZADANIA
1. Refleksja nad tematami książki
Po zakończeniu lektury poświęć czas na refleksję nad tematami poruszanymi w książce. Rozważ znaczenie takich kwestii jak:
– świadomość ekologiczna, ochrona i odpowiedzialność
– więź między zwierzętami a ludźmi
– siła komunikacji
– znaczenie rodziny
– przyjaźń
– zdrowie psychiczne
– piękno i cud natury
Ułóż te tematy według ich znaczenia dla ciebie. Pomyśl, jak te zagadnienia są ukazane w książce i jak wpływają na postacie i ich doświadczenia. Możesz również poszukać innych książek, które poruszają podobne tematy.
2. Analiza tytułu książki
Zastanów się nad możliwymi powodami, dla których autorka zdecydowała się na tytuł „The Lost Whale”. Rozważ, w jaki sposób tytuł ten odnosi się do tematów książki i losu bohaterów. Zaproponuj alternatywne tytuły, które mogłyby oddać istotę książki i stwórz własne projekty okładki, aby pokazać swoją interpretację i wnioski z lektury.
3. Echolokacja u wielorybów
Dowiedz się więcej o echolokacji jako ważnym systemie sensorycznym wykorzystywanym przez wieloryby do nawigacji i komunikacji w ich podwodnym środowisku. Posłuchaj nagrań dźwięków wydawanych przez wieloryby i zidentyfikuj różne typy nawoływań i wokalizacji, takie jak klikania czy gwizdy. Aby uczynić tę aktywność bardziej interaktywną i angażującą, dzieci mogą naśladować dźwięki wydawane przez wieloryby, używając własnych głosów lub instrumentów muzycznych, tworząc dźwiękowy pejzaż oceanu.
4. Kulturowe znaczenie wielorybów [trudne do wykonania w Polsce, można zmienić na zwierzęta w ogóle, a nie tylko wieloryby – A.K.]
Zbadaj kulturowe znaczenie wielorybów w różnych kulturach, w tym w społecznościach rdzennych. Odkryj różne wierzenia i wartości związane z wielorybami oraz dowiedz się, jak zostały one wplecione w tradycje kulturowe, takie jak sztuka, muzyka, opowiadania i praktyki duchowe.
5. Pisanie wierszy o wielorybach szarych
Napisz wiersze o majestacie wielorybów szarych, używając porównań i metafor, aby oddać ich rozmiar, grację i siłę. Użyj takich słów, aby wywołać wrażenie bycia w pobliżu wieloryba w oceanie.
6. Tworzenie szkiców lub malunków wielorybów
Stwórz serię szkiców lub obrazów różnych typów wielorybów, uwzględniając szczegóły ich anatomii i inne cechy fizyczne. Rozważ użycie różnych technik artystycznych, takich jak akwarele lub węgiel, aby ukazać wieloryby w kreatywny sposób.
7. List lub przemówienie w obronie wielorybów szarych
Napisz przekonujący list lub przemówienie, w którym będziesz opowiadać się za ochroną wielorybów szarych i ich siedlisk. Uwzględnij fakty i statystyki dotyczące spadku populacji tych zwierząt oraz wpływu działalności człowieka na ich środowisko, a także sugestie dotyczące sposobów zmniejszenia tych zagrożeń i promocji działań na rzecz ochrony przyrody.
8. Projekty artystyczne z materiałów z recyklingu
Wykonaj projekty artystyczne lub rzemieślnicze z użyciem materiałów z recyklingu, aby promować zrównoważony rozwój i pokazać, jak przedmioty, które w przeciwnym razie zostałyby wyrzucone, mogą otrzymać drugie życie poprzez przekształcenie ich w coś nowego i użytecznego. Zaangażuj się w różnorodne kreatywne działania, takie jak tworzenie kolaży, rzeźb i murali lub praktyczne projekty, takie jak budowanie budek dla ptaków czy doniczek na rośliny dla szkolnych ogródków.
9. Organizacja sprzątania parku lub plaży
Zorganizuj akcję sprzątania parku lub plaży, aby dzieci mogły na własne oczy zobaczyć ilość plastiku zaśmiecającego nasze naturalne środowisko. Upewnij się, że dzieci są wyposażone w niezbędne materiały, takie jak rękawice, worki na śmieci i chwytaki do śmieci, oraz przekaż im jasne instrukcje dotyczące bezpiecznego korzystania ze sprzętu.
10. Zaproszenie gościa
Zaproś gościa, takiego jak lokalny działacz ekologiczny lub ekspert ds. recyklingu, aby porozmawiał z dziećmi o problemie zanieczyszczenia plastikiem i podzielił się praktycznymi wskazówkami, jak mogą zmniejszyć swoje zużycie plastiku.