Różne postawy ludzi wobec własnych błędów to temat wypracowania maturalnego, który pojawił się na maturze podstawowej w teście diagnostycznym z grudnia 2022 r. W tym wpisie znajdziesz wszystko, co może Cię zainteresować na temat rozprawki Różne postawy ludzi wobec własnych błędów:

  • zasady oceniania
  • wyjaśnienie, o czym można napisać przy okazji tego tematu (już niedługo)
  • propozycje kontekstów (już niedługo)

Jeżeli szukasz gotowca, który wykorzystasz w swoim wypracowaniu, to mam dla Ciebie złą wiadomość – w tym wpisie tego nie znajdziesz.

Jeżeli jednak chcesz się nauczyć pisać doskonałe wypracowanie, to czytaj dalej, ponieważ pokażę Ci, co zrobić, żeby prawidłowo omówić ten temat.

Różne postawy ludzi wobec własnych błędów – wypracowanie maturalne

Zacznijmy od początku – czyli od tego, jakie zadanie przed Tobą stoi. Oto treść polecenia z testu diagnostycznego z grudnia 2022 r.

Temat 1.
Różne postawy ludzi wobec własnych błędów.
W pracy odwołaj się do:

Na co należy zwrócić szczególną uwagę podczas omawiania tego tematu?

Odpowiedź na to pytanie wynika wprost z uszczegółowienia zasad oceniania (czyli z pliku, który znajduje się w zasadach oceniania testu diagnostycznego z grudnia 2022). 

Wynika z tego, że przy opracowaniu tematu Różne postawy ludzi wobec własnych błędów musisz:

  1. odwołać się do lektury obowiązkowej (bez tego dostaniesz 0 punktów za wypracowanie)
  2. odwołać się do błędu popełnionego przez bohatera literackiego oraz omówić postawę bohatera wobec popełnionego błędu (musisz omówić oba te elementy na przykładzie każdego utworu literackiego; jeśli omówisz tylko jeden element, wówczas utwór zostanie wykorzystany co najwyżej częściowo funkcjonalnie)
  3. podać co najmniej 2 różne postawy bohaterów literackich wobec popełnionych błędów – ten temat jest wyjątkowy, dlatego warto na niego zwrócić uwagę. Jeśli omówisz na różnych przykładach tylko jedną postawę, wówczas jeden utwór literacki będzie mógł zostać uznany za omówiony w pełni funkcjonalnie, ale drugi utwór literacki będzie mógł być uznany za omówiony co najwyżej częściowo funkcjonalnie. To oznacza, że w kryterium Kompetencje Literackie i Kulturowe możesz uzyskać co najwyżej 12 punktów.

Poniżej znajdziesz natomiast uszczegółowienie zasad oceniania tematu Różne postawy ludzi wobec własnych błędów (wraz z wyjaśnieniem pojęć kluczowych).

Różne postawy ludzi wobec własnych błędów – zasady oceniania

Poniżej znajdziesz uszczegółowienie zasad oceniania tego tematu. Dlaczego to ważne? Pamiętaj, że dzięki uszczegółowieniu zasad oceniania możesz się dowiedzieć, co należało napisać, aby utwory literackie zostały uznane za omówione w pełni funkcjonalnie!
Uszczegółowienie zasad oceniania:

1. Rozumienie pojęć:
a) błąd – wypowiedziane przez człowieka słowa, podjęte przez niego decyzje, popełnione czyny, które przyniosły negatywny skutek dla niego albo/i dla otoczenia
b) postawa wobec popełnionego błędu / popełnionych błędów – sposób postępowania lub zachowania, wyrażanie poglądów, myśli, które ujawniają stosunek człowieka do popełnionego błędu / popełnionych błędów.

2. Wypracowanie przynajmniej częściowo dotyczy problemu wskazanego w poleceniu, jeżeli w pracy zdający przywołał:
a) jedną postawę człowieka wobec popełnionego błędu / popełnionych błędów
ALBO
b) popełnianie przez ludzi błędu/błędów bez omawiania postaw
ORAZ
c) praca zawiera opinię albo uzasadnienie.

3. Utwór literacki uznaje się za wykorzystany w pełni funkcjonalnie, jeżeli zdający w argumentacji odwołał się do:
a) błędu popełnionego / błędów popełnionych przez bohatera danego utworu literackiego
b) postawy tego bohatera wobec popełnionego błędu / popełnionych błędów.

4. Zgodnie z poleceniem zdający powinien w pracy omówić różne postawy wobec popełnionego błędu / popełnionych błędów. Jeżeli w całej pracy omawia tylko jedną, taką samą postawę różnych bohaterów literackich wobec popełnionego błędu / popełnionych błędów, wówczas
a) jeden utwór literacki – można uznać jako wykorzystany w pełni funkcjonalnie
b) drugi utwór literacki – można uznać jako wykorzystany co najwyżej częściowo funkcjonalnie.

5. Lektura obowiązkowa – dowolna lektura obowiązkowa, wybrana spośród lektur wymienionych na stronach 3 i 4 arkusza, ilustrująca zagadnienie sformułowane w temacie.

Źródło: Zasady oceniania rozwiązań zadań

Chcesz się dobrze przygotować do matury z języka polskiego?

Skorzystaj z mojego opracowania wszystkich 76 pytań jawnych na maturę ustną w 2026, 2027 i 2028 roku.

Pamiętaj, że dobrze opracowane pytania jawne mogą Ci pomóc także podczas pisania wypracowania!