Pełne opracowanie i streszczenie „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego (geneza, czas akcji, język, motywy, konteksty, symbole) znajdziesz też w moim sklepie.
Chcesz zapisać się na korepetycje?
Wstęp (wprowadzenie):
Symbolika narodowa ma znaczący wpływ na formowanie się i podtrzymywanie tożsamości narodowej ludzi. Pojęcie narodowości jest pojęciem abstrakcyjnym, dlatego ludzie stosują symbolikę, która ma za zadanie przypominać o narodzie (ma wskazywać, kim jesteśmy “my” i kim są “oni”). Symboliką narodową są zarówno biało—czerwona flaga i godło, jak i odniesienia do polskiej kultury i historii. Wprowadzanie symboliki nie ma jednak jednego konkretnego celu: artyści mogą jej nadawać różne funkcje w zależności od swoich potrzeb.
Rozwinięcie (“Wesele”):
Symbolika narodowa ukazana w dramacie Wyspiańskiego ukazuje obowiązki, które bohaterowie ”Wesela” mają względem kraju. Postacie ukazujące się kolejnym uczestnikom wesela odnoszą się do powinności względem społeczeństwa – są niezwykle patetyczne, a jednocześnie zmuszają do zastanowienia się nad własnym (często egoistycznym) zachowaniem. I tak np. Stańczyk – ostatni błazen Jagiellonów, postać z obrazu Jana Matejki jest wyrazem mądrości i troski o losy Polski, swoim pojawieniem się wskazuje, że Dziennikarz jako inteligent powinien przewodzić narodowi, a nie poddańczo wykonywać zlecenia partii, która dała mu posadę redaktora naczelnego. Hetman Branicki – jeden z przywódców Targowicy, to symbol zdrajcy narodu oraz magnackiego egoizmu (brał pieniądze od carycy za zdradę Polski). Ukazuje się Panu Młodemu, co ma ujawniać jego obawę o zdradę własnej klasy społecznej i wątpliwości. Rycerz Zawisza Czarny – symbol honoru, odwagi, siły i patriotyzmu. Jest uosobieniem pragnień Poety, któremu się ukazał. Z kolei Wernyhora to legendarny wieszcz ukraiński, symbol polsko-ukraińskiego porozumienia ponad podziałami w celu odzyskania niepodległości, ujawnia się Gospodarzowi i wręcza mu złoty róg – symbol walki i przebudzenia społeczeństwa. Każda z tych postaci jest uosobieniem konkretnych obowiązków, które Polacy mają względem swojej ojczyzny. Symbolika narodowa (w tym przypadku związana z historią Polski) ma potęgować podniosłość wydarzenia i wskazywać, że naród nie jest niczym abstrakcyjnym – wręcz przeciwnie, jest to grupa osób, które dzielą tę samą historię i kulturę.
Rozwinięcie (kontekst):
Symbolika narodowa w „Panu Tadeuszu” wskazuje na istotną rolę autorytetów oraz wzmacnia poczucie tożsamości narodowej. Na ścianach domu w Soplicowie widnieją obrazy przedstawiające ważne postaci w historii Polski: Tadeusza Kościuszkę, Rejtana i Jasieńskiego. Zegar z kurantem wygrywa melodię wówczas jeszcze nieformalnego hymnu, „Mazurka Dąbrowskiego”, a tytułowy bohater eposu nosi imię na cześć Kościuszki. Dworek w Soplicowie, dzięki symbolice narodowej, jest przetrwalnikiem polskości – pielęgnuje się w nim tradycje, aby młode pokolenie nie zapomniało o ojczyźnie i walczyło o odzyskanie niepodległości. Stąd zresztą tak wielkie poruszenie, które „Pan Tadeusz” wywołał u Skawińskiego, bohatera noweli „Latarnik” Henryka Sienkiewicza. Nagromadzenie symboli przypomniało mu o tym, gdzie jest jego dom.
Zakończenie (podsumowanie):
Symbolika narodowa w utworach może pełnić różne funkcje. W „Panu Tadeuszu” przede wszystkim wzmacnia poczucie tożsamości narodowej, natomiast w „Weselu” ukazuje obowiązki, które każdy ma wobec swojego kraju. Zupełnie inaczej można natomiast interpretować ją w sztuce XXI wieku – w sytuacji, gdy niepodległość została już osiągnięta, symbole narodowe nie sprawują już przede wszystkim funkcji tożsamościowej, pojawiają się po to, aby zmusić odbiorcę do refleksji nad stanem polskiego społeczeństwa.

Możesz zostać moim patronem/moją patronką:

