Jak błędna ocena sytuacji wpływa na życie człowieka? to temat wypracowania maturalnego, który pojawił się na maturze podstawowej w maju 2025 r. W tym wpisie znajdziesz wszystko, co może Cię zainteresować na temat rozprawki Jak błędna ocena sytuacji wpływa na życie człowieka?:

  • zasady oceniania
  • wyjaśnienie, o czym można napisać przy okazji tego tematu
  • propozycje kontekstów
  • przykładowe wypracowanie z zasobów CKE
  • podpowiedzi od ekspertów z CKE

Jeżeli szukasz gotowca, który wykorzystasz w swoim wypracowaniu, to mam dla Ciebie złą wiadomość – w tym wpisie tego nie znajdziesz.

Jeżeli jednak chcesz się nauczyć pisać doskonałe wypracowanie, to czytaj dalej, ponieważ pokażę Ci, co zrobić, żeby prawidłowo omówić ten temat.

Jak błędna ocena sytuacji wpływa na życie człowieka? – wypracowanie maturalne

Zacznijmy od początku – czyli od tego, jakie zadanie przed Tobą stoi. Oto treść polecenia z matury w maju 2025 r.

Temat 2.
Jak błędna ocena sytuacji wpływa na życie człowieka?
W pracy odwołaj się do:

Na co należy zwrócić szczególną uwagę podczas omawiania tego tematu?

Odpowiedź na to pytanie wynika wprost z uszczegółowienia zasad oceniania (czyli z pliku, który znajduje się w zasadach oceniania matury w maju 2025). 

Wynika z tego, że przy opracowaniu tematu Jak błędna ocena sytuacji wpływa na życie człowieka? musisz:

  1. odwołać się do lektury obowiązkowej (bez tego dostaniesz 0 punktów za wypracowanie)
  2. omówić błędną ocenę sytuacji oraz omówić wpływ błędnej oceny sytuacji na życie człowieka (musisz omówić oba te elementy na przykładzie każdego utworu literackiego; jeśli omówisz tylko jeden element, wówczas utwór zostanie wykorzystany co najwyżej częściowo funkcjonalnie)

Poniżej znajdziesz natomiast uszczegółowienie zasad oceniania tematu Jak błędna ocena sytuacji wpływa na życie człowieka? (wraz z wyjaśnieniem pojęć kluczowych).

Jak błędna ocena sytuacji wpływa na życie człowieka? – zasady oceniania

Poniżej znajdziesz uszczegółowienie zasad oceniania tego tematu. Dlaczego to ważne? Pamiętaj, że dzięki uszczegółowieniu zasad oceniania możesz się dowiedzieć, co należało napisać, aby utwory literackie zostały uznane za omówione w pełni funkcjonalnie!
Uszczegółowienie zasad oceniania:

1. Rozumienie pojęć:
a) sytuacja
– wydarzenie
– warunki/okoliczności
– stan rzeczy
b) błędna ocena sytuacji
– niewłaściwy osąd dotyczący rzeczywistości
– fałszywe przekonanie
c) wpływać, np.
– powodować nabranie określonych cech
– wpływać na kogoś, czyjeś zachowanie, postawę, sposób pojmowania czegoś
– zmieniać kogoś, czyjeś zachowanie, postawę, sposób pojmowania czegoś
d) jak wpływa
– efekt wpływania
– sposób/proces wpływania
e) człowiek/osoba
− każda postać literacka (a w przypadku kontekstów – również np. filmowa), w tym postacie, które nie są ludźmi
– jednostka ALBO zbiorowość (grupa ludzi) / bohater zbiorowy / ludzkość (wymiar uniwersalny).

2. Zdający może zrozumieć i zrealizować temat w dowolny sposób. Jeżeli wypowiedź zdającego jest zgodna z tematem i z warunkami zadania, pracę należy oceniać.

3. Wypracowanie przynajmniej częściowo dotyczy problemu wskazanego w poleceniu, jeżeli:
a) w pracy zdający odniósł się do błędnej oceny sytuacji
ORAZ
b) praca zawiera opinię albo uzasadnienie.

4. Utwór literacki uznaje się za wykorzystany w pełni funkcjonalnie, jeżeli zdający w argumentacji omówił:
a) błędną ocenę sytuacji
ORAZ
b) wpływ błędnej oceny sytuacji na życie człowieka.

5. Utwór literacki uznaje się za wykorzystany częściowo funkcjonalnie, jeżeli zdający w argumentacji omówił:
a) błędną ocenę sytuacji
ALBO
b) wpływ błędnej oceny sytuacji na życie człowieka.

6. Lektura obowiązkowa – dowolna lektura obowiązkowa, wybrana spośród lektur wymienionych na stronach 3 i 4 arkusza, ilustrująca zagadnienie sformułowane w temacie.

Źródło: Zasady oceniania rozwiązań zadań.

Chcesz się dobrze przygotować do matury z języka polskiego?

Skorzystaj z mojego opracowania wszystkich 76 pytań jawnych na maturę ustną w 2026, 2027 i 2028 roku.

Pamiętaj, że dobrze opracowane pytania jawne mogą Ci pomóc także podczas pisania wypracowania!

Baba radzi – co zrobić, aby napisać prawidłowe wypracowanie na temat: Jak błędna ocena sytuacji wpływa na życie człowieka? Utwory literackie

W pierwszej kolejności: zastanów się, w których znanych Ci utworach literackich pojawia się wątek błędnej oceny sytuacji. Proponuję, aby punktem wyjścia były poniższe pytania jawne na maturę ustną 2026-2028:
Iliada:

7. Heroizm jako postawa człowieka w zmaganiu się z losem. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Iliady Homera. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst. 

Antygona:

8. Prawa boskie a prawa ludzkie. Omów zagadnienie na podstawie Antygony Sofoklesa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

9. Człowiek wobec przeznaczenia. Omów zagadnienie na podstawie Antygony Sofoklesa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Makbet:

13. Moralna odpowiedzialność za czyny. Omów zagadnienie na podstawie Makbeta Williama Szekspira. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

14. Czy człowiek decyduje o własnym losie? Omów zagadnienie na podstawie Makbeta Williama Szekspira. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

15. Jaki wpływ na człowieka ma sprawowanie przez niego władzy? Omów zagadnienie na podstawie Makbeta Williama Szekspira. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Skąpiec:

16. Czy dobra materialne czynią człowieka szczęśliwym? Omów zagadnienie na podstawie Skąpca Moliera. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

17. Przyczyny nieporozumień między rodzicami a dziećmi. Omów zagadnienie na podstawie Skąpca Moliera. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Romantyczność:

19. Świat ducha a świat rozumu. Omów zagadnienie na podstawie Romantyczności Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Wybrane ballady Adama Mickiewicza:

20. Na czym polega ludowa sprawiedliwość? Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci ballad Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst. 

Dziady cz. III:

24. Różne postawy człowieka wobec Boga. Omów zagadnienie na podstawie Dziadów części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Lalka:

30. Miłość – siła destrukcyjna czy motywująca do działania? Omów zagadnienie na podstawie Lalki Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst. 

32. Jaką rolę w relacjach międzyludzkich odgrywają majątek i pochodzenie? Omów zagadnienie na podstawie Lalki Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

33. Konfrontacja marzeń z rzeczywistością. Omów zagadnienie na podstawie Lalki Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst. 

Potop:

36. Postawy odwagi i tchórzostwa. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Potopu Henryka Sienkiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Zbrodnia i kara:

38. Motyw winy i kary. Omów zagadnienie na podstawie Zbrodni i kary Fiodora Dostojewskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

39. Ile człowiek jest gotów poświęcić dla innych? Omów zagadnienie na podstawie Zbrodni i kary Fiodora Dostojewskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

40. Co może determinować ludzkie postępowanie? Omów zagadnienie na podstawie Zbrodni i kary Fiodora Dostojewskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

41. Motyw przemiany bohatera. Omów zagadnienie na podstawie Zbrodni i kary Fiodora Dostojewskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Wesele:

42. Co utrudnia porozumienie między przedstawicielami różnych grup społecznych? Omów zagadnienie na podstawie Wesela Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

43. Rola chłopów i inteligencji w sprawie niepodległościowej. Omów zagadnienie na podstawie Wesela Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

44. Sen o Polsce czy sąd nad Polską? Omów zagadnienie na podstawie Wesela Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

45. Symboliczne znaczenie widm i zjaw. Omów zagadnienie na podstawie Wesela Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

46. Motyw tańca. Omów zagadnienie na podstawie Wesela Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Przedwiośnie:

49. Wojna i rewolucja jako źródła doświadczeń człowieka. Omów zagadnienie na podstawie Przedwiośnia Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

51. Młodość jako czas kształtowania własnej tożsamości. Omów zagadnienie na podstawie Przedwiośnia Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

52. Rola autorytetu w życiu człowieka. Omów zagadnienie na podstawie Przedwiośnia Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

53. Utopijny i realny obraz rzeczywistości. Omów zagadnienie na podstawie Przedwiośnia Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Proszę państwa do gazu:

56. „Człowiek zlagrowany” jako ofiara zbrodniczego systemu. Omów zagadnienie na podstawie utworu Proszę państwa do gazu Tadeusza Borowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Inny świat:

58. Konsekwencje zniewolenia człowieka. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Innego świata Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Rok 1984:

67. Jak zachować wolność w państwie totalitarnym? Omów zagadnienie na podstawie utworu Rok 1984 George’a Orwella. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

68. Znaczenie propagandy w państwie totalitarnym. Omów zagadnienie na podstawie utworu Rok 1984 George’a Orwella. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Tango:

70. Bunt przeciwko porządkowi społecznemu. Omów zagadnienie na podstawie Tanga Sławomira Mrożka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst. 

71. Konflikt pokoleń. Omów zagadnienie na podstawie Tanga Sławomira Mrożka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

72. Normy społeczne – ograniczają człowieka czy porządkują życie? Omów zagadnienie na podstawie Tanga Sławomira Mrożka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Górą Edek:

73. W jakim celu autor nawiązuje w swoim tekście do innego tekstu? Omów zagadnienie na podstawie utworu Górą „Edek” Marka Nowakowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Profesor Andrews w Warszawie:

75. Stan wojenny z perspektywy obcokrajowca. Omów zagadnienie na podstawie utworu Profesor Andrews w Warszawie Olgi Tokarczuk. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Temat rozważony? W takim razie teraz stwórz klucz interpretacyjny – zastanów się, które przejawy błędnej oceny sytuacji przez człowieka mogą się ze sobą łączyć. Dzięki temu Twoja praca będzie sprawiała wrażenie przemyślanej. Pamiętaj, że omawiane wątki powinny jakoś się ze sobą łączyć. Przeanalizuj zatem zagadnienie błędnej oceny sytuacji tak, aby przedstawić różnorodne argumenty, które będą razem tworzyć przemyślaną wypowiedź.

Podpowiedź: jeśli nie wiesz, którą lekturę obowiązkową wybrać, skup się na omówieniu przykładów z tych lektur, które znasz najlepiej. Możesz również wziąć pod uwagę tylko lektury omawiane we fragmentach – dzięki temu unikniesz ryzyka popełnienia błędu kardynalnego!

Chcesz się dobrze przygotować do matury z języka polskiego?

Skorzystaj z mojego opracowania wszystkich 76 pytań jawnych na maturę ustną w 2026, 2027 i 2028 roku.

Pamiętaj, że dobrze opracowane pytania jawne mogą Ci pomóc także podczas pisania wypracowania!

Jak błędna ocena sytuacji wpływa na życie człowieka? – jak należy zrealizować ten temat? Opinia ekspertów z CKE

Jeżeli dalej nie wiesz, jak się zabrać za ten temat wypracowania maturalnego, możesz również skorzystać z podpowiedzi przygotowanych przez ekspertów z CKE. Poniższa treść pochodzi ze sprawozdania CKE z 19 września 2025 r. i zawiera ekspercki komentarz na temat założeń tego tematu wypracowania.

Zdający, który wybrał temat 2. – Jak błędna ocena sytuacji wpływa na życie człowieka? – miał za zadanie sformułować wypowiedź argumentacyjną dotyczącą konsekwencji niewłaściwego osądu w życiu człowieka. Poprawna realizacja tematu powinna uwzględniać powiązanie błędnej oceny sytuacji / fałszywego przekonania o okolicznościach/wydarzeniach z ich wpływem na wybory, postawy, działania lub dalsze losy jednostki bądź zbiorowości. Po sformułowaniu własnego stanowiska, należało przedstawić spójny z przyjętym rozstrzygnięciem wywód argumentacyjny, egzemplifikujący zrozumienie tematu, oparty na wybranym tekście lektury obowiązkowej, innym tekście literackim oraz wybranych kontekstach.

Temat można było interpretować i realizować na różne sposoby – np. jako pytanie o: skutki konkretnego błędu w rozpoznaniu sytuacji, psychologiczne lub społeczne konsekwencje błędnego postrzegania świata lub jako proces, w wyniku którego fałszywa ocena sytuacji prowadzi do tragicznych albo przełomowych wydarzeń w życiu bohatera. Najczęściej zdający przedstawiali przykłady postaci literackich, które – pozostając w błędnym przekonaniu o sytuacji/wydarzeniu/okolicznościach – podejmowały decyzje wpływające dramatycznie na ich dalszy los, determinowały ich życie lub kształtowały charakter, wywierały wpływ na psychikę, wybory, relacje z innymi ludźmi.

W pełni poprawna realizacja tematu zakładała, że w wypowiedzi zdający odniesie się do dwóch aspektów merytorycznych polecenia, czyli uwzględni zarówno błędną ocenę sytuacji, jak i omówi jej wpływ na życie człowieka. Zawężenie tematu wyłącznie do wskazania błędnej oceny lub do opisania jedynie skutków popełnionego przez bohatera błędu skutkowało uznaniem realizacji tematu za dotyczącą problemu jedynie częściowo.

W argumentacji poświadczającej rozumienie problemu abiturienci odwoływali się do utworów literackich, w tym do lektur obowiązkowych (podobnie, jak w przypadku tematu 1. obligatoryjnym było odwołanie się do jednego tekstu z listy lektur obowiązkowych zamieszczonej w arkuszu egzaminacyjnym). Wśród lektur wybieranych przez zdających pojawiły się następujące utwory: Makbet oraz Romeo i Julia Williama Szekspira, Rok 1984 George’a Orwella, Dziady cz. III Adama Mickiewicza, Zbrodnia i kara Fiodora Dostojewskiego, Lalka Bolesława Prusa, Antygona Sofoklesa, Wesele Stanisława Wyspiańskiego, Tango Sławomira Mrożka, Mitologia Jana Parandowskiego, Inny świat Gustawa Herlinga-Grudzińskiego, Potop Henryka Sienkiewicza oraz Mistrz i Małgorzata Michaiła Bułhakowa. Z kolei jako „inny utwór literacki” przywoływano np. Cierpienia młodego Wertera Johanna Wolfganga Goethego, Igrzyska Śmierci Suzanne Collins, powieści Stanisława Lema. Argumentację pogłębiały różnorodne konteksty (kulturowe, filozoficzne, historycznoliterackie, filmowe, społeczne lub historyczne).

Zdający, realizując temat 2., choć trafnie dobierali materiał literacki i kontekstowy, stosunkowo często poprzestawali na powierzchownej analizie sytuacji przedstawionej w utworze, nie rozpoznawali w pełni mechanizmu błędnej oceny rzeczywistości przez bohatera. Najczęstsze przyczyny trudności w realizacji prac wynikały z niepełnego zrozumienia problemu zawartego w temacie – zdający nie różnicowali błędu i błędnej oceny sytuacji jako kategorii różnorodnych semantycznie, niesynonimicznych (popełnienie błędu, rozumiane jako działanie niezgodne z przyjętymi normami lub zamierzonym celem, nie jest tożsame z błędną oceną sytuacji, rozumianą jako nieprawidłowa interpretacja rzeczywistości, polegająca na niewłaściwym rozpoznaniu faktów, intencji lub okoliczności, często prowadzących do błędnych decyzji). O częściowym niezrozumieniu tematu świadczyły te realizacje, w których zdający nazywali błędy popełnianie przez bohatera lub wskazywali jego błędne decyzje i ich konsekwencje, bagatelizując błędną perspektywę oceny sytuacji (np., niewłaściwe oszacowanie przez bohatera swoich możliwości, jego niewłaściwy osąd innej postaci lub błędną ocenę intencji swoich czy cudzych). W takich przypadkach odniesienia do tekstów źródłowych miały często charakter streszczenia, a nie interpretacji ukierunkowanej na zrozumienie, w jaki sposób niewłaściwy osąd sytuacji wpłynął na decyzje i losy postaci (piszący ograniczali się do stwierdzenia, że dana postać popełniła błąd, bez analizy, czy jej działania były wynikiem świadomych wyborów, czy raczej konsekwencją fałszywego przekonania). Tego typu uproszczone odczytania skutkowały wywodzeniem błędnych wniosków zniekształcających sens utworu.

Źródło: SPRAWOZDANIE ZA ROK 2025, EGZAMIN MATURALNY, JĘZYK POLSKI, CKE, 19 WRZEŚNIA 2025 R., SS. 63-64.

Jak błędna ocena sytuacji wpływa na życie człowieka? – przykładowa wypowiedź argumentacyjna

Wypowiedź argumentacyjna pochodzi ze sprawozdania CKE z 19 września 2025 r. Link do sprawozdania znajdziesz tutaj.

Przedstawiciele jednego z najbardziej pesymistycznych nurtów filozoficznych – egzystencjalizmu, twierdzili, że największą tragedią człowieka jest to, że tworzy w głowie wyobrażenia dotyczące drugiej osoby, niemające wiele wspólnego z rzeczywistością. Prowadzi to wyłącznie do rozczarowań, gdyż przeważnie okazują się one zupełnie błędnymi. Ludzie mają tendencję do kierowania się własnym instynktem, zdając się wyłącznie na własne sądy. Moim zdaniem jest to ryzykowne zachowanie, bowiem błędna ocena sytuacji może mieć ogromny wpływ na życie człowieka, a nawet stać się przyczyną jego upadku.

Gdy jednostka ma przekonanie o własnym geniuszu, rzadko liczy się ze zdaniem innych. W celu oceny sytuacji odwołuje się wyłącznie do własnego światopoglądu. Podobnie postąpił bohater powieści pod tytułem „Zbrodnia i kara” Fiodora Dostojewskiego, Rodion Raskolnikow. Młody mężczyzna w obliczu biedy dopuścił się morderstwa dwóch kobiet. Jednak największym błędem okazała się nie sama zbrodnia, lecz postawa, jaką wobec niej przyjął Raskolnikow. Mężczyzna był wyznawcą teorii, że jednostka wybitna ma prawo do popełnienia czynu obiektywnie niemoralnego, jeśli jej zdaniem przyczyni się tym dla dobra ogółu. Raskolnikow podzielił ludzi na zwykłych i niezwykłych. Sam siebie zaliczał do drugiej grupy, usprawiedliwiając w ten sposób okrutne zabójstwo, jakiego dopuścił się na lichwiarce – Alonie Iwanownej oraz jej siostrze – Lizawiecie. W jego działaniu można odnaleźć analogię do poglądów późniejszego filozofa Fryderyka Nietzschego, który również zakładał istnienie tak zwanych „nadludzi”. Filozof potępiał także bierność i narzucał konieczność działania. Rodion nietrafnie ocenił jednak sytuację. Sądził, że zabójstwo „wszy”, którą uważał za szkodliwą dla społeczeństwa, nie powinno wywoływać w nim wyrzutów sumienia. Bardzo szybko przekonał się o tym, że jego teoria jest błędna. Podupadł na zdrowiu, chorował, popadł wręcz w obłęd. W ostateczności nie uniknął także odpowiedzialności – został zesłany na Syberię. Poniósł zatem porażkę, gdyż nie tylko został ukarany, ale także musiał zmierzyć się z faktem, że jego życie potoczyło się w ten sposób ze względu na błąd w ocenie własnych predyspozycji.

Równie wysoką cenę, tym razem za nietrafne odczytanie intencji drugiej osoby, płaci główny bohater utworu „Rok 1984” Orwella – Winston Smith. Mężczyzna jest urzędnikiem Partii Zewnętrznej, który już na początku utworu wyraża bunt przeciwko rzeczywistości, jaka go otacza, a konkretnie przeciwko Wielkiemu Bratu stojącemu na czele Partii i całego państwa. Smith poszukuje osób, które tak jak on nie godzą się na warunki panujące w Oceanii, w której żyje. Znajduje sojuszniczkę w Julii, która również czuje niechęć wobec panującego w państwie porządku. Jednak w pewnym momencie główny bohater popełnia zasadniczy błąd. Obserwując jednego z obywateli, O’Briana, dostrzega w nim wolę buntu. Smithem kieruje jednak wyłącznie przeczucie – nie ma żadnych dowodów na to, że O’Brien działa w opozycji. Wykazuje się brakiem ostrożności, gdy wchodzi z nim w interakcję. Początkowo O’Brien udaje zbieżność poglądów z przekonaniami głównego bohatera, lecz niebawem okazuje się urzędnikiem Partii Wewnętrznej. Smith musi zapłacić za nieposłuszeństwo wobec Wielkiego Brata. Zostaje aresztowany. Trafia nawet do Ministerstwa Miłości, gdzie poddawano go przesłuchiwanych torturom. Ostatecznie zostaje wypuszczony, lecz złamano w nim wolę buntu, o czym świadczy wyznanie miłości do Wielkiego Brata. Za błędną ocenę sytuacji zapłacił zatem najwyższą cenę, a jego porażkę można odczytywać jako triumf systemu totalitarnego nad wolnością jednostki.

Życie człowieka może się zmienić także wtedy, gdy okaże się, że obdarzył zaufaniem osobę, która na to nie zasługuje. Taka błędna ocena może mieć równie katastrofalne skutki. Postąpił tak główny bohater powieści pod tytułem „Lalka” Bolesława Prusa – Stanisław Wokulski. Pomylił się on, uznając, że różnymi zabiegami może zdobyć serce kobiety z wyższej klasy społecznej – Izabeli Łęckiej. Mężczyzna pozwala, aby arystokratka stała się przyczyną wszystkich jego działań. Wyjeżdża do Bułgarii, aby pomnożyć majątek, kupuje konia wyścigowego oraz kamienicę baronowej Krzeszowskiej – wszystko po to, aby przypodobać się wybrance. Jego błąd polega na tym, że nie rozumie, iż nie jest w stanie przebić szklanego sufitu dzielącego go od arystokracji. W oczach jej przedstawicieli pozostaje zwykłym kupcem. Obiektywne stwierdzenie, że cel, jaki sobie wyznaczył, jest nieosiągalny, oszczędziłoby mu z pewnością wielu zmartwień. Wokulski, który łączy w sobie cechy romantyka i pozytywisty, nie jest jednak zdolny właściwie ocenić sytuacji, co prowadzi go do dużego rozczarowania, a być może i do śmierci.

Ofiarą własnych nietrafionych wyobrażeń staje się także główny bohater opowiadania Olgi Tokarczuk pod tytułem „Profesor Andrews w Warszawie”. Mężczyzna przyjeżdża do Polski w przeddzień wybuchu stanu wojennego, 12 grudnia 1981 roku. Polkę, która miała być jego przewodniczką, romantycznie określa mianem Beatrycze. Jest zatem dalece nieświadomy sytuacji panującej w kraju. Beatrycze była przewodniczką Dantego po niebie w „Boskiej Komedii”, tymczasem Polska w czasie stanu wojennego jest miejscem niesprzyjającym obcokrajowcom. Profesor Andrews przyjechał nad Wisłę w celu propagowania nauki, a musi zmierzyć się z sytuacją niebezpieczną i zupełnie dla niego niezrozumiałą. Wspomina o śnie, w którym bawi się z wroną jak z psem. W jego ocenie jest to zwiastun pozytywnych wydarzeń. Tymczasem w Polsce tamtego okresu wrona kojarzyć mogła się z hasłem: „Wrona orła nie pokona”, a w polskiej kulturze kojarzy się z nieszczęściem. Mężczyzna nie potrafi więc właściwie rozpoznać okoliczności, w jakich się znalazł. Gubi się w nieznanym mu mieście jak w labiryncie. Pada ofiarą nie tylko tragicznego zdarzenia w historii, ale także własnej, błędnej oceny sytuacji.

Błędna ocena sytuacji może również posłużyć do wyrażenia krytycznej oceny rzeczywistości. Postacią ukazującą tragedię, jaka może z takiej niewłaściwej oceny wyniknąć, jest Artur z „Tanga” Mrożka. Podejmuje on próbę walki z chaosem reprezentowanym przez starsze pokolenie, które odrzuciło wszelkie normy i zasady społeczne. Chce powrócić do starego porządku, czego symbolem ma być ślub z Alą. Gdy jednak dowiaduje się, że dziewczyna go zdradziła, mężczyzna załamuje się i zostaje zabity przez Edka, jedną z postaci, która nie jest członkiem rodziny (Edek symbolizuje bezwzględną siłę, która w konfrontacji z nawet najpiękniejszą ideą, zawsze triumfuje). Artur sądził, że powrót do starego porządku przyczyni się do polepszenia sytuacji, w jakiej się znalazł i przywróci utracony w świecie ład. Jednak błędnie ocenił rzeczywistość, licząc na to, że szlachetna idea intelektualisty zwycięży z przemocą chama. Potwierdzeniem, że szczytne idee przegrywają w starciu z prymitywną siłą są totalitaryzmy XX wieku, do których Mrożek pośrednio nawiązuje w swoim dramacie.

Błędna ocena sytuacji wcale nie musi wynikać z zaślepienia jednostki czy jej niewielkich możliwości intelektualnych, przeciwnie, często błędnych ocen dokonują jednostki wybitne i inteligentne, o czym świadczą przykłady Winstona, Artura czy Raskolnikowa. Konsekwencje tych błędów bywają różne, niemniej jednak, sądzę, że zwykle wpływają na życie człowieka negatywnie, prowadząc go do utraty poczucia sensu czy nawet śmierci, jak w przypadku Winstona Smitha czy Stanisława Wokulskiego.

Źródło: Sprawozdanie za rok 2025, Egzamin maturalny, Język polski, CKE, 19 września 2025 r., ss. 64-66.

Komentarz do przykładu 108.

Wypracowanie spełnia formalne warunki polecenia:

  • nie zawiera błędu kardynalnego
  • znajduje się w nim odwołanie do lektury obowiązkowej (np. „Zbrodnia i kara” Fiodora Dostojewskiego)
  • dotyczy problemu wskazanego w poleceniu
  • ma formę argumentacyjną.

Kompetencje literackie i kulturowe

Wypowiedź świadczy o wysokim poziomie kompetencji interpretacyjnych oraz dobrej znajomości przywołanych tekstów literackich. Trafnie rozpoznano problem zawarty w temacie – skoncentrowano się na błędnej ocenie rzeczywistości jako mechanizmie prowadzącym do egzystencjalnego kryzysu jednostki. Stanowisko sformułowane we wstępie przybiera postać tezy mającej formę refleksji – człowiek, błędnie interpretując rzeczywistość i własną sytuację, naraża się na wewnętrzne rozbicie, dezintegrację tożsamości lub życiową porażkę.

W pełni funkcjonalnie wykorzystano znajomość przywołanych różnorodnych tekstów z literatury polskiej (Lalki Bolesława Prusa, Tanga Sławomira Mrożka, Profesora Andrewsa w Warszawie Olgi Tokarczuk) oraz powszechnej (Zbrodni i kary Fiodora Dostojewskiego, Roku 1984 George’a Orwella), które służą pogłębieniu argumentacji, a nie tylko zilustrowaniu ogólnej tezy. Taki dobór utworów wskazuje na umiejętność budowania dialogu między tekstami z różnych epok i tradycji literackich. W wypracowaniu skupiono się na mechanizmach poznawczych i emocjonalnych, które prowadzą bohaterów do błędnych decyzji. Dostrzeżono zróżnicowanie przyczyn fałszywych ocen (przeczucie, pycha, naiwność, wiara w idee) i ich skutków (porażka moralna, cierpienie, rozczarowanie, śmierć). Wskazano, w jaki sposób błędna ocena rzeczywistości wpływa na psychikę bohatera (Raskolnikow, Winston Smith), jego relacje społeczne (Wokulski) czy decyzje (Artur). Dostrzeżono także kulturowe znaczenie symboli (np. interpretacja symboliki „wrony” w opowiadaniu Olgi Tokarczuk jako metafory stanu wojennego i opresyjnej rzeczywistości PRL-u). Wypowiedź świadczy o dojrzałości interpretacyjnej i umiejętności krytycznego czytania tekstów literackich.

Analiza problemu w przywołanych utworach ma charakter wieloaspektowy – omówiono zarówno uwarunkowania psychologiczne decyzji bohaterów, jak i konsekwencje etyczne oraz społeczne tych decyzji. Dzieła literackie potraktowano jako głosy w uniwersalnej dyskusji o ludzkiej kondycji, o błędach poznawczych, o złudzeniach oraz o tragizmie egzystencji. Płaszczyzna rozważań pozostaje zgodna z dominującym problemem – ograniczeniami ludzkiego poznania i podatnością jednostki na iluzje poznawcze. Wywód dowodzi, że kompetencje literaturoznawcze zostały sprawnie połączone z kulturowymi i filozoficznymi, dzięki czemu argumentacja jest pogłębiona, spójna oraz niepozbawiona krytycznego namysłu nad dziełami literackimi oraz ukrytymi w nich sensami.

Kompozycja wypowiedzi

Wypowiedź ma wyraźną strukturę problemową. We wstępie sformułowano tezę dotyczącą wpływu błędnej oceny sytuacji na los człowieka, co stanowi dobre otwarcie toku argumentacyjnego.

Całość wypowiedzi jest spójna, poprawnie uporządkowana – każda część jest podporządkowana stanowisku i rozwija je poprzez odwołanie do nowego przykładu literackiego. Wyraźnie zaznaczone akapity i przemyślana kolejność argumentów wzmacniają logikę wywodu. W argumentacji przedstawiono różne konsekwencje błędnych decyzji wynikających z fałszywego postrzegania rzeczywistości Pomiędzy kolejnymi częściami pracy występuje logiczne powiązanie. Podsumowanie jest funkcjonalne i zawiera wnioski płynące z toku argumentacyjnego.

Wypowiedź utrzymana jest w stylu stosownym dla formy rozprawki. Rejestr językowy jest zgodny z normami oficjalnej odmiany polszczyzny. Zachowano formalny charakter wywodu, unikając kolokwializmów i posługując się językiem adekwatnym do sytuacji komunikacyjnej.

Zakres środków językowych

Zastosowany zakres środków językowych jest szeroki i pozwala na swobodne wyrażenie myśli. Wypowiedź jest zróżnicowana składniowo, a słownictwo precyzyjne, właściwe dla tematu (wykorzystano takie sformułowania jak, np. nietrafna ocena sytuacji, wyobcowanie, tragedia idei, symboliczna przewodniczka).

Chcesz się dobrze przygotować do matury z języka polskiego?

Skorzystaj z mojego opracowania wszystkich 76 pytań jawnych na maturę ustną w 2026, 2027 i 2028 roku.

Pamiętaj, że dobrze opracowane pytania jawne mogą Ci pomóc także podczas pisania wypracowania!