Jeśli to czytasz — daj mi znać 🧡 na swoim ulubionym kanale:

Jan Kochanowski - Fraszki, pieśni, treny (wybór do egzaminu ósmoklasisty i matury) - Produkt ze sklepu Baba od polskiego

Pełne opracowanie poezji Jana Kochanowskiego, które są omawiane w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. Wiersze zostały zinterpretowane, wyjaśniłam ich symbolikę i genezę. Plik ma 11 stron. Znajdziesz je w MOIM SKLEPIE

Jeśli to czytasz — daj mi znać 🧡 na swoim ulubionym kanale:

Jan Kochanowski (ur. prawdopodobnie w 1530 roku w Sycynie pod Zwoleniem, zm. 22 sierpnia 1584 roku w Lublinie) – polski poeta, tłumacz, dramaturg, sekretarz królewski, dyplomata, dworzanin, a także prawnik i wojski sandomierski. Jest uważany za najwybitniejszego poetę polskiego odrodzenia, a jego twórczość wywarła ogromny wpływ na kształtowanie się języka i literatury polskiej.

Biografia:

  • Dzieciństwo i młodość

Pochodził ze średniozamożnej rodziny szlacheckiej. W wieku 14 lat rozpoczął studia na Akademii Krakowskiej. Po śmierci ojca (1547) i nabyciu praw spadkowych (1550) wyruszył w podróż po Europie, która trwała 15 lat.

  • Okres studiów zagranicznych

Studiował na uniwersytetach w Królewcu, Padwie i Francji. Utrzymywała go rodzina, a później mecenasi. Zetknął się z ruchem reformatorskim.

  • Lata kariery dworskiej

Po powrocie do Polski w 1559 roku rozpoczął służbę dworską u różnych możnowładców. W 1564 roku został sekretarzem królewskim Zygmunta Augusta. W tym okresie powstała znaczna część jego utworów, m.in. fraszki, pieśni „Odprawa posłów greckich” i „Psałterz Dawidów”.

  • Okres czarnoleski

W 1570 roku osiadł w Czarnolesie, majątku po ojcu, gdzie poświęcił się twórczości literackiej. W tym okresie powstały „Treny”, a także nowe pieśni i fraszki.

KALENDARIUM:


1530

Urodzenie się Jana Kochanowskiego w Sycynie. Rodzice: Piotr Kochanowski herbu Korwin i Anna Białaczowska herbu Odrowąż.

1544-1551

Edukacja w Akademii Krakowskiej.

1547

Śmierć Piotra Kochanowskiego, ojca Jana.

1551-1552

Rozpoczęcie studiów w Królewcu, znaczącym ośrodku reformacji.

1552

Najwcześniejszy znany dokładnie datowany utwór poetycki Jana – łaciński czterowiersz, zapisany w Królewcu.

1552-1559

Studia w Padwie pod opieką F. Robortella. Początek twórczości literackiej w języku łacińskim.

1557

Powstanie „Pieśni o potopie” i „Czego chcesz od nas, Panie”.

1560

Zgon matki Jana, Anny Kochanowskiej.

1561

Napisanie „O śmierci Jana Tarnowskiego”.

1562

Wydanie „Zuzanny”, poematu epickiego.

1564-1566

Tworzenie poematów „Szachy”, „Zgoda”, „Satyr” i „Dziki Mąż”.

1564

Jan Kochanowski zostaje sekretarzem królewskim.

1567

Udział w wyprawie królewskiej na Moskwę. Tworzenie „Muzy”, dedykowanej Myszkowskiemu.

1569

Stworzenie „Hołdu pruskiego” z okazji hołdu księcia Albrechta II w Lublinie.

1574

Przeprowadzka Kochanowskiego do Czarnolasu.

1575

Ślub z Dorotą Podlodowską, narodziny sześciu córek (trzy zmarły w dzieciństwie) oraz syna. Uczestnictwo w zjeździe szlacheckim w Stężycy.

1578

Premiera „Odprawy posłów greckich” w Ujazdowie.

1579

W Krakowie ukazuje się wierszowana parafraza „Psałterza Dawidowego”. Śmierć córki Urszuli.

1580

Publikacja „Trenów.

1584

Wydanie „Fraszek” i „Foricoenia”, zbiorów fraszek polskich i łacińskich oraz łacińskich elegii. 

Nagły zgon Kochanowskiego w Lublinie 22 sierpnia. Przyczyny śmierci są niejasne; spekuluje się o udarze mózgu lub zawale serca. Pochowany w Zwoleniu.

1585

Pierwsze zbiorowe wydanie „Pieśni Jana Kochanowskiego. Księgi dwoje” z cyklem „Pieśń świętojańska o Sobótce”.

1587

Publikacja „Proporzec albo Hołd pruski”, związana z hołdem pruskim z 1569 roku.

1590

Wydanie „Fragmenta albo Pozostałe pisma”, w tym „Pieśni kilka” z różnych okresów życia.


Najważniejsze dzieła:

  • Fraszki: zbiór krótkich utworów wierszowanych o różnorodnej tematyce, od żartobliwej po poważną.

  • „Pieśni”: zbiór liryków, w których poeta wyraża swoje uczucia i refleksje na temat życia, śmierci, miłości i Boga.

  • „Odprawa posłów greckich”: tragedia wzorowana na antycznych tragediach oraz historii wojny trojańskiej, poruszająca problem władzy i zdrady.

  • Psałterz Dawidów: przekład psalmów biblijnych na język polski.

  • Treny: cykl 19 elegii poświęconych Urszulce.

Poglądy filozoficzne:

  • Kochanowski był humanistą, co oznacza, że w centrum jego zainteresowania stał człowiek i jego wartości.

  • Cenił stoicki spokój i umiar.

  • Uważał, że człowiek powinien dążyć do szczęścia i harmonii życia (epikureizm i stoicyzm).

  • Był głęboko wierzącym katolikiem.

Poglądy polityczne:

  • Kochanowski był patriotą i troszczył się o losy Polski (cnota).

  • Uważał, że władza powinna służyć dobru wspólnemu.

  • Krytykował wady szlachty i nierząd w państwie.

Koncepcja poety i poezji:

  • Kochanowski uważał, że poeta jest natchnionym przez Boga twórcą, który ma do spełnienia misję edukacyjną i moralną (homo artifex).

  • Poezja powinna być piękna, mądra i pouczająca.

  • Poeta powinien dążyć do doskonałości języka i formy.

Wpływ na kulturę:

  • Twórczość Kochanowskiego wywarła ogromny wpływ na kształtowanie się języka i literatury polskiej.

  • Jest uważany za ojca polskiej poezji.

Ciekawostki:

  • Kochanowski był poliglotą – władał kilkoma językami.

  • Interesował się astronomią i astrologią.

  • Był tłumaczem m.in. Horacego i Owidiusza.

Jeśli to czytasz — daj mi znać 🧡 na swoim ulubionym kanale:

Jan Kochanowski - Fraszki, pieśni, treny (wybór do egzaminu ósmoklasisty i matury) - Produkt ze sklepu Baba od polskiego

Pełne opracowanie poezji Jana Kochanowskiego, które są omawiane w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. Wiersze zostały zinterpretowane, wyjaśniłam ich symbolikę i genezę. Plik ma 11 stron. Znajdziesz je w MOIM SKLEPIE

Jeśli to czytasz — daj mi znać 🧡 na swoim ulubionym kanale:

PIEŚNI

Inspirowane starożytnymi pieśniami „carmen”, ale stanowią nowy rodzaj poezji – liryki przeznaczonej do czytania. Napisane wierszem sylabicznym, poruszają 

różne  tematy: zachwytu nad naturą, patriotyzmu, rozważań moralnych, miłosnych uniesień, pochwały wiejskiego życia. Łączą  w sobie powagę i potoczność, żart, zawierają aluzje do życia autora, ale bez nadmiaru szczegółów. Występujący w nich podmiot liryczny  ujawnia swoją osobowość, poglądy i refleksje.

Największy zbiór wydany w 1586 roku (Księgi pierwsze i Księgi wtóre) – 49 utworów.

Pieśń świętojańska o Sobótce


Sobótka to inaczej dzień przesilenia letniego, Noc Kupały, najkrótsza noc w roku, wypada w nocy z 21 na 22 czerwca. W „Pieśni świętojańskiej o Sobótce” mamy opis obyczaju ludowego, w którym weźmie udział 12 panien wystrojonych i gotowych na świętowanie. Wszystko dzieje się w Czarnolesie, który jest  ukazany jak Arkadia (raj). Sobótka to święto płodności, ognia, miłości. Tej nocy suknie dziewcząt są ozdobione kwiatami paproci, ponieważ legenda głosiła, że odnalezienie kwiatu paproci dawało majątek i szczęście. W pieśni pierwsza z panien zaprasza pozostałe, by wraz z nią celebrowały ten czas; zachęca też dzieci do uczczenia tradycji; bo zazwyczaj wszyscy są zajęci ciężką pracą i brak im czasu na modlitwę.  Panna wyraża też myśl, że człowiek bez boskiej pomocy niewiele osiągnie. Druga z panien mówi o tym, że zatraca się w tańcu, kiedy tańczy, to zapomina o wszystkich problemach, mówi też, że nie warto się stresować, bo przez to człowiek się starzeje. Trzecia mówi o tym, że ludzie zostali stworzeni do śmiechu i rozrywki, chce więc rozbawić wszystkich. W jej opowieści pojawia się motyw miłości: dziewczyna prosi wybranego przez siebie chłopaka o założenie na głowę wianka, co miałoby oznaczać odwzajemnienie uczuć. Kolejna z panien mówi, że jej wybranek Szymek nie odwzajemnia jej uczuć i jest niemiły dla innych. Następna opisuje, jak wygląda życie latem na wsi: wówczas pasterze tworzą instrumenty, wszyscy są zmęczeni upałem. Kolejna panna mówi o tym, że bardzo tęskni za jej ukochanym, ma przez niego złamane serce, bo on woli spędzać czas na polowaniach; następna o tym, że jest opiekunką zwierząt, nie ma też zamiaru dać nikomu swojego wianka, a kolejna opowiada, że została zraniona. W pieśni opowiada się też historię pewnej dziewczyny, która została podstępem zwabiona przez szwagra do lasu i tam poddana torturom, jednak udało jej się napisać kartkę do swojej siostry i opisać, co ją spotkało. W utworze występują także motywy fantastyczne o przemianie węża w jaskółkę, a dziewczyny w słowika; opowiada się też o nieszczęściu w miłości, bo chłopak nie liczy się ze zdaniem dziewczyny. W pieśni jedenastej pojawia się apostrofa do skrzypka, jest mowa o tańcu i byciu miłym. Za to najważniejsza wydaje się opowieść dwunastej dziewczyny w dwunastej pieśni, która zaczyna się do słów: „Wsi spokojna, wsi wesoła” i  wyraża pochwałę życia na wsi. Według niej to idealne miejsce do życia, ponieważ na wsi ludzie są uczynni, pogodni, pobożni, a w miastach pędzą za karierą i majątkiem, zatracają kontakt z naturą. Na dodatek rolnik potrafi zadbać o rodzinę i znaleźć czas na odpoczynek. Każdy ma tu swoją rolę i żyje z nią w zgodzie: kobiety opiekują się domem i dziećmi, są pomocą dla mężczyzn w każdej dziedzinie życia. Tak, tak, to mowa o rolach społeczno-kulturowych, które w szesnastym wieku, gdy utwór powstawał, kojarzyły się z harmonią świata.  W pieśni  wieś została ukazana jako miejsce spokoju, raj (Arkadia), wspaniałe miejsce do życia.

Pieśń XXV „Czego chcesz od nas panie” 

w pliku PDF


Pieśń III z Ksiąg II „Nie wierz Fortunie” 


W pieśni „Nie wierz Fortunie” podmiot liryczny wyraża nieufność wobec rzymskiej bogini ślepego losu. To z jej postacią związane są powiedzenia „fortuna kołem się toczy” oraz „koło fortuny”, oba oznaczają, że raz jest dobrze, a raz źle — taki jest porządek życia, że raz jesteśmy na górze koła, a raz w dole, dzięki temu możemy docenić szczęśliwe chwile. Tę harmonię losu i żądzę osiągania szczęścia obrazowano bardzo dosłownie: malowano ludzi przyczepionych do koła. Ci, którzy byli spragnieni powodzenia, wspinali się po kole, aż zdobywali jego szczyt, bycie na dole oznaczało niepowodzenie. Kołem tym kręciła jednak kobieta, Fortuna. 

Podmiot liryczny w pieśni ostrzega szczęśliwych, że ich szczęście nie będzie trwało wiecznie, a człowiek musi być zawsze przygotowany na smutek i ból, bo nie wiadomo kiedy, ale wiadomo, że na pewno nadejdzie. Ludzie otaczają innych szczęśliwych nie dlatego, że ich lubią, ale dla pieniędzy lub sławy. Warto zatem zadbać o coś, co nie jest takie zmienne jak szczęście i to pielęgnować. Tą wartością jest cnota, to ona zapewnia czyste sumienie, więc nic już nie może człowiekowi zaszkodzić. Cnota chroni przed złem i zapewnia spokój po śmierci, a wszystko inne w życiu jest sprawą przypadków i trudno cokolwiek przewidzieć.


Pieśń IX z Ksiąg II „Nie porzucaj nadzieję” 


w pliku PDF

Pieśń XIV z Ksiąg II „Wy, którzy Pospolitą Rzeczą władacie”


w pliku PDF

Pieśń II z Ksiąg I „Serce roście, patrząc na te czasy!” 


W pieśni nazwanej od incipitu „Serce rośnie, patrząc na te czasy” poeta wyraził optymistyczną filozofię życia, nawiązującą do horacjańskiego przesłania “carpe diem”. Można stwierdzić bowiem, że podmiot liryczny jest alter ego autora. Zwraca się on do wielu adresatów i zachęca ich ochoczo do współdzielenia z nim zachwytów na temat wspaniałości życia. Opisuje on zimę i przemianę świata, która nastaje wraz z wiosną. To rodzenie się do życia napawa wszystkich radością — i naturę i człowieka. Podmiot zachwyca się życiem na wsi, chociaż wielu bardziej by pociągało życie dworzanina, on w otoczeniu natury może podziwiać harmonię świata. Podmiot dzieli się też myślami na temat szczęścia i uważa, że tylko prawi i sumienni, czyli mający sumienie, mogą być szczęśliwi i to o zwykłej wodzie. Nie potrzebują nic więcej. A jeśli ktoś ma nieczyste sumienie, gryzie go coś, to nic go nie będzie w stanie cieszyć — ani wino, ani śpiew, ani obiad, ani rozśmieszający go znajomi. To oczywiście rozumienie zgodne z filozofią stoicką, w której ceni się umiar. Szczęście zapewnia ludziom cnota. Podmiot liryczny odwołuje się także do filozofii epikurejskiej i mówi, że jeśli jest okazja do zabawy, to trzeba z niej korzystać. 


Pieśń V Pieśń o spustoszeniu Podola 


Pieśń V, zwana „Pieśnią o spustoszeniu Podola”, to patriotyczny apel do Polaków, do których w formie apostrofy zwraca się podmiot liryczny już w pierwszym wersie. Opisuje on sytuację polityczną po wojnie z Tatarami w 1575 roku, która doprowadziła do spustoszenia ziemi podolskiej, a także gwałtów wojennych i pojmania jeńców, którzy dostali się do niewoli tatarskiej. To “liryka gniewu” (określenie Ignacego Chrzanowskiego), w której podmiot liryczny nie szczędzi pejoratywnych określeń na Tatarów, których nazywa wilkami napadającymi owce (czyli Polaków) czy wprost psami bisurmańskimi. To liryka apelu, więc emocje mają wpływać na odbiorców, a więc głównie na szlachtę, która powinna stanąć do walki i przestać biesiadować, zamienić srebrne półmiski na tarcze. Trzeba wspomóc finansowo działania wojenne, odrzucić wygody, chyba że szlachta nie interesuje się losem kraju i jest krótkowzroczna. W zakończeniu dochodzi do głosu rozgoryczenie, które sprawie, że podmiot liryczny stwierdza, że jego rodacy nie potrafią wyciągać wniosków z historii i są – zgodnie z przysłowiem – mądrzy dopiero po szkodzie. 

Pieśń XIX, Pieśń o dobrej sławie 


W pliku PDF


Pieśń XXIV, Niezwykłym i nie leda piórem opatrzony


w pliku PDF


Jeśli to czytasz — daj mi znać 🧡 na swoim ulubionym kanale:

Jan Kochanowski - Fraszki, pieśni, treny (wybór do egzaminu ósmoklasisty i matury) - Produkt ze sklepu Baba od polskiego

Pełne opracowanie poezji Jana Kochanowskiego, które są omawiane w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. Wiersze zostały zinterpretowane, wyjaśniłam ich symbolikę i genezę. Plik ma 11 stron. Znajdziesz je w MOIM SKLEPIE

FRASZKI

Fraszka to gatunek należący do liryki; oznacza błahostkę, gałązkę (z języka włoskiego: frasca), coś drobnego, ma filozoficzne przesłanie.

DO FRASZEK 

W utworze„Do fraszek” już w samym tytule znajduje się apostrofa do uosobionych fraszek, do których podmiot liryczny zwraca się życzliwie i jest alter ego autora. Snuje on refleksję na temat własnej twórczości. Mówi, że we fraszkach opisuje koleje losu zmiennego jak koło Fortuny; łączy wątki z mitologii (nić Ariadny, labirynt Minotaura) i chrześcijaństwa; mówi o koncepcji poezji i sztuki. Twierdzi, że we fraszkach trzeba szukać rozrywki i refleksji, a nie głębszego sensu. Zwraca też uwagę na to, że ukazują one rolę poety w społeczeństwie, który ma wskazywać na ludzkie zachowania, a nie wyśmiewać konkretne osoby. Pozornie podmiot mówi do fraszek, by stosowały się do wszystkich pouczeń, ale przecież kieruje te słowa do siebie i wyraża wiarę w wielką rolę poezji, w której ważny jest stoicki złoty środek. 

NA MŁODOŚĆ 

Fraszka „Na młodość” Jana Kochanowskiego ukazuje charakterystyczne cechy młodości. Poeta opisuje ją jako okres burzliwy, zmienny i pełen szaleństwa. Młodość porównuje do wiosny, która jest kapryśna i nieprzewidywalna. Tak jak wiosna jest niezbędna dla pełnego cyklu roku, tak szaleństwa młodości są nieodłącznym elementem życia. Kochanowski z humorem i pobłażliwością podchodzi do młodzieńczych wybryków, twierdząc, że są one naturalne i konieczne.

NA LIPĘ

W pliku PDF

NA DOM W CZARNOLESIE 

W pliku PDF

O ŻYWOCIE LUDZKIM 

W pliku PDF


NA ZDROWIE 

W pliku PDF


Jan Kochanowski - Fraszki, pieśni, treny (wybór do egzaminu ósmoklasisty i matury) - Produkt ze sklepu Baba od polskiego

Pełne opracowanie poezji Jana Kochanowskiego, które są omawiane w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. Wiersze zostały zinterpretowane, wyjaśniłam ich symbolikę i genezę. Plik ma 11 stron. Znajdziesz je w MOIM SKLEPIE

Jeśli to czytasz — daj mi znać 🧡 na swoim ulubionym kanale:

Chcesz zapisać się na korepetycje?

TRENY

Treny to gatunek literacki należący do liryki o tematyce żałobnej. W trenach wychwala się osobę zmarłą, zwykle wodza. Kochanowski odmienił jednak ten klasyczny gatunek, napisał nie jeden wiersz na cześć wybitnej osoby, a 19 i poświęcił je małoletniej córce. 

To prawdopodobnie konwencja literacka, Piotr Wilczek twierdzi, że skoro nie ma poza trenami żadnych dowodów na jej istnienie, np. takich jak zapisy w księgach parafialnych, to prawdopodobnie jest ona fikcyjną bohaterką. Przemawia do mnie to wyjaśnienie: gdy Kochanowski pisał cykl, niedawno stracił brata Kaspra, była też wówczas duża śmiertelność wśród dzieci i on jako poeta wczuł się w przeżycia rodzica, który stracił dziecko. Dwa lata po wydaniu cyklu trenów o Orszulce naprawdę umarła mała córka poety — Hanna, w rozpaczy był w stanie napisać tylko czterowersowy napis nagrobny — epigramat, a nie cykl z odwołaniami do chrześcijaństwa, świata antycznego, pełen poetyckiej wirtuozerii. 

Kochanowski stworzył cykl trenów, w którym połączył dwa gatunki żałobne: tren i epicedium. Epicedium to pieśń żałobna śpiewana nad grobem zmarłego. Tren i epicedium odwzorowują cykl przeżycia żałoby. Najpierw następuje wyjaśnianie przyczyn bólu, następnie laudacja, czyli wyliczanie zasług zmarłego; następnie opłakiwanie – jak świat (i my) wiele stracił, bo ktoś umarł, dopiero później następuje konsolacja, czyli pocieszenie oraz ekshortacja, czyli pouczenie. 

EPICEDIUM – pieśń żałobna śpiewana nad grobem zmarłego, cykl przeżycia żałoby:

  • wyjaśnianie przyczyn ból
  • laudacja – wyliczanie zasług zmarłego
  • opłakiwanie – jak świat wiele stracił, bo ten ktoś umarł
  • konsolacja – pocieszenie
  • ekshortacje – pouczenie

1580 – pierwsze wydanie
1583 – drugie wydanie + EPITAFIUM (napis nagrobny) Hannie Kochanowskiej

TREN I 

Wiersz rozpoczyna się inwokacją, czyli apostrofą do antycznego twórcy trenów – Symonidesa oraz do filozofa Heraklita, który z pesymizmem zapatruje się na ludzki los. Podmiot liryczny zaprasza ich do swojego domu, by wspólnie dzielić ból po stracie córki. Prosi ich o wsparcie w cierpieniu i o wspólny lament. Następnie poeta opisuje śmierć dziecka za pomocą metafory. Śmierć zostaje przedstawiona jako brutalny smok, który pożera słowika – symbol ukochanej Urszulki. Matka dziecka zostaje porównana do bezradnego ptaka, który nie może uratować swojego potomstwa. Podmiot liryczny stawia pytania o sens cierpienia i śmierci. Zastanawia się, czy słuszne jest oczekiwanie od niego stoickiego opanowania i powstrzymania się od łez. Zadaje też pytanie, czy powinien ukrywać swój żal, czy też może uzewnętrzniać go bez względu na to, że uchodzi za mędrca. Tren I kończy się refleksją nad rolą rozumu w obliczu tragedii. Poeta przyznaje, że rozum nie jest w stanie ukoić bólu po stracie dziecka. W trenie występuje też parafraza Psalmu 39, ukazująca, że życie ludzkie to ciągłe błądzenie.


TREN V 

W „Trenie V” poeta porównuje swoją zmarłą córkę Urszulkę do młodej oliwki. Drzewo to rosło pod troskliwą opieką matki, aż zostało niespodziewanie ścięte przez nieuważnego ogrodnika, który jest metaforą śmierci. To porównanie podkreśla naturalność i piękno życia rośliny, a jednocześnie wyraża tragizm i bezsensowność jej przedwczesnego końca. Podmiot liryczny, ujawniając się jako ojciec dziewczynki, opisuje ją jako niezwykle delikatną i kruchą istotę. Jej niespodziewana śmierć stanowi ogromną tragedię dla rodziców. Poeta akcentuje naturalny porządek świata, w którym to rodzice powinni odchodzić przed swoimi dziećmi, co czyni utratę córki jeszcze bardziej bolesną. Na zakończenie utworu ojciec zwraca się do Persefony, mitologicznej władczyni świata zmarłych, zadając pytania o przyczynę tak wielkiego cierpienia i sens wylewanych łez. Ta bezpośrednia apostrofa do bóstwa podkreśla rozpacz i poszukiwanie odpowiedzi, które mogą złagodzić ból po stracie dziecka.

TREN VII 

W pliku PDF

TREN VIII 

W pliku PDF

TREN IX

W pliku PDF


TREN X

W pliku PDF

TREN XI

W pliku PDF


TREN XIX

“Tren XIX” zamyka cykl i podsumowuje żałobną refleksję podmiotu lirycznego. Utwór ten, zbudowany zgodnie z wzorcem antycznej tradycji sennych wizji, w łączy w sobie elementy filozofii stoickiej i chrześcijańskiego światopoglądu, proponuje syntezę, która pozwala na nowo spojrzeć na problem cierpienia, straty i poszukiwania sensu. Dzięki zastosowaniu poetyki snu do podmiotu lirycznego przychodzi ukojenie. Staje przed nim matka, która przemawia do niego, nawiązując do „Snu Scypiona” Cycerona oraz tradycji średniowiecznej. Tym zabiegiem wprowadza poeta czytelnika w przestrzeń, gdzie granice między snem a jawą się rozmywają. To pozwala na głębsze przemyślenia na temat życia po śmierci, wartości cnoty i ludzkiego dążenia do mądrości. Matka poety przychodzi z Orszulką na rękach. Pojawienie się dziewczynki w niezmienionej przez śmierć postaci symbolizuje trwałości więzi między nią a ojcem i przekonanie o istnieniu życia pozagrobowego. Matka, w roli przewodnika duchowego, wyjaśnia Janowi, że jego żal został usłyszany, a życie po śmierci jest rzeczywistością obiecującą wieczną szczęśliwość, nieosiągalną w doczesności. Na ziemi dziewczynkę czekałoby wiele nieszczęście: ból porodu, związek z kimś, kogo nie kocha, śmierć jej własnych dzieci. To fascynujące, że w szesnastym wieku Kochanowski dostrzega i opisuje te trudności życia kobiet. Na dodatek jest feministą, bo na mędrca, który mu o tym mówi i cytuje słowa Cycerona, wybrał on kobietę, matkę, a nie dojrzałego filozofa. „Tren XIX” przynosi odpowiedź na pytania i wątpliwości podmiotu, zgłębione w poprzednich trenach, oferując mu wizję porządku kosmicznego, w którym cnota i mądrość znajdują swoje ostateczne uzasadnienie nie w ziemskich osiągnięciach, ale w harmonii świata pozagrobowego. Napomnienie matki dotyczące przyjęcia “ludzkich przygód” z godnością i zachowanie wiary w wartości nieprzemijające pokazują, że czas już powrócić do ładu, który został zaburzony przez ból związany z żałobą. W tym kontekście „Tren XIX” jawi się jako utwór o katharsis, oczyszczeniu, które ma miejsce nie tylko w duszy poety, ale także odbiorcy. Zostawia on też kilka cennych rad: czas leczy rany, a wszystko, co nas spotyka, pochodzi od Boga, zatem jako ludzie musimy znosić wszystko po ludzku, czyli nie bojąc się uczuć. 

Jeśli to czytasz — daj mi znać 🧡 na swoim ulubionym kanale:

Jan Kochanowski - Fraszki, pieśni, treny (wybór do egzaminu ósmoklasisty i matury) - Produkt ze sklepu Baba od polskiego

Pełne opracowanie poezji Jana Kochanowskiego, które są omawiane w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. Wiersze zostały zinterpretowane, wyjaśniłam ich symbolikę i genezę. Plik ma 11 stron. Znajdziesz je w MOIM SKLEPIE

Jeśli to czytasz — daj mi znać 🧡 na swoim ulubionym kanale:

ODWOŁANIA DO ANTYKU:

  • Heraklit z Efezu – mówił o marności życia (vanitas)
  • Simonides – autor trenów, lamentów, epitafiów
  • porównanie homeryckie
  • Prozerpina (Persefona, Kora) żona Hadesa/Plutona władczyni krainy zmarłych, synonim śmierci
  • Niobe – Apollo zabił jej dzieci, na widok zwłok swoich dzieci zamieniła się w kamień
  • Safona – poetka
  • Charon
  • szczęśliwe wyspy
  • Erato – muza poezji miłosnej
  • Orfeus
  • Brutus
  • Febus (Apollo),
  • Diana (Artemida)

OKREŚLENIA ŚMIERCI:
niepobożna; Smok, nieubłagana ksieni (księżna); noc wieczna; Persefona, sadownik, sroga, Ujął ją sen żelazny, twardy, nieprzespany, Pluton; Febus (Apollo), Diana (Artemida)

OKREŚLENIA ORSZULKI:
pisklę, słowik; dziedziczka; pociecha, owoc niedordzały; oliwka, ucieszna śpiewaczka, Safo słowieńska, dziedziczka lutni, szczebiotka, słowiczek (poeta); kłos, jagoda,

ARCHAIZMY – słowa, które wyszły z użycia np. archaizmy u Kochanowskiego:

prątek – nowy pęd rośliny
ukwapiwszy – śpieszy
zbywszy – straciwszy
płono – daremnie, niepotrzebnie
frasować się – martwić się
ochędóstwo – ubrania
dziewka – dziewczyna
giezłeczkoć – koszula z białego płótna
uboga mać – matka biedna, nieszczęśliwa
maluczka – mała
uploteczki – wstążki do włosów
licha tkaneczka – skromna sukienka
łożnica – duże łoże, np. małżeńskie
upatruje – wygląda
wyprawę – wyprawkę, posag
letniczek pisany – kolorowa letnia sukienka
pisany – kolorowy

Jeśli to czytasz — daj mi znać 🧡 na swoim ulubionym kanale:

Jan Kochanowski - Fraszki, pieśni, treny (wybór do egzaminu ósmoklasisty i matury) - Produkt ze sklepu Baba od polskiego

Pełne opracowanie poezji Jana Kochanowskiego, które są omawiane w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. Wiersze zostały zinterpretowane, wyjaśniłam ich symbolikę i genezę. Plik ma 11 stron. Znajdziesz je w MOIM SKLEPIE

Jeśli to czytasz — daj mi znać 🧡 na swoim ulubionym kanale:

Chcesz zapisać się na korepetycje?

Zagraj w grę z archaizmami: