Egza­min ósmo­kla­si­sty od 2025 miał być naj­trud­niej­szym spraw­dzia­nem w histo­rii, a wszyst­ko to za spra­wą odej­ścia od wyma­gań egza­mi­na­cyj­nych i opar­cia for­mu­ły arku­sza na pod­sta­wie pro­gra­mo­wej. I choć od nowe­go roku szkol­ne­go fak­tycz­nie wyma­ga­nia egza­mi­na­cyj­ne odej­dą w nie­pa­mięć, to jed­nak ósmo­kla­si­stów cze­ka wie­le zmian. Mini­ster­stwo Edu­ka­cji Naro­do­wej pod­pi­sa­ło roz­po­rzą­dze­nia odchu­dza­ją­ce pod­sta­wę pro­gra­mo­wą. Co to ozna­cza w kon­tek­ście egza­mi­nu ósmo­kla­si­sty z języ­ka pol­skie­go? Poni­żej wyja­śniam naj­waż­niej­sze punkty!

Jakie lektury będą obowiązywać na egzaminie ósmoklasisty 2025 z polskiego? Zmiany i nowe utwory!

W latach 2019 – 2024 na egza­mi­nie ósmo­kla­si­sty obo­wią­zy­wa­ła zna­jo­mość lek­tur oma­wia­nych w kla­sach VIIVIII. Od 2025 r. będzie ina­czej: zda­ją­cy będą musie­li się zmie­rzyć tak­że z lek­tu­ra­mi pozna­ny­mi w kla­sach IV-VI. War­to jed­nak zauwa­żyć, że mini­ster­stwo ogra­ni­czy­ło pier­wot­ne pla­ny spraw­dza­nia zna­jo­mo­ści wszyst­kich utwo­rów lite­rac­kich – dla­te­go z całą pew­no­ścią nie będą obo­wią­zy­wać krót­kie utwo­ry lite­rac­kie oma­wia­ne w cało­ści, lek­tu­ry oma­wia­ne we frag­men­tach ani utwo­ry poetyc­kie pozna­wa­ne w kla­sach IV-VI. Pozo­sta­ją jed­nak pozy­cje książ­ko­we pozna­wa­ne w całości:

Lek­tu­ry obo­wiąz­ko­we (pozy­cje książ­ko­we pozna­wa­ne w całości):

  1. Jan Brze­chwa, Aka­de­mia Pana Kleksa;
  2. Cli­ve Sta­ples Lewis, Opo­wie­ści z Narnii. Lew, cza­row­ni­ca i sta­ra szafa;
  3. Ferenc Mol­nár, Chłop­cy z Pla­cu Broni;
  4. John Ronald Reu­el Tol­kien, Hob­bit, czy­li tam i z powrotem.
  5. Janusz Chri­sta, Kaj­ko i Kokosz. Szko­ła lata­nia (komiks) 

UWAGA! W Infor­ma­to­rze z 9 sierp­nia poja­wi­ła się infor­ma­cja (doda­na 23 sierp­nia), że za rok i za dwa lata (rocz­ni­ki 2024/2025 i 2025/2026) zada­nia doty­czą­ce lek­tur z klas 4 – 6 nie będą spraw­dzać zna­jo­mo­ści całe­go utwo­ru! To ozna­cza, że test nie będzie zawie­rać szcze­gó­ło­wych pytań o lek­tu­ry z klas 4 – 6 typu: usze­re­guj wyda­rze­nia w kolej­no­ści chro­no­lo­gicz­nej. Zamiast tego mogą poja­wić się np. zada­nia na ana­li­zę frag­men­tu tek­stu. To jest dobra wia­do­mość, bo tak napraw­dę i tak będzie mało cza­su na powtó­rze­nie wie­dzy z wszyst­kich 5 nowych lek­tur obowiązkowych.



Oprócz tego na egza­mi­nie ósmo­kla­si­sty będą obo­wią­zy­wać rów­nież lek­tu­ry oma­wia­ne w kla­sach VII – VIII

Lek­tu­ry obo­wiąz­ko­we (pozy­cje książ­ko­we pozna­wa­ne w całości):

  1. Char­les Dic­kens, Opo­wieść wigilijna;
  2. Alek­san­der Fre­dro, Zemsta;
  3. Alek­san­der Kamiń­ski, Kamie­nie na szaniec;
  4. Adam Mic­kie­wicz, Dzia­dy część II;
  5. Anto­ine de Saint-Exu­péry, Mały Książę;
  6. Juliusz Sło­wac­ki, Balladyna.

Krót­kie utwo­ry lite­rac­kie pozna­wa­ne w cało­ści, utwo­ry lite­rac­kie pozna­wa­ne we frag­men­tach i utwo­ry poetyckie:

  1. Jan Kocha­now­ski, wybór fra­szek, wybra­na pieśń, tre­ny VIIVIII;
  2. Adam Mic­kie­wicz, Redu­ta Ordo­na, Świ­te­zian­ka, Pan Tade­usz (księ­gi: I, II, IV, X, XIXII);
  3. Sła­wo­mir Mro­żek, Artysta;
  4. Hen­ryk Sien­kie­wicz, Latar­nikQuo vadis (frag­men­ty);
  5. Ste­fan Żerom­ski, Syzy­fo­we pra­ce (frag­men­ty);
  6. wybra­ne wier­sze poetów wska­za­nych w kla­sach IV – VI, a ponad­to wybra­ne wier­sze: Krzysz­to­fa Kami­la Baczyń­skie­go, Zbi­gnie­wa Her­ber­ta, Bole­sła­wa Leśmia­na, Cze­sła­wa Miło­sza, Tade­usza Róże­wi­cza, Wisła­wy Szym­bor­skiej, oraz afo­ry­zmy Sta­ni­sła­wa Jerze­go Leca.

Co się zmienia na egzaminie ósmoklasisty? Najważniejsze zmiany w pigułce

  • Poja­wia się 5 nowych lek­tur (pozy­cje książ­ko­we oma­wia­ne w cało­ści w kla­sach IV-VI)
  • W roku szkol­nym 2024/2025 oraz 2025/2026 zada­nia w czę­ści I arku­sza, któ­re będą doty­czy­ły lek­tur obo­wiąz­ko­wych dla klas IVVI, będą odno­sić się wyłącz­nie do frag­men­tu lek­tu­ry zamiesz­czo­ne­go w arku­szu egza­mi­na­cyj­nym, nie będą spraw­dza­ły zna­jo­mo­ści tre­ści lub pro­ble­ma­ty­ki całej lek­tu­ry obowiązkowej
  • W przy­pad­ku „Pana Tade­usza” obo­wią­zu­je zna­jo­mość 6 kon­kret­nych ksiąg (I, II, IV, X, XIXII) a nie cało­ści utworu
  • Quo vadis” obo­wią­zu­je we frag­men­tach, a nie w całości
  • Powra­ca­ją tre­ny VIIVIII (dotych­czas moż­na było się odwo­łać tyl­ko do tre­nu I lub V)
  • Powra­ca­ją „Arty­sta” Sła­wo­mi­ra Mroż­ka i frag­men­ty „Syzy­fo­wych prac” Ste­fa­na Żeromskiego
  • będzie do napi­sa­nia ogło­sze­nie lub zaproszenie
  • w wypra­co­wa­niu może poja­wić się opo­wia­da­nie, roz­praw­ka lub przemówienie

                                                       REKLAMA

Od kiedy będą obowiązywać zmiany?

Zak­tu­ali­zo­wa­na pod­sta­wa pro­gra­mo­wa będzie obo­wią­zy­wać od 1 wrze­śnia 2024, więc jej skut­ki będzie widać już pod­czas egza­mi­nu ósmo­kla­si­sty w 2025 r. A czy te zmia­ny są dobre? To się oka­że: na razie mam pew­ne wąt­pli­wo­ści, ale pocze­kaj­my, aż CKE przed­sta­wi, w jaki spo­sób chce roz­li­czać ósmo­kla­si­stów ze zdo­by­tej wiedzy.

Wię­cej na ten temat dowiesz się z moje­go kur­su do egza­mi­nu ósmo­kla­si­sty w for­mie ebo­oka (od wrze­śnia 2024 r. jest tez kurs wideo) (w skle­pie znaj­dziesz też kurs do matu­ry). Chesz się z nim zapo­znać? KLIKNIJ TUTAJ