
CYKL: EPOKI LITERACKIE W OBIEKTYWIE – POWTÓRKA DO MATURY
Zapisy i więcej informacji: www.kinoszkola.pl
CZYM JEST CYKL EPOKI LITERACKIE W OBIEKTYWIE – POWTÓRKA DO MATURY?
Fundacja Rozwoju Kompetencji Medialnych i Społecznych „KinoSzkoła” prowadzi Interdyscyplinarny Program Edukacji Medialnej i Społecznej „KinoSzkoła” i w ramach współpracy ze mną, Anetą Korycińską – Babą od polskiego, stworzyliśmy cykl edukacji z filmem, która stanowi połączenie rozrywki, edukacji filmowej i nauki do matury. Moim celem jest przekazanie oglądającym wszystkich istotnych do egzaminu maturalnego informacji o każdej epoce literackiej. Wiele motywów charakterystycznych dla danej epoki zobaczycie w filmie wyświetlanym po mojej prelekcji. Do tego, specjalnie dla tych, którzy biorą udział w cyklu „Epoki literackie w obiektywie – powtórka do matury” powstała ta strona, w której umieszczam wszystkie materiały edukacyjne i zagadnienia wraz z wyjaśnieniami, o których mówiłam na dużym ekranie. Dlaczego? Bo wiem, że nie ma nauki bez notowania, a kinie skupiamy się na pobudzaniu innych zmysłów :).
DLA KOGO? dla uczniów klas maturalnych; cel: rozumienie poszczególnych epok literackich;
TRYB PRACY: wideoprelekcja i projekcja filmu stacjonarnie w kinie, instytucji kultury;
CZAS TRWANIA ZAJĘĆ: ok. 30 minut mojej prelekcji o epoce, hasłach epoki, tekstach kultury i motywach, które będą przydatne do egzaminu i które można odnaleźć w filmie + czas trwania filmu
WSPÓŁCZESNOŚĆ
KWIECIEŃ
FILM: Miasto 44, reż. Jan Komasa, Polska 2014, 130 min.
Współczesność na maturze z polskiego w pigułce:
- liczba punktów do zdobycia za znajomość tej epoki w teście historycznoliterackim: nie więcej niż 8*,
- liczba lektur obowiązkowych z tej epoki: 2
- liczba pytań jawnych dotyczących lektur z tej epoki: 6
*pytania dotyczące Młodej Polski, 20-lecia międzywojennego, literatury wojny i okupacji, literatury lat 1945-1989 krajowej i emigracyjnej, literatury po 1989 r. – za rozwiązanie wszystkich zadań dotyczących tych okresów będzie można uzyskać maksymalnie 8 pkt
Lektury (powojenna):
Matura ustna 2025
- Relacje międzyludzkie w rzeczywistości państwa totalitarnego. Omów zagadnienie na podstawie powieści Rok 1984 George’a Orwella. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Jak zachować wolność w państwie totalitarnym? Omów zagadnienie na podstawie powieści Rok 1984 George’a Orwella. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Znaczenie propagandy w państwie totalitarnym. Omów zagadnienie na podstawie powieści Rok 1984 George’a Orwella. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Nowomowa jako sposób na ograniczenie wolności człowieka. Omów zagadnienie na podstawie powieści Rok 1984 George’a Orwella. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Bunt przeciwko porządkowi społecznemu. Omów zagadnienie na podstawie Tanga Sławomira Mrożka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Problem upadku wartości. Omów zagadnienie na podstawie Tanga Sławomira Mrożka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Normy społeczne – ograniczają człowieka czy porządkują życie? Omów zagadnienie na podstawie Tanga Sławomira Mrożka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- W jakim celu autor nawiązuje w swoim tekście do innego tekstu? Omów zagadnienie na podstawie opowiadania Górą „Edek” Marka Nowakowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Jaką wartość dla człowieka ma pamięć o przeszłości? Omów zagadnienie na podstawie Miejsca Andrzeja Stasiuka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Stan wojenny z perspektywy obcokrajowca. Omów zagadnienie na podstawie opowiadania Profesor Andrews w Warszawie Olgi Tokarczuk. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Czym dla człowieka może być podróżowanie? Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Podróży z Herodotem Ryszarda Kapuścińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
GLOSARIUSZ, czyli najważniejsze pojęcia z epoki po 1945 r., które musisz znać na maturę z polskiego:
POWOJENNY ODDECH
okres od 1945 do 1948 roku, kiedy, po zakończeniu wojny, istniała względna swoboda twórcza, a w literaturze dominowały wątki wojenne, okupacyjne i rozrachunkowe
EPOKA SOCREALIZMU
czas od 1949 do 1956 roku, kiedy, po zjeździe Związku Zawodowego Literatów Polskich, wprowadzono doktrynę realizmu socjalistycznego, zmuszając pisarzy do tworzenia dzieł wspierających budowę ustroju socjalistycznego
ODWILŻ
okres po 1956 roku (po śmierci Stalina i przełomie październikowym), w którym złagodzono cenzurę, umożliwiono debiuty nowym autorom (np. Andrzej Bursa, Marek Hłasko), a także przywrócono możliwość publikacji pisarzom wykluczonym wcześniej (takim jak Zbigniew Herbert czy Miron Białoszewski)
MARZEC 1968
fala protestów studenckich i zarazem nasilona kampania antysemicka; doprowadziła do wyjazdu z kraju wielu twórców, między innymi Sławomira Mrożka i Henryka Grynberga, a w literaturze wywołała sprzeciw wobec hipokryzji władz
NOWA FALA
nurt poetycki przełomu lat 60. i 70.; jego przedstawiciele (Stanisław Barańczak, Adam Zagajewski, Ryszard Krynicki, Ewa Lipska, Julian Kornhauser) demaskowali manipulacje językowe oficjalnej propagandy i walczyli o prawdziwość słowa
PROPAGANDA SUKCESU
określenie działań ekipy Edwarda Gierka (lata 70.), mających sprawiać wrażenie dobrobytu i rozwoju; w rzeczywistości narastało zadłużenie kraju, a krytykę polityki władz spychano do tak zwanego drugiego obiegu
DRUGI OBIEG
niezależna sieć wydawnicza, w której publikowano teksty niezaakceptowane przez oficjalną cenzurę (eseje, literatura faktu, wspomnienia); rozkwitała szczególnie w latach 70. i 80.
STAN WOJENNY (1981–1983)
okres radykalnego ograniczenia wolności słowa i życia publicznego; twórcy niezgadzający się z linią władz wydawali swoje dzieła w podziemiu, ujawniając nadużycia systemu i rozrachowując się z przeszłością stalinowską
OKRĄGŁY STÓŁ (1989)
historyczne rozmowy opozycji z władzami, które doprowadziły do upadku komunizmu w Polsce i przywrócenia pełnej swobody słowa; w konsekwencji umożliwiły otwarte wydawanie dzieł pisarzy emigracyjnych (np. Witolda Gombrowicza)
ETAP PONOWOCZESNOŚCI
okres po 1989 roku, gdy twórcy zyskali pełną wolność słowa, a literatura stała się bardzo różnorodna, czerpiąc z poetyk postmodernistycznych (m.in. Dorota Masłowska, Andrzej Stasiuk, Olga Tokarczuk)
EGZYSTENCJALIZM
nurt filozoficzny i literacki rozwijany po II wojnie światowej głównie we Francji (Jean-Paul Sartre, Albert Camus); akcentuje wolność jednostki, absurd istnienia i konieczność samodzielnego wyboru wartości
TEATR ABSURDU
kierunek w dramacie powojennym (Samuel Beckett, Eugène Ionesco), ukazujący bezsens i pustkę egzystencji oraz chaos komunikacji między ludźmi; w Polsce jego wpływy widoczne są w utworach Sławomira Mrożka („Tango”)
ANTYUTOPIA (DYSTOPIA)
gatunek literacki ostrzegający przed totalitaryzmem, manipulacją i pozbawianiem jednostki wolności; przykładem są „Rok 1984” George’a Orwella oraz „Folwark zwierzęcy” tego samego autora
REALIZM SOCJALISTYCZNY (SOCREALIZM)
oficjalna doktryna artystyczna państw bloku wschodniego, w Polsce narzucona w 1949 roku; wymagała tworzenia utworów propagandowych, gloryfikujących robotników, przodowników pracy i budowę komunizmu
TURPIZM
nurt w poezji (m.in. Stanisław Grochowiak), świadomie wprowadzający motywy brzydoty, by wstrząsnąć odbiorcą i sprzeciwić się konwencji estetycznego piękna
ZLAGROWANA PSYCHIKA
pojęcie z twórczości Tadeusza Borowskiego, opisujące mechanizmy przetrwania więźniów w obozach koncentracyjnych; skrajne warunki niszczyły tradycyjny system wartości i zmieniały zachowania człowieka
„DŻUMA” (ALBERT CAMUS)
powieść egzystencjalna z 1947 roku, w której epidemia symbolizuje walkę ze złem i totalitaryzmem; Camus podkreśla, że prawdziwym sprawdzianem człowieczeństwa jest gotowość do przeciwstawienia się cierpieniu i nadużyciom władzy
„ROK 1984” (GEORGE ORWELL)
dzieło z 1949 roku, jedna z najważniejszych antyutopii; przedstawia totalitarny świat oparty na wszechobecnej inwigilacji (Wielki Brat) i manipulacji językiem (nowomowa), ostrzegając przed utratą wolności w wyniku podporządkowania jednostki władzy
„TANGO” (SŁAWOMIR MROŻEK)
dramat z 1965 roku, łączący groteskę i satyrę; ukazuje konflikt pokoleń i przestrzega przed nihilizmem: w świecie pozbawionym norm i hierarchii wartości władza ostatecznie trafia w ręce brutalnej siły (postać Edka)
„GÓRĄ »EDEK«” (MAREK NOWAKOWSKI)
opowiadanie z 1999 roku; konflikt między właścicielem mocniejszego samochodu a kierowcą fiata symbolizuje triumf bezwzględności i arogancji; nawiązanie do postaci Edka z „Tanga” Mrożka uwypukla siłę chamstwa w życiu codziennym
„PROFESOR ANDREWS W WARSZAWIE” (OLGA TOKARCZUK)
opowiadanie z 2001 roku; akcja rozgrywa się w grudniu 1981, tuż przed wprowadzeniem stanu wojennego; historia angielskiego psychologa nieświadomego realiów PRL-u ukazuje wyobcowanie jednostki w obcej kulturze i absurd ówczesnej rzeczywistości
„MIEJSCE” (ANDRZEJ STASIUK)
tekst z tomu „Opowieści galicyjskie” (1995), przedstawiający pozostałości łemkowskiej cerkwi przeniesionej do skansenu; podkreśla znaczenie pamięci i sacrum związanych z daną przestrzenią, sugerując, że prawdziwy sens „miejsca” tkwi w ludzkich opowieściach i wspomnieniach
MODERNIZM
MARZEC
FILM: Chłopi, reż. DK Welchman, Hugh Welchman, Polska/ Litwa/ Serbia 2023, 116 min.
Modernizm na maturze z polskiego w pigułce:
- liczba punktów do zdobycia za znajomość tej epoki w teście historycznoliterackim: nie więcej niż 8*,
- liczba lektur obowiązkowych z tej epoki: 2
- liczba pytań jawnych dotyczących lektur z tej epoki: 6
*pytania dotyczące Młodej Polski, 20-lecia międzywojennego, literatury wojny i okupacji, literatury lat 1945-1989 krajowej i emigracyjnej, literatury po 1989 r. – za rozwiązanie wszystkich zadań dotyczących tych okresów będzie można uzyskać maksymalnie 8 pkt
Lektury obowiązkowe z epoki Młodej Polski i pytania jawne na maturze ustnej w 2025
Matura ustna 2025 – pytania dotyczące „Wesela”:
- Co utrudnia porozumienie między przedstawicielami różnych grup społecznych? Omów zagadnienie na podstawie Wesela Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Rola chłopów i inteligencji w sprawie niepodległościowej. Omów zagadnienie na podstawie Wesela Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Sen o Polsce czy sąd nad Polską? Omów zagadnienie na podstawie Wesela Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Symboliczne znaczenie widm i zjaw. Omów zagadnienie na podstawie Wesela Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Motyw tańca. Omów zagadnienie na podstawie Wesela Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Matura ustna 2025 – pytania dotyczące „Chłopów”:
Rola przyrody w życiu jednostki i zbiorowości. Omów zagadnienie na podstawie Chłopów (tomu I – Jesień) Władysława Stanisława Reymonta. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.(pytanie skreślone z listy na 2025 r.)- Obyczaj i tradycja w życiu społeczeństwa. Omów zagadnienie na podstawie Chłopów (tomu I – Jesień) Władysława Stanisława Reymonta. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Konflikt pokoleń. Omów zagadnienie na podstawie Chłopów (tomu I – Jesień) Władysława Stanisława Reymonta. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.(pytanie skreślone z listy na 2025 r.)
GLOSARIUSZ, czyli najważniejsze pojęcia z epoki młodej polski, które musisz znać na maturę z polskiego:
I. Nazwa i datowanie epoki
- modernizm – nurt przełomu XIX i XX wieku, wywodzący się z francuskiego słowa „modern” (nowoczesny); kładzie nacisk na nowe formy wyrazu w sztuce i odrzucenie schematów
- Młoda Polska – jedyna nazwa epoki literackiej pisana wielkimi literami; podkreśla polskie zjawiska artystyczne i rodzime inspiracje
- neoromantyzm – termin nawiązujący do ponownego odkrycia twórczości wielkich romantyków (Mickiewicza, Słowackiego), wyraźnie widoczny w łączeniu motywów mistycznych, patriotycznych i symbolicznych
II. Pojęcia i postawy w modernizmie
- dekadentyzm – postawa wyrażająca znużenie światem, brak wiary w poprawę losu i przekonanie o nieuchronnym upadku starego porządku; często towarzyszy mu splin (chorobliwy smutek) i ucieczka w używki
- nirwana – idea wyzwolenia od cierpienia, osiąganego przez spokój ducha (nierzadko w sposób sztuczny, np. dzięki narkotykom czy alkoholowi)
- spleen – przygnębienie i melancholia, typowe dla dekadenckich bohaterów modernizmu
- filister – zamożny mieszczanin obojętny na sztukę i kulturę, skoncentrowany wyłącznie na sprawach materialnych; antywzorzec dla artystów
- dulszczyzna (kołtuństwo) – pozorna moralność, ukrywanie „brudów” w czterech ścianach domu przy jednoczesnym udawaniu nieskazitelnej poprawności
- bohema (cyganeria) – środowisko artystów prowadzących niekonwencjonalny styl życia i odrzucających drobnomieszczańskie normy
- dandyzm – styl życia skupiony na wyrafinowanej elegancji, nienagannych manierach i estetycznej doskonałości; symbol indywidualizmu i sprzeciwu wobec mieszczańskich konwenansów
III. Idee artystyczne
- sztuka dla sztuki – koncepcja wyzwolenia sztuki z jakichkolwiek celów moralnych czy dydaktycznych; artysta tworzy, kierując się własną wrażliwością i pięknem formy (esej „Confiteor” Stanisława Przybyszewskiego)
- chłopomania (ludomania) – pozorne zafascynowanie wsią i prostotą życia chłopów, które często sprowadzało się do mody na „ucieczkę od miasta” bez prawdziwego zrozumienia realiów wiejskich
IV. Kierunki artystyczne
- impresjonizm – uchwycenie ulotnych wrażeń, gra światłem i pastelową kolorystyką; w literaturze nastrojowe opisy przyrody i subtelne odmalowywanie stanów emocjonalnych
- ekspresjonizm – wyraz gwałtownych emocji i wewnętrznego rozdarcia, dynamiczna forma, silne kontrasty; w polskiej poezji przejawiał się między innymi w utworach Jana Kasprowicza („Dies irae”)
- symbolizm – unikanie dosłowności i budowanie wieloznacznych obrazów; twórca odwołuje się do intuicji odbiorcy, co w dramacie „Wesele” Wyspiańskiego widać w postaci Chochoła i chocholego tańca
V. Filozoficzne inspiracje
- bergsonizm – według Henriego Bergsona źródłem napędu świata jest élan vital (pęd życiowy); rzeczywistość poznaje się przede wszystkim przez intuicję
- niczeanizm – od myśli Fryderyka Nietzschego; idea nadczłowieka, buntu przeciwko konwenansom i nieustannego samodoskonalenia
- szopenhaueryzm – od Arthura Schopenhauera; wizja życia jako pasma cierpień, z którego można się wyzwolić wyłącznie przez kontemplację sztuki i natury
VI. Motywy i tematy popularne w sztuce modernistycznej
- bunt jednostki – bohater przeciwstawia się drobnomieszczańskim obyczajom lub narzuconej moralności
- apokaliptyczne wizje – zwłaszcza w poezji Kasprowicza („Dies irae”), gdzie pojawia się groźny obraz Boga-sędziego i koniec starego porządku
- konflikt ze społecznością – jednostka w zderzeniu z surowymi zasadami gromady (wykluczenie Jagny w „Chłopach” Reymonta)
- afirmacja sztuki – przekonanie, że tylko artystyczne kreacje ratują człowieka od nudy i rozpaczy (hasło „Eviva l’arte!”)
- cykliczność natury – w powieściach i obrazach (np. „Chłopi” Reymonta) dominują prace polowe i obrzędy wiejskie, co podkreśla rytmiczność życia
VII. Cechy stylu modernistycznego
- subiektywizm – nacisk na wewnętrzne przeżycia i emocje, nierzadko w formie lirycznego monologu
- nastrojowość – kreowanie klimatów melancholii, schyłku, dekadencji bądź gwałtownych wzruszeń
- łączenie sztuk – malarskie techniki impresjonistyczne i symboliczne przenikają do literatury (nastrojowe opisy barw, świateł, dźwięków)
- wzmożona ekspresja językowa – liczne wykrzyknienia, pytania retoryczne, synestezje (przenikanie wrażeń zmysłowych)
VIII. Wybrane dzieła i postaci modernizmu
- Kazimierz Przerwa-Tetmajer
- „Koniec wieku XIX” – manifest dekadentyzmu i schyłkowych nastrojów
- „Eviva l’arte!” – pochwała sztuki jako najwyższej wartości
- Jan Kasprowicz
- „Krzak dzikiej róży w ciemnych smreczynach” – symbolizm i impresjonistyczna wrażliwość
- „Dies irae” – wizja apokalipsy i buntu wobec srogiego Boga
- Leopold Staff
- „Kowal” – inspiracja niczeanizmem, człowiek wykuwa własną osobowość
- w późniejszej twórczości klasycyzujące i optymistyczne wiersze (np. „Deszcz jesienny”)
- Stanisław Przybyszewski
- „Confiteor” – esej głoszący wyzwolenie sztuki z ograniczeń realizmu i dydaktyzmu
- Władysław Stanisław Reymont
- „Chłopi” – czteroczęściowa epopeja wsi polskiej; Nagroda Nobla w 1924 r.
- Stanisław Wyspiański
- „Wesele” – dramat łączący świat realny z fantastycznym, pełen symboliki i nawiązań do sprawy narodowej
- Gabriela Zapolska
- „Moralność pani Dulskiej” – krytyka drobnomieszczańskiej hipokryzji (dulszczyzny)
- Stefan Żeromski
- „Ludzie bezdomni”, „Syzyfowe prace” – pokazanie konfliktów społecznych, problemu niesprawiedliwości i rodzącej się świadomości narodowej
IX. Wydarzenia historyczne związane z modernizmem
- sprowadzenie zwłok Adama Mickiewicza na Wawel w 1890
- symbolicznie łączy Młodą Polskę z tradycjami romantyzmu
- rewolucja 1905 roku w Rosji i nasilanie się ruchów robotniczych w Europie
- wpływały na rosnące nastroje buntu i poczucie nieuchronnych zmian
- wybuch I wojny światowej (1914)
- często uznawany za granicę kończącą modernizm; po wojnie rodzą się nowe nurty awangardowe i konieczność przeformułowania dotychczasowych idei
Tu znajdziesz opracowanie wszystkich 68 pytań jawnych na maturę ustną 2025!
ROMANTYZM
LUTY
FILM: Niepewność. Zakochany Mickiewicz, reż. Waldemar Szarek, Polska 2024, 113 min.
Romantyzm na maturze z polskiego w pigułce:
- liczba punktów do zdobycia za znajomość tej epoki w teście historycznoliterackim: nie więcej niż 7*, zwykle nie więcej niż 2 pkt
- liczba lektur obowiązkowych z tej epoki: 2
- liczba pytań jawnych dotyczących lektur z tej epoki: 3
*starożytność (antyk i Biblia), średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm – za rozwiązanie wszystkich zadań dotyczących tych okresów będzie można uzyskać maksymalnie 7 pkt
Lektury obowiązkowe z epoki romantyzmu i pytania jawne na maturze ustnej w 2025
Adam Mickiewicz, Romantyczność oraz wybrane ballady
- Świat ducha a świat rozumu. Omów zagadnienie na podstawie Romantyczności Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Jakie znaczenie dla człowieka ma przyroda? Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci ballad Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Adam Mickiewicz, Dziady część III
- Losy młodzieży polskiej pod zaborami. Omów zagadnienie na podstawie Dziadów części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Mesjanizm jako romantyczna idea poświęcenia. Omów zagadnienie na podstawie Dziadów części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Postawy społeczeństwa polskiego wobec zaborcy. Omów zagadnienie na podstawie Dziadów części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Różne postawy człowieka wobec Boga. Omów zagadnienie na podstawie Dziadów części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Jakie prawdy o człowieku ujawniają jego sny albo widzenia? Omów zagadnienie na podstawie Dziadów części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- W jakim celu twórca nawiązuje do motywów biblijnych? Omów zagadnienie na podstawie Dziadów część III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
GLOSARIUSZ, czyli najważniejsze pojęcia z epoki romantyzmu, które musisz znać na maturę z polskiego:
I. Pojęcia i postawy w romantyzmie
- romantyzm – epoka kulturowa wywodząca się od łacińskiego „romanus”, oznaczającego „rzymski”; cechuje się odrzuceniem chłodnego rozumu na rzecz uczucia i wyobraźni
- improwizacja – działanie bez przygotowania, twór powstający spontanicznie, nie wiadomo dokąd zaprowadzi
- indywidualizm – poczucie wyjątkowości, samotności i oddzielenia od społeczeństwa, gdzie bohater jawi się jako jednostka nie do końca zrozumiana przez otoczenie
- irracjonalizm – przekonanie, że świat można poznać przez uczucia, nie tylko za pomocą rozumu
- ironia romantyczna – przypominanie o fikcyjności dzieła, kpina z ustalonego porządku świata, ukazywanie paradoksów i wieloznaczności (np. w „Balladynie”, „Beniowskim”)
- ludowość – wynoszenie kultury ludowej do rangi wielkiej sztuki i poezji, gdzie wierzenia i tradycje stanowią źródło wiedzy o świecie
- mesjanizm – przekonanie o istnieniu lub nadejściu mesjasza (jednostki lub narodu), który poprowadzi innych ku wolności i świetlanej przyszłości; w III części „Dziadów” Polska ukazywana jest jako cierpiący Chrystus
- mistycyzm – pogląd zakładający, że duchowy kontakt z bóstwem można uzyskać przez sny, widzenia czy objawienia, a poznanie świata następuje przez intuicję i wiarę
- okres burzy i naporu – nurt poprzedzający romantyzm (niem. „Sturm und Drang”), charakteryzujący się buntem, dramatyzmem jednostki i krytyką ustalonego porządku
- orientalizm – fascynacja kulturą wschodnią, jej językiem i krajobrazami, jak w „Sonetach krymskich” Mickiewicza czy „Giaurze” Byrona
- poezja transcendentna – wyobrażenie poety, który widzi więcej niż inni, dostrzega to, co niewidzialne i niewyrażalne
- profetyzm – zdolność proroczego przewidywania przyszłości
- prometeizm – postawa, w której jednostka z miłości do ludzi podejmuje walkę z siłami wyższymi, działając nie tylko dla siebie, lecz także dla zbiorowości
- prowidencjalizm – przekonanie, że losem i historią zarządza boska Opatrzność, wpisana w boski plan
- spirytualizm – wiara, że świat ma duchowy wymiar, a wiedzę o nim zdobywa się przez intuicję i wiarę
- teodycea – próba wyjaśnienia pochodzenia zła w świecie stworzonym przez dobrego Boga
- tyrteizm – postawa wyrażająca w poezji nawoływanie do obrony ojczyzny, gdzie najważniejsza jest miłość do kraju
- wallenrodyzm – działanie podstępem i zdradą, podejmowane dla osiągnięcia szczytnego celu (np. obrony ojczyzny), gdzie cel uświęca środki
- Weltschmerz – uczucie głębokiego bólu świata, poczucie bezsensu istnienia
II. Motywy i tematy popularne w sztuce romantycznej
- arkadyjskość – motyw rajski, przedstawiający spokój i dobrobyt, jak w opisach dworku w Soplicowie
- bunt jednostki – motyw, w którym bohater sprzeciwia się zastanemu porządkowi świata i normom społecznym
- fantastyka – obecność nadprzyrodzonych zjawisk, które pojawiają się w czasie, miejscu i akcji utworu
- frenetyzm – nagromadzenie elementów budzących grozę (np. demony, burza, noc), tworzące gotycki nastrój
- historyzm – osadzanie akcji w dawnych epokach (starożytność, średniowiecze, barok) w celu komentowania współczesnych problemów
- martyrologia – tematyka męczeństwa i cierpienia narodów, podkreślająca poświęcenie w imię wiary i ojczyzny
- nieszczęśliwa miłość – uczucie romantyczne, które często kończy się rozstaniem lub tragedią
- patriotyzm – miłość do ojczyzny, wyrażająca się w gotowości do walki o wolność kraju
- przemiana duchowa – wewnętrzna metamorfoza bohatera pod wpływem traumatycznych doświadczeń
- przyroda – element komentujący wydarzenia, odzwierciedlający stany wewnętrzne bohaterów i obecność sił wyższych
- psychomachia – symboliczna bitwa między dobrem a złem, wyrażająca moment wyboru moralnego
- samobójstwo – dramatyczne wyjście bohatera z życia w obliczu niemożności pogodzenia się z własnymi wartościami
- sobowtór i przemiana – motyw dwoistości ludzkiego losu, gdzie bohater przechodzi głęboką zmianę tożsamości
- szaleństwo – postawa, w której tylko obłąkani, dzieci i prawdziwi poeci dostrzegają to, co ukryte przed innymi
- tajemnica – zamiłowanie romantyków do niedopowiedzeń i ukrytych sensów, dodających dziełom głębi
- tragizm – cecha bohatera romantycznego, którego życie jest skazane na klęskę, co podkreśla dramatyzm ludzkiej egzystencji
III. Cechy stylu romantycznego
- barwne, dynamiczne opisy – przedstawianie świata oczami bohaterów, filtrowane przez ich emocje
- uczuciowość – dominacja przeżyć wewnętrznych i emocji nad chłodnym rozumem
- budowanie nastroju – tworzenie atmosfery grozy, tajemnicy czy melancholii za pomocą szczegółowych opisów
- harmonia sztuk – przekonanie, że różne dziedziny artystyczne łączą się, tworząc spójną wizję świata
IV. Typy bohatera romantycznego
- bohater werterowski – postać inspirowana „Cierpieniami Młodego Wertera” Goethego, obdarzona wielkim talentem, wrażliwa i skazana na niezrozumienie
- bohater faustyczny – postać pragnąca poznania prawdy za wszelką cenę, gotowa łamać zasady moralne w dążeniu do celu
- bohater bajroniczny – indywidualista, buntownik z tragicznym losem, zmagający się z wyrzutami sumienia i demonami przeszłości
- bohater hamletyczny – postać rozdarta, nieumiejąca odnaleźć się w społeczeństwie, pełna wątpliwości i wewnętrznych konfliktów
- bohater wallenrodyczny – postać działająca podstępem, wykorzystująca zdradę dla osiągnięcia wyższego celu patriotycznego
- bohater pielgrzym – wędrowiec, poszukujący sensu życia zarówno w podróży fizycznej, jak i duchowej
- bohater artysta – postać utożsamiająca się z twórczością, widząca świat w sposób wyjątkowy i czerpiąca inspirację z wewnętrznych przeżyć
- bohater prometejski – jednostka gotowa poświęcić własne życie dla dobra ludzkości, zbliżona do mitu o Prometeuszu
- bohater dziecko – symbol pierwotnej niewinności i spontaniczności, odzwierciedlający niezepsutą wrażliwość
V. Gatunki literackie w romantyzmie
- poemat dygresyjny – utwór, w którym fabuła służy pretekstowi do osobistych i refleksyjnych rozważań autora
- powieść poetycka – forma łącząca liryczny język z narracją, silnie nacechowana subiektywnymi przeżyciami
- dramat romantyczny – spektakl łamiący zasady jedności czasu, miejsca i akcji, łączący elementy realistyczne z fantastycznymi
- epopeja – długi, wierszowany utwór opisujący kluczowe momenty dziejowe społeczeństwa (np. „Pan Tadeusz”)
- sonet – forma poetycka o stałej budowie, wykorzystywana do wyrażania intensywnych uczuć i refleksji
- oda – uroczysty utwór wierszowany, wychwalający wartości (np. „Oda do młodości” Mickiewicza)
VI. Wybrane dzieła i postaci romantyczne
- „Dziady cz. III” – dramat Adama Mickiewicza, łączący elementy mistycyzmu, mesjanizmu i patriotyzmu, będący manifestem popowstaniowym
- „Pan Tadeusz” – epopeja narodowa Adama Mickiewicza, ukazująca sielankowy obraz szlachty i tęsknotę za ojczyzną
- „Kordian” – dramat Juliusza Słowackiego, opisujący przemianę młodego bohatera od melancholijnego chłopca do aktywnego patrioty
- „Balladyna” – dramat Juliusza Słowackiego, łączący elementy fantastyki z tragicznymi wydarzeniami, opowiadający o żądzy władzy i moralnych wyborach
- „Cierpienia młodego Wertera” – powieść epistolarna Johanna Wolfganga Goethego, będąca manifestem uczuciowości i indywidualizmu
- „Faust” – dramat Johanna Wolfganga von Goethego, ukazujący dążenie do poznania i przekraczania ludzkich granic
- postaci takie jak Adam Mickiewicz, Juliusz Słowacki i Cyprian Kamil Norwid – czołowi przedstawiciele romantyzmu, których twórczość wywarła trwały wpływ na kulturę i literaturę
VII. Wydarzenia historyczne związane z romantyzmem
- powstanie listopadowe – zryw niepodległościowy w Polsce w latach 1830–1831, którego skutki i represje stały się inspiracją dla twórców romantycznych
- zesłanie – kara stosowana przez carat, która wpłynęła na emigrację twórców i kształtowanie się romantycznej literatury
Tu znajdziesz opracowanie wszystkich 68 pytań jawnych na maturę ustną 2025!
OŚWIECENIE
STYCZEŃ
FILM: Kochanica króla Jeanne du Barry, reż. Maïwenn, Francja 2023, 113 min.
Oświecenie na maturze z polskiego w pigułce:
- liczba punktów do zdobycia za znajomość tej epoki w teście historycznoliterackim: nie więcej niż 7*, zwykle nie więcej niż 2 pkt
- liczba lektur obowiązkowych z tej epoki: 2
- liczba pytań jawnych dotyczących lektur z tej epoki: 3
*starożytność (antyk i Biblia), średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm – za rozwiązanie wszystkich zadań dotyczących tych okresów będzie można uzyskać maksymalnie 7 pkt
Lektury obowiązkowe z epoki oświecenia i pytania jawne na maturze ustnej w 2025
„Skąpiec” – 2 pytania:
IgNACY KRASICKI, WYBRANA SATYRA – 1 pytanie:
Tu znajdziesz opracowanie wszystkich 68 pytań jawnych na maturę ustną 2025!
GLOSARIUSZ, czyli najważniejsze pojęcia z epoki oświecenia, które musisz znać na maturę z polskiego:
racjonalizm – pogląd, zgodnie z którym najważniejszym narzędziem poznania jest rozum. Charakterystyczne dla filozofów oświecenia, takich jak René Descartes („Cogito ergo sum”). Racjonalizm stał się podstawą oświeceniowej krytyki przesądów i dogmatyzmu oraz przyczynił się do rozwoju nauki, filozofii i sztuki. Uważano, że dzięki logicznemu myśleniu człowiek jest w stanie rozwiązać problemy społeczne i zrozumieć prawa natury.
empiryzm – nurt filozoficzny opierający poznanie na doświadczeniu i obserwacji. Ważni przedstawiciele: John Locke („tabula rasa”) i Francis Bacon (metoda indukcji). Empiryzm kładł nacisk na rolę zmysłów i doświadczeń w procesie poznania świata. Locke uznawał, że umysł ludzki jest niezapisaną kartą, na której doświadczenie odciska swoje piętno, natomiast Bacon rozwijał metodę naukową, polegającą na systematycznej obserwacji i eksperymentach.
deizm – przekonanie, że Bóg stworzył świat, ale nie ingeruje w jego losy. Popularne wśród filozofów oświeceniowych, np. Woltera. Deizm odrzucał cudowne interwencje Boga i podporządkowywał religię zasadom rozumu. Świat według tej idei był postrzegany jako mechanizm, który raz wprawiony w ruch działa zgodnie z prawami natury.
ateizm – pogląd negujący istnienie Boga i odrzucający wszelkie przejawy religijności. W oświeceniu ateizm miał charakter intelektualny, krytykujący wpływ instytucji religijnych na życie społeczne.
materializm – filozofia zakładająca, że jedyną rzeczywistością jest materia, a wszystko, co istnieje, można wyjaśnić na podstawie praw przyrody. Materializm był rozwijany w kontekście krytyki religii i metafizyki.
sceptycyzm – postawa filozoficzna Davida Hume’a, która podkreślała konieczność weryfikacji wiedzy i krytykowania pewników. Hume twierdził, że człowiek nie może mieć pewności co do ostatecznych prawd, a nasze przekonania opierają się na nawykach i doświadczeniu, a nie na obiektywnej wiedzy. Sceptycyzm przyczynił się do rozwoju krytycznego myślenia i naukowego podejścia do badania rzeczywistości.
Wielka Encyklopedia Francuska – monumentalne dzieło Denisa Diderota i Jeana d’Alemberta, symbol oświecenia, które zgromadziło wiedzę z różnych dziedzin. Encyklopedia powstawała w latach 1751–1780 i miała na celu rozpowszechnienie wiedzy oraz promowanie wartości takich jak rozum, postęp i tolerancja. Zawierała zarówno opisy osiągnięć naukowych, jak i krytykę instytucji społecznych, co czyniło ją kluczowym narzędziem oświeceniowej rewolucji intelektualnej.
klasycyzm – główny nurt artystyczny oświecenia, oparty na antycznych wzorcach harmonii, prostoty i dydaktyzmu. W literaturze reprezentowany m.in. przez Ignacego Krasickiego („Bajki i satyry”). Klasycyzm czerpał z greckiej i rzymskiej tradycji estetycznej, propagując zasady ładu, umiaru i elegancji. W sztuce i literaturze dążono do wyrażania uniwersalnych wartości moralnych i edukacyjnych.
sentymentalizm – nurt artystyczny kładący nacisk na emocje, introspekcję i bliskość z naturą. Głównym przedstawicielem w Polsce był Franciszek Karpiński („Laura i Filon”). Sentymentalizm przeciwstawiał się chłodnemu racjonalizmowi klasycyzmu, podkreślając znaczenie uczuć, prostoty i życia w harmonii z naturą. Bohaterowie sentymentalni byli wrażliwi, introspektywni i skłonni do refleksji nad swoim wnętrzem.
rokoko – styl artystyczny charakteryzujący się lekkością, wdziękiem i subtelną dekoracyjnością. W literaturze dominowały formy takie jak anagramy i panegiryki. Rokoko wyrażało zamiłowanie do piękna, zabawy oraz estetycznego wdzięku. Nurt ten, choć mniej monumentalny niż klasycyzm, wnosił elementy delikatności i swobody, widoczne w poezji, malarstwie i architekturze.
oświecony absolutyzm – model rządów, w którym monarcha wdraża reformy inspirowane ideami oświecenia, np. Józef II w Austrii i Fryderyk II w Prusach. Władcy oświeceniowi dążyli do modernizacji swoich państw, wprowadzając zmiany w administracji, edukacji i gospodarce, jednocześnie utrzymując scentralizowaną władzę królewską.
Komisja Edukacji Narodowej – pierwsza w Europie instytucja zajmująca się edukacją na szczeblu państwowym, założona w Polsce w 1773 roku. Jej celem była reforma systemu szkolnictwa, obejmująca unowocześnienie programów nauczania oraz zwiększenie dostępności edukacji. Komisja wprowadziła nowe podręczniki, nadzorowała kształcenie nauczycieli i dbała o rozwój naukowy młodzieży.
libertynizm – filozofia i postawa społeczna oświecenia, zakładająca umiłowanie wolności, hedonizm oraz odrzucenie norm moralnych i religijnych. Libertynizm propagował życie zgodne z własnymi pragnieniami i przyjemnościami.
wolterianizm – nurt myślowy oparty na ideach Woltera, propagujący racjonalizm, tolerancję religijną oraz krytykę obłudy i fanatyzmu. Wolterianizm był silnie związany z walką przeciwko nietolerancji i wprowadzeniem reform społecznych inspirowanych rozumem.
RENESANS
GRUDZIEŃ
FILM: Makbet, reż. Justin Kurzel, Wielka Brytania/ Francja/ USA 2015, 113 min.
Renesans na maturze z polskiego w pigułce:
- liczba punktów do zdobycia za znajomość tej epoki w teście historycznoliterackim: nie więcej niż 7*, zwykle nie więcej niż 2 pkt
- liczba lektur obowiązkowych z tej epoki: 1
- liczba pytań jawnych dotyczących lektur z tej epoki: 3
*starożytność (antyk i Biblia), średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm – za rozwiązanie wszystkich zadań dotyczących tych okresów będzie można uzyskać maksymalnie 7 pkt
Lektury obowiązkowe z epoki renesansu i pytania jawne na maturze ustnej w 2025
„Makbet” – 3 pytania jawne
Tu znajdziesz opracowanie wszystkich 68 pytań jawnych na maturę ustną 2025!
GLOSARIUSZ, czyli najważniejsze pojęcia z epoki renesansu, które musisz znać na maturę z polskiego:
poeta doctus – ideał poety uczonego, wszechstronnie wykształconego, znającego języki, antyczne wzorce literackie i filozofię. Jan Kochanowski jest wzorcowym przykładem takiego twórcy.
antropocentryzm – koncepcja, w której człowiek jest centrum zainteresowania, a jego potrzeby, wartości i działania są priorytetowe. Jest to cecha charakterystyczna dla renesansu, gdzie skupiono się na ludzkich możliwościach i potencjale.
humanizm – ruch umysłowy wywodzący się z renesansu, który odrzucał średniowieczne podporządkowanie myśli religii, a skupiał się na istocie człowieczeństwa. Nawiązywał do filozofii antyku, szczególnie do idei wolności, rozumu i piękna.
humanista – osoba wszechstronnie wykształcona, znająca wiele języków i dziedzin nauki, charakteryzująca się ciekawością świata i umiejętnością krytycznego myślenia. Typowy przedstawiciel renesansowego ideału człowieka.
ad fontes – łacińskie wyrażenie oznaczające „do źródeł”. Odnosi się do renesansowego powrotu do starożytnych tekstów, tradycji i wzorców jako podstawy odnowy kultury i nauki.
aurea mediocritas – złoty środek. Koncepcja stoickiej harmonii i umiarkowania w życiu, dążenie do unikania skrajności, równowagi między różnymi aspektami życia.
makiawelizm – idea zapoczątkowana przez Niccolò Machiavellego w dziele Książę. Zakłada, że cel uświęca środki, a nadrzędnym priorytetem władcy powinno być dobro państwa. Ważna inspiracja dla Adama Mickiewicza w Konradzie Wallenrodzie.
petrarkizm – styl poetycki nawiązujący do twórczości Francesca Petrarki, szczególnie jego Sonetów do Laury. Charakteryzuje się stosowaniem antytez, kontrastów i subtelnych opisów emocji.
irenizm – dążenie do zachowania pokoju i porozumienia między grupami wyznaniowymi, popularne w okresie renesansu. W Polsce irenizm był związany z braćmi polskimi (arianami), jednak ich działalność zakończyła się prześladowaniami.
utopizm – ideał społeczeństwa doskonałego, przedstawiony przez Tomasza Morusa w dziele Utopia. Wizja świata, w którym panuje sprawiedliwość, równość, brak cierpienia i przemocy.
deus artifex – „Bóg artysta”. Idea podkreślająca boskie zdolności tworzenia doskonałego i harmonijnego świata, a jednocześnie inspiracja dla człowieka jako twórcy.
homo artifex – „człowiek artysta”. Koncepcja renesansowa, która ukazuje człowieka jako twórcę i kreatora, zdolnego do tworzenia dzieł sztuki, nauki i kultury, na wzór boskiej kreacji.
reformacja – ruch religijny zapoczątkowany przez Marcina Lutra, który doprowadził do powstania protestantyzmu. Reformacja wpłynęła na rozwój literatury i kultury, m.in. dzięki tłumaczeniom Biblii na języki narodowe.
MOTYWY (TOPOSY) NAJWAŻNIEJSZE W CZĘŚCI TEORETYCZNOLITERACKIEJ:
theatrum mundi — człowiek jest aktorem w teatrze życia -> fraszka Kochanowskiego „O żywocie ludzkim”, Szekspir „Makbet”;
non omnis moriar — nie wszystek umrę -> „Pieśń XXIV” Kochanowskiego;
stoicyzm — postawy wobec życia -> „Pieśń III” Kochanowskiego, „Tren IX” Kochanowskiego;
epikureizm — postawy wobec życia -> „Na lipę” Kochanowski;
polityka i zaangażowanie społeczne — pisma Modrzewskiego, kazania Skargi i „Pieśń XIX” Kochanowskiego, „Odprawa posłów greckich” Kochanowskiego, „Pieśń XIV” Kochanowskiego;
harmonia świata – „Pieśń III” Kochanowskiego, „Hymn” Kochanowskiego;
poeta doctus — oznacza wykształconego poetę, erudytę znającego klasyczne języki i kulturę, który jest również obeznany z literaturą i sztuką poprzednich epok. Był to ideał dla pisarzy renesansowego humanizmu. W Polsce za poetów uczonych uznawano m.in. Jana Kochanowskiego czy Mikołaja Reja.
ŚREDNIOWIECZE
LISTOPAD
FILM: Ostatni pojedynek, reż. Ridley Scott, USA/ Wielka Brytania 2021, 152 min.
Średniowiecze na maturze z polskiego w pigułce:
- liczba punktów do zdobycia za znajomość tej epoki w teście historycznoliterackim: nie więcej niż 7*, zwykle nie więcej niż 2 pkt
- liczba lektur obowiązkowych z tej epoki: 3
- liczba pytań jawnych dotyczących lektur z tej epoki: 2
*starożytność (antyk i Biblia), średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm – za rozwiązanie wszystkich zadań dotyczących tych okresów będzie można uzyskać maksymalnie 7 pkt
Lektury obowiązkowe z epoki średniowiecza i pytania jawne na maturze ustnej w 2025
„Lament świętokrzyski” (fragmenty) – brak pytań jawnych w 2025
„Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią” (fragmenty) – 1 pytanie jawne
„Pieśń o Rolandzie” (fragmenty) – 1 pytanie jawne
Tu znajdziesz opracowanie wszystkich 68 pytań jawnych na maturę ustną 2025!
Jakie zagadnienia poruszałam podczas prelekcji?
I. Średniowiecze: epoka uniwersalizmu i teocentryzmu
Czas trwania i charakterystyka epoki: omówienie długości trwania średniowiecza (dziesięć wieków) oraz jego najważniejszych cech: uniwersalizmu (chrześcijaństwo i łacina jako wspólne elementy) i teocentryzmu (Bóg w centrum zainteresowań).
Wpływ Kościoła: ukazanie wpływu Kościoła na kulturę, filozofię i politykę, podkreślając dążenie do wyrażania chwały Boga w sztuce (anonimowość twórców).
II. Literatura i język w średniowieczu
Pismo i chrześcijaństwo: zaznaczenie związku między pojawieniem się pisma na ziemiach polskich a chrystianizacją, dominacja łaciny w początkowym okresie i późniejszy rozwój literatury polskiej.
Zabytki języka polskiego: prezentacja wczesnych dzieł w języku polskim, takich jak Bulla gnieźnieńska, Księga henrykowska, Kazania świętokrzyskie, Kazania gnieźnieńskie, psałterze i Biblia królowej Zofii.
Bogurodzica: omówienie najstarszej polskiej pieśni religijnej – Bogurodzica – jako przykładu carmen patrium.
Motyw deesis: wyjaśnienie motywu deesis, często występującego w sztuce religijnej, i jego zastosowanie w Bogurodzicy.
Refren Kyrie eleison i podział na życie ziemskie i pośmiertne: analiza znaczenia refrenu i jego związku z liturgicznym charakterem utworu. Omówienie średniowiecznej koncepcji życia ziemskiego jako etapu w drodze do życia wiecznego.
Maria w Bogurodzicy i Lamencie świętokrzyskim: porównanie dwóch różnych ujęć Matki Boskiej – majestatycznej pośredniczki w Bogurodzicy i cierpiącej matki w Lamencie świętokrzyskim.
Plankt i motywy piety oraz Stabat Mater dolorosa: omówienie Lamentu świętokrzyskiego jako przykładu średniowiecznego planktu, jego związku z misterium i zastosowanie motywu piety i Stabat Mater dolorosa.
III. Filozofia średniowiecza
Święty Augustyn: prezentacja myśli Świętego Augustyna, który łączył filozofię chrześcijańską z platońską, podkreślając walkę między duchowością a cielesnością.
Święty Tomasz z Akwinu: omówienie idei Świętego Tomasza z Akwinu, ojca tomizmu, który nawiązywał do Arystotelesa i propagował harmonię między wiarą a wiedzą.
Scholastyka i drabina bytów: wyjaśnienie scholastyki jako metody filozoficznej i koncepcji drabiny bytów, w której istoty duchowe zajmują najwyższe miejsce.
Święty Franciszek z Asyżu: prezentacja myśli Świętego Franciszka z Asyżu, głoszącego afirmację świata i pochwałę wszystkiego, co żywe, oraz franciszkanizmu jako ruchu opartego na zachwycie nad naturą.
IV. Chrystianizacja, wzorce osobowe i sztuka dydaktyczna
Chrystianizacja i wyprawy krzyżowe: zaznaczenie wpływu chrystianizacji na Europę i omówienie wypraw krzyżowych.
Rozwój państwa polskiego: krótkie omówienie rozwoju państwa polskiego w średniowieczu.
Kształtowanie się języków narodowych i rozwój sztuk wizualnych: omówienie kształtowania się języków narodowych i znaczenia sztuk wizualnych dla przekazu treści religijnych do niepiśmiennego społeczeństwa.
Wzorce osobowe epoki: prezentacja wzorców osobowych epoki: rycerza, władcy, ascety i świętego, oraz ich związek z symbolem miecza i krzyża.
Literatura parenetyczna: omówienie literatury parenetycznej jako zachęty do naśladowania wzorców.
V. Archetyp rycerza
Chanson de geste i Pieśń o Rolandzie: Wyjaśnienie chanson de geste jako epickiej opowieści rycerskiej, na przykładzie Pieśni o Rolandzie.
Cechy idealnego rycerza: prezentacja cech idealnego rycerza: służba Bogu, przestrzeganie etosu rycerskiego, honor, lojalność, odwaga, męstwo, oddanie królowi i ojczyźnie.
Historia Rolanda: omówienie fabuły Pieśni o Rolandzie, skupiając się na wydarzeniach z wyprawy Karola Wielkiego przeciwko Saracenom.
Honor i tragedia Rolanda: prezentacja Rolanda jako przykładu honorowego rycerza, który ginie w obronie wiary i ojczyzny,
Motyw ars bene moriendi: wyjaśnienie motywu ars bene moriendi na przykładzie śmierci Rolanda i Oliwiera, podkreślając znaczenie modlitwy, wyznania grzechów i symbolicznych gestów.
Dzieje Tristana i Izoldy: omówienie starofrancuskiego romansu Dzieje Tristana i Izoldy jako przykładu połączenia tematyki miłosnej i rycerskiej.
Miłość dworska i ars amandi: Wyjaśnienie motywu ars amandi jako odzwierciedlenia miłości dworskiej.
VI. Archetyp władcy
Karol Wielki, król Artur, Bolesław Chrobry: prezentacja archetypu władcy na przykładzie Karola Wielkiego, króla Artura i Bolesława Chrobrego.
Cechy idealnego władcy: omówienie cech idealnego władcy: rozsądek, sprawiedliwość, troska o państwo i naród, wiara w Boga i szacunek dla Kościoła.
Historiografia i kroniki: wyjaśnienie roli historiografii i kronik w kreowaniu wizerunku władców.
Gall Anonim, Wincenty Kadłubek, Jan Długosz: wymienienie przykładowych kronikarzy i ich dzieł.
VII. Archetyp ascety
Legenda o Świętym Aleksym: omówienie Legendy o Świętym Aleksym jako przykładu hagiografii i archetypu ascety.
Filozofia Świętego Augustyna: zaznaczenie wpływu filozofii Świętego Augustyna na postać Aleksego.
Etapy życia Aleksego: prezentacja etapów życia Aleksego: cudowne narodziny, beztroskie dzieciństwo, ślub i wyrzeczenie się dóbr, asceza i cuda, śmierć męczeńska.
Motyw fuga mundi: wyjaśnienie motywu fuga mundi jako oderwania od świata i poświęcenia się kontemplacji.
Cuda pośmiertne: omówienie cudów pośmiertnych jako dowodów świętości Aleksego.
Asceza wg Świętego Franciszka: Porównanie ascezy Aleksego z ascezą ukazaną w Kwiatkach świętego Franciszka.
VIII. Śmierć w kulturze średniowiecza
Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią: omówienie Rozmowy Mistrza Polikarpa ze Śmiercią jako utworu ukazującego śmierć jako jedyną sprawiedliwość.
Wizualizacja śmierci: opis przerażającego wyglądu Śmierci i jej bezlitosnej natury.
Satyra i krytyka stanów: wyjaśnienie satyrycznego charakteru utworu i krytyki różnych stanów społecznych.
Danse macabre: zaznaczenie związku utworu z motywem danse macabre w sztuce.
Memento mori: Wyjaśnienie motywu memento mori jako zachęty do dobrego życia i przygotowania na śmierć.
IX. Ostatni pojedynek – filmowe odzwierciedlenie epoki
Akcja filmu i kontekst historyczny: omówienie akcji filmu Ostatni pojedynek, osadzonej we Francji pod koniec XV wieku, i kontekstu historycznego: wojny stuletniej, schizmy w Kościele, zagrożenia ze strony islamu.
Spór o ziemię i żonę: prezentacja głównego konfliktu filmu – sporu między rycerzami o ziemię i żonę, ukazując znaczenie honoru w społeczeństwie feudalnym.
Sąd boży i teocentryzm: wyjaśnienie koncepcji „sądu bożego” jako odzwierciedlenia teocentryzmu epoki.
Pojedynki sądowe i ordalia: omówienie pojedynków sądowych jako jednego z typów ordaliów i ich znaczenia w średniowiecznym sądownictwie.
Stosunek Kościoła do ordaliów: zaznaczenie sprzeciwu Kościoła wobec ordaliów i prób ograniczania ich stosowania.
Pojedynki w Polsce: krótkie omówienie historii pojedynków sądowych w Polsce.
Motywy w filmie: wskazanie na obecność motywów memento mori, danse macabre, ars bene moriendi i ars amandi w filmie.
Krótkie pytania testowe:
Czym charakteryzował się uniwersalizm w średniowieczu?
Uniwersalizm w średniowieczu charakteryzował się panowaniem jednej religii – chrześcijaństwa – w całej Europie oraz powszechnym użyciem łaciny jako języka nauki i kultury.
Wyjaśnij pojęcie teocentryzmu i jego wpływ na kulturę średniowieczną.
Teocentryzm to światopogląd, w którym Bóg jest centrum wszechświata i wszelkie działania człowieka mają służyć jego chwale. Wpłynęło to na kulturę średniowieczną, nadając jej religijny charakter i podporządkowując ją naukom Kościoła.
Wymień trzy zabytki języka polskiego z epoki średniowiecza.
Trzy zabytki języka polskiego z epoki średniowiecza to: „Bulla gnieźnieńska”, „Księga henrykowska” i „Bogurodzica”.
Na czym polega motyw deesis w „Bogurodzicy”?
Motyw deesis w „Bogurodzicy” polega na przedstawieniu Marii i Jana Chrzciciela jako pośredników między wiernymi a Chrystusem, który zasiada na tronie jako Pantokrator.
Jakie emocje wyraża plankt i czym różni się od trenu?
Plankt wyraża żal i ból po stracie bliskiej osoby, skupiając się na emocjach podmiotu lirycznego, w przeciwieństwie do trenu, który koncentruje się na wychwalaniu zmarłego.
Wymień trzech średniowiecznych filozofów i krótko opisz ich poglądy.
Trzech średniowiecznych filozofów to: Święty Augustyn (głosił walkę duchowości z cielesnością), Święty Tomasz z Akwinu (uważał, że wiara jest ukoronowaniem wiedzy) i Święty Franciszek z Asyżu (głosił afirmację świata i pochwałę wszystkiego, co żyje).
Jakie są główne cechy etosu rycerskiego?
Etos rycerski charakteryzował się: służbą Bogu, honorem, wiernością królowi i ojczyźnie, odwagą, męstwem, szacunkiem dla przeciwników (z wyjątkiem innowierców) i dbaniem o dobrą sławę.
Opisz krótko fabułę „Pieśni o Rolandzie”.
„Pieśń o Rolandzie” opowiada historię rycerza Karola Wielkiego, który ginie w walce z Saracenami, broniąc tylnej straży wojsk królewskich. Umiera jako wzór cnót rycerskich i chrześcijańskich.
Na czym polegała idea „sądu bożego” w średniowieczu?
„Sąd boży” w średniowieczu to sposób rozstrzygania sporów, w którym wierzono, że Bóg sam wskaże winnego lub niewinnego poprzez wynik próby (np. pojedynku).
Wyjaśnij znaczenie motywu memento mori w kontekście kultury średniowiecza.
Motyw memento mori („pamiętaj o śmierci”) w kulturze średniowiecza miał zachęcać do życia w sposób godny i pobożny, aby nie bać się śmierci i Sądu Ostatecznego.
Jaki wpływ miały motywy memento mori, danse macabre i ars bene moriendi na kulturę średniowiecza?
Motywy memento mori (pamiętaj o śmierci), danse macabre (taniec śmierci) i ars bene moriendi (sztuka dobrego umierania) miały ogromny wpływ na kulturę i mentalność średniowiecza. Przypominając o kruchości ludzkiego życia i nieuchronności śmierci, skłaniały do refleksji nad sensem istnienia, do pokuty i do prowadzenia życia zgodnego z zasadami wiary.
Czym charakteryzowała się literatura parenetyczna w średniowieczu?
Literatura parenetyczna to utwory mające na celu pouczenie czytelnika i zachęcenie go do naśladowania wzorców osobowych. W średniowieczu do popularnych wzorców należały postacie rycerza, władcy, ascety i świętego. Przykłady literatury parenetycznej to m.in. pieśni o czynach rycerskich, kroniki opisujące życie władców, żywoty świętych i legendy.
PYTANIA DO FILMU
Jak film „Ostatni pojedynek” pomaga w zrozumieniu epoki średniowiecza?
Film Ridleya Scotta „Ostatni pojedynek” stanowi doskonałe narzędzie do zgłębienia realiów epoki średniowiecza. Akcja filmu, osadzona w XIV-wiecznej Francji, ukazuje kluczowe aspekty tamtych czasów, takie jak: system feudalny, rycerski kodeks honorowy, wpływ Kościoła na życie społeczne i polityczne, a także brutalność i surowość ówczesnego prawa. „Ostatni pojedynek” skupia się na autentycznym wydarzeniu – ostatnim sądzie bożym zarządzonym przez króla Francji – i w realistyczny sposób przedstawia mentalność ówczesnych ludzi, ich wierzenia i obyczaje.
Czym charakteryzował się teocentryzm w średniowieczu i jak to ukazano w filmie?
Teocentryzm, czyli pogląd stawiający Boga w centrum wszechświata, stanowił fundament średniowiecznego światopoglądu. W filmie „Ostatni pojedynek” teocentryzm widoczny jest w wielu aspektach, m.in. w ogromnej władzy Kościoła, w wierze w boskie interwencje, w traktowaniu pojedynku jako sądu bożego, a także w przekonaniu, że życie doczesne jest jedynie przygotowaniem do życia wiecznego.
Jakie archetypy i wzorce osobowe epoki średniowiecza przedstawiono w filmie?
„Ostatni pojedynek” ukazuje kilka archetypów i wzorców osobowych typowych dla średniowiecza. Główny bohater, rycerz Jean de Carrouges, reprezentuje archetyp idealnego rycerza, kierującego się honorem, odwagą i lojalnością. Jego przeciwnik, Jacques Le Gris, uosabia ambitnego i pozbawionego skrupułów dworzanina, a żona Jeana, Marguerite de Carrouges, staje się symbolem kobiety uwięzionej w patriarchalnym systemie społecznym.
Na czym polegały pojedynki sądowe i jaką rolę odegrały w filmie?
Pojedynki sądowe, zwane także „sądami bożymi”, stanowiły w średniowieczu jeden ze sposobów rozstrzygania sporów, w których brakowało dowodów winy. Wierząc w boską interwencję, uważano, że Bóg zapewni zwycięstwo stronie mającej rację. W „Ostatnim pojedynku” pojedynek stanowi punkt kulminacyjny filmu, a jego wynik ma rozstrzygnąć nie tylko spór między rycerzami, ale także los oskarżonej o krzywoprzysięstwo Marguerite.
Czym były ordalia i jak Kościół odnosił się do tej praktyki?
Ordalia stanowiły rodzaj dowodów w średniowiecznym sądownictwie, opierający się na wierze w boską interwencję. Oprócz pojedynków sądowych do ordaliów należały m.in. próba żelaza i próba wody. Kościół stopniowo odchodził od aprobaty dla ordaliów, uznając je za barbarzyńskie i sprzeczne z chrześcijańskim duchem. Sobór Laterański IV w 1215 roku zabronił duchownym udziału w sądach bożych, a sobór trydencki w 1563 roku nałożył klątwę na uczestników pojedynków.
Jakie znaczenie ma film „Ostatni pojedynek” dla współczesnego widza?
„Ostatni pojedynek” to nie tylko film historyczny, lecz także uniwersalna opowieść o ludzkich namiętnościach, zdradzie, zemście i walce o sprawiedliwość. Choć osadzony w realiach średniowiecza, porusza tematy aktualne również w dzisiejszych czasach. Film skłania do refleksji nad naturą prawdy, nad rolą kobiet w społeczeństwie, nad wpływem władzy i nad siłą wiary.
Pytania esejowe:
Porównaj i skontrastuj średniowieczne wzorce osobowe: rycerza i ascety. Jakie wartości reprezentowały te wzorce i jak były one ukazywane w literaturze?
Omów rolę Kościoła w kształtowaniu kultury i społeczeństwa średniowiecznego. Jak teocentryzm wpływał na różne dziedziny życia?
Przeanalizuj motyw śmierci w literaturze średniowiecznej, odwołując się do przykładów omawianych utworów. Jakie funkcje pełnił ten motyw i jak ewoluował?
„Ostatni pojedynek” Ridleya Scotta to film osadzony w średniowieczu. Jakie elementy kultury i obyczajów tej epoki zostały w nim ukazane? W jaki sposób film oddaje ducha epoki?
Na podstawie analizy „Bogurodzicy” i „Lamentu świętokrzyskiego” omów różne sposoby przedstawiania Marii w literaturze średniowiecznej. Jakie funkcje pełniła postać Matki Boskiej w ówczesnej kulturze?
GLOSARIUSZ, czyli najważniejsze pojęcia z epoki średniowiecza, które musisz znać na maturę z polskiego:
Ad maiorem Dei gloriam – łacińska fraza oznaczająca „ku większej chwale Boga”, którą twórcy anonimowi sygnowali swoje dzieła, podkreślając ich religijny charakter.
Archetyp ascety – wzorzec świętego, odrzucającego dobra materialne na rzecz życia duchowego, reprezentowany np. przez św. Aleksego.
Archetyp rycerza – ideał rycerza odważnego, honorowego, walczącego o wiarę i ojczyznę, symbol etosu rycerskiego. Przykład: Roland z Pieśni o Rolandzie.
Archetyp władcy – władca chrześcijański, który dba o swój lud i państwo, wierny Bogu, jak Karol Wielki czy Bolesław Chrobry.
Ars bene moriendi – „sztuka pięknego umierania”- kodeks rycerski przewidujący honorowe oddanie życia za wiarę, króla lub ojczyznę.
Ars moriendi – kodeks „sztuki umierania”, który wyznaczał wzór godnego umierania zgodnie z etosem rycerskim. Umieranie powinno być świadome, z modlitwą i pokutą, jak ukazano w Pieśni o Rolandzie.
Asceza franciszkańska – życie zgodne z naturą, pochwała całego stworzenia, afirmacja istnienia jako daru Boga, przykład: Kwiatki świętego Franciszka.
Augustianizm – system filozoficzno-religijny św. Augustyna, podkreślający ograniczoność ludzkiego rozumu, potrzebę łaski Bożej do poznania prawdy oraz konflikt między duszą a ciałem.
Bogurodzica – najstarsza polska pieśń religijna, mająca status hymnu narodowego rycerstwa, odzwierciedlająca motyw deesis.
Carmen patrium – łacińskie określenie „pieśń ojców”, odnoszące się do Bogurodzicy jako pieśni narodowej.
Chrystianizacja Europy – proces rozprzestrzeniania się chrześcijaństwa, wpływający na kulturę, politykę i społeczeństwo średniowiecznej Europy, który zapoczątkowano od V wieku, wzmocniony przez wyprawy krzyżowe.
Danse macabre – „taniec śmierci” motyw ukazujący równość wszystkich wobec śmierci, często przedstawiany w sztuce i literaturze.
Deesis – motyw w ikonografii religijnej przedstawiający Chrystusa Pantokratora otoczonego przez Marię i Jana Chrzciciela jako pośredników.
Dwujęzyczność średniowiecza – obecność literatury w łacinie i rozwój języków narodowych, w Polsce m.in. Bogurodzica, Kazania świętokrzyskie.
Franciszkanizm – ruch religijno-filozoficzny zapoczątkowany przez św. Franciszka z Asyżu, podkreślający miłość do natury, ubóstwo i radość istnienia w harmonii z przyrodą jako formy pochwały Boga.
Fuga mundi – „ucieczka od świata”, odrzucenie dóbr doczesnych dla życia duchowego, ideał ascezy i kontemplacji.
Hagiografia – żywoty świętych, np. Legenda o świętym Aleksym, ukazujące wzorce świętości i ascezy.
Lament świętokrzyski – polski plankt wyrażający ból i cierpienie Matki Boskiej pod krzyżem, ukazujący ją jako postać ludzką, matkę cierpiącą z powodu śmierci syna, co odróżnia go od wyniosłego obrazu Marii w Bogurodzicy.
Literatura parenetyczna – utwory promujące wzorce osobowe godne naśladowania, jak rycerz, władca, święty.
Memento mori – przestroga „pamiętaj, że umrzesz”, popularna w średniowieczu jako przypomnienie o przemijaniu i znaczeniu życia wiecznego.
Misterium – średniowieczny dramat religijny oparty na wątkach biblijnych, służący przybliżaniu treści Pisma Świętego ludziom niepiśmiennym, którego przykładem są zaginione fragmenty Lamentu świętokrzyskiego.
Ordalia – próby sądowe mające na celu udowodnienie niewinności przez Boży werdykt, np. pojedynek sądowy, próba żelaza, próba wody.
Pieśń o Rolandzie – epicka pieśń rycerska opisująca ideał rycerza walczącego w imię wiary i honoru, fundamentalny dla etosu rycerskiego.
Psychomachia – walka dobra ze złem o duszę człowieka, widoczna np. w śmierci Rolanda, który wybiera Boga.
Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią – średniowieczny utwór satyryczny, gdzie Śmierć wyśmiewa grzechy i przywary wszystkich stanów, przypominając o nieuchronności śmierci i upokorzeniu materialnych aspiracji.
Scholastyka – metoda filozoficzna interpretująca Biblię, związana z myślicielami jak św. Tomasz z Akwinu, poszukująca harmonii między wiedzą a wiarą.
Tańce śmierci (danse macabre) – motyw artystyczny i literacki symbolizujący równość ludzi wobec śmierci, przedstawiany jako korowód ludzi wszystkich stanów prowadzonych przez Śmierć.
Teocentryzm – światopogląd stawiający Boga w centrum życia i zainteresowań ludzi epoki.
Tomizm – system filozoficzny św. Tomasza z Akwinu, łączący wiarę i rozum, podkreślający racjonalność natury, hierarchię bytów oraz dążenie człowieka do Boga.
Tristan i Izolda – romans rycerski ukazujący temat miłości dworskiej, konfliktu między honorem a uczuciem.
Uniwersalizm – koncepcja jedności kulturowej i religijnej Europy w średniowieczu, bazująca na dominacji chrześcijaństwa i języka łacińskiego.
Rada Programowa:
dr Joanna Zabłocka-Skorek – filmoznawczyni, trenerka edukacji medialnej dyrektor programowa – ogólna koncepcja programu, dobór filmów i tematów zajęć.
dr Marcin Skorek – filmoznawca, trener edukacji medialnej, konsultant merytoryczny.
Aneta Korycińska – „Baba od polskiego” polonistka, oligofrenopedagożka, podcasterka, popularyzatorka wiedzy o języku i literaturze polskiej
Joanna Kamola – psycholożka
Aleksandra Urbanowicz-Nieradko, Łukasz Nieradko – edukatorzy (współautorzy cyklu KinoPrzedszkole)