Wszystko, co musisz wiedzieć o epokach i motywach literackich na maturze podstawowej!
Zastanawiasz się, co naprawdę trzeba powtórzyć przed maturą podstawową z języka polskiego? Przygotowałam dla Ciebie zestawienie najważniejszych pojęć, kontekstów i motywów literackich uporządkowanych według epok – od starożytności po współczesność. Znajdziesz tu zarówno terminy kluczowe do funkcjonalnej analizy tekstów, jak i przykłady z lektur obowiązkowych. Treści wykreślone z wymagań zostały oznaczone, żebyś nie tracił czasu na zbędne informacje.
To nie tylko ściąga – to narzędzie, które pomoże Ci pisać lepiej, trafniej i dojrzalej. Wykorzystaj je przy pisaniu rozprawki, analizie tekstów nieliterackich i przygotowaniach do egzaminu ustnego.
starożytność
antyk – najważniejsze pojęcia i motywy literackie (do funkcjonalnego omówienia utworów i kontekstów)
homo viator – człowiek w drodze, życie jako wędrówka
fatum – nieuchronność losu, przeznaczenie
człowiek jako boże igrzysko – jednostka zależna od sił wyższych
bohater prometejski – buntownik cierpiący za innych, symbol poświęcenia
stoicyzm – filozofia cnoty, równowagi i panowania nad emocjami
epikureizm – życie jako dążenie do przyjemności i unikania cierpienia
hybris – pycha prowadząca do upadku, przekroczenie granic wyznaczonych przez bogów
non omnis moriar – „nie wszystek umrę”, idea nieśmiertelności poety przez sztukę (por. Exegi monumentum)
Mitologia – postacie i motywy literackie
Syzyf – symbol bezcelowej, nieskończonej pracy (syzyfowe prace)
Prometeusz – bohater prometejski, mit o ofierze dla dobra ludzkości, Pandora i puszka niosąca nieszczęścia
Demeter i Kora (Persefona) – mit o porach roku, miłość matki i córki
Hades i zaświaty:
Cerber – trójgłowy pies strzegący wejścia do Hadesu
Styks – rzeka graniczna między światem żywych a umarłych
Charon – przewoźnik dusz
Hades – bóg podziemia
Persefona – królowa zaświatów
Pola Elizejskie – miejsce szczęśliwe dla dusz sprawiedliwych
Tartar – miejsce kary dla złoczyńców
Dramat antyczny
Antygona i Kreon jako bohaterowie tragiczni
konflikt między prawem boskim a ludzkim, motywy fatum i hybris
Eposy Homera
„Iliada” – wojna trojańska, Achilles, Hektor
cechy eposu: retardacje, inwokacja, styl wysoki
motywy: upadek Troi, człowiek jako pionek w grze bogów, koń trojański
„Odyseja” – podróż Odyseusza (Ulissesa),
archetyp homo viator, spryt, cierpliwość i determinacja
Biblia
Najważniejsze pojęcia i motywy literackie
cierpienie – doświadczenie graniczne, próba wiary i sensu istnienia
parabola – przypowieść z morałem, wieloznaczna, o charakterze dydaktycznym
genesis – początek, stworzenie świata i człowieka
vanitas vanitatum et omnia vanitas – marność nad marnościami, wszystko marność
apokalipsa – objawienie, wizja końca świata, walka dobra ze złem
piętno – znak winy, nieusuwalne brzemię (np. piętno Kaina)
Księga Rodzaju
motyw genesis – stworzenie świata, ludzi i porządku rzeczy
drzewo poznania dobra i zła – symbol granicy, wolnej woli i odpowiedzialności
piętno Kaina – kara za bratobójstwo, symbol wykluczenia i winy
grzech pierworodny – utrata pierwotnej niewinności i bliskości z Bogiem
arka Noego – ratunek dla sprawiedliwych, symbol nowego początku
Abraham i Izaak – próba wiary, posłuszeństwo wobec Boga, motyw ofiary
Księga Koheleta
vanitas vanitatum et omnia vanitas – refleksja nad marnością rzeczy ziemskich
przesłanie: życie jest krótkie, ale wartościowe, jeśli przeżyte z wiarą i mądrością
nie nihilizm, lecz zachęta do życia zgodnego z etyką i umiarem
Księga Hioba
człowiek jako boże igrzysko – poddany próbie bez winy
motyw cierpienia – jako element planu Bożego, niepojętego dla ludzkiego rozumu
pytanie o sens cierpienia i sprawiedliwość Boga
Apokalipsa św. Jana
apokalipsa jako gatunek – teofania, objawienie prawd o końcu czasów
symbole:
Baranek Boży – Chrystus jako ofiara zbawiająca świat
liczba 666 – symbol zła, Antychrysta
liczby – znaczenia symboliczne (np. 7 jako pełnia, 12 jako wspólnota)
Przypowieści (parabole)
krótkie narracje dydaktyczne – ukazujące uniwersalne prawdy moralne
często stosowane przez Jezusa w Ewangeliach
przykład: przypowieść o miłosiernym Samarytaninie, o synu marnotrawnym, o siewcy
średniowiecze
Najważniejsze pojęcia i motywy literackie
memento mori – pamiętaj o śmierci
danse macabre – taniec śmierci, równość wszystkich wobec śmierci
asceza – wyrzeczenie się dóbr doczesnych, umartwianie ciała i ducha
ars bene moriendi – sztuka dobrego umierania, przygotowania do śmierci
Stabat Mater dolorosa – Matka Boska bolejąca pod krzyżem
chanson de geste – pieśń o czynach, epos rycerski
Deesis – motyw w ikonografii: Matka Boska i Jan Chrzciciel pośredniczący między człowiekiem a Chrystusem
panteizm – obecność Boga w przyrodzie
franciszkanizm – radość życia, miłość do świata stworzonego, pokora
psychomachia – walka dobra ze złem w duszy człowieka
hagiografia – żywoty świętych, wzorce cnót
historiografia – dziejopisarstwo, opis historii w duchu moralizatorskim
Bogurodzica
najstarsza polska pieśń religijna
motyw Deesis – Matka Boska, Chrystus, Jan Chrzciciel jako pośrednicy
Matka Boska jako Matka Gospodzina, Matka Syna Bożego – pełna czci i majestatu
modlitwa rycerska – prośba o opiekę w walce i zbawienie
Lament świętokrzyski
Matka Boska jako cierpiąca kobieta – lamentująca nad losem Syna
obraz Maryi jako Matki boleściwej – Stabat Mater dolorosa
emocjonalna prośba o wsparcie, przeżywanie bólu w sposób ludzki
Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią
motyw danse macabre – śmierć dosięga wszystkich, bez względu na status społeczny
dialog z personifikacją śmierci – groteskowy, dydaktyczny
Pieśń o Rolandzie
chanson de geste – epos rycerski, pieśń o czynach bohaterskich
ars bene moriendi – godna śmierć w walce za ojczyznę i wiarę
psychomachia – wewnętrzna walka bohatera, konflikt między obowiązkiem a emocjami
renesans
Najważniejsze pojęcia i motywy literackie
człowiek jako wartość – godność osoby ludzkiej, refleksja nad miejscem człowieka w świecie
człowiek jako boże igrzysko – istota wielka i słaba zarazem, rozdarta między rozumem a losem
epikureizm – życie jako sztuka cieszenia się chwilą, rozważna radość
stoicyzm – postawa opanowania, zgody na los, harmonia wewnętrzna
panteizm – obecność Boga w dziele stworzenia
Deus artifex – Bóg jako artysta, stwórca pięknego i uporządkowanego świata
Homo artifex – człowiek jako twórca, artysta, jednostka rozumna i kreatywna
patriotyzm – troska o ojczyznę, odpowiedzialność obywatelska
szlachta – klasa społeczna z ideałem obywatela i obrońcy Rzeczypospolitej
antemurale Christianitatis – Polska jako przedmurze chrześcijaństwa
Mater Polonia – ojczyzna jako matka, źródło tożsamości i obowiązków
cnota – wartość etyczna i obywatelska, wewnętrzne doskonalenie
theatrum mundi – świat jako scena, życie jako spektakl, rola człowieka w świecie
fortuna – zmienność losu, kapryśność przeznaczenia
Pieśni, fraszki i treny Jana Kochanowskiego
idea antemurale Christianitatis
krytyka wad szlachty i jej bierności wobec zagrożeń
wezwanie do odpowiedzialności za wspólnotę
motyw theatrum mundi
życie jako gra pozorów, przemijalność, niedoskonałość świata
wyraz kryzysu renesansowego stoicyzmu i wiary po śmierci córki
refleksja nad sensem cierpienia, zwątpienie i odbudowa światopoglądu
konfrontacja ideałów z rzeczywistością – upadek i powrót do cnoty
barok
Najważniejsze pojęcia i motywy literackie
vanitas vanitatum et omnia vanitas – marność nad marnościami, wszystko marność; motyw przemijalności i nietrwałości życia ziemskiego
sarmatyzm – światopogląd i styl życia szlachty polskiej: tradycjonalizm, religijność, duma narodowa, często przerysowany i konserwatywny
antemurale Christianitatis – Polska jako obrończyni chrześcijaństwa przed „niewiernymi” (np. Turkami)
figury egzystencji – metafory życia ludzkiego:
życie jako punkt – krótkość istnienia
życie jako labirynt – zagubienie, niepewność wyboru
życie jako sen – ulotność i złudność rzeczywistości
życie jako żegluga – wędrówka przez niebezpieczeństwa
życie jako teatr – człowiek jako aktor w świecie pozorów (theatrum mundi)
koncept – zaskakujący, błyskotliwy pomysł poetycki, często oparty na paradoksie lub grze słów
„Makbet” Williama Szekspira
theatrum mundi – świat jako scena, na której człowiek odgrywa narzucone role
rola sił nadprzyrodzonych – czarownice jako katalizatory zła i symbol pokusy
motyw upadku moralnego bohatera, konflikt sumienia i ambicji
„Skąpiec” Moliera
postać Harpagona – imię znaczące (harpagon jako synonim skąpca)
komizm wielopoziomowy:
komizm postaci – przerysowane cechy bohatera
komizm językowy – powtarzalność, groteskowe sformułowania
komizm sytuacyjny – nieporozumienia, ironiczne zwroty akcji
dramat realistyczny – krytyka skrajnego materializmu i obłudy społecznej
oświecenie
Najważniejsze pojęcia i motywy literackie
sapere aude – „odważ się być mądrym”; zaufanie do rozumu jako narzędzia poznania
ucząc – bawić – zasada łączenia dydaktyzmu z rozrywką, charakterystyczna dla literatury oświeceniowej
libertynizm – swoboda myśli, wolność jednostki, odrzucenie dogmatów religijnych
kontusz kontra frak – symboliczny konflikt między tradycją szlachecką a nowoczesnością europejską
racjonalizm – wiara w rozum i logikę jako podstawowe źródła wiedzy
empiryzm – przekonanie, że poznanie pochodzi z doświadczenia zmysłowego
satyra – utwór krytykujący wady społeczne i ludzkie słabości, często w formie ironicznej
zachwyt nad rozumem – idea przewodnia epoki, rozum jako siła porządkująca świat
encyklopedie – symbol postępu, edukacji i systematyzacji wiedzy (na wzór francuskiej Encyklopedii)
aprioryzm poznawczy – poznanie niezależne od doświadczenia, opierające się na wrodzonych ideach
sielanka sentymentalna – idealizowany obraz wsi i uczucia, np. w poezji Franciszka Karpińskiego (miłość na tle natury, uczuciowość, prostota)
Bajki i satyry Ignacego Krasickiego
bajki jako alegorie – krótka forma narracyjna z morałem
postacie zwierząt i przedmiotów służą do ukazania prawd o człowieku
przykład: człowiek jako lis = spryt, przebiegłość
personifikacje – uosobienia cech ludzkich i zjawisk przyrodniczych
satyry – krytyka obyczajów szlacheckich, hipokryzji, ignorancji i obojętności społecznej
język prosty, zwięzły, klarowny – zgodny z zasadą komunikatywności i dydaktyzmu
romantyzm
Najważniejsze pojęcia i motywy literackie
bohater prometejski – buntownik gotowy cierpieć dla dobra innych, nosiciel idei poświęcenia
bohater werterowski – samotny, nadwrażliwy, nieszczęśliwie zakochany, buntujący się przeciw światu
bohater wallenrodyczny – skryty, działający pod maską, poświęcający siebie dla ojczyzny
bohater hamletyczny – rozdarty wewnętrznie, refleksyjny, niezdolny do działania
bohater-dziecko – czysty, niewinny, obdarzony intuicją moralną i wrażliwością
bohater bajroniczny – indywidualista, zbuntowany, często tragiczny i pociągający
mesjanizm – Polska jako naród wybrany, który cierpi za inne narody
Polska Winkelriedem narodów – metafora poświęcenia Polski za inne narody Europy
Polska Chrystusem narodów – Polska jako ofiara historii, zbawiająca inne narody
powstanie listopadowe – kontekst historyczny i źródło rozczarowania politycznego
ludowość – zainteresowanie folklorem, ludem i jego duchowością
motyw zmiany imienia – symbol przemiany duchowej lub moralnej
orientalizm – fascynacja kulturami Wschodu, egzotyzm i tajemniczość
historyzm (poetyka maski) – stylizacja historyczna, przenoszenie idei w przeszłość
non omnis moriar – nieśmiertelność poprzez twórczość
oniryzm – poetyka snu, widzeń i halucynacji
psychomachia – wewnętrzna walka dobra ze złem
martyrologia – cierpienie i ofiara narodu, przedstawianie męczeństwa
„Ballady i romanse” Adama Mickiewicza
ludowość – odwołania do wierzeń ludowych i folkloru
rola sił nadprzyrodzonych – duchy, zjawy, niewytłumaczalne zdarzenia
motyw winy i kary – zbrodnia zawsze pociąga za sobą karę
nawiązania do Szekspira – groza, dramatyzm, konflikt moralny
„Dziady” cz. II
ludowość – obrzęd dziadów jako element kultury ludowej
synkretyzm rodzajowy i religijny – połączenie różnych form literackich i religii
„Dziady” cz. III
rola sił nadprzyrodzonych – widzenia, duchy, ingerencja metafizyczna
motyw zmiany imienia – przemiana Gustawa w Konrada
bohater prometejski – Konrad jako buntownik walczący z Bogiem
ksiądz Piotr – figura mesjańska, wizjoner
mesjanizm – Polska jako Chrystus narodów
piętno Kaina – symbol odrzucenia i przeznaczenia
gatunek synkretyczny – dramat łączący elementy epickie, liryczne i dramatyczne
pieśń zemsty – wezwanie do walki i rewanżu
martyrologia – cierpienie narodu, opis prześladowań
wielka improwizacja – monolog Konrada, bunt przeciw Bogu
poetyka snu – widzenia, senne wizje, trans
psychomachia – wewnętrzny konflikt moralny i duchowy
„Pan Tadeusz”
cechy epopei – rozmach epicki, bohater zbiorowy, styl podniosły
bohater tragiczny i bajroniczny – Jacek Soplica
motyw zmiany imienia – przemiana Soplicy w Księdza Robaka
szlachta – portret warstwy społecznej
dworek – arkadia, symbol utraconej ojczyzny
natura opiekuje się ludźmi – zgodność człowieka i przyrody
Napoleon – nadzieja na odzyskanie niepodległości
patriotyzm – umiłowanie ojczyzny, tradycji i wspólnoty
„Balladyna” Juliusza Słowackiego
rola sił nadprzyrodzonych – ingerencja zjawisk magicznych
piętno Kaina – zbrodnia siostrzana, kara moralna
natura wymierza sprawiedliwość – deszcz, piorun, postać Goplany
ludowość – stylizacja językowa, treść oparta na legendach
odwołania do Szekspira – inspiracja „Makbetem” i „Hamletem”
„Zemsta” Aleksandra Fredry
trzy typy komizmu:
komizm postaci – charakterologiczne przerysowanie bohaterów
komizm sytuacyjny – nieporozumienia, konflikty, zwroty akcji
komizm językowy – zabawy słowem, powiedzonka, język szlachecki
nazwiska znaczące – Rejent, Cześnik, Papkin
szlachta – satyryczny portret środowiska ziemiańskiego
pozytywizm
Najważniejsze pojęcia i motywy literackie
praca organiczna – traktowanie społeczeństwa jak żywego organizmu; każda jego część musi działać sprawnie i harmonijnie
praca u podstaw – edukacja i pomoc warstwom najbiedniejszym
emancypacja – dążenie do równouprawnienia kobiet, walka o dostęp do edukacji i pracy
asymilacja mniejszości narodowych i wyznaniowych – współistnienie, integracja społeczna Żydów, Niemców, Litwinów
scjentyzm – przekonanie o nadrzędnej roli nauki i wiedzy w poznaniu świata
ewolucjonizm społeczny – rozwój społeczeństwa jako proces stopniowy, oparty na postępie
powstanie styczniowe – źródło rozczarowania romantyczną wizją walki, punkt wyjścia do realistycznej refleksji
język ezopowy – język aluzji i metafor używany dla ominięcia cenzury
ku pokrzepieniu serc – literatura mająca podnieść na duchu naród po klęskach
oniryzm – poetyka snu, wizje i halucynacje jako forma ekspresji wewnętrznych przeżyć
utylitaryzm – użyteczność literatury i sztuki, ich rola wychowawcza
powieść tendencyjna – literatura z wyraźnym przesłaniem ideowym i społecznym
„Lalka” Bolesława Prusa
powieść rozrachunkowa – analiza przyczyn upadku polskiego społeczeństwa
theatrum mundi – świat jako scena, życie jako gra pozorów
praca organiczna i praca u podstaw – pozytywistyczne ideały Wokulskiego
emancypacja
asymilacja mniejszości – motyw relacji Wokulskiego ze Szlangbaumem
scjentyzm
ewolucjonizm
powstanie styczniowe – biografia Wokulskiego jako reprezentanta pokolenia
język ezopowy
nierówności klasowe – konflikt między arystokracją a mieszczaństwem
bohater werterowski – Wokulski jako postać tragiczna, rozdarta między uczuciem a rozumem
Napoleon – mit bohatera, symbol utraconych nadziei
non omnis moriar
„Potop” Henryka Sienkiewicza
ku pokrzepieniu serc – odbudowa morale narodu poprzez mitologizację historii
bohater bajroniczny – Kmicic jako postać dynamiczna, pełna namiętności i dramatycznych decyzji
motyw zmiany imienia – przemiana Kmicica w Babinicza jako symbol moralnej odnowy
etos rycerski – wierność ojczyźnie, odwaga, lojalność
motyw zdrady i odkupienia win – droga do wewnętrznego oczyszczenia
bohater wallenrodyczny – działanie pod fałszywą tożsamością w imię wyższych wartości
motyw oblężonej twierdzy – Jasna Góra jako symbol duchowej i narodowej siły
mitologizacja – heroizacja przeszłości, tworzenie narodowych wzorców
historyzm (poetyka maski) – stylizacja językowa i realia XVII wieku
sarmacja – obraz barwnego i dumnego świata szlacheckiego
„Zbrodnia i kara” Fiodora Dostojewskiego
motyw winy i kary – zbrodnia jako źródło moralnego upadku i wewnętrznego rozdarcia
oniryzm – sen jako forma ekspresji podświadomych lęków i wyrzutów sumienia
religia jako siła uzdrawiająca – duchowa przemiana Raskolnikowa pod wpływem Soni
modernizm / Młoda Polska
Najważniejsze pojęcia i motywy literackie
symbolizm – posługiwanie się wieloznacznymi symbolami wyrażającymi emocje, idee, przeżycia duchowe
ekspresjonizm – wyrazistość, deformacja rzeczywistości, kontrast
impresjonizm – uchwycenie ulotnych wrażeń, nastrojowość, subtelność
neoromantyzm – powrót do romantycznych idei: duchowości, narodowości, wizji artysty jako wybrańca
dekadentyzm – poczucie schyłku cywilizacji, niemoc, znużenie i lęk przed przyszłością
fin de siècle – „koniec wieku” jako czas kryzysu wartości i przełomu epok
nirwana – wyzwolenie się z cierpienia, tęsknota za nieistnieniem
dandys – esteta, prowokator, jednostka świadomie ekscentryczna
nietzscheanizm – filozofia siły, nadczłowieka, przezwyciężenia słabości i konwenansów
schopenhauerianizm – pesymizm, przekonanie o bezsensowności istnienia
artysta kontra filister – konflikt między twórcą a mieszczańskim społeczeństwem, które odrzuca sztukę
sztuka dla sztuki – przekonanie o autonomii sztuki, brak funkcji dydaktycznej czy moralnej
„Wesele” Stanisława Wyspiańskiego
rola sił nadprzyrodzonych – duchy i widma jako emanacja zbiorowej podświadomości
podziały klasowe – niemożność porozumienia inteligencji i chłopów
neoromantyzm – powrót do motywów narodowych, mitów i postaci romantycznych
chata – symbol Polski: centrum wydarzeń, miejsce spotkania, zarazem przestrzeń zamknięta
obraz społeczeństwa – panorama polskich warstw społecznych, narodowych słabości i iluzji
rozbudowana symbolika – postaci widm i osób realnych jako znaki idei i lęków
chocholi taniec – symbol marazmu, zniewolenia, braku gotowości do działania
przesłanie: jeszcze to nie jest czas na odzyskanie niepodległości
dwudziestolecie międzywojenne
Najważniejsze pojęcia i motywy literackie
szukanie dróg na odbudowę Polski – refleksja nad kształtem niepodległego państwa, ideowe i społeczne dylematy młodego pokolenia
Skamandryci – grupa poetów głoszących afirmację życia, codzienności, języka potocznego i miasta (np. Tuwim, Słonimski, Lechoń, Iwaszkiewicz, Wierzyński)
futuryści – twórcy buntujący się przeciw tradycji, promujący nowoczesność, szybkość, energię, szok językowy
awangarda – eksperymenty formalne, nowoczesna poezja i proza, hasło: „minimum słów, maksimum treści”
„Przedwiośnie” Stefana Żeromskiego
tytuł znaczący – metafora czasu przejściowego, oczekiwania na właściwe „wiosenne” odrodzenie Polski
trzy drogi odbudowy Polski:
utopia szklanych domów – ideał nierealny, ale pociągający
reformy Gajowca – program pracy organicznej i stopniowych zmian społecznych
komunizm – radykalna droga rewolucyjna, odrzucona przez bohatera
nazwiska znaczące
paralela losów głównego bohatera z losami Polski – zagubienie, dojrzewanie, konieczność wyboru własnej drogi ideowej
wojna i okupacja
Najważniejsze pojęcia i motywy literackie
człowiek zlagrowany – osoba odczłowieczona, zredukowana do biologicznego przetrwania (termin Tadeusza Borowskiego)
lagier – obóz koncentracyjny w hitlerowskim systemie represji
łagier – obóz pracy przymusowej w ZSRR (system sowiecki)
czas odwróconego dekalogu – epoka, w której wartości moralne tracą znaczenie, a zło staje się normą
czas apokalipsy spełnionej – doświadczenie końca świata moralnego, fizycznego i ludzkiego
pokolenie Kolumbów – młodzi ludzie urodzeni ok. 1920 roku, dojrzewający w czasie wojny
dehumanizacja – proces odbierania godności, uprzedmiotowienia człowieka
moralność – dylematy etyczne w sytuacjach granicznych
powstanie w getcie – dramatyczny akt oporu warszawskich Żydów w 1943 roku
obozy koncentracyjne – miejsca systemowego ludobójstwa i eksperymentów na ludziach
„Proszę państwa do gazu” Tadeusza Borowskiego
człowiek zlagrowany – więzień skoncentrowany na przetrwaniu, zobojętniały na cierpienie innych
lagier – Auschwitz jako miejsce całkowitego zniesienia człowieczeństwa
behawioryzm – narracja pozbawiona emocji, opis faktów i działań, nie ocen
najważniejsze to przetrwać – dewiza warunkująca postawy moralne
dehumanizacja – obojętność, uprzedmiotowienie ludzi, zanik empatii
„Ludzie, którzy szli” Tadeusza Borowskiego
człowiek zlagrowany – funkcjonowanie w świecie absurdu i przemocy
lagier – brutalność systemu obozowego
behawioryzm – obiektywizm, chłód, brak wartościowania
„Inny świat” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego
łagier – sowiecki system opresji, obóz na Syberii
zawsze trzeba być ludzkim – główna teza etyczna autora, niezależnie od warunków
ważny fragment: „Ręka w ogniu” – alegoria moralnego oporu wobec zła
„Zdążyć przed Panem Bogiem” Hanny Krall
tytuł znaczący – śmierć jako nieunikniona, lecz można ją wyprzedzić, wybierając sposób umierania
powstanie w getcie – świadectwo Marka Edelmana, jednego z przywódców
Marek Edelman – postać prawdziwa, lekarz, żydowski działacz
demitologizacja – odbrązowienie heroizmu, pokazanie prawdy bez patosu
wybór sposobu umierania – decyzja jako forma zachowania godności
deheroizacja – odrzucenie patetycznego obrazu walki, skupienie się na codziennym oporze
współczesność
Najważniejsze pojęcia i motywy literackie
totalitaryzm – system oparty na przemocy, kontroli, podporządkowaniu jednostki ideologii
przemoc – narzędzie sprawowania władzy, łamania oporu, niszczenia jednostki
istota zła – filozoficzna refleksja nad źródłami i mechanizmami zła w świecie i człowieku
parabola – forma przypowieści ukazująca uniwersalne prawdy moralne
bohater prometejski – jednostka buntująca się przeciw złu, gotowa do poświęcenia
symbolizm – wieloznaczność i metaforyczność środków wyrazu
metafizyka – pytania o sens istnienia, Boga, wieczność
mitologizacja – nadawanie wydarzeniom lub miejscom głębszego znaczenia kulturowego
nostalgia – tęsknota za przeszłością, która już nie wróci
czas apokalipsy – doświadczenie końca świata wartości, wojny, stanu wyjątkowego
„Dżuma” Alberta Camusa
totalitaryzm – metaforyczna zaraza jako uosobienie zła społecznego i politycznego
bohater prometejski – doktor Rieux walczący mimo beznadziei
różne postawy wobec zła – heroizm, oportunizm, bierność
parabola – powieść jako przypowieść o losie człowieka i społeczeństwa
powtórzenie: bohater prometejski – jednostka odpowiedzialna za innych, mimo świadomości porażki
„Rok 1984” George’a Orwella
totalitaryzm – państwo jako absolutna kontrola, inwigilacja, przemoc symboliczna i fizyczna
Wielki Brat – uosobienie władzy, nadzoru, terroru
krzewienie nienawiści – manipulacja emocjami społecznymi
parabola – uniwersalna opowieść o mechanizmach zniewolenia
walka z systemem – bunt jednostki przeciw opresji
próba buntu – akt heroiczny, choć skazany na klęskę
„Tango” Sławomira Mrożka
odwołanie do futurystów – fascynacja nowoczesnością, gwałtem, siłą
Edek jako efekt zachwytu brutalnością – symbol władzy prymitywnej
konflikt pokoleń – młodzi kontra starzy, anarchia kontra porządek
totalitaryzm – przemoc silniejszego nad rozumem i wrażliwością
groteska – połączenie komizmu i tragizmu w przedstawieniu rzeczywistości
Edek jako figura totalitaryzmu – zwycięstwo siły nad intelektem
„Górą Edek” Marka Nowakowskiego
odwołanie do „Tanga” – kontynuacja problematyki społeczno-politycznej
przemoc niestety wygrywa – triumf brutalności nad wartościami
siła nad intelektem i wrażliwością – krytyczny obraz współczesnego świata
„Miejsce” Andrzeja Stasiuka
mitologizacja – zwyczajne miejsce nabiera cech świętości, wspólnoty, pamięci
ślad dawnych czasów – obecność przeszłości w teraźniejszości
historia i natura – przyroda jako świadek ludzkich losów
nostalgia – uczuciowy stosunek do przeszłości i przestrzeni
„Profesor Andrews w Warszawie” Olgi Tokarczuk
czas apokalipsy – doświadczenie stanu wojennego, rozpad ładu społecznego
spojrzenie z zewnątrz – zagraniczny bohater jako obserwator polskiej rzeczywistości
stan wojenny – metaforyczny i dosłowny obraz represji, milczenia, bezradności