OKUNIEWSKA na maturze?! EBOOKI z tematami maturalnymi

Nud­ny temat matu­ral­ny jest jak gąb­cza­sta, sucha man­da­ryn­ka. Pró­bu­jesz się za to zabrać, odry­wasz skór­kę i już wiesz, że zamiast pysz­nej soczy­stej kle­men­tyn­ki będzie suchy pome­­lo-podo­b­ny wiór. No ale prze­cież zaczęłaś_ąłeś i nie możesz wyrzucić...

Ebook “Jak pisać – Matura podstawowa” już w sklepie!

🔥JUŻ JEST🔥 Ebo­ok “Jak pisać – matu­ra pod­sta­wo­wa”, dzię­ki któ­re­mu przy­go­tu­jesz się do pisa­nia wypra­co­wa­nia na matu­rze 2022! Zebra­łam wszyst­kie naj­waż­niej­sze ele­men­ty, któ­re oma­wiam na swo­ich zaję­ciach – sche­mat wypra­co­wań, zasady...

Patronite: chcesz wesprzeć moją działalność? Wystarczy 5 zł!

Możesz objąć moje dzia­ła­nia patro­na­tem i wspo­móc mnie w two­rze­niu dar­mo­wych lek­cji. https://​patro​ni​te​.pl/​b​a​b​a​o​d​p​o​l​s​k​i​e​go/

Julia Wieniawa “Oddycham”, czyli co można robić na szczycie słupa | Ale Jazz! Podcast | S01E03

Ane­ta Kory­ciń­ska — Baba od pol­skie­go i Janek Bro­żek — kul­tu­ro­znaw­ca — dzie­li nas deka­da, co w kwe­stii zna­jo­mo­ści kul­tu­ry popu­lar­nej ozna­cza lata świe­tle. Inter­pre­tu­je­my tek­sty pio­se­nek i lubi­my się zaska­ki­wać. Tym razem zasta­na­wia­my się, cze­mu Julia Wieniawa...

Znaczenie tytułu i jego rola w odczytaniu sensu utworu. Omów zagadnienie na podstawie opowiadania Górą „Edek” Marka Nowakowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst

Wstęp: Tytuł peł­ni przede wszyst­kim funk­cję iden­ty­fi­ka­cyj­ną tek­stów kul­tu­ry. Dzię­ki nie­mu odbior­ca wie, z jakim dzie­łem ma do czy­nie­nia (tytuł pozwa­la odróż­nić dzie­ło X od dzie­ła Y). O tym, że tytuł jest istot­ny, świadczy...

Metafora jako sposób ukazania rzeczywistości. Omów zagadnienie na podstawie opowiadania Górą „Edek” Marka Nowakowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst

Wstęp: Meta­fo­ra to śro­dek eks­pre­sji języ­ko­wej, któ­re­go isto­tą jest prze­nie­sie­nie zna­cze­nia wyra­zu na inne sło­wo w celu wyka­za­nia jakie­goś podo­bień­stwa. Ta defi­ni­cja obo­wią­zu­je od setek lat (zapro­po­no­wał ją Ary­sto­te­les w Poety­ce) i od tego czasu...

Matura ustna 2023 – zagadnienia z opowiadania Górą “Edek” Marka Nowakowskiego

Górą “Edek” to krót­kie opo­wia­da­nie Mar­ka Nowa­kow­skie­go napi­sa­ne w 1999 r. Miej­scem akcji jest uli­ca w bli­żej nie­okre­ślo­nym mie­ście, a głów­nym boha­te­rem tek­stu – kie­row­ca for­da, któ­ry zmu­sza kie­row­cę małe­go fia­ta do ustą­pie­nia miejsca...

Obraz Warszawy i jej mieszkańców w dramatycznym momencie historycznym. Omów zagadnienie na podstawie opowiadania Profesor Andrews w Warszawie Olgi Tokarczuk. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst

Wpro­wa­dze­nie: Bez dwóch zdań War­sza­wa jest jed­nym z naj­bar­dziej doświad­czo­nych przez histo­rię miast w Euro­pie. Obec­na sto­li­ca Pol­ski doświad­czy­ła mię­dzy inny­mi walk i bole­snych repre­sji po powsta­niu listo­pa­do­wym i stycz­nio­wym, a w kolej­nym stu­le­ciu zosta­ła nie­mal całkowicie...

Matura ustna 2023 – zagadnienia z opowiadania “Profesor Andrews w Warszawie” z omówieniem

Opo­wia­da­nie “Pro­fe­sor Andrews w War­sza­wie” pocho­dzi ze zbio­ru opo­wia­dań “Gra na wie­lu bęben­kach” wyda­ne­go po raz pierw­szy w 2001 r. Wśród pytań jaw­nych na matu­rze ust­nej z języ­ka pol­skie­go w 2023 r. znaj­du­ją się dwa zagad­nie­nia, w któ­rych należy...

SEMANTYKA: synonimy, antonimy, homonimy, homofony, homografy, eponimy

Zarów­no na egza­mi­nie ósmo­kla­si­sty, jak i na matu­rze pod­sta­wo­wej z języ­ka pol­skie­go mogą się poja­wić pyta­nia z zakre­su seman­ty­ki. Z regu­ły nie są to trud­ne zada­nia, ale trze­ba pamię­tać o kil­ku pod­sta­wo­wych defi­ni­cjach: SYNONIMY – wyra­zy bliskoznaczne –...

Funkcje zdań i akapitów (pewniak na maturze!)

W nie­mal każ­dym arku­szu matu­ral­nym znaj­du­je się zada­nie, w któ­rym nale­ży okre­ślić funk­cję zdań lub całych aka­pi­tów w tek­ście źró­dło­wym. Zada­nie jest o tyle trud­ne, że lista funk­cji zdań i aka­pi­tów jest nie­ogra­ni­czo­na. Mało...

Black Friday: 40% rabatu na materiały edukacyjne!

Od dziś do nie­dzie­li 28.11.2021 w moim skle­pie inter­ne­to­wym 40% zniż­ki na wszyst­kie elek­tro­nicz­ne mate­ria­ły do nauki! Aby sko­rzy­stać z raba­tu wpisz w koszy­ku kod „MNIEJ”. Zniż­ka dzia­ła na ebo­oki, webi­na­ry, pla­ne­ry, plan­sze infor­ma­cyj­ne i ćwi­cze­nia (zarów­no na kategorię...

Przyroda jako świadek historii. Omów zagadnienie na podstawie utworu Gloria victis Elizy Orzeszkowej. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst

Wpro­wa­dze­nie: Mówiąc o świad­kach czę­sto myśli­my jedy­nie o ludziach, któ­rzy mogą dać świa­dec­two tego, co widzą. W swo­im antro­po­cen­trycz­nym podej­ściu zapo­mi­na­my o tym, że nie jeste­śmy jedy­ni na Zie­mi – i że świad­kiem histo­rii może być także...

Historyczna pamięć o powstaniu styczniowym. Omów zagadnienie na podstawie utworu Gloria victis Elizy Orzeszkowej. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst

Wpro­wa­dze­nie: Powsta­nie stycz­nio­we wybu­chło 22 stycz­nia 1863 r. i zakoń­czy­ło się wiel­ką poraż­ką powstań­ców – wal­ki trwa­ły aż do jesie­ni 1864 r. i według róż­nych sza­cun­ków kosz­to­wa­ły życie ok. 10 – 20 tysię­cy osób. Znacz­nie poważ­niej­szym skutkiem...

Motyw bohaterów zapomnianych przez naród. Omów zagadnienie na podstawie utworu Gloria victis Elizy Orzeszkowej. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst

Wpro­wa­dze­nie: Nie bez powo­du mówi się, że histo­rię piszą zwy­cięz­cy. Cho­ciaż aktu­al­ny kształt świa­ta zawdzię­cza­my wie­lu ludziom goto­wym poświę­cić swo­je życie, tak napraw­dę na kar­tach histo­rii zapi­su­ją się jedy­nie poszcze­gól­ne jed­nost­ki – zwykle...

Darmowy temat rozprawki maturalnej – matura podstawowa 2022

Dzię­ki uprzej­mo­ści Justy­ny Bia­ło­wąs, autor­ki powie­ści “Wołyń­ska gra” przy­go­to­wa­łam spe­cjal­ny temat matu­ral­ny bazu­ją­cy na frag­men­cie tek­stu. Zachę­cam do pisa­nia roz­pra­wek na ten temat – w ten spo­sób nie tyl­ko prze­ćwi­czysz pisa­nie, lecz tak­że poznasz...

Przykład rozprawki: Czy w koleżeństwie i przyjaźni lepiej kierować się uczuciem, czy rozumem?

Przy­kład roz­praw­ki uczniow­skiej (publi­ku­ję za zgo­dą autor­ki), umiesz­czo­ny w tabe­li rozprawek

Przykład rozprawki: Czy zgadzasz się ze stwierdzeniem, że wspomnienia to jedyny wehikuł czasu, jakim dysponujemy?

Roz­praw­ka uczniow­ska wraz z pla­nem pracy

Przykład rozprawki: Czy doświadczenia życiowe bohaterów literackich mogą być pouczające dla czytelników?

Przy­kład roz­praw­ki uczniow­skiej (publi­ku­ję za zgo­dą autor­ki), umiesz­czo­ny w tabe­li rozprawek

Przykład rozprawki maturalnej: Czy dążenie do lepszego świata usprawiedliwia zabijanie?

Pra­ca matu­ral­na 2022

Przykład rozprawki maturalnej: Czym jest tożsamość człowieka — świadomością własnej odrębności czy poczuciem przynależności do jakiegoś środowiska?

roz­praw­ka matu­ral­na 2022

Przykład rozprawki maturalnej: Wierność zasadom czy życiowy konformizm – jaką postawę wobec rzeczywistości powinien przyjąć człowiek?

przy­kład rozprawki

Moralna odpowiedzialność za czyny. Omów zagadnienie na podstawie Makbeta Williama Szekspira. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Wpro­wa­dze­nie: War­to się zasta­no­wić, czym jest moral­ność i w jakim aspek­cie będzie ona roz­pa­try­wa­na? Czy mamy na myśli pra­wo chrze­ści­jań­skie, czy ludz­kie? Czy istot­ne są tu wska­za­nia wia­ry, czy huma­ni­zmu? Mora­li­za­tor­skie funk­cje tek­stów zwy­kle skła­nia­ją czytelników...

Wina jako motyw literacki. Omów zagadnienie na podstawie Makbeta Williama Szekspira. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Wpro­wa­dze­nie: Poję­cie winy to jeden z naj­bar­dziej uni­wer­sal­nych tema­tów podej­mo­wa­nych przez arty­stów. Jest ona jed­nak wyko­rzy­sty­wa­na na wie­le róż­nych spo­so­bów – nie tyl­ko jest pali­wem napę­do­wym dla akcji utwo­ru (wie­le współ­cze­snych dra­ma­tów traktuje...

Ludzkie życie jako wędrówka. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Odysei Homera. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Wpro­wa­dze­nie: Życie jest jak podróż z punk­tu A do punk­tu Z. Nie wie­my, w któ­rym momen­cie zakoń­czy się życie (kie­dy dogo­ni nas meta), ale wie­my, że jest nią śmierć. Arty­ści czę­sto wyko­rzy­stu­ją w swo­ich dzie­łach motyw...

Rola przyrody w życiu jednostki i zbiorowości. Omów zagadnienie na podstawie Chłopów (tomu I – Jesień) Władysława Stanisława Reymonta. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Wpro­wa­dze­nie: Czło­wiek od zawsze pró­bo­wał wal­czyć z przy­ro­dą; chciał ją okieł­znać i wyko­rzy­sty­wać do wła­snych celów, ale ta wal­ka zawsze była z góry ska­za­na na poraż­kę. Nawet wte­dy, gdy wraz z rewo­lu­cją prze­my­sło­wą ludz­kość zda­wa­ła się zapanować...

Obyczaj i tradycja w życiu społeczeństwa. Omów zagadnienie na podstawie Chłopów (tomu I – Jesień) Władysława Stanisława Reymonta. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

W puli 280 pytań jaw­nych na matu­rę ust­ną 2023 r. poja­wia się aż sie­dem zagad­nień zwią­za­nych z powie­ścią “Chło­pi” (tom I – “Jesień”) Wła­dy­sła­wa Rey­mon­ta. Czy wiesz, jak omó­wić oby­czaj i tra­dy­cję w życiu spo­łe­czeń­stwa w odnie­sie­niu do powieści...

Dlaczego szukanie informacji na własną rękę może być niebezpieczne?

🤔 Czy wiesz, że zda­niem nie­któ­rych Fin­lan­dia nie ist­nie­je i jest wyni­kiem spi­sku Rosji i Japo­nii? To nic, że milio­ny osób zamiesz­ku­ją­cych 🇫🇮 Fin­lan­dię nie zga­dza­ją się z tą teo­rią. Tego typu wnio­ski nasu­wa­ją się, gdy szu­ka­my infor­ma­cji na wła­sną rękę. Jak nie wpaść w pułap­kę efek­tu potwier­dze­nia? Tim Har­ford w swo­jej książ­ce „Jak ogar­nąć świat i odróż­nić fak­ty od wyobra­żeń” wska­zu­je zło­tą regu­łę – bądź cie­kaw. Wystar­czy tyl­ko tro­chę złej woli, aby fak­ty sta­ły się kłamstwem.

Szkoła Równego Traktowania – bezpłatny projekt dla nauczycieli

Ruszy­ła rekru­ta­cja do III edy­cji Szko­ły Rów­ne­go Trak­to­wa­nia (SRT), bez­płat­ne­go pro­gra­mu anty­dy­skry­mi­na­cyj­ne­go dla nauczy­cie­lek i nauczy­cie­li.  Celem pro­jek­tu jest budo­wa­nie przy­ja­zne­go i bez­piecz­ne­go śro­do­wi­ska szkol­ne­go, wol­ne­go od dys­kry­mi­na­cji, prze­mo­cy i wyklu­cze­nia. Chce­my to osiągnąć...

ALE JAZZ! PODCAST – Nowy odcinek: ELEKTRYCZNE GITARY

Week­end się skoń­czył, więc by pomóc ci w powro­cie do pracy/szkoły – nasz kolej­ny nie­śmiesz­ny odci­nek pod­ca­stu, któ­ry miał być zabawny.

LAS RĄK: Moje świece i herbaty do kupienia stacjonarnie w Warszawie!

Uwa­ga! Od dziś moż­na kupić moje świe­ce i her­ba­ty na Mar­szał­kow­skiej 140. 

TWO BOYS ONE WIESZCZ – Jak popkultura pomaga w nauczaniu o romantyzmie?

Udo­stęp­niam swo­ją pre­zen­ta­cję (oczy­wi­ście mówi­łam wię­cej i oma­wia­łam te obra­zy, ale cho­ciaż taki ślad niech pozostanie). 

ROMANTYKON 1 – 12.11.2021

♥️♥️♥️ to był wspa­nia­ły dzień

Co z tą ku*wą?

Uwa­ga! Woland z “Mistrza i Mał­go­rza­ty” przy­je­chał do Warszawy! 

Aktor­ka Bar­ba­ra Kur­dej-Sza­tan, opu­bli­ko­wa­ła na Insta­gra­mie wpis, w któ­rym odnio­sła się do wideo z funk­cjo­na­riu­sza­mi Stra­ży Gra­nicz­nej i sytu­acji, któ­ra dzie­je się na gra­ni­cy. W emo­cjo­nal­nym tonie jej wypo­wie­dzi, opu­bli­ko­wa­nej na pry­wat­nym kon­cie spo­łecz­no­ścio­wym, wyra­ża­ła fru­stra­cję wobec prze­mo­cy, zasto­so­wa­ła też w róż­nych kon­fi­gu­ra­cjach wul­ga­ryzm “ku*wa” i mię­dzy inny­mi to sło­wo sta­ło się przy­czy­ną spo­rów. Jed­ni bro­ni­li jego zasto­so­wa­nia, a pre­zes TVP w ramach kary zwol­nił ją z pra­cy w seria­lu „M jak miłość”. To kolej­na histo­ria o mocy słowa!
Nie będę tu roz­wa­żać, czy mogła/powinna jako oso­ba publicz­na wyra­żać się w ten spo­sób, ale niech pierw­szy rzu­ci kamie­niem, kto pod wpły­wem emo­cji nie rzu­cił sło­wem na “k”. Oczy­wi­ście — to nie­grzecz­ne, oczy­wi­ście — nie wypa­da, ale ile razy sama siar­czy­ście zaklę­łam! Przy sko­kach z Dwóch Wież nasłu­cha­łam się tyle homo­ni­mów ku*wy, że aż żału­ję, że nie nagry­wa­łam. Każ­dy okrzyk wyra­żał inne emocje.
Czy tobie zda­rza się sto­so­wać wul­ga­ry­zmy? W jakich sytu­acjach? Jak oce­niasz ich zastosowanie?

Przeciążenie informacyjne

Cza­cha mi dymi! Jestem jak czaj­nik zosta­wio­ny na gazie, woda kipi, para bucha na kafel­ki, cała kuchen­ka do sprzą­ta­nia. (Dla cie­bie spa­lam się). Czu­ję się prze­peł­nio­na infor­ma­cja­mi — zły­mi wie­ścia­mi ze świa­ta. Sły­szę: „świa­ta nie zba­wisz”. I co mam z tą radą zro­bić, sko­ro cier­pię na syn­drom mesja­sza? Tak, to naiw­ne, tak to wykań­cza­ją­ce, wiem, jak on skoń­czył. Czy­ta­łam też „Siłacz­kę”. Cią­gle się uczę i mam kom­pleks nie­do­in­for­mo­wa­nia, nie­wie­dzy. Muszę w koń­cu przy­znać się przed sobą, że nie dam rady wszyst­kim pomóc i chy­ba czas posłu­chać Kan­dy­da i upra­wiać swój ogró­dek. Wstyd mi tej sła­bo­ści, ale czu­ję się bez­sil­na wobec prze­mo­cy, któ­ra dzie­je się w szko­łach i kra­ju (szko­ła to minia­tu­ra pań­stwa), zagu­bio­na w plot­kach i wyci­sza­niu nie­wy­god­nych fak­tów, wal­kach na każ­dym polu. Im wię­cej wiem, tym mi trud­niej. Pamię­ta­cie Ido­la z „Gdzie jest Nemo?” – to ten ska­lar, któ­ry mówił: „Ryby powin­ny pły­wać w oce­nie. W akwa­rium wariu­ją”. Czas nauczyć się dystansu. 

W poście prze­czy­ta­cie o tym, czy wie­dza daje wła­dzę, napi­sa­łam też o click­ba­itach (nawet ja, zwy­kła polo­nist­ka, byłam ich ofia­rą), o trud­no­ściach z wery­fi­ko­wa­niem infor­ma­cji (pole­cam zoba­cze­nie w Wiki­pe­dii hasła „Busz­me­ni”) i war­to­ści sło­wa w dzi­siej­szych mediach. 

CZY WIESZ, ŻE Już sześcioletnie dziewczynki wierzą, że błyskotliwość jest cechą typową dla chłopców?

To też świet­ny pomysł na zaba­wę: wyty­puj­cie super­bo­ha­ter­ki w swo­jej pracy/szkole.

mit a przypowieść – cechy gatunkowe

Mit i przy­po­wieść – defi­ni­cje i cechy gatun­ko­we + gra do utrwa­le­nia wiedzy

Jakie zapomniane formy językowe wskrzeszesz?

Mam świa­do­mość, że te świę­ta nie dla wszyst­kich były cza­sem spo­tkań rodzin­nych i wspo­mnień. Chcia­ła­bym jed­nak, byś dla zdro­wia (ja tego potrze­bu­ję), na chwi­lę odpędzi_ złe myśli. Mam nadzie­ję, że ta mała języ­ko­wa maskarada...

Na Halloween niespodzianka: nowy podcast, na dodatek nieśmieszny – Ale Jazz! Podcast

Ale Jazz! Podcast

Kosmos Dla Dziewczynek: 11 SUPERBOHATEREK na 11 listopada

Warsz­ta­ty z oka­zji Dnia Niepodległości

HiT. Będzie nowy przedmiot w szkole. “Mam wiele obaw”

Wypo­wie­dzia­łam się dla WP​.pl na temat pla­no­wa­ne­go przed­mio­tu “Histo­ria i Teraź­niej­szość” – czy­li dla­cze­go to nie jest HIT.

O czym uczyć na lekcjach HiT?

To będzie HiT, aż nam kap­cie spad­ną. Kie­dyś przy prze­wro­cie na trze­pa­ku za wcze­śnie puści­łam uścisk i zamro­czy­ło mnie na kil­ka minut. Wte­dy zain­te­re­so­wa­łam się poli­ty­ką. Zda­wa­łam póź­niej matu­rę roz­sze­rzo­ną z WOSu, więc jakoś prze­ży­łam, ale nie wiem, czy dam radę z kolej­nym prze­wro­tem. Dla­te­go wola­ła­bym, by ten WOS jed­nak został, bo to jeden z nie­licz­nych przed­mio­tów, któ­ry roz­bu­dza świa­do­mość spo­łe­czeń­stwa oby­wa­tel­skie­go. A HiTów w edu­ka­cji mamy już tak wie­le, że coraz trud­niej pobu­dzać do refleksji. 

Jaką ocenę powstania listopadowego Słowacki zawarł w Kordianie? (zarzuty wobec przywódców pojawiających się w przygotowaniu, znaczenie udziału diabelskich sił w procesie ich tworzenia).

Oce­na powsta­nia listo­pa­do­we­go w “Kor­dia­nie” Juliu­sza Sło­wac­kie­go jest jed­no­znacz­nie nega­tyw­na. Widać to w pierw­szej sce­nie nazwa­nej “Przy­go­to­wa­nie (ROKU 1799 DNIA 31 GRUDNIANOCY)”, w któ­rej to kazał dia­błom, cza­row­ni­com i demo­nom two­rzyć nowy, XIX...

Uzasadnij, że “Kordian” jest dramatem romantycznym

Kor­dian” jest utwo­rem dra­ma­tycz­nym napi­sa­nym przez Juliu­sza Sło­wac­kie­go w 1833 r.  Utwór jest jed­nym z naj­waż­niej­szych w dorob­ku pol­skie­go wiesz­cza i jed­no­cze­śnie ucho­dzi za wzór dra­ma­tu roman­tycz­ne­go. Widać to przede wszyst­kim w war­stwie for­mal­nej – “Kor­dian” wyróżnia...

rodzaje i funkcje słowników

Wykaz typów słow­ni­ków, któ­ry war­to znać w szko­le podstawowej

notatka encyklopedyczna

Jak napi­sać notat­kę ency­klo­pe­dycz­ną w szko­le podstawowej?

filozofia na lekcjach języka polskiego w szkole podstawowej – pojęcia

Filo­zo­fo­wie, o któ­rych trze­ba wie­dzieć na lek­cjach języ­ka polskiego

pisownia NIE z częściami mowy

Orto­gra­fia: pisow­nia par­ty­ku­ły “nie”

mowa zależna i niezależna

jak roz­po­znać mowę zależ­ną i niezależną?

egzamin ósmoklasisty 2022: dostosowania

Do 9 listo­pa­da trze­ba poin­for­mo­wać szko­łę o orzeczeniach

Przestańcie mi kobiety prześladować!

O sek­su­ali­za­cji i tym, dla­cze­go ofia­ry mówią o niej po latach. 

PSYCHIATRZYPSYCHOLODZY polecani przez młode osoby

Publi­ku­ję listę specjalistów/ek pole­ca­nych przez mło­de oso­by i leczą­cych mło­de osoby.
#psy­chia­tria­dzie­cię­ca

SQUID GAME: TOP 6 motywów maturalnych

Pod­bi­jam YouTu­be! Nagra­łam też podcast. 

Kosmos Dla Dziewczynek: SUPERBOHATERKI w Waszej klasie

mam zaszczyt być amba­sa­dor­ką pro­jek­tu SUPERBOHATERKI w Waszej kla­sie orga­ni­zo­wa­ne­go przez Fun­da­cję Kosmos Dla Dziew­czy­nek, któ­re­go celem jest zwięk­sza­nie świa­do­mo­ści na temat inspi­ru­ją­cych kobiet.

Podsumowanie roku działań ministra edukacji

Warszawa w budowie: debata o przyszłości edukacji

Deba­ta o przy­szło­ści edu­ka­cji w Muzeum Sztu­ki Nowoczesnej

Podcast Fundacja Integracja: Radykalna empatia

O tym, że o kobie­tach zwy­kle pisze się w kon­tek­ście ich uro­dy – a więc z per­spek­ty­wy hete­ro­sek­su­al­nych męż­czyzn. To jest uprzed­mio­to­wie­nie zakła­da­ją­ce, że kobie­ta jest tyl­ko obiek­tem sek­su­al­nym i nie może się np. reali­zo­wać w pracy.

Projekt: (Nie)znane kobiety Wikipedii i mój warsztat o inkluzywnym języku

Pro­jekt two­rze­nia haseł w Wiki­pe­dii pro­wa­dzo­ny przez Marię Wero­ni­kę Kmoch.

Techno Polo podcast: Wojna, demokracja i kartkówki na Zoomie

Mia­łam oka­zję wypo­wie­dzieć się o cyfro­wych roz­wią­za­niach w edukacji.

Czy jest sens czytać lektury szkolne?

Czy szkoły i biblioteki potrzebują „parasoli licencyjnych”?

Cały tekst pocho­dzi ze stro­ny: https://​www​.legal​na​kul​tu​ra​.pl/​p​l​/​p​r​a​w​o​-​w​-​k​u​l​t​u​r​z​e​/​p​r​a​w​o​-​w​-​p​r​a​k​t​y​c​e​/​n​e​w​s​/​1​7​1​6​,​c​z​y​-​s​z​k​o​l​y​-​i​-​b​i​b​l​i​o​t​e​k​i​-​p​o​t​r​z​e​b​u​j​a​-​p​a​r​a​s​o​l​i​-​l​i​c​e​n​c​y​j​n​ych

Wprost: prezenty na Dzień Nauczyciela

We WPROST mówię o tym, że pre­zen­ty są miłe, ale naj­pięk­niej­szy to album ze zdję­cia­mi i podpisami.