MOTYW: dom

“Na dom w Czarnolesie” Jan Kochanowski – podmiot liryczny prosi Boga, by mógł zawsze tu mieszkać, bo to jego ojczyzna, piękny dom wśród natury, przyjaciół, życzliwości; niczym raj – motyw arkadyjski.

„Pan Tadeusz” Adam Mickiewicz – Soplicowo – piękny dom, skromny, ale dostojny, patriotyczny – zegar kurantowy gra Mazurka Dąbrowskiego, liczne portrety: Kościuszki i Rejtana; dom bielony, chroniony od wiatru przez przyrodę – drzewa topoli; panuje tu porządek; niedaleko jest zamek;

 “Zemsta” Aleksander Fredro – Raptusiewicz i Milczek są współwłaścicielami zamku i mają spór o mur graniczny, każdy z nich chce go mieć w swoim posiadaniu, Rejent go naprawia, a Cześnik niszczy jego naprawy;

„Quo vadis” Henryk Sienkiewicz – pałac Nerona, cesarza rzymskiego, jest pełen bogactw i nieustannie trwają w nim uczty; jest to miejsce pijaństwa i rozpusty; dom rodzinny – chrześcijański – tworzy ludzi miłosiernych, wierzących 

“Ziele na kraterze” Melchior Wańkowicz – dom rodzinny w Warszawie, sielanka, wspólne zabawy rodziców – Zofii i Melchiora Wańkowiczów z córkami Krysią i Martą;szczęście to zostanie zburzone przez drugą wojnę światowa, która rozbije rodzinę, Marta będzie w Stanach Zjednoczonych, Krysia zginie, Melchior będzie musiał opuścić Polskę, a Zofia będzie bezskutecznie szukała zwłok córki.

„W Szetejniach” Czesław Miłosz – dom rodzinny, wspomnienia wsi, smaków, zapachów – wszystko zostanie w podmiocie lirycznym na zawsze, mówi wręcz, że cokolwiek w życiu robił, zawsze był zwrócony twarzą do rzeki, którą znał z dzieciństwa; to czas młodości go ukształtował

„Opowieść wigilijna” Charlesa Dickensa – Ebenezer Scrooge został oddany przez ojca do szkoły z internatem, tam nie był lubianym dzieckiem, czuł się samotny, spędzał sam święta; nauczył się, że nie wolno nikomu ufać; to porzucenie sprawiło, że stał się człowiekiem skąpym i niemiłym, odrzucał wszystkich, którzy usiłowali się do niego zbliżyć i nienawidził świąt.

„Kamienie na szaniec” Aleksander Kamiński – domy chłopców były domami patriotów; za młodu wszyscy uczyli się historii, byli harcerzami, czytali poezję Juliusza Słowackiego i poświęcali swoje życie w walce o wolność