Kiedy piszemy „i” w zakończeniach?

  • Samo­gło­ska + ji -> i (epo­pE­JA — epopei)

  • wyra­zy zakoń­czo­ne na ‑ea ->  (KorEA — Korei)

  • wyra­za­mi zakoń­czo­ne na –nia, gdy w mia­now­ni­ku wyma­wia­my „-ńa” -> (pusty­nia – pustyni)


Kiedy piszemy „ii” w zakończeniach?

  • wyra­zy zapo­ży­czo­ne, któ­re w mia­now­ni­ku licz­by poje­dyn­czej koń­czą się na ‑ia -> (Por­tu­ga­lIA -> Portugalii)

  • wyra­za­mi zakoń­czo­ne na –nia, gdy w mia­now­ni­ku wyma­wia­my -„nja” -> (har­mo­nia – harmonii)

Zadanie:

Odmień sło­wa w nawia­sie kwa­dra­to­wym. Zada­nie spraw­dza zna­jo­mość zasad pisow­ni “i” w odmia­nie rzeczowników : 

plac­ki z [dynia] = 

kształ­cę się w dzie­dzi­nie [foto­gra­fia] =

jad [żmi­ja] = 

jestem cie­ka­wa [akcja] = 

to spe­cja­list­ka od [pro­mo­cja] = 

nie po [kolej] = 

oma­wiał to na [tera­pia] = 

mam nadzie­ję, że nie będzie [ampu­ta­cja] = 

przy­szedł z bukie­tem [żon­ki­le]  =

nie wywie­raj na mnie [pre­sja] =

stać w [linia] = 

daj mydło tej [fle­ja] = 

nie odkła­daj nauki do [sesja] =

spo­dzie­waj się naszej [inwa­zja] = 

nie zmar­nuj takiej [oka­zja] = 

teraz  nie mam [ane­mia] = 

w ogro­dzie rośnie dużo [szał­wia] = 

uro­dzi­ny [Maja] = 

uro­dzi­ny [Julia] =

wypro­wa­dzi­ła­bym się do [Dania] = 

port w [Gdy­nia] = 

kora­le na [szy­ja] = 

lek­cje [histo­ria sztuki] =