Ze „Stukostrachów” Kinga pamiętam tylko spanie na łyżeczkę, ale jako fanka „Archiwum X” (obejrzałam kilka razy wszystkie sezony) powiem Wam, że to nie detektyw Mulder, a agentka Dana Scully, mimo sceptycyzmu, została wybranką kosmitów. Mam też złą wiadomość, która jest niczym wieść o nieistnieniu Świętego Mikołaja: kosmici nie mają wielkich głów i oczu i chudego ciała – jakby tak wyglądali, to by się przewrócili. Zapewne nie składają się z węgla, bo to mało opłacalne. O ich istnieniu wiemy teoretycznie tyle, ile pokazuje paradoks Fermiego, ale przecież na Ziemi jest wiele kosmicznych osób. Jedną z nich jesteś Ty!
Mam zaszczyt być ambasadorką darmowych warsztatów Fundacji Kosmos dla Dziewczynek, które są przeznaczone dla dzieci w wieku 8-12 lat i adresowane do nauczycieli i nauczycielek. Bohaterkami warsztatów jest 11 wspaniałych Polek. Odważnych, silnych i twórczych kobiet, które podążały własnymi drogami. Agentka, himalaistka, malarka, wynalazczyni, biolożka, pisarka, kolekcjonerka, aktorka, astronomka, władczyni, chemiczka. Różniły je życiorysy, zainteresowania i pasje. Połączyła jedna rzecz: WSZYSTKIE BYŁY SUPER!
Skoro chcemy mówić o herstorii, to zacznijmy to robić w szkołach publicznych, bo to tam kształtuje się świadomość społeczna. Na stronie projektu można znaleźć odwołania do podstawy programowej z wielu przedmiotów.
Warsztaty udostępniamy bezpłatnie nauczycielom i nauczycielkom po zapisach na stronie: SUPERBOHATERKI w Waszej klasie – Fundacja Kosmos dla Dziewczynek
★ MATERIAŁY EDUKACYJNE ★
★ 25-minutowy animowany film, w którym 11 super Polek opowiada o sobie
★ instrukcję, jak wybrać SUPERBOHATERKĘ najbliższą waszej klasie
★ komplet kart SUPERBOHATEREK do wydrukowania
★ certyfikat wyboru do wydrukowania
★ mnóstwo inspiracji, jak świętować cały rok z wybraną SUPERBOHATERKĄ
★ materiały dodatkowe: „Narada rodzinna”, „Głosowanie”
★ DODATKOWO dla pierwszych 600 nauczycieli ze szkół podstawowych – klasowy egzemplarz komiksu „Karolina i Klara. Medalion czasu”, który wyślemy pocztą!
★ WARSZTATY W SZKOLE ★
DLACZEGO (I NA JAKICH LEKCJACH) WARTO PRZEPROWADZIĆ NASZE WARSZTATY?
SUPERBOHATERKI:
- wprowadzają w świat wartości, takich jak: ofiarność, współpraca, solidarność, altruizm, patriotyzm i szacunek dla tradycji
- wskazują wzorce postępowania i budowania relacji społecznych
- rozwijają umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania
- rozbudzają ciekawość poznawczą
- motywują do nauki
- uczą rozwiązywania problemów z wykorzystaniem technik mediacyjnych
- zachęcają do pracy w zespole i społecznej aktywności;
GODZINY WYCHOWAWCZE
- integrują klasę
- wzmacniają relacje uczniowskie
- pokazują różnorodność talentów, pasji i umiejętności
- dają przestrzeń do dyskusji i ćwiczenia umiejętności negocjacyjnych
- HISTORIA
- pokazują historię Polski z innej perspektywy i w nowatorski sposób
- zachęcają do krytycznego analizowania informacji uzyskanych z różnych źródeł
- uczą argumentowania własnego stanowiska w odniesieniu do postaci i procesów historycznych
- ukazują sens poznawania przeszłości dla rozumienia współczesnych procesów
JĘZYK POLSKI
- rozwijają zdolność dostrzegania takich wartości jak: prawda, dobro, piękno, szacunek do człowieka
- kształcą umiejętności porozumiewania się
- zachęcają do praktycznego wykorzystania zdobytych wiadomości
- rozwijają zainteresowania kulturą i literaturą
- rozwijają szacunek do wiedzy
ETYKA
uczą wyrażania szacunku do innych, ich wyborów i wartości
pokazują, na czym polega odpowiedzialność za dokonane wybory
wspierają poznawanie siebie w relacji z innymi osobami
NAUCZANIE ZINTEGROWANE
- integrują klasę
- wzmacniają relacje uczniowskie
- pokazują różnorodność talentów, pasji i umiejętności
- dają przestrzeń do dyskusji i ćwiczenia umiejętności negocjacyjnych
★ MISJA I CEL ★
Dlaczego tak ważne jest, aby Superbohaterki dotarły do szkół?
Bo ich tam nie ma. Znane Polki stanowią tylko kilka procent wszystkich patronów szkół podstawowych w Polsce, w podręcznikach szkolnych zasłużone kobiety pojawiają się jeszcze rzadziej, a jeśli już, to jako bohaterki anegdot, a nie naukowych biogramów. Od początku edukacji nasze dzieci i dziewczynki i chłopcy, przyswajają poczet królów polskich, potem uczą się nazwisk dowódców bitew i bohaterów zrywów powstańczych. Jedyne wybitne Polki, jakie potrafi wymienić większość uczennic i uczniów to niezmiennie Maria Skłodowska-Curie i królowa Jadwiga.
Bo uważamy, że powinny być, żeby dzieci, a w szczególności dziewczynki, miały pełniejszy obraz historii naszego kraju, kształtowanego pasją, działaniem i bohaterstwem, zarówno mężczyzn, jak i kobiet.
Bo uważamy, że muszą być, żeby dziewczynki od wczesnych lat swojej edukacji mogły identyfikować się z wartościowymi i różnorodnymi wzorcami kobiet. Tak, aby mogły poznać różne modele oraz drogi rozwoju i realizacji swoich pasji, uwolnione od ograniczających stereotypów i aby w pełni rozpoznały swój własny potencjał.
Zgodnie z misją naszej Fundacji: „wpieramy dziewczynki dziś, by jutro zmieniały świat”, zwracając się bezpośrednio do dziewczynek oraz ich rodziców i opiekunów od kilku lat wprowadzamy zmianę oddolną. Teraz chcemy pójść o krok dalej.
★ ROZPOZNANIE ★
Doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, że aby dotrzeć do dziewczynek w Polsce z naszym wzmacniającym przesłaniem, potrzebujemy zarazić kosmicznym myśleniem również dorosłych.
Mamy blisko 44-tysięczną wspaniałą społeczność rodziców i opiekunów skupionych wokół idei Kosmosu, ale dla całej rzeszy dziewczynek w Polsce to nie rodzice, ale ich WYCHOWAWCZYNI lub WYCHOWAWCA albo inna znacząca NAUCZYCIELKA, lub ulubiony NAUCZYCIEL jest tym dorosłym, który wskazuje nowe drogi, inspiruje i daje wsparcie.
Każda dziewczynka w Polsce powyżej 7 roku życia objęta jest obowiązkiem szkolnym i prawie każda chodzi do szkoły, w tym 95% z nich do szkół publicznych. A zatem za najbardziej demokratyczny i włączający kanał dotarcia do dziewczynek w Polsce, bez względu na ich miejsce zamieszkania, status ekonomiczny jej rodziny czy kompetencje wychowawcze jej rodziców lub opiekunów uważamy PUBLICZNĄ SZKOŁĘ PODSTAWOWĄ.
W Fundacji mamy wielkie serca, ale też znamy swoje ograniczenia. Własnymi siłami nie dotrzemy wszędzie i do wszystkich, potrzebujemy innych, by nieśli wypracowane w Fundacji wartościowe przesłanie: w jaki sposób mówić do dzieci bez powielania szkodliwych stereotypów, jak wzmacniać dziewczynki w tym, by nie traciły wiary w siebie i jak pokazywać dobre kobiece wzorce, zarówno dziewczynkom, jak i chłopcom. Wierzymy, że ci inni to WY: nauczycielki i nauczyciele, którzy zostaną superbohaterkowymi AMBASADORKAMI i AMBASADORAMI i z powołaniem oraz pasją poniosą nasze idee dalej.
O akcji: https://fundacjakosmos.org/superbohaterki/