Blog to rodzaj strony internetowej zawierającej uporządkowane wpisy na wiele tematów. Pierwotnie blogi miały jedynie formę tekstową, natomiast w ostatnich latach znacznie popularniejsze stały się wideoblogi (odmiana bloga w formie filmowej). Za szczególny rodzaj blogów można uznać także niektóre podcasty (choć wiele z nich uchodzi także za formę audycji radiowej).

Czym jest blog?

Blog to przestrzeń umożliwiająca publikację swoich myśli, opinii i światopoglądu (w formie tekstu, filmu lub nagrania). Pierwotnie blogi były formą pamiętniczka – znajdowały się tam wpisy dotyczące różnych zdarzeń, które przytrafiły się autorce – natomiast obecnie większość blogów ma spójną linię narracyjną (dotyczą np. wybranej kategorii zagadnień).

Blogi dzielą się na:

  • ekspercie,
  • firmowe,
  • reklamowe,
  • hobbystyczne,
  • rozrywkowe,
  • informatyczne

Funkcje blogów w kulturze współczesnej

  • Funkcja edukacyjna – blogi są miejscem publikowania różnych informacji dotyczących konkretnych zagadnień naukowych (np. „Z głową w gwiazdach”, gdzie autor zajmuje się popularyzacją astronomii lub kanał Marcin z lasu Kostrzyński dotyczący tematyki przyrodniczej) albo skupiających się na ważnych problemach społecznych (np. kanał Kasi Babis)
  • Funkcja reklamowa – wiele firm prowadzi na swoich blogach relacje dotyczące wydarzeń w danym przedsiębiorstwie, a także opisuje zagadnienia ciekawe z punktu widzenia klienta (np. firmy produkujące etui do telefonów opisują, jaki pokrowiec najlepiej uchroni smartfon przed zniszczeniem).
  • Funkcja terapeutyczna – publikowanie swoich myśli na blogu jest formą uzewnętrznienia własnych emocji, zderzenia ich z rzeczywistością. Wypowiedzenie tego, co siedzi głęboko wewnątrz nas samych, pozwala przeżyć oczyszczenie (np. „Tu Okuniewska”)
  • Funkcja rozrywkowa – blogi mogą być także miejscem rozrywki, a wpisy – pełne humoru – zapewniać uśmiech zarówno twórcom, jak i odbiorcom (np. MakeLifeHarder
  • Funkcja informacyjna – niektóre blogi są przestrzenią publikowania interesujących informacji, które nie znajdują się w standardowym obiegu medialnym. Mogą to być np. specjalistyczne informacje z konkretnej dziedziny (wędkarstwo, motoryzacja), inspirujące wywiady na różne tematy (np. „Imponderabilia”)
  • Funkcja inspirująca – na blogu można także zamieszczać swoje inspiracje dotyczące własnego hobby (np. wystrój wnętrz, stylizacje, DIY)