Nie ma znaczenia, jaki egzamin piszesz – w starej, czy nowej formule. Kolejność działań powinna być taka sama. 

Po pierwsze – czytasz pytania. 

Po drugie – czytasz tekst/teksty (skoro znasz już pytania, będzie łatwiej szukać odpowiedzi). 

Po trzecie – rozwiązujesz zadania od najłatwiejszego do najtrudniejszego, ale pamiętaj o zadaniu pisemnym za 3 punkty i nigdy go nie pomijaj. Nie trać czasu na zbyt długie rozważanie odpowiedzi w zadaniu za jeden punkt. Idź szybko do wypracowania. 

Po czwarte – czytaj uważnie polecenia! 

W każdym zadaniu sprawdzane są inne umiejętności. Zwracaj uwagę na czasowniki, które występują w poleceniach, bo informuje o tym, czego się od ciebie oczekuje. 

Np.:

  • podaj, wymień, nazwij – krótka odpowiedź, bez wyjaśniania
  • określ, opisz – przedstaw przyczynę, opisz zwięźle
  • rozstrzygnij – zajmij stanowisko (teza) i je uzasadnij (argument)
  • wyjaśnij – podaj przyczynę, skutki problemu, którego dotyczy polecenie
  • uzasadnij, sformułuj argument – odnieść się do tezy, poglądu, opinii zawartej w poleceniu
  • wypisz, zacytuj – zacytuj

Facebook
Twitter
LinkedIn