Relacje międzypokoleniowe w życiu jednostki i społeczności to temat wypracowania maturalnego, który pojawił się na maturze podstawowej w czerwcu 2025 r. W tym wpisie znajdziesz wszystko, co może Cię zainteresować na temat rozprawki Relacje międzypokoleniowe w życiu jednostki i społeczności:
- zasady oceniania
- wyjaśnienie, o czym można napisać przy okazji tego tematu (już niedługo)
- propozycje kontekstów (już niedługo)
Jeżeli szukasz gotowca, który wykorzystasz w swoim wypracowaniu, to mam dla Ciebie złą wiadomość – w tym wpisie tego nie znajdziesz.
Jeżeli jednak chcesz się nauczyć pisać doskonałe wypracowanie, to czytaj dalej, ponieważ pokażę Ci, co zrobić, żeby prawidłowo omówić ten temat.
Relacje międzypokoleniowe w życiu jednostki i społeczności – wypracowanie maturalne
Zacznijmy od początku – czyli od tego, jakie zadanie przed Tobą stoi. Oto treść polecenia z matury w czerwcu 2025 r.
Temat 1.
Relacje międzypokoleniowe w życiu jednostki i społeczności.
W pracy odwołaj się do:
- lektury obowiązkowej – wybranej spośród lektur wymienionych na stronach 3 i 4 tego arkusza egzaminacyjnego
- innego utworu literackiego – może to być również utwór poetycki
- wybranych kontekstów.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę podczas omawiania tego tematu?
Odpowiedź na to pytanie wynika wprost z uszczegółowienia zasad oceniania (czyli z pliku, który znajduje się w zasadach oceniania matury w czerwcu 2025).
Wynika z tego, że przy opracowaniu tematu Relacje międzypokoleniowe w życiu jednostki i społeczności musisz:
- odwołać się do lektury obowiązkowej (bez tego dostaniesz 0 punktów za wypracowanie)
- omówić relacje międzypokoleniowe w życiu jednostki oraz relacje międzypokoleniowe w życiu społeczności błędną ocenę sytuacji oraz omówić wpływ błędnej oceny sytuacji na życie człowieka (musisz omówić oba te elementy na przykładzie każdego utworu literackiego; jeśli omówisz tylko jeden element, wówczas utwór zostanie wykorzystany co najwyżej częściowo funkcjonalnie)
Poniżej znajdziesz natomiast uszczegółowienie zasad oceniania tematu Relacje międzypokoleniowe w życiu jednostki i społeczności (wraz z wyjaśnieniem pojęć kluczowych).
Relacje międzypokoleniowe w życiu jednostki i społeczności – zasady oceniania
Poniżej znajdziesz uszczegółowienie zasad oceniania tego tematu. Dlaczego to ważne? Pamiętaj, że dzięki uszczegółowieniu zasad oceniania możesz się dowiedzieć, co należało napisać, aby utwory literackie zostały uznane za omówione w pełni funkcjonalnie!
Uszczegółowienie zasad oceniania:
1. Rozumienie pojęć:
a) relacja – rodzaj wzajemnych związków zachodzących między ludźmi lub grupami społecznymi
b) międzypokoleniowy – zachodzący między pokoleniami w znaczeniu
– generacji (np. młodzi, starzy, dwudziestolatkowie)_
– członków rodziny będących w podobnym wieku i zajmujących w niej taką samą pozycję (np. rodzice, dziadkowie, rodzeństwo)
– ogółu ludzi ukształtowanych przez podobne lub te same przeżycia, doświadczenia (np. pokolenie wojenne)
– pokolenia literackiego (np. pokolenie Kolumbów)
c) życie – istnienie, egzystencja, bytowanie, działanie w pewnych warunkach
d) jednostka – każda postać literacka (a w przypadku kontekstów – również np. filmowa), w tym postacie, które nie są ludźmi
e) społeczność – zbiorowość (grupa ludzi) / bohater zbiorowy / ludzkość (wymiar uniwersalny).
2. Zdający może zrozumieć i zrealizować temat w dowolny sposób. Jeżeli wypowiedź zdającego jest zgodna z tematem i z warunkami zadania, pracę należy oceniać.
3. Wypracowanie przynajmniej częściowo dotyczy problemu wskazanego w poleceniu, jeżeli w pracy zdający:
a) odniósł się do relacji międzypokoleniowych
ORAZ
b) praca zawiera opinię albo uzasadnienie.
4. Utwór literacki uznaje się za wykorzystany w pełni funkcjonalnie, jeżeli zdający w argumentacji omówił:
a) relacje międzypokoleniowe w życiu jednostki
ORAZ
b) relacje międzypokoleniowe w życiu społeczności.
5. Utwór literacki uznaje się za wykorzystany częściowo funkcjonalnie, jeżeli zdający w argumentacji omówił:
a) relacje międzypokoleniowe w życiu jednostki
ALBO
b) relacje międzypokoleniowe w życiu społeczności.
6. Lektura obowiązkowa – dowolna lektura obowiązkowa, wybrana spośród lektur wymienionych na stronach 3 i 4 arkusza, ilustrująca zagadnienie sformułowane w temacie.
Źródło: Zasady oceniania rozwiązań zadań
Chcesz się dobrze przygotować do matury z języka polskiego?
Skorzystaj z mojego opracowania wszystkich 76 pytań jawnych na maturę ustną w 2026, 2027 i 2028 roku.
Pamiętaj, że dobrze opracowane pytania jawne mogą Ci pomóc także podczas pisania wypracowania!