SZCZEGÓŁY W KURSIE:
Dlaczego warto dobrze napisać ogłoszenie na egzaminie ósmoklasisty? Bo daje aż trzy punkty! Aby tyle zdobyć, musiałb_ś zrobić bezbłędnie trzy zadania językowe!
Punktacja podczas egzaminu:
TREŚĆ I FORMA |
POPRAWNOŚĆ JĘZYKOWA |
UWAGI |
2 pkt treść zgodna z poleceniem, uwzględnione 2 argumenty; uwzględnionych 5 elementów dotyczących formy: kto ogłasza? komu ogłasza? co ogłasza? kiedy się odbywa? gdzie się odbywa? |
1 pkt – łącznie nie więcej niż dwa błędy (językowe, ortograficzne, interpunkcyjne). (dla uczniów ze specjalnymi trudnościami w uczeniu się — łącznie do trzech błędów) |
Jeżeli uczeń uwzględnia 5 elementów ogłoszenia, a podaje tylko jeden argument, w kryterium „Treść i forma” otrzymuje 1 punkt. |
1 pkt treść zgodna z poleceniem, uwzględnione 2 argumenty; uwzględnione 4 elementy dotyczące formy: kto ogłasza? ORAZ/ALBO komu ogłasza? ORAZ/ALBO co ogłasza? ORAZ/ALBO kiedy się odbywa? ORAZ/ALBO gdzie się odbywa? |
Kategorie „Treść i forma” oraz „Poprawność językowa” oceniamy rozłącznie. |
|
0 pkt treść niezgodna z poleceniem ALBO treść zgodna z poleceniem, ale uwzględnione tylko 3 elementy dotyczące formy: kto ogłasza? ORAZ/ALBO komu ogłasza? ORAZ/ALBO co ogłasza? ORAZ/ALBO kiedy się odbywa? ORAZ/ALBO gdzie się odbywa? |
0 pkt – łącznie cztery lub więcej błędów (językowych, ortograficznych, interpunkcyjnych). |
|
|
0 pkt – za więcej błędów, niż wpisanych w kategorii za 1pkt Kategorie „Treść i forma” oraz „Poprawność językowa” oceniamy oddzielnie.
Jeżeli chcesz coś ogłosić, musisz się zastanowić, jak sprawić, by twój tekst został zauważony i by naprawdę ktoś chciał na niego zareagować. Wyróżnij się kreatywnością!
Poprawne ogłoszenie musi zawierać wszystkie informacje, które chcesz komuś przekazać, zachęcić go do reakcji lub przyjścia. Powinno zawierać tytuł, informacje o tym, komu i co ogłaszasz, a jeśli jest to informacja o wydarzeniu, to kiedy ono się odbędzie: tu ważna jest zarówno data, godzina, jak i miejsce. Pamiętaj o podaniu konkretnego budynku, np. „Spotkanie odbędzie się w Domu Kultury przy ulicy Kowalczyka 6”.
Mile widziane akapity!
Staraj się nie używać zwrotów: zapraszamy, zachęcamy, będzie nam bardzo miło — zarezerwuj je dla zaproszeń w emocjonalnym tonie.
Warto powiedzieć ewentualnym zainteresowanym, z jakiej okazji dzieje się wydarzenie, na którą zapraszasz. Ogłoszenia pisane na potrzeby egzaminu ósmoklasisty muszą także zawierać dwa argumenty — i tutaj postaraj się o niebanalną treść i nie pisz, że gdy ktoś przyjdzie, to dostanie poczęstunek oraz zwolnienie z lekcji — wierz mi, tak piszą wszyscy. W tekście warto zawrzeć także dodatkowe informacje, np. czego się oczekuje od przybyłych, jakiej reakcji oczekujesz. Nie zapomnij o podpisie! Na potrzeby egzaminu wystarczą trzy ostatnie litery alfabetu: XYZ, ale nie stawiaj po nim znaków interpunkcyjnych.
Przykładowe argumenty:
- poczęstunek po wydarzeniu
- możliwość rozmowy z gościem
- loteria
- zbiórka pieniędzy na…
- upominki
- możliwość kupienia książki
- możliwość zrobienia sobie zdjęcia, zdobycia autografu
- dodatkowa ocena z zajęć, z zachowania
- zwolnienie z zajęć matematyki (to żart, ale naprawdę kiedyś ktoś tak napisał i akurat tę pracę zapamiętałam)
- możliwość spróbowania/wykonania czegoś pod okiem specjalisty/ki
- powtórzenie do egzaminu
- możliwość poznania nowych osób
- szansa na świetne spędzenie wolnego czasu
Tworząc plan pracy, wykorzystaj tę tabelę:
SZCZEGÓŁY W KURSIE:
Zadania egzaminacyjne:
- Koło Polonistyczne działające w twojej szkole przygotowuje wycieczkę do Muzeum „Pana Tadeusza” we Wrocławiu. Napisz ogłoszenie o tym wyjeździe. Użyj dwóch argumentów, którymi przekonasz kolegów i koleżanki, że warto pojechać na tę wycieczkę.
- Napisz ogłoszenie o organizowanym przez twoją klasę turnieju wiedzy o życiu i twórczości Jana Kochanowskiego. Zachęć koleżanki i kolegów z innych klas do udziału w tym konkursie. Użyj dwóch argumentów.
- Samorząd Uczniowski, który działa w twojej szkole, organizuje spotkanie lokalnego Klubu Seniora na temat „Młodość dawniej — młodość dzisiaj”. W imieniu organizatorów napisz ogłoszenie informujące o tym wydarzeniu. Użyj dwóch argumentów, którymi zachęcisz swoich rówieśników do udziału w spotkaniu.
- W związku przygotowanym projektem o życiu ludności cywilnej mieszkańców Warszawy w czasie II wojny światowej poszukujesz pamiątek z tamtych czasów. Zredaguj ogłoszenie, jakie w związku z tym możesz zamieścić w mediach społecznościowych. Zwróć się w nim do przedstawicieli pokolenia, które przyszło na świat tuż po wojnie i przechowuje pamiątki po swoich rodzicach.
- Szkolne Kółko Literackie organizuje konkurs czytelniczy pod hasłem: W świecie bohaterów „Quo vadis”. Napisz ogłoszenie o mającym się odbyć konkursie i dwoma argumentami zachęć koleżanki i kolegów do wzięcia w nim udziału.