Jeśli to czytasz — daj mi znać 🧡 na swoim ulubionym kanale:

SZCZEGÓŁY W KURSIE:
Więcej na ten temat dowiesz się z mojego kursu do egzaminu ósmoklasisty w formie ebooka (od września 2024 r. jest tez kurs wideo) (w sklepie znajdziesz też kurs do matury). Chesz się z nim zapoznać? KLIKNIJ TUTAJ.


Dlaczego warto dobrze napisać ogłoszenie na egzaminie ósmoklasisty? Bo daje aż trzy punkty! Aby tyle zdobyć, musiałb_ś zrobić bezbłędnie trzy zadania językowe!

Punktacja podczas egzaminu:

TREŚĆ I FORMA

POPRAWNOŚĆ JĘZYKOWA

UWAGI

2 pkt treść zgodna z poleceniem, uwzględnione 2 argumenty; uwzględnionych 5 elementów dotyczących formy: kto ogłasza? komu ogłasza? co ogłasza? kiedy się odbywa? gdzie się odbywa? 

1 pkt – łącznie nie więcej niż dwa błędy (językowe, ortograficzne, interpunkcyjne). (dla uczniów ze specjalnymi trudnościami w uczeniu się — łącznie do trzech błędów)

Jeżeli uczeń uwzględnia 5 elementów ogłoszenia, a podaje tylko jeden argument, w kryterium „Treść i forma” otrzymuje 1 punkt.  

1 pkt treść zgodna z poleceniem, uwzględnione 2 argumenty; uwzględnione 4 elementy dotyczące formy: kto ogłasza? ORAZ/ALBO komu ogłasza? ORAZ/ALBO co ogłasza? ORAZ/ALBO kiedy się odbywa? ORAZ/ALBO gdzie się odbywa? 

Kategorie „Treść i forma” oraz „Poprawność językowa” oceniamy rozłącznie. 

0 pkt treść niezgodna z poleceniem ALBO treść zgodna z poleceniem, ale uwzględnione tylko 3 elementy dotyczące formy: kto ogłasza? ORAZ/ALBO komu ogłasza? ORAZ/ALBO co ogłasza? ORAZ/ALBO kiedy się odbywa? ORAZ/ALBO gdzie się odbywa? 

0 pkt – łącznie cztery lub więcej błędów (językowych, ortograficznych, interpunkcyjnych). 


0 pkt – za więcej błędów, niż wpisanych  w kategorii za 1pkt Kategorie „Treść i forma” oraz „Poprawność językowa” oceniamy oddzielnie. 

Jeżeli chcesz coś ogłosić, musisz się zastanowić, jak sprawić, by twój tekst został zauważony i by naprawdę ktoś chciał na niego zareagować. Wyróżnij się kreatywnością!

Poprawne ogłoszenie musi zawierać wszystkie informacje, które chcesz komuś przekazać, zachęcić go do reakcji lub przyjścia. Powinno zawierać tytuł, informacje o tym, komu i co ogłaszasz, a jeśli jest to informacja o wydarzeniu, to kiedy ono się odbędzie: tu ważna jest zarówno data, godzina, jak i miejsce. Pamiętaj o podaniu konkretnego budynku, np. „Spotkanie odbędzie się w Domu Kultury przy ulicy Kowalczyka 6”.

Mile widziane akapity!

Staraj się nie używać zwrotów: zapraszamy, zachęcamy, będzie nam bardzo miło — zarezerwuj je dla zaproszeń w emocjonalnym tonie.

Warto powiedzieć ewentualnym zainteresowanym, z jakiej okazji dzieje się wydarzenie, na którą zapraszasz. Ogłoszenia pisane na potrzeby egzaminu ósmoklasisty muszą także zawierać dwa argumenty — i tutaj postaraj się o niebanalną treść i nie pisz, że gdy ktoś przyjdzie, to dostanie poczęstunek oraz zwolnienie z lekcji — wierz mi, tak piszą wszyscy. W tekście warto zawrzeć także dodatkowe informacje, np. czego się oczekuje od przybyłych, jakiej reakcji oczekujesz. Nie zapomnij o podpisie! Na potrzeby egzaminu wystarczą trzy ostatnie litery alfabetu: XYZ, ale nie stawiaj po nim znaków interpunkcyjnych.

Przykładowe argumenty:

  • poczęstunek po wydarzeniu
  • możliwość rozmowy z gościem
  • loteria
  • zbiórka pieniędzy na…
  • upominki
  • możliwość kupienia książki
  • możliwość zrobienia sobie zdjęcia, zdobycia autografu
  • dodatkowa ocena z zajęć, z zachowania
  • zwolnienie z zajęć matematyki (to żart, ale naprawdę kiedyś ktoś tak napisał i akurat tę pracę zapamiętałam)
  • możliwość spróbowania/wykonania czegoś pod okiem specjalisty/ki
  • powtórzenie do egzaminu
  • możliwość poznania nowych osób
  • szansa na świetne spędzenie wolnego czasu

Tworząc plan pracy, wykorzystaj tę tabelę:

SZCZEGÓŁY W KURSIE:
Więcej na ten temat dowiesz się z mojego kursu do egzaminu ósmoklasisty w formie ebooka (od września 2024 r. jest tez kurs wideo) (w sklepie znajdziesz też kurs do matury). Chesz się z nim zapoznać? KLIKNIJ TUTAJ.

Zadania egzaminacyjne:

  • Koło Polonistyczne działające w twojej szkole przygotowuje wycieczkę do Muzeum „Pana Tadeusza” we Wrocławiu. Napisz ogłoszenie o tym wyjeździe. Użyj dwóch argumentów, którymi przekonasz kolegów i koleżanki, że warto pojechać na tę wycieczkę.
  • Napisz ogłoszenie o organizowanym przez twoją klasę turnieju wiedzy o życiu i twórczości Jana Kochanowskiego. Zachęć koleżanki i kolegów z innych klas do udziału w tym konkursie. Użyj dwóch argumentów.
  • Samorząd Uczniowski, który działa w twojej szkole, organizuje spotkanie lokalnego Klubu Seniora na temat „Młodość dawniej — młodość dzisiaj”. W imieniu organizatorów napisz ogłoszenie informujące o tym wydarzeniu. Użyj dwóch argumentów, którymi zachęcisz swoich rówieśników do udziału w spotkaniu.
  • W związku przygotowanym projektem o życiu ludności cywilnej mieszkańców Warszawy w czasie II wojny światowej poszukujesz pamiątek z tamtych czasów. Zredaguj ogłoszenie, jakie w związku z tym możesz zamieścić w mediach społecznościowych. Zwróć się w nim do przedstawicieli pokolenia, które przyszło na świat tuż po wojnie i przechowuje pamiątki po swoich rodzicach.
  • Szkolne Kółko Literackie organizuje konkurs czytelniczy pod hasłem: W świecie bohaterów „Quo vadis”. Napisz ogłoszenie o mającym się odbyć konkursie i dwoma argumentami zachęć koleżanki i kolegów do wzięcia w nim udziału.