SZCZEGÓŁY W KURSIE:
Punktacja podczas egzaminu:
TREŚĆ I FORMA |
POPRAWNOŚĆ JĘZYKOWA |
UWAGI |
2 pkt treść zgodna z poleceniem, uwzględnione 2 argumenty; uwzględnionych 5 elementów dotyczących formy: kto zaprasza? kogo zaprasza? na co zaprasza? kiedy się odbywa? gdzie się odbywa? |
1 pkt – łącznie nie więcej niż dwa błędy (językowe, ortograficzne, interpunkcyjne). (dla uczniów ze specjalnymi trudnościami w uczeniu się — łącznie do trzech błędów) |
Jeżeli uczeń uwzględnia 5 elementów zaproszenia, a podaje tylko jeden argument, w kryterium „Treść i forma” otrzymuje 1 punkt. |
1 pkt treść zgodna z poleceniem, uwzględnione 2 argumenty; uwzględnione 4 elementy dotyczące formy: kto zaprasza? ORAZ/ALBO kogo zaprasza? ORAZ/ALBO na co zaprasza? ORAZ/ALBO kiedy się odbywa? ORAZ/ALBO gdzie się odbywa? |
Kategorie „Treść i forma” oraz „Poprawność językowa” oceniamy oddzielnie. |
|
0 pkt treść niezgodna z poleceniem ALBO treść zgodna z poleceniem, ale uwzględnione tylko 3 elementy dotyczące formy: kto zaprasza? ORAZ/ALBO kogo zaprasza? ORAZ/ALBO na co zaprasza? ORAZ/ALBO kiedy się odbywa? ORAZ/ALBO gdzie się odbywa? |
0 pkt – za więcej błędów, niż wpisanych w kategorii za 1pkt |
|
|
Jeżeli chcesz kogoś zaprosić, musisz się zastanowić, czy podesłanie wydarzenia na Facebooku będzie wystarczające, by ktoś chciał przyjść. Z reguły ludzie lubią, gdy nie traktuje się ich jak ryb w ocenie — chcą się czuć wyjątkowi, a jeżeli zależy ci na dobrych relacjach i by ktoś przyszedł, napisz mu prywatne zaproszenie.
Poprawne zaproszenie musi zawierać wszystkie informacje, które chciałby poznać gość. Powinno zawierać tytuł, informacje o tym, kogo się zaprasza i na co, a także kiedy: tu ważna jest zarówno data, godzina, jak i miejsce. Pamiętaj o podaniu konkretnego budynku, np. „Spotkanie odbędzie się w Domu Kultury przy ulicy Kowalczyka 6”.
Warto powiedzieć gościom z jakiej okazji chcemy się z nimi spotkać. Zaproszenia pisane na potrzeby egzaminu ósmoklasisty muszą także zawierać dwa argumenty — i tutaj postaraj się o niebanalną treść i nie pisz, że gdy gość przyjdzie, to dostanie poczęstunek oraz zwolnienie z lekcji — wierz mi, tak piszą wszyscy. W tekście warto zawrzeć także dodatkowe informacje np. czy jest wymagany konkretny strój lub, czy wydarzenie jest płatne? Nie zapomnij o podpisie! Na potrzeby egzaminu wystarczą trzy ostatnie litery alfabetu: XYZ.
Zaproszenie jest bardziej osobiste niż ogłoszenie (może zawierać emocjonalne elementy: Będzie nam bardzo miło, Nie możemy się doczekać, To będzie niezapomniany wieczór…)
- Unikamy takich słów jak: super, fajnie
- Nagłówek: Spotkanie szkolne/ Zaproszenie
- Zwroty grzecznościowe: Mam zaszczyt zaprosić / Miło mi, że mogę Cię zaprosić / Będziemy zaszczyceni państwa obecnością / Serdecznie zapraszam
- Podpis: XYZ — zapisujemy go w prawym dolnym rogu.
Przykładowe argumenty:
- darmowy poczęstunek
- możliwość rozmowy z gościem
- powtórzenie materiału/lektury do egzaminu
- możliwość kupna książki
- loteria z nagrodami
- możliwość zrobienia sobie zdjęcia/zdobycia autografu
- możliwość spróbowania czegoś samemu
- dodatkowa ocena z przedmiotu// z zachowania
- dochód z biletów przeznaczony na…
SZCZEGÓŁY W KURSIE:
Tworząc plan pracy, wykorzystaj tę tabelę:
SZCZEGÓŁY W KURSIE:
Zadania egzaminacyjne:
W Twojej szkole organizowane jest spotkanie z autorem książek o Henryku Sienkiewiczu. Zredaguj zaproszenie, które umieścisz na szkolnej stronie internetowej. Zachęć w nim koleżanki i kolegów do udziału w spotkaniu. Użyj dwóch argumentów.
Napisz zaproszenie do kolegów i koleżanek na wykład o ekologii, który przygotowuje Kółko Biologiczne “Ziemia” w ramach projektu o kryzysie klimatycznym i zaprosiła z tej okazji przedstawicieli Młodzieżowego Strajku Klimatycznego. Użyj dwóch argumentów, którymi przekonasz gości, by przyszli na spotkanie.
Napisz zaproszenie na szkolne przedstawienie “Dziadów cz. II” Adama Mickiewicza i zachęć do udziału w spektaklu. Użyj dwóch argumentów odwołujących się do treści lektury.
Zredaguj skierowane do Twoich rówieśników zaproszenie na spotkanie z podróżnikiem połączone z pokazem zdjęć i dyskusją. Spotkanie odbędzie się w najbliższym czasie w instytucji kulturalnej w najbliższej okolicy.
W twojej szkole są organizowane obchody Światowego Dnia Chorego przypadającego 11 lutego. Głównym punktem programu ma być spotkanie z Jerzym Stuhrem, który opowie o swojej chorobie i będzie motywował do walki z przeciwnościami losu. Zredaguj w imieniu Samorządu Szkolnego zaproszenie na stronę internetową szkoły. Poinformuj w nim o organizowanym przez szkołę święcie, a przede wszystkim o wizycie Jerzego Stuhra. Zachęć uczniów do udziału w spotkaniu.
Napisz zaproszenie na organizowane przez Samorząd Uczniowski spotkanie, którego hasło brzmi Nic o nas bez nas, czyli wybieramy przewodniczącego samorządu. Sformułuj dwa argumenty, którymi zachęcisz koleżanki i kolegów do aktywnego udziału w tym wydarzeniu.