Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny (IPET) jest dokumentem obowiązkowym dla każdego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, niezależnie od typu i rodzaju szkoły, do której uczęszcza.


IPET opracowuje się po dokonaniu wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia, uwzględniając diagnozę i wnioski sformułowane na jej podstawie oraz zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.


Opracowując IPET, zespół specjalistów, w skład którego wchodzą rodzice lub opiekunowie prawni ucznia, nauczyciele, a w przypadku uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, także lekarz, uwzględnia następujące elementy:

  • wyniki wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia;
  • zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
  • indywidualne potrzeby rozwojowe, edukacyjne i możliwości psychofizyczne ucznia;
  • możliwości środowiska szkolnego i lokalnego;
  • oczekiwania rodziców lub opiekunów prawnych ucznia.
IPET jest dokumentem indywidualnym, dostosowanym do potrzeb konkretnego ucznia. Zawiera informacje o:
  • celu kształcenia specjalnego ucznia;
  • zakresie dostosowania wymagań edukacyjnych;
  • formach, metodach i sposobach realizacji programu nauczania;
  • formach i metodach udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
  • formach i metodach współpracy z rodzicami lub opiekunami prawnymi ucznia;
  • okresie obowiązywania IPET.
IPET jest dokumentem elastycznym, który może być modyfikowany w miarę potrzeb ucznia. W przypadku zmiany orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub wystąpienia nowych potrzeb edukacyjnych ucznia IPET powinien zostać zmieniony.


IPET jest dokumentem istotnym dla zapewnienia uczniowi z niepełnosprawnością odpowiedniej edukacji i wsparcia. Dzięki IPET, uczniowie z niepełnosprawnością mogą osiągnąć sukcesy edukacyjne i rozwijać swoje umiejętności i talenty.


Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny należy opracować:

  • do dnia 30 września roku szkolnego, w którym uczeń rozpoczyna naukę od początku roku szkolnego;
  • w ciągu 30 dni od dnia złożenia w przedszkolu, szkole lub ośrodku orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego;
  • lub 30 dni przed upływem okresu, na jaki został opracowany poprzedni program.

Jako BABA OD POLSKIEGO świadczę taką usługę zajęć rewalidacyjnych i korekcyjno—kompensacyjnych z języka polskiego dla uczniów z Liceum Astrid oraz Szkoły w Chmurze i pomagam rodzicom oraz szkołom w wyjaśnieniu procedury.


W BABIE OD POLSKIEGO stosowne wykształcenie i doświadczenie do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych oraz korekcyjno-kompensacyjnych mają Aneta Korycińska i Katarzyna Zwolska-Płusa.


Więcej informacji na temat zajęć rewalidacyjnych znajdą Państwo w zakładce: KSZTAŁCENIE SPECJALNE.