kontekstów z filmu „Biała odwaga”, które użyjesz w wypracowaniu [BEZ SPOILERÓW]:

Polityka: film opowiada o latach 30. XX wieku i akcji Goralenvolk na Podhalu, o zmuszaniu Górali przez każdą kolejną władzę do bratania się z nią, o układach politycznych i tym, że przez politykę nagle bliski staje się wrogiem. 

Dylematy moralne: film pokazuje, że człowiek, mimo dobrych chęci, jest uwikłany w historię, politykę i tradycję. Każdy jego ruch, wywołuje skutek — często odwrotny od zamierzonego. Warto omówić film w kontekście filozofii egzystencjalizmu

Tradycja: Andrzej, Maciej, Bronka muszą poddać się woli ojców, co jest przyczyną ich wielkiego cierpienia. Ich rody mają swoje tradycje, którym też nie chcą się sprzeciwić. Wykorzystasz ten kontekst przy omawianiu np. „Chłopów„, „Pana Tadeusza„. 

Przyroda: Tatry i ich mieszkańcy żyją w symbiozie, ale są nieprzewidywalni. Dzika i piękna potęga natury łączy się z niezgłębioną psychologią postaci. Mądrość góry, brawura lawiny i jaskinia, która jest jedynym spokojem. Mamy tu wiec romantyczne ujęcie przyrody, jako potężnej siły. 

Mała ojczyzna tożsamość narodowa:   film mówi o próbie przetrwania Górali, kolaboracji z Niemcami, sprzeciwianiu się germanizacji, zmuszaniu przez komunistów. Kim jest Góral? Pragotem, Polakiem czy człowiekiem Tatr? Ludzie godzą się na cierpienie z miłości do ziemi, która do nich należy. 

To nie wszystko! Jeszcze rodzina, bohema, sport, Tatry, śmierć, II wojna światowa. 

Z kim do kina? Z klasą! Film jest przeznaczony dla widzów od piętnastego roku życia, ja polecam wybrać się z trzecią i czwartą klasą szkoły ponadpodstawowej, bo wtedy bohema krakowska, młodopolskie akcenty i II wOJNA ŚWIATOWa nie będą młodym widzom obce.

Listę kontekstów maturalnych przygotowałam w ramach współpracy edukacyjnej z @monolith.films
#współpracaedukacyjna 

A tu wpis z moją reakcją od razu po wyjściu z kina: