Czy to moż­li­we, żeby CKE opu­bli­ko­wa­ła przy­pad­ko­wo 15 zesta­wów zadań na matu­rę ust­ną z języ­ka pol­skie­go, któ­re były prze­zna­czo­ne na 11 maja 2024 r.? Choć to brzmi nie­praw­do­po­dob­nie – takie wła­śnie arku­sze poja­wi­ły się na stro­nie Cen­tral­nej Komi­sji Egza­mi­na­cyj­nej! Oczy­wi­ście, jak to na stro­nie CKE, trze­ba się nakli­kać, żeby je zna­leźć. Doko­pa­łam się do tych mate­ria­łów w zakład­ce Mate­ria­ły infor­ma­cyj­no-szko­le­nio­we. A żeby Wam uła­twić dostęp do pli­ków (są opu­bli­ko­wa­ne w fol­de­rze ZIP, więc nie da się ich łatwo pobrać na nie­któ­rych tele­fo­nach), poni­żej link do wer­sji PDF.

Czy te zadania pojawią się na maturze ustnej 11 maja 2024 r.?

Na to pyta­nie trud­no odpo­wie­dzieć. Być może to jest tyl­ko wizu­ali­za­cja, a tak napraw­dę zesta­wy na pierw­szy dzień matur ust­nych z pol­skie­go w 2024 r. oka­żą się zupeł­nie inne? Ponad­to przy­po­mi­nam: choć 11 maja 2024 to sobo­ta, w tym dniu mogą odby­wać się matu­ry ust­ne. A to, że nie­któ­re zada­nia opu­bli­ko­wa­ne przez CKE poja­wia­ły się w poprzed­nich latach w zbio­rach zadań, też nie jest dowo­dem na to, że to wizu­ali­za­cje – co roku CKE sto­su­je albo te same pyta­nia, albo bar­dzo podob­ne (dla­te­go Komi­sja chro­ni je, jak może: matu­rzy­ści nie mogą wziąć arku­szy do domu po zakoń­czo­nym egza­mi­nie, a na proś­bę o udo­stęp­nie­nie archi­wal­nych arku­szy w try­bie dostę­pu do infor­ma­cji publicz­nej dosta­łam odpo­wiedź odmowną).

  • Opracowanie pytań na maturę ustną 2024 – pełen zestaw 40 lektur

    150,00 VAT
    Dodaj do koszyka

Jeże­li chcesz się dobrze przy­go­to­wać do matu­ry ust­nej z pol­skie­go, sko­rzy­staj z moich opra­co­wań pytań jaw­nych! Opra­co­wa­łam wszyst­kich 110 zagad­nień, przy każ­dym poda­ję wstęp z tezą, roz­wi­nię­cie na pod­sta­wie lek­tu­ry obo­wiąz­ko­wej, kon­tekst i zakoń­cze­nie. Jesz­cze zdą­żysz przy­go­to­wać się do matury!

Jakie zadania zostały zawarte w zestawach zadań na maturę ustną 11 maja 2024 r.?

Godzina 9:00 – 10:00
Zestaw nr 1

Pyta­nie jaw­ne: Lite­rac­ki obraz koń­ca świa­ta. Omów zagad­nie­nie na pod­sta­wie zna­nych Ci frag­men­tów Apo­ka­lip­sy św. Jana. W swo­jej odpo­wie­dzi uwzględ­nij rów­nież wybra­ny kontekst.

Pyta­nie nie­jaw­ne: Motyw pra­cy uka­za­ny w tek­stach kul­tu­ry. Omów zagad­nie­nie na pod­sta­wie zamiesz­czo­ne­go poni­żej mate­ria­łu oraz wybra­ne­go utwo­ru lite­rac­kie­go. Do zesta­wu dołą­czo­ny obraz „Fabry­ka mebli” Bum­pei Usui.

Zestaw nr 2

Pyta­nie jaw­ne: Pro­ble­ma­ty­ka winy i kary. Omów zagad­nie­nie na pod­sta­wie Mito­lo­gii Jana Paran­dow­skie­go. W swo­jej odpo­wie­dzi uwzględ­nij rów­nież wybra­ny kontekst.

Pyta­nie nie­jaw­ne: Jak w tek­stach kul­tu­ry uka­za­ne są losy Pola­ków? Omów zagad­nie­nie na pod­sta­wie zamiesz­czo­ne­go poni­żej mate­ria­łu oraz wybra­ne­go tek­stu kul­tu­ry albo utwo­ru lite­rac­kie­go. Do zesta­wu dołą­czo­ny frag­ment utwo­ru „Pamięt­ni­ki z poby­tu na Sybe­rii” Rufi­na Piotrowskiego. 

Zestaw nr 3

Pyta­nie jaw­ne: Pra­wa boskie a pra­wa ludz­kie. Omów zagad­nie­nie na pod­sta­wie Anty­go­ny Sofo­kle­sa. W swo­jej odpo­wie­dzi uwzględ­nij rów­nież wybra­ny kontekst.

Pyta­nie nie­jaw­ne: Czło­wiek wobec natu­ry.
Omów zagad­nie­nie na pod­sta­wie zamiesz­czo­ne­go poni­żej mate­ria­łu oraz wybra­ne­go utwo­ru lite­rac­kie­go. Do zesta­wu dołą­czo­na gra­fi­ka Dimi­try Milan.

Zestaw nr 4

Pyta­nie jaw­ne: Sar­mac­ki por­tret pol­skie­go szlach­ci­ca. Omów zagad­nie­nie na pod­sta­wie zna­nych Ci frag­men­tów Pamięt­ni­ków Jana Chry­zo­sto­ma Paska. W swo­jej odpo­wie­dzi uwzględ­nij rów­nież wybra­ny kontekst.

Pyta­nie nie­jaw­ne: Jak w tek­stach kul­tu­ry uka­za­ny jest motyw domu?
Omów zagad­nie­nie na pod­sta­wie zamiesz­czo­ne­go poni­żej mate­ria­łu oraz wybra­ne­go tek­stu kul­tu­ry albo utwo­ru lite­rac­kie­go. Do zesta­wu dołą­czo­ny frag­ment utwo­ru „Zatrzy­mać czas” Zofii Kucówny. 

Godzina 10:00 – 11:00
Zestaw nr 5

Pyta­nie jaw­ne: Rola posta­ci fan­ta­stycz­nych i zja­wisk nad­przy­ro­dzo­nych w utwo­rze lite­rac­kim.
 Omów zagad­nie­nie na pod­sta­wie Mak­be­ta Wil­lia­ma Szek­spi­ra. W swo­jej odpo­wie­dzi uwzględ­nij rów­nież wybra­ny kontekst. 

Pyta­nie nie­jaw­ne: W jakim celu twór­cy uży­wa­ją języ­ka potocz­ne­go w swo­ich utwo­rach? Omów zagad­nie­nie na pod­sta­wie zamiesz­czo­ne­go poni­żej mate­ria­łu oraz wybra­ne­go tek­stu kul­tu­ry albo utwo­ru lite­rac­kie­go, albo wła­snych doświad­czeń komu­ni­ka­cyj­nych. Do zesta­wu dołą­czo­ny frag­ment utwo­ru „Col­lo­qu­ium nie­dziel­ne na uli­cy” Julia­na Tuwima. 

Zestaw nr 6

Pyta­nie jaw­ne: Rela­cje rodzin­ne w krzy­wym zwier­cia­dle.
Omów zagad­nie­nie na pod­sta­wie Skąp­ca Molie­ra. W swo­jej odpo­wie­dzi uwzględ­nij rów­nież wybra­ny kontekst. 

Pyta­nie nie­jaw­ne: Czy życie peł­ne wyrze­czeń może być szczę­śli­we? Omów zagad­nie­nie na pod­sta­wie zamiesz­czo­ne­go poni­żej mate­ria­łu oraz wybra­ne­go utwo­ru lite­rac­kie­go. Do zesta­wu dołą­czo­ny obraz „Modlą­cy się pustel­nik” Ger­ri­ta Dou. 

Zestaw nr 7

Pyta­nie jaw­ne: Zwy­cza­je i oby­cza­je szla­chec­kie w kul­tu­rze pol­skiej. Omów zagad­nie­nie na pod­sta­wie Pana Tade­usza Ada­ma Mic­kie­wi­cza. W swo­jej odpo­wie­dzi uwzględ­nij rów­nież wybra­ny kontekst. 

Pyta­nie nie­jaw­ne: W jaki spo­sób w tek­stach kul­tu­ry uka­za­ny jest nastrój melan­cho­lii, smut­ku i przy­gnę­bie­nia?
Omów zagad­nie­nie na pod­sta­wie zamiesz­czo­ne­go poni­żej mate­ria­łu oraz wybra­ne­go utwo­ru lite­rac­kie­go. Do zesta­wu dołą­czo­ny obraz „Melan­cho­lik” Woj­cie­cha Weissa. 

Zestaw nr 8

Pyta­nie jaw­ne: Moty­wy biblij­ne i ich zna­cze­nie w utwo­rze lite­rac­kim. Omów zagad­nie­nie na pod­sta­wie Dzia­dów część III Ada­ma Mic­kie­wi­cza. W swo­jej odpo­wie­dzi uwzględ­nij rów­nież wybra­ny kontekst. 

Pyta­nie nie­jaw­ne: Obraz chło­pa i pol­skiej wsi w tek­stach kul­tu­ry.
Omów zagad­nie­nie na pod­sta­wie zamiesz­czo­ne­go poni­żej mate­ria­łu oraz wybra­ne­go utwo­ru lite­rac­kie­go. Do zesta­wu dołą­czo­ny obraz „Sobo­ta na fol­war­ku” Józe­fa Chełmońskiego. 

Godzina 11:00 – 12:00
Zestaw nr 9

Pyta­nie jaw­ne: Miłość jako siła moty­wu­ją­ca do dzia­ła­nia. Omów zagad­nie­nie na pod­sta­wie Lal­ki Bole­sła­wa Pru­sa. W swo­jej odpo­wie­dzi uwzględ­nij rów­nież wybra­ny kontekst.

Pyta­nie nie­jaw­ne: W jaki spo­sób język może stać się narzę­dziem per­swa­zji? Omów zagad­nie­nie na pod­sta­wie zamiesz­czo­ne­go poni­żej mate­ria­łu oraz wybra­ne­go tek­stu kul­tu­ry albo utwo­ru lite­rac­kie­go, albo wła­snych doświad­czeń komu­ni­ka­cyj­nych. Do zesta­wu dołą­czo­ny wiersz „Pro­spekt” Wisła­wy Szymborskiej. 

Zestaw nr 10

Pyta­nie jaw­ne: Spo­so­by i cel uka­zy­wa­nia wyda­rzeń histo­rycz­nych w lite­ra­tu­rze. Omów zagad­nie­nie na pod­sta­wie Poto­pu Hen­ry­ka Sien­kie­wi­cza. W swo­jej odpo­wie­dzi uwzględ­nij rów­nież wybra­ny kontekst.

Pyta­nie nie­jaw­ne: Wize­ru­nek nie­szczę­śli­wej miło­ści w tek­stach kul­tu­ry. Omów zagad­nie­nie na pod­sta­wie zamiesz­czo­ne­go poni­żej mate­ria­łu oraz wybra­ne­go tek­stu kul­tu­ry albo utwo­ru lite­rac­kie­go. Do zesta­wu dołą­czo­ny frag­ment „Dzia­dów” cz. IV Ada­ma Mickiewicza. 

Zestaw nr 11

Pyta­nie jaw­ne: Reflek­sja nad naro­dem jako temat utwo­ru lite­rac­kie­go. Omów zagad­nie­nie na pod­sta­wie Wese­la Sta­ni­sła­wa Wyspiań­skie­go. W swo­jej odpo­wie­dzi uwzględ­nij rów­nież wybra­ny kontekst.

Pyta­nie nie­jaw­ne: Motyw mał­żeń­stwa w tek­stach kul­tu­ry. Omów zagad­nie­nie na pod­sta­wie zamiesz­czo­ne­go poni­żej mate­ria­łu oraz wybra­ne­go tek­stu kul­tu­ry albo utwo­ru lite­rac­kie­go. Do zesta­wu dołą­czo­ny frag­ment „Ludzi bez­dom­nych” Ste­fa­na Żeromskiego.

Zestaw nr 12

Pyta­nie jaw­ne: Woj­na i rewo­lu­cja jako źró­dła skraj­nych doświad­czeń czło­wie­ka. Omów zagad­nie­nie na pod­sta­wie Przed­wio­śnia Ste­fa­na Żerom­skie­go. W swo­jej odpo­wie­dzi uwzględ­nij rów­nież wybra­ny kontekst.

Pyta­nie nie­jaw­ne: Jak twór­cy w swo­ich dzie­łach przed­sta­wia­ją dzie­ci? Omów zagad­nie­nie na pod­sta­wie zamiesz­czo­ne­go poni­żej mate­ria­łu oraz wybra­ne­go utwo­ru lite­rac­kie­go. Do zesta­wu dołą­czo­ny obraz „W drzwiach szko­ły” aut. Niko­lay Bogdanov-Belsky. 

Godzina 12:00 – 13:00
Zestaw nr 13

Pyta­nie jaw­ne: Moral­ność obo­zo­wa jako wynik znie­wo­le­nia czło­wie­ka. Omów zagad­nie­nie na pod­sta­wie Inne­go świa­ta Gusta­wa Her­lin­ga-Gru­dziń­skie­go. W swo­jej odpo­wie­dzi uwzględ­nij rów­nież wybra­ny kontekst.

Pyta­nie nie­jaw­ne: W jakim celu twór­cy wyko­rzy­stu­ją motyw przy­ro­dy? Omów zagad­nie­nie na pod­sta­wie zamiesz­czo­ne­go poni­żej mate­ria­łu oraz wybra­ne­go tek­stu kul­tu­ry albo utwo­ru lite­rac­kie­go. Do zesta­wu dołą­czo­ny utwór „W moim ser­cu...” Leopol­da Staffa. 

Zestaw nr 14

Pyta­nie jaw­ne: Powin­no­ści moral­ne czło­wie­ka w obli­czu zagro­że­nia. Omów zagad­nie­nie na pod­sta­wie Dżu­my Alber­ta Camu­sa. W swo­jej odpo­wie­dzi uwzględ­nij rów­nież wybra­ny kontekst.

Pyta­nie nie­jaw­ne: Jak twór­cy w swo­ich dzie­łach wyra­ża­ją sto­su­nek do prze­szło­ści? Omów zagad­nie­nie na pod­sta­wie zamiesz­czo­ne­go poni­żej mate­ria­łu oraz wybra­ne­go tek­stu kul­tu­ry albo utwo­ru lite­rac­kie­go. Do zesta­wu dołą­czo­ny utwór „Nad głę­bia­mi (XIII)” Ada­ma Asnyka. 

Zestaw nr 15

Pyta­nie jaw­ne: Gro­te­sko­wa rein­ter­pre­ta­cja moty­wu tań­ca. Omów zagad­nie­nie na pod­sta­wie Tan­ga Sła­wo­mi­ra Mroż­ka. W swo­jej odpo­wie­dzi uwzględ­nij rów­nież wybra­ny kontekst.

Pyta­nie nie­jaw­ne: Jakie reflek­sje na temat cza­su i prze­mi­ja­nia wyra­ża­ją twór­cy? Omów zagad­nie­nie na pod­sta­wie zamiesz­czo­ne­go poni­żej mate­ria­łu oraz wybra­ne­go tek­stu kul­tu­ry albo utwo­ru lite­rac­kie­go. Do zesta­wu dołą­czo­ny frag­ment utwo­ru „Udrę­ka i eks­ta­za” Irvin­ga Stone’a.

  • Opracowanie pytań na maturę ustną 2024 – pełen zestaw 40 lektur

    150,00 VAT
    Dodaj do koszyka

Jeśli to czy­tasz — daj mi znać 🧡 na swo­im ulu­bio­nym kanale: