Czy to możliwe, żeby CKE opublikowała przypadkowo 15 zestawów zadań na maturę ustną z języka polskiego, które były przeznaczone na 11 maja 2024 r.? Choć to brzmi nieprawdopodobnie – takie właśnie arkusze pojawiły się na stronie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej! Oczywiście, jak to na stronie CKE, trzeba się naklikać, żeby je znaleźć. Dokopałam się do tych materiałów w zakładce Materiały informacyjno-szkoleniowe. A żeby Wam ułatwić dostęp do plików (są opublikowane w folderze ZIP, więc nie da się ich łatwo pobrać na niektórych telefonach), poniżej link do wersji PDF.
Czy te zadania pojawią się na maturze ustnej 11 maja 2024 r.?
Na to pytanie trudno odpowiedzieć. Być może to jest tylko wizualizacja, a tak naprawdę zestawy na pierwszy dzień matur ustnych z polskiego w 2024 r. okażą się zupełnie inne? Ponadto przypominam: choć 11 maja 2024 to sobota, w tym dniu mogą odbywać się matury ustne. A to, że niektóre zadania opublikowane przez CKE pojawiały się w poprzednich latach w zbiorach zadań, też nie jest dowodem na to, że to wizualizacje – co roku CKE stosuje albo te same pytania, albo bardzo podobne (dlatego Komisja chroni je, jak może: maturzyści nie mogą wziąć arkuszy do domu po zakończonym egzaminie, a na prośbę o udostępnienie archiwalnych arkuszy w trybie dostępu do informacji publicznej dostałam odpowiedź odmowną).
Jeżeli chcesz się dobrze przygotować do matury ustnej z polskiego, skorzystaj z moich opracowań pytań jawnych! Opracowałam wszystkich 110 zagadnień, przy każdym podaję wstęp z tezą, rozwinięcie na podstawie lektury obowiązkowej, kontekst i zakończenie. Jeszcze zdążysz przygotować się do matury!
Jakie zadania zostały zawarte w zestawach zadań na maturę ustną 11 maja 2024 r.?
Godzina 9:00 – 10:00
Zestaw nr 1
Pytanie niejawne: Motyw pracy ukazany w tekstach kultury. Omów zagadnienie na podstawie zamieszczonego poniżej materiału oraz wybranego utworu literackiego. Do zestawu dołączony obraz „Fabryka mebli” Bumpei Usui.
Zestaw nr 2
Pytanie niejawne: Jak w tekstach kultury ukazane są losy Polaków? Omów zagadnienie na podstawie zamieszczonego poniżej materiału oraz wybranego tekstu kultury albo utworu literackiego. Do zestawu dołączony fragment utworu „Pamiętniki z pobytu na Syberii” Rufina Piotrowskiego.
Zestaw nr 3
Pytanie jawne: Prawa boskie a prawa ludzkie. Omów zagadnienie na podstawie Antygony Sofoklesa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Pytanie niejawne: Człowiek wobec natury.
Omów zagadnienie na podstawie zamieszczonego poniżej materiału oraz wybranego utworu literackiego. Do zestawu dołączona grafika Dimitry Milan.
Zestaw nr 4
Pytanie niejawne: Jak w tekstach kultury ukazany jest motyw domu?
Omów zagadnienie na podstawie zamieszczonego poniżej materiału oraz wybranego tekstu kultury albo utworu literackiego. Do zestawu dołączony fragment utworu „Zatrzymać czas” Zofii Kucówny.
Godzina 10:00 – 11:00
Zestaw nr 5
Pytanie niejawne: W jakim celu twórcy używają języka potocznego w swoich utworach? Omów zagadnienie na podstawie zamieszczonego poniżej materiału oraz wybranego tekstu kultury albo utworu literackiego, albo własnych doświadczeń komunikacyjnych. Do zestawu dołączony fragment utworu „Colloquium niedzielne na ulicy” Juliana Tuwima.
Zestaw nr 6
Pytanie niejawne: Czy życie pełne wyrzeczeń może być szczęśliwe? Omów zagadnienie na podstawie zamieszczonego poniżej materiału oraz wybranego utworu literackiego. Do zestawu dołączony obraz „Modlący się pustelnik” Gerrita Dou.
Zestaw nr 7
Pytanie niejawne: W jaki sposób w tekstach kultury ukazany jest nastrój melancholii, smutku i przygnębienia? Omów zagadnienie na podstawie zamieszczonego poniżej materiału oraz wybranego utworu literackiego. Do zestawu dołączony obraz „Melancholik” Wojciecha Weissa.
Zestaw nr 8
Pytanie niejawne: Obraz chłopa i polskiej wsi w tekstach kultury.
Omów zagadnienie na podstawie zamieszczonego poniżej materiału oraz wybranego utworu literackiego. Do zestawu dołączony obraz „Sobota na folwarku” Józefa Chełmońskiego.
Godzina 11:00 – 12:00
Zestaw nr 9
Pytanie niejawne: W jaki sposób język może stać się narzędziem perswazji? Omów zagadnienie na podstawie zamieszczonego poniżej materiału oraz wybranego tekstu kultury albo utworu literackiego, albo własnych doświadczeń komunikacyjnych. Do zestawu dołączony wiersz „Prospekt” Wisławy Szymborskiej.
Zestaw nr 10
Pytanie niejawne: Wizerunek nieszczęśliwej miłości w tekstach kultury. Omów zagadnienie na podstawie zamieszczonego poniżej materiału oraz wybranego tekstu kultury albo utworu literackiego. Do zestawu dołączony fragment „Dziadów” cz. IV Adama Mickiewicza.
Zestaw nr 11
Pytanie niejawne: Motyw małżeństwa w tekstach kultury. Omów zagadnienie na podstawie zamieszczonego poniżej materiału oraz wybranego tekstu kultury albo utworu literackiego. Do zestawu dołączony fragment „Ludzi bezdomnych” Stefana Żeromskiego.
Zestaw nr 12
Pytanie niejawne: Jak twórcy w swoich dziełach przedstawiają dzieci? Omów zagadnienie na podstawie zamieszczonego poniżej materiału oraz wybranego utworu literackiego. Do zestawu dołączony obraz „W drzwiach szkoły” aut. Nikolay Bogdanov-Belsky.
Godzina 12:00 – 13:00
Zestaw nr 13
Pytanie niejawne: W jakim celu twórcy wykorzystują motyw przyrody? Omów zagadnienie na podstawie zamieszczonego poniżej materiału oraz wybranego tekstu kultury albo utworu literackiego. Do zestawu dołączony utwór „W moim sercu...” Leopolda Staffa.
Zestaw nr 14
Pytanie niejawne: Jak twórcy w swoich dziełach wyrażają stosunek do przeszłości? Omów zagadnienie na podstawie zamieszczonego poniżej materiału oraz wybranego tekstu kultury albo utworu literackiego. Do zestawu dołączony utwór „Nad głębiami (XIII)” Adama Asnyka.
Zestaw nr 15
Pytanie niejawne: Jakie refleksje na temat czasu i przemijania wyrażają twórcy? Omów zagadnienie na podstawie zamieszczonego poniżej materiału oraz wybranego tekstu kultury albo utworu literackiego. Do zestawu dołączony fragment utworu „Udręka i ekstaza” Irvinga Stone’a.