Poszukiwanie szczęścia a poczucie spełnienia to temat wypracowania maturalnego, który pojawił się na maturze podstawowej w czerwcu 2025 r. W tym wpisie znajdziesz wszystko, co może Cię zainteresować na temat rozprawki Poszukiwanie szczęścia a poczucie spełnienia:
- zasady oceniania
- wyjaśnienie, o czym można napisać przy okazji tego tematu (już niedługo)
- propozycje kontekstów (już niedługo)
Jeżeli szukasz gotowca, który wykorzystasz w swoim wypracowaniu, to mam dla Ciebie złą wiadomość – w tym wpisie tego nie znajdziesz.
Jeżeli jednak chcesz się nauczyć pisać doskonałe wypracowanie, to czytaj dalej, ponieważ pokażę Ci, co zrobić, żeby prawidłowo omówić ten temat.
Poszukiwanie szczęścia a poczucie spełnienia – wypracowanie maturalne
Zacznijmy od początku – czyli od tego, jakie zadanie przed Tobą stoi. Oto treść polecenia z matury w czerwcu 2025 r.
Temat 2.
Poszukiwanie szczęścia a poczucie spełnienia.
W pracy odwołaj się do:
- lektury obowiązkowej – wybranej spośród lektur wymienionych na stronach 3 i 4 tego arkusza egzaminacyjnego
- innego utworu literackiego – może to być również utwór poetycki
- wybranych kontekstów.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę podczas omawiania tego tematu?
Odpowiedź na to pytanie wynika wprost z uszczegółowienia zasad oceniania (czyli z pliku, który znajduje się w zasadach oceniania matury w czerwcu 2025).
Wynika z tego, że przy opracowaniu tematu Poszukiwanie szczęścia a poczucie spełnienia musisz:
- odwołać się do lektury obowiązkowej (bez tego dostaniesz 0 punktów za wypracowanie)
- omówić poszukiwanie szczęścia oraz przeanalizować związek między poszukiwaniem szczęścia a poczuciem spełnienia (musisz omówić oba te elementy na przykładzie każdego utworu literackiego; jeśli omówisz tylko jeden element, wówczas utwór zostanie wykorzystany co najwyżej częściowo funkcjonalnie)
Poniżej znajdziesz natomiast uszczegółowienie zasad oceniania tematu Poszukiwanie szczęścia a poczucie spełnienia (wraz z wyjaśnieniem pojęć kluczowych).
Poszukiwanie szczęścia a poczucie spełnienia – zasady oceniania
Poniżej znajdziesz uszczegółowienie zasad oceniania tego tematu. Dlaczego to ważne? Pamiętaj, że dzięki uszczegółowieniu zasad oceniania możesz się dowiedzieć, co należało napisać, aby utwory literackie zostały uznane za omówione w pełni funkcjonalnie!
Uszczegółowienie zasad oceniania:
1. Rozumienie pojęć:
a) poszukiwanie szczęścia – starania/działania
– mające na celu osiągnięcie tego, co jest postrzegane jako niezbędne do odczuwania zadowolenia, radości
– których efektem jest powodzenie w jakichś przedsięwzięciach, sytuacjach życiowych
b) poczucie spełnienia – odczuwanie, że osiągnęło się to / dokonało się tego, czego się pragnęło.
2. Zdający może zrozumieć i zrealizować temat w dowolny sposób. Jeżeli wypowiedź zdającego jest zgodna z tematem i z warunkami zadania, pracę należy oceniać.
3. Wypracowanie przynajmniej częściowo dotyczy problemu wskazanego w poleceniu, jeżeli:
a) w pracy zdający odniósł się do poszukiwania szczęścia
ORAZ
b) praca zawiera opinię albo uzasadnienie.
4. Utwór literacki uznaje się za wykorzystany w pełni funkcjonalnie, jeżeli zdający w argumentacji:
a) omówił poszukiwanie szczęścia
ORAZ
b) przeanalizował związek między poszukiwaniem szczęścia a poczuciem spełnienia.
5. Utwór literacki uznaje się za wykorzystany częściowo funkcjonalnie, jeżeli zdający w argumentacji:
a) omówił poszukiwanie szczęścia
ALBO
b) przeanalizował związek między poszukiwaniem szczęścia a poczuciem spełnienia.
6. Lektura obowiązkowa – dowolna lektura obowiązkowa, wybrana spośród lektur wymienionych na stronach 3 i 4 arkusza, ilustrująca zagadnienie sformułowane w temacie.
Źródło: Zasady oceniania rozwiązań zadań
Chcesz się dobrze przygotować do matury z języka polskiego?
Skorzystaj z mojego opracowania wszystkich 76 pytań jawnych na maturę ustną w 2026, 2027 i 2028 roku.
Pamiętaj, że dobrze opracowane pytania jawne mogą Ci pomóc także podczas pisania wypracowania!